درباره دانشگاه

دانشگاه استراسبورگ فرانسه

(Strasbourg University)

  نوع دانشگاه: دولتی

سال تاسیس: 1538

شهر: استراسبورگ

رنکینگ QS: رتبه 379

 

درباره دانشگاه

دانشگاه استراسبورگ دومین دانشگاه بزرگ فرانسه بوده و در شهر استراسبورگ واقع شده است. دانشگاه در سالهای گذشته تا کنون ۱۸ بار موفق به کسب جایزه نوبل شده است. حدود یک پنجم دانشجویان دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. استراسبورگ هفتمین شهر بزرگ فرانسه بشمار می‌رود.این شهر مرکز منطقه آلزاس است. استراسبورگ در مجاورت رودخانه راین بوده و مراکز مهمی مانند پارلمان اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپا در آن جای دارند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی دانشگاه لویی پاستور با دانشکده‌های علوم و علوم پزشکی، دانشگاه روبرت شومن با دانشکده‌های حقوق و حسابداری و دانشگاه مارک بلوچ با دانشکده‌های ادبیات و زبان‌شناسی در همدیگر ادغام شدند و دانشگاه استراسبورگ را به وجود آوردند. شهر دارای کانل‌های آب، کلیساهای قدیمی، معماری جذاب و خیابان‌های سنگفرش بوده و جزو میراث فرهنگی یونسکو بشمار می‌رود.

دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ فرانسه دارای 37 بخش آموزشی و پژوهشی؛ مدرسه و موسسات آموزشی و 72 واحد تحقیقاتی میباشد. دانشگاه استراسبورگ فرانسه طیف وسیعی از دوره های مختلف رشته های تحصیلی را ارائه می دهد. تحقیقات نشان می دهد که این دانشگاه مبحث آموزش عالی را با استفاده از آخرین اکتشافات علمی فراهم می کند.

شهر استراسبورگ در مرز شرقی فرانسه با آلمان است و پل فرهنگی فرانسه و آلمان بشمار می‌رود. از این‌رو فرهنگ آلمانی فرانسوی در شهر به وضوح دیده می‌شود. هوا در تابستان گرم و آفتابی و در زمستان سرد و ابری است. قطار شهری ارزانترین و بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در شهر استراسبورگ شناخته می‌شود

رشته‌های موجود در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ دارای تعداد ۳۷ دپارتمان بوده که در پنج زمینه آکادمیک اصلی شامل هنر، ادبیات و زبان‌های خارجی؛ حقوق، اقتصاد، مدیریت و علوم سیاسی؛ علوم اجتماعی و انسانی؛ علوم و تکنولوژی و بهداشت و سلامت فعالیت می‌نمایند. فهرست دانشکده‌ها، مدارس عالی و انستیتوهای دانشگاه استراسبورگ به شرح ذیل می‌باشد.

