درباره دانشگاه

دانشگاه لیل کشور فرانسه

(Université de Lille)

نوع دانشگاه: دولتی

سال تاسیس: 1562

شهر: لیل

رنکینگ QS:رتبه 750-701

 

درباره دانشگاه

دانشگاه لیل فرانسه یک دانشگاه دولتی واقع در شهر لیل فرانسه است. دانشگاه لیل فرانسه به سه مجتمع دانشگاهی مستقل تقسیم شده است، هر کدام متخصص در یک رشته دانشگاهی و یک دانشگاه کاتولیک خصوصی است. در سال 1887، این دانشگاه با ریاست علوم لویی پاستور تبدیل به لیل شد.

دانشگاه لیل فرانسه در مجموع 67000 دانشجو دارد که 12% آنان را دانشجویان خارجی تشکیل می دهد. همچنین دارای 2000 دانشجوی دکتری و 3300 نیروی آکادمیک است. این دانشگاه 62 واحد تحقیقاتی و 5 آزمایشگاه دارد و لیبیل دانشگاه بین المللی را از کمیسیون اروپا دریافت کرده است. این دانشگاه متعهد به نوآوری است و در صنعت با شرکتهای کوچک و متوسط ​​همکاری دارد. همچنین ارائه دهنده پلتفرم های استاندارد است که منجر به ارائه خدمات پژوهشی برای رفع نيازهاي جامعه مي شود. این دانشگاه در استراتژی های تحقیق و نوآوری اروپا و همچنین در استراتژی های ملی ومنطقه ای در زمینه های بهره وری انرژی، زیست شناسی و سلامت، فناوری نانو، حمل و نقل، مواد نوآورانه، شیمی زیست محیطی و غیره شرکت می کند.

 

دانشگاه لیل فرانسه

دانشگاه لیل دانشگاه فرانسوی شمال غرب اروپا، یک موسسه پویا در ارتباط با برخی از دانشگاه های برتر جهان است. این دانشگاه، دانشجویان زیادی را جهت پذیرش تحصیلی فرانسه جذب می کند آنها از شرایط تحصیل عالی در دانشگاه های بزرگ بهره مند می شوند. در سراسر دانشگاه بیش از 20 درجه به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. همچنین کلاس های فرانسوی برای دانش آموزانی که مایل به بهبود مهارت های زبان خود در حین تحصیل هستند وجود دارد.

دانشگاه لیل I، دانشکده علوم و فناوری در Villeneuve d’Ascq در نزدیکی مرز با بلژیک و در خارج از خود لیل قرار گرفته است. پنج بخش آن و سه آزمایشگاه تحقیقاتی در زمینه هایی مانند ریاضیات و فناوری اطلاعات تخصص دارند.

رشته های دانشگاه لیل فرانسه

رشته های تحصیلی دانشگاه لیل ۱ به چهار حوزه تقسیم می شود که عبارتند از:

علمی و فنی :

مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، الکترونیک و الکتروتکنیک، شیمی، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، فیزیک، مخابرات

علوم طبیعی و زیست :

زیست شناسی، بیوشیمی، علوم کشاورزی، علوم زمین، محیط زیست، شیمی

اقتصاد و مدیریت :

مدیریت، اقتصاد، بازرگانی، ارتباطات، منابع انسانی

علوم انسانی :

برنامه ریزی محیط زیست، جامعه شناسی، جغرافی، منابع انسانی، قوم و نژاد شناسی، ارتباطات

شهریه های دانشگاه لیل فرانسه

رشته های مقطع  کارشناسی ، میانگین شهریه حدود ۱۹۰ یورو در سال
رشته های مهندسی ، حدود ۶۲۰ یورو در سال
رشته های پزشکی ، حدود ۴۵۰ یورو در سال
رشته های مقطع کارشناسی ارشد ، حدود ۲۶۰ یورو در سال

تحصیل پزشکی در دانشگاه لیل فرانسه

تحصیل رشته پزشکی در فرانسه  از جمله محبوب ترین رشته ها است. سیستم تحصیلی به صورتی است که فقط 15 الی 20 درصد از دانشجویان پزشکی قادر به گذراندن آزمون PACES  و ورود به سال دوم این رشته می شوند. تعداد ظرفیت ها در رشته پزشکی در فرانسه محدود است و رقابت سنگینی بین متقاضیان این رشته در جریان است.

تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه به سه قسمت تقسیم می شود که دانشجو در پایان آن موفق به دریافت مدرک دیپلم دکتری پزشکی می شود:

  • PCEM
  • DCEM
  • دکتری عمومی و دیگر تخصص ها

 

مرحله اول و یا PECEM  

این مرحله شامل دو سال است و برای دانشجویان مختلفی مثل پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی و… یکسان است .  آزمونی که در انتهای این دوره گرفته می شود برای دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی یکسان است .

مرحله دوم و یا DCEM

این مرحله حدودا 4 سال به طول می انجامد .در این مرحله دانشجو باید هم تئوری و هم آموزش های بیمارستانی را با موفقیت پشت سر بگذارد. جهت ورود به دوره بعدی، یعنی دوره تخصص، رتبه ی علمی دانشجو معیار انتخاب خواهد بود .

مرحله سوم

این مرحله در واقع مربوط به تخصص می باشد که بسته به نوع تخصص متفاوت است. دوره اینترشیپ برای پزشک عمومی 3 سال است و همراه یک دوره کارآموزی 6 ماهه می باشد. برای سایر تخصص ها این زمان ممکن است 4 الی 6 سال ادامه داشته باشد. همچین این دوره این امکان را دارد که با آموزش تکمیلی  12 الی 18 ماهه همراه باشد و به دریافت مدرک دکتری پزشکی منجر شود.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه لیل فرانسه

تحصیل دندان پزشکی در فرانسه به گونه ایست  که فرد پس از گذراندن مرحله اول که بین رشته پزشکی و دندان پزشکی مشترک است و تحصیل مفاهیم درس های علوم پایه مثل فیزیک، شیمی، زیست شناسی و غیره درباره آناتومی، بهداشت دهان و دندان، رادیولوژی، بیهوشی و … فرد مفاهیم مرتبط و تخصصی با رشته دندانپزشکی را می آموزد. تحصیل رشته دندانپزشکی در فرانسه به طور نرمال شش سال طول می کشد. دو سال اول که عمومی است و در آخر فرد باید در امتحان ورود به مرحله  بعد نمره قبول بیاورد. مرحله بعدی 3 سال است و مرحله آخر نیز 1 سال است که تخصصی می باشد. دانشجویان در سال آخر می توانند به شکل عملی با شرکت در امتحان مورد نظر و زیر نظر یک دندانپزشک که درحقیقت سوپروایزر دانشجو محسوب می شود کار خود را به عنوان دندان پزشک آغاز کنند.