  • هنر، ادبیات و زبان‌های خارجی: دانشکده‌های هنرهای زیبا، دانشکده مطالعات زبان کاربردی و انسانی، دانشکده فرهنگ و زبان‌های خارجی و دانشکده زبان و ادبیات فرانسه در این دسته قرار می‌گیرند.
  • حقوق، اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و سیاسی: در این رده دانشگاه استراسبورگ دارای مرکز مطالعات املاک بین‌المللی، مدرسه روزنامه نگاری، مدرسه کسب و کار استراسبورگ، دانشکده حقوق، علوم سیاسی و مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، انستیتو مطالعات سیاسی، انستیتو علوم اجرایی مقدماتی و انستیتو کار می‌باشد.
  • علوم اجتماعی و انسانی: دانشگاه استراسبورگ دارای دانشکده‌های جغرافیا و برنامه ریزی، دانشکده فلسفه، دانشکده نظریه شناسی کاتولیک، دانشکده نظریه شناسی پروتستان، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده روان‌شناسی، دانشکده علوم تاریخی، دانشکده علوم اجتماعی و مدرسه عالی آموزش و مربیگری است.
  • علوم و تکنولوژی: دانشگاه استراسبورگ در زمینه علوم و تکنولوژی دارای مدرسه و رصدخانه علوم زمین، مدرسه اروپایی شیمی، پلیمر و مواد؛ فیزیک تلکام استراسبورگ، مدرسه عالی بیوتکنولوژي استراسبورگ، دانشکده شیمی، دانشکده علوم حیاتی، انستیتو تکنولوژی دانشکده هاگونا، انستیتو تکنولوژی دانشگاه لویی پاستور، انستیتو تکنولوژی دانشگاه روبرت شومن، رصدخانه نجوم، دپارتمان ریاضیات و علوم کامپیوتر و دپارتمان فیزیک و مهندسی است.
  • بهداشت و سلامت: دانشگاه استراسبورگ در زمینه علوم پزشکی و بهداشت دارای دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پزشکی و دانشکده داروسازی است.
تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشکده پزشکی دانشگاه استراسبورگ یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های شهر استراسبورگ است. دانشکده پزشکی استراسبورگ دارای تاریخ طولانی و جذاب است. این دانشکده در طی سالهای طولانی با دانشکده‌های پزشکی از دیگر کشورهای دنیا مانند روسیه، آمریکا، الجزایر، ماداگاسکار، چین و برزیل همکاری مشترک داشته است. دانشکده پزشکی دانشگاه استراسبورگ دارای سه مدرسه عالی شامل انستیتو بیولوژی سلولی و مولکولی، انستیتو بیولوژی سلولی و مولکولی و ژنتیک و مرکز روشهای بهبود و علامت‌دهی استرس سلولی در سرطان‌های کلیوی و گوارشی است. دانشکده بیش از ۵۱۰۰ دانشجو در حال تحصیل داشته و دانشکده بزرگی بشمار می‌رود. حدود ۳۶۵ مدرس و مربی، ۱۹۴ محقق و پژوهشگر، ۱۸۸ کارمند اداری و فنی و ۶۱ پژوهشگر پیمانکار در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند. نکته قابل توجه این است که طول دوره تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه نه سال است که مدت زمان طولانی است. در صورتی که دانشجو بعد از اتمام دوره عمومی پزشکی تصمیم به ادامه تحصیل و اخذ تخصص داشته باشد، طول دوره تحصیل وی به ۱۱ تا ۱۲ سال خواهد رسید. طول دوره تحصیل در رشته پزشکی ۶ سال و سه سال کارورزی و کارآموزی است. در دوره کارآموزی فارغ‌التحصیلان پس از اتمام دوره تحصیل در بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی در کنار یک متخصص اقدام به کارآموزی می‌نمایند.

طریقه تحصیل در دوره پزشکی دانشگاه استراسبورگ بدین ترتیب است که دانشجویان پس از گذراندن سال اول در امتحان شرکت نموده و در صورت قبولی در آزمون می‌توانند وارد سال دوم شوند. در صورت عدم قبولی دانشجو امکان تحصیل دوباره در سال اول را داشته و در صورت دوبار مردودی از تحصیل پزشکی محروم می‌شود. در این مواقع دانشجو می‌بایست تغییر رشته دهد. دانشگاه استراسبورگ در رشته پزشکی دارای رتبه جهانی ۲۵۰ – ۲۰۱ جهانی را داراست. از اینرو جزو ۲۵۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی جهان محسوب می‌شود. دوره‌های تخصص پزشکی در دانشگاه استراسبورگ بسته به نوع تخصص مورد نظر بین ۳ تا ۶ سال است. دانشکده پزشکی دانشگاه استراسبورگ جزو دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده و مدارک صادره از آن در ایران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه استراسبورگ آموزش نوآورانه، تحقیقات و کیفیت خدمات سلامتی و مراقبتی را سر لوحه کار خود قرار داده است. در دانشکده دندانپزشکی آموزشهای مبتنی بر فناوری و تکنولوژی به دانشجویان داده می‌شود. ارتباط مداوم و تنگاتنگ با صنایع مختلف مرتبط در طول دوره تحصیل دانشجویان در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب دانشجویان این فرصت را دارند که نیازهای حرفه‌ای خود را با همکاری صنایع برآورده نمایند. دانشکده دارای مرکز تحقیقاتی و پژوهشی بیو مواد و بیو مهندسی است. در حال حاضر حدود ۴۸۰ دانشجو در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه استراسبورگ مشغول به تحصیل هستند. ۸۳ کارمند بخش آموزش و ۲۷ پرسنل مرتبط با امور اداری و فنی در دانشکده مشغول به فعالیت هستند. تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه استراسبورگ ۶ سال بطول می‌انجامد. دانشجویان بعد از دو سال تحصیل در یک امتحان ورودی شرکت می‌نمایند. این امتحان به منزله مجوز تحصیل در سالهای بعد است. پس از قبولی در امتحان، دانشجویان سه سال تحصیل نموده و سال آخر دانشگاه مربوط به تخصص‌های دندان پزشکی است. نکته قابل ذکر این است که زبان تدریس در رشته دندانپزشکی فرانسه بوده، لذا دانشجویان باید به زبان فرانسه تسلط داشته باشند.

دانشگاه استراسبورگ از سطح علمی و کیفیت خوبی در رشته‌های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی برخوردار است. بدین ترتیب همه ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی جذب این دانشکده می‌شوند. با توجه به اینکه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه استراسبورگ جزو دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم است، لذا متقاضیان ایرانی می‌توانند در کمال اطمینان نسبت به اخذ پذیرش و تحصیل در یک دانشگاه اروپایی با کیفیت مطلوب و اعتبار بین‌المللی اقدام نمایند. تنها نکته قابل ذکر این است که با توجه به ارائه دوره دندان پزشکی به زبان فرانسه، داشتن تسلط به زبان فرانسه جهت اخذ پذیرش و تحصیل در این رشته ضروری است.

تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشکده داروسازی دانشگاه استراسبورگ در سال ۱۸۰۳ میلادی تاسیس شد. دانشکده داروسازی همکاری قوی و تنگاتنگی با موسسات خدمات درمانی محلی و منطقه‌ای دارد. آموزشهای متقابل با نگاهی به دنیای تحقیقات علمی در برنامه کار دانشکده داروسازی قرار دارد. دانشکده در پروژه‌ها و همکاری‌های بین‌المللی زیادی مشارکت داشته و متخصصان و پژوهشگران مراقبت بهداشت بسیاری با دانشکده در ارتباط هستند. دانشکده داروسازی دانشگاه استراسبورگ دارای آزمایشگاه طراحی کاربردی مولکولی بیواکتیو، آزمایشگاه نوآوری تراپوتیک، آزمایشگاه فارماکولوژی و بیوفوتونیک، انستیتو کورین هوبرت و دپارتمان علوم تجزیه شامل تیم شیمی تجزیه و علوم طبیعی است. دانشکده داروسازی دارای ۱۶۰۳ دانشجو، ۷۱ استاد و ۳۸ محقق و پژوهشگر است. طول دوره تحصیل در رشته داروسازی همانند رشته دندانپزشکی حدود پنج تا شش سال است.

رتبه دانشکده داروسازی دانشگاه استراسبورگ در سال جاری طبق سیستم رتبه بندی QS رتبه ۱۵۰-۱۰۱ جهانی است. دانشکده داروسازی دانشگاه استراسبورگ جزو دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده، لذا مدارک صادره از آن بطور کامل در ایران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. متقاضیان و دانشجویان می‌توانند در کمال اطمینان نسبت به درخواست پذیرش در رشته داروسازی دانشگاه استراسبورگ اقدام نمایند. دانشکده داروسازی از سطح کیفی بالایی در جهان برخوردار بوده و دانشجویان پس از تحصیل امکان اشتغال در شرکت های بزرگ بین‌المللی و یا ادامه تحصیل را خواهند داشت.

 

 

تحصیل رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ دارای دانشکده پزشکی و علوم بهداشت بوده که رشته‌های مرتبط با پیراپزشکی در آن تدریس می‌شوند. زبان تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی فرانسه است لذا دانشجویان و متقاضیان تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی باید به زبان فرانسه تسلط داشته باشند. داشتن مدرک B2 زبان فرانسه جهت درخواست پذیرش الزامی است. طول دوره تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی مانند فیزیوتراپی، بهداشت و سلامت عمومی، گفتار درمانی، فیزیولوژی کار، شنواسنجی و غیره مابین ۳ تا ۴ سال است. دانشجویان در طول دوره در مراکز درمانی و خدمات بهداشت شهر و دانشگاه استراسبورگ به کارآموزی و کسب تجربه پرداخته و مهارتهای خوبی را فرا می‌گیرند.

امکان ادامه تحصیل از مقطع کارشناسی تا دکترا وجود دارد. از اینرو دانشجویان امکان ادامه تحصیل پس از اتمام مقطع کارشناسی را خواهند داشت. دانشجویان امکان استفاده از خدمات متنوع و وسیع دانشگاه از جمله آزمایشگاه‌های مجهز، مراکز درمانی و بهره‌مندی از اساتید بزرگ و معتبر را خواهند داشت. از آنجائیکه رشته‌های پیراپزشکی و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه استراسبورگ جزو دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران است، لذا مدارک صادره بطور کامل در ایران مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. دانشجویان می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل و در صورت تمایل برای ادامه تحصیل و یا کار به ایران برگردند.

تحصیل رشته های مهندسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ در رشته‌های مهندسی و تکنولوژی طبق سیستم رتبه بندی QS رتبه ۴۵۰-۴۰۱ دانشگاه‌های برتر جهان را از آن خود کرده است. رشته‌های فنی مهندسی دانشگاه استراسبورگ جزو دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده لذا مدارک صادره در ایران مورد ارزشیابی و تائید قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی برخی دانشکده‌های مهندسی دانشگاه می‌پردازیم.

دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه استراسبورگ طیف وسیعی از موضوعات و رشته‌های علمی از ذرات بنیادی تا کاربرد آنها در الکترونیک و مکانیک با در نظر گرفتن موضوعات و علوم مهندسی را در بر می‌گیرد. دانشکده دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. علاوه بر این برنامه آموزشی بنام  که به معنی دوره تجربی و آزمایشگاهی است را در کنار سایر دوره‌های معمول عرضه می‌کند. این دوره به منزله مجموعه آموزشهای تجربی و عملی است که در آزمایشگاه‌های دانشگاه استراسبورگ و سایر کشورهای اروپایی برگزار می‌گردد. برنامه در کشور فرانسه و سایر کشورهای اروپایی با تکیه بر دانش و تکنولوژی پیشرفته ذرات شتاب‌دهنده، تلسکوپ، تصویربرداری بیومدیکال و غیره ارائه می‌شود. در دوره مقاله‌ها و سمینارهایی بر پایه دانش فیزیک آزمایشگاهی که توسط اساتید بین‌المللی و داخلی ارائه می‌شود. دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه استراسبورگ دارای زیرمجموعه‌هایی همانند انستیتو هوبرت کوری، آزمایشگاه مهندسی، علوم کامپیوتر و تصویربرداری، انستیتو فیزیک و شیمی استراسبورگ و انستیتو چارلز سادرون است. دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه استراسبورگ دارای تعداد ۸۰۰ دانشجو، ۲۵۰ دانشجوی دکترا و ۱۲۰ استاد و مربی است. از طرفی تعداد ۲۵ دوره آموزشی و پژوهشی مختلف در دانشکده برگزار می‌شود. دانشکده تعداد ۶ دوره آموزشی، ۵ دوره مشترک بین‌المللی و ۵ دوره با مدرک دیپلم با همکاری‌های مدارس مهندسی است.

انستیتو تکنولوژی دانشگاه هاگونو

انستیتو تکنولوژی دانشگاه هاگونو بخشی از دانشگاه استراسبورگ محسوب می‌شود. انستیتو ۷ دوره آموزشی در سه زمینه و موضوع علمی مشتمل بر مهندسی برق و محاسبات صنعتی، فناوری چند رسانه‌ای و اینترنت و کیفیت، سازمان و لجستیک صنعتی را ارائه می‌کند. این دوره‌ها در قالب سه برنامه شامل مدرک دستیاری در تکنولوژی، مدرک کارشناسی آموزشی و دوره‌های طولانی مدت هفت ترمی که منجر به چهار مدرک می‌شود. دوره به زبان‌های فرانسوی، آلمانی و سوئیسی برگزار شده و مدارک کارشناسی علوم و کارشناسی مهندسی به دانشجویان اعطا می‌شود. انستیتو در هر سال دارای ۴۰۰ دانشجو بوده و ۲۷ استاد و مربی دارد.

انستیتو تکنولوژی دانشگاه روبرت شومن

انستیتو تکنولوژی دانشگاه روبرت شومن بخشی از دانشگاه استراسبورگ بشمار می‌رود. در این انستیتو در زمینه شیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، ارتباطات و تجارت فعالیت دارد. مدارک صادره از انستیتو منجر به یافتن مشاغل متنوعی از طرف کارفرما می‌شود. انستیتو در کمپ ایلکریچ واقع شده و یک محیط علمی و تحقیقاتی عالی محسوب می‌شود. انستیتو دارای ۱۰ دوره آموزشی با ارائه مدرک کارشناسی و ۷ دوره با مدرک دستیاری تکنولوژی است. در این انستیتو حدود ۱۴۱۹ دانشجو مشغول به تحصیل و آموزش بوده که از این تعداد ۱۰۷۴ دانشجو مربوط به دوره دستیاری تکنولوژی و ۳۴۵ دانشجو مرتبط با دوره کارشناسی هستند. در مجموع ۱۱ مربی و استاد در انستیتو تکنولوژی دانشگاه روبرت شومن دانشگاه استراسبورگ به فعالیت مشغول هستند و تعداد کارمندان و پرسنل اداری انستیتو ۴۶ نفر است.

مدرسه اروپایی شیمی، پلیمر و مواد

این مدرسه یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه استراسبورگ بوده و مهندسان شیمی را برای فعالیت در صنایع شیمیایی و بخشهای تحقیقاتی و پژوهشی تربیت می‌نماید. موضوعات مختلف علمی مانند انرژی، محیط، حفظ و توسعه و بهداشت به دانشجویان آموزش داده می‌شود. از جمله مراکز تحقیقاتی و دپارتمان‌های زیر مجموعه می‌توان به آزمایشگاه شیمی مولکولی، دپارتمان علوم تجزیه و دپارتمان شیمی و مواد غیر ارگانیک اشاره نمود. مدرسه اروپایی دانشگاه استراسبورگ دارای ۴۱۰ دانشجو بوده که از این تعداد ۳۳۰ نفر دانشجوی مهندسی شیمی هستند. تعداد ۱۶۰ دانشجوی دکترا و فوق‌دکترا داشته و ۴۳ محقق و پژوهشگر دارد. مدرسه دارای ۴ واحد تحقیقاتی بوده و حدود ۲۰۰ مقاله و رساله در سال منتشر می‌نماید.

تحصیل در سایر رشته‌های دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ جزو دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده لذا مدارک صادره دانشگاه در کلیه رشته‌ها در ایران مورد ارزشیابی قرار گرفته و مورد تائید است. در ادامه به معرفی برخی دانشکده‌ها و انستیتوهای دانشگاه استراسبورگ می‌پردازیم.

دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه استراسبورگ

دانشکده هنرهای زیبا به آموزش و تحقیق در زمینه هنرهای تجسمی، طراحی و هنرهای دیجیتال می‌پردازد. دانشکده همچنین مرکز آموزش دانشجویان موسیقی از مقطع کارشناسی تا دکترا محسوب می‌شود. دانشکده هنرهای زیبا دارای بیش از ۲۰۰۰ دانشجو، ۳۱ محقق و مربی و ۸۰ دانشجوی دکترا بوده که در دانشگاه مشغول کار یا تحقیق و پژوهش هستند. دانشکده دارای یک مرکز بنام روشهای معاصر در ایجاد و خلق هنرمندانه است. دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه استراسبورگ دارای بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی کارشناسی، ۴۸۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۳۱ استاد است. تعداد دانشجویان رشته هنرهای تجسمی حدود ۱۰۰۰ نفر، هنرهای نمایشی ۶۸۰ نفر، موسیقی ۳۰۰ نفر و CMFI ۳۰ نفر است.

دانشکده ریاضیات و علوم کامپیوتر دانشگاه استراسبورگ

دانشکده ریاضیات و علوم کامپیوتر دانشگاه استراسبورگ از یک موقعیت مرکزی و مهم در توسعه علوم اطلاعات برخوردار است. دانشکده در تمامی مقاطع از کارشناسی تا دکترا به ارائه دوره‌های آموزشی مختلف می‌پردازد. دانشکده دارای دو زیرمجموعه شامل انستیتو تحقیقات ریاضیات پیشرفته و آزمایشگاه مهندسی و علوم کامپیوتر است.

دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه استراسبورگ

دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه استراسبورگ یکی از بزرگترین مدارس علمی فرانسوی در زمینه آموزش و تحقیقات اقتصاد و حسابداری است. دانشکده آموزشها و دوره‌های با کیفیت در زمینه‌های تجزیه و تحلیل اقتصادی، اقتصاد سنجی، اقتصاد نوآور، مدیریت شرکتها، تولید، مدیریت، لجستیک و حمل و نقل، کیفیت، مدیریت بین‌المللی، مالی، تاریخ اقتصاد و غیره است. مدارک و گواهینامه‌های صادره توسط دانشکده تمام زمینه‌های کسب و کار، تحقیقات، پژوهش‌ها و پروژه‌های مختلف را در بر می‌گیرد. دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه استراسبورگ ۴۱ توافق‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های و موسسات مختلف از سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، لیتوانی، اتریش، یونان، هلند، لوکزامبورگ، پرتغال، لهستان، جمهوری چک، رومانی، سوئد، سوئیس و ترکیه منعقد کرده است. دانشکده همچنین دوره‌های مشترک با همکاری دانشگاه تورنتو، مدرسه کسب و کار ناپیر دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه کاونتری برگزار نموده و مدرک مشترک صادر می‌نماید. از جمله واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه استراسبورگ می‌توان به مرکز اقتصاد کاربردی و نظری بارو، آزمایشگاه تحقیقاتی اقتصاد و مدیریت و انستیتو تحقیقاتی علوم و تکنولوژی اشاره نمود. دانشجویان دانشکده اقتصاد و حسابداری می‌توانند به عضویت انجمن‌های دانشجویی مانند انجمن دانشجویان اقتصاد دانشگاه استراسبورگ، انجمن دانشجویان مدیریت، لجستیک، تولید، نوآوری و کیفیت و انجمن فارغ‌التحصیلان دانشکده اقتصاد دانشگاه استراسبورگ درآیند. دانشکده دارای ۲۱۰۰ دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد، ۳ آزمایشگاه تحقیقاتی، بیش از ۲۰.۰۰۰ فارغ التحصیل در سراسر جهان، ۵۵ استاد، ۳۰ مرکز آموزش، ۵۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی و یک انجمن فارغ‌التحصیلان است.

مدرسه روزنامه‌نگاری

مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه استراسبورگ دوره کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری را ارائه می‌کند. این دوره دانشجویان را به دانش مورد نیاز و مهارتهای تکنیکی برای شغل روزنامه‌نگاری فرهنگی و اجتماعی آماده می‌کند. گزارش اخبار روز دنیا و انتشار دیدگاه‌های متفاوت در زمینه موضوعات مختلف روز دنیا از جمله مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری است. دوره‌های فوق به آموزش تکنیکی در زمینه رادیو، تلویزیون، مطبوعات، مولتی مدیا و اینترنت توسط روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و مشهور به دانشجویان می‌پردازد. مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه استراسبورگ به ارائه دوره مشترک روزنامه‌نگاری در مقطع کارشناسی ارشد با همکاری مشترک دانشگاه فرایبورگ آلمان و مدرک فرانسوی آلمانی می‌پردازد. از جمله واحدهای تحقیقاتی وابسته می‌توان به مرکز جامعه، سهامداران و دولتهای اروپایی و موسسه فرهنگ و جوامع در اروپا اشاره نمود. مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه استراسبورگ دارای ۱۱۵ دانشجو در مجموع بوده که به تحصیل در مدرسه مشغول هستند.

دانشکده حقوق، علوم سیاسی و مدیریت

دانشکده حقوق، علوم سیاسی و مدیریت دانشگاه استراسبورگ دوره‌های مختلفی در زمینه حقوق، اقتصاد کاربردی، مدیریت، حسابداری و مالی ارائه می‌کند. دانشکده همکاری‌های علمی و پژوهشی متعددی با دانشگاه‌های مختلف جهان دارد. دانشکده بیش از ۵۰۰۰ دانشجو و ۱۳۰ استاد دارد. از جمله مراکز تحقیقاتی همکار با دانشکده می‌توان فدراسیون تحقیقاتی حقوق، تاریخ، اقتصاد و هویت فرهنگی؛ مرکز مطالعات اروپایی و بین‌المللی، مرکز قانون، مذهب، کسب و کار و جامعه و انستیتو تحقیقاتی مالبرگ را معرفی نمود. دانشجویان امکان عضویت در انجمن دانشجویان حقوق دانشگاه استراسبورگ و باشگاه AES راخواهند داشت.

مدرسه کسب و کار دانشگاه استراسبورگ

مدرسه کسب و کار استراسبورگ تنها مدرسه‌ای در فرانسه است که بخشی از یک دانشگاه بین‌المللی محسوب می‌شود. دوره‌های ارائه شده در مدرسه مبتنی بر دانش مدیریت و مهارتهای چطور و چگونه در مدیریت است. دانشجویان در مدرسه کسب و کار تحت آموزشهای حرفه‌ای در یک محیط بین‌المللی قرار می‌گیرند. مدرسه مدیران کسب و کار جهانی و تاثیرگذار تربیت نموده و همواره دوره‌های عرضه شده مطابق با استانداردهای جهانی علم مدیریت ارائه می‌گردد. مراکز تحقیقاتی انسان و مدیریت در جوامع و آزمایشگاه تحقیقاتی برای مدیریت و اقتصاد با مدرسه کسب و کار دانشگاه استراسبورگ همکاری دارند. دانشکده دارای ۳۵ برنامه و دوره آموزشی از مقطع کارشناسی تا دکترا بوده و حدود ۲۶۰۰ دانشجو دارد. مدرسه با ۵۵ کشور جهان دارای ۱۹۰ توافق نامه تبادل برنامه های آموزشی بوده و تا کنون بیش از ۱۵۰۰۰ فارغ التحصیل دارد.

دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه استراسبورگ

دانشکده علوم اجتماعی دارای انستیتوهای متعددی در زمینه جامعه‌شناسی، مداخلات اجتماعی، نژاد‌شناسی، برنامه‌ریزی شهری، مطالعات تضاد و آمارنگاری و دو مرکز تحقیقاتی است. فارغ‌التحصیلان دانشکده دارای فرصت‌های شغلی متعددی همانند آموزش، تحقیقات، خدمات شهری، مدیران طراحی، کارمندان توسعه، سرپرستان پروژه، مدیریت منابع انسانی، متخصصان مراکز اجتماعی و بهداشتی درمانی اقتصاد اجتماعی و کارهای اجتماعی دیگر هستند. انجمن ارتباطات علوم اجتماعی دانشگاه استراسبورگ و جامعه دانشجویان نژاد‌شناسی دانشگاه استراسبورگ از جمله جوامعی است که دانشجویان دانشکده در آن فعالیت می‌نمایند. دانشکده دارای ۱۳۰۰ دانشجو، دو تیم تحقیقاتی و ۵۰ پرسنل آموزش است.

دانشکده مطالعات زبان کاربردی و انسانی

با توجه به ریشه و تنوع فرهنگها و زبانهای مختلف جهان دانشکده مطالعات زبان کاربردی و انسانی دانشگاه استراسبورگ مجموعه وسیعی از زبانهای خارجی به همراه موضوعاتی مانند اقتصاد، روابط بین‌الملل، فرهنگهای اروپایی علوم کامپیوتر و توسعه وب را عرضه می‌کند. دانشکده از یک انستیتو مشهور بین‌المللی در ترجمه و تفسیر و مراکز تحقیقاتی در زبان‌شناسی، فرهنگ و زبانهای خارجی در علوم کامپیوتر و آموزش است. مراکز تحقیقاتی همکار و وابسته به دانشکده شامل مرکز زبان‌شناسی، زبان و سخنرانی؛ مطالعات رومی شامل فرهنگ و تاریخ؛ دانش مناطق آنگلوفون شامل تاریخ، فرهنگ و عملکرد و آزمایشگاه علوم یادگیری و ارتباطات است. تعداد دانشجویان دانشکده مطالعات زبان کاربردی و انسانی دانشگاه استراسبورگ ۱۳۳۰ نفر و اساتید و مربیان آموزش ۴۸ نفر هستند.

بورسیه دانشگاه استراسبورگ فرانسه

بورسیه دانشگاه استراسبورگ در فرانسه

یکی از مزایای اصلی تحصیل در فرانسه علاوه بر هزینه پایین تحصیل در این کشور امکان دریافت بورسیه تحصیلی می باشد. از این طریق است که تحصیل رایگان در فرانسه به واقعیت تبدیل می شود. اغلب دانشگاه های کشور فرانسه به دانشجویان متقاضی بورسیه تحصیلی اعطاء می کنند. دانشگاه استراسبورگ فرانسه  نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. در این دانشگاه دانشجویان به 4 نوع بورس تحصیلی به شرح ذیل دسترسی دارند:

  • بورسیه CROUS:
    این نوع بورس عمدتا نیاز محور بوده و بر اساس سطح درآمدی والدین به دانشجویان صلاحیتدار اعطاء می شود. این بورس تحصیلی در طی قسط ده ماهه از سپتامبر تا ژوئن به دانشجویانی اعطاء می شود که حداقل 2 سال در فرانسه زندگی کرده باشند.
  • صندوق اجاره خانه دانشجوئی:
    به منظور اجاره خانه یا خوابگاه در فرانسه، شما بایستی یک ضامن معتبر داشته باشید. اگر شما چنین ضمن معتبر اروپایی نداشته باشید پس تحت شرایط خاصی می توانید از صندوق اجاره خانه دانشجویی (CLE) تهیه شده توسط Crous استفاده کنید.
  • کمک هزینه مسکن:
    در فرانسه، دانشجویان مستحق دریافت کمک مالی برای تهیه مسکن هستند. حق دسترسی به مجوزهای کمک هزینه و مبلغ آنها بستگی به درآمد خانواده دارد.
  • بورسیه های تحصیلی:
    اینها شامل بورسیه های دولت فرانسه و بورسیه های ایفل می باشد. دانشجویان ایرانی نیز می توانند با احراز صلاحیت های لازم متقاضی اخذ این بورسیه ها باشند.