تا ۲۰ سال آینده از هر ۳ آلمانی یک نفر مهاجر خواهد بود
تا ۲۰ سال آینده از هر ۳ آلمانی یک نفر مهاجر خواهد بود
فوریه 9, 2020
بهترین دانشگاه های کشاورزی آلمان
بهترین دانشگاه های کشاورزی آلمان
مارس 8, 2020

محبوبیت روزافزون دانشگاه های خصوصی آلمان برای دانشجویان بین المللی

از هر ۱۲ دانشجو در آلمان اکنون یک نفر مایل به تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان است و دوره های «تخصصی»، تعداد کمتر دانشجو در کلاسها و برنامه های یادگیری انعطاف پذیر را از جمله دلایل خود برای تحصیل در این دانشگاه ها بیان می کنند.

در نگاه اول، آلمان شاید مقصد غیرمحتملی برای رونق دانشگاه های خصوصی و دارای شهریه به نظر برسد. چرا که دانشگاه های آلمان از شهرت تحصیل رایگان حتی برای دانشجویان خارجی برخوردارند.

اما امروزه تعداد روزافزونی از دانشجویان آلمانی و خارجی تحصیل در دانشگاه های خصوصی را ترجیح می دهند که ناشی از تعداد کمتر دانشجو در کلاسها، دوره های تخصصی به اضافه گزینه های تحصیل پاره وقت و شبانه برای افراد شاغل می باشد. در نتیجه تعداد پردیس های دانشگاه های خصوصی در سرتاسر آلمان رو به رشد است.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ دانشگاه خصوصی در آلمان وجود دارند که افزایش قابل توجهی نسبت به تعداد ۵۰ دانشگاه در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی محسوب می شود.

SRH Hochschule Berlin یکی از این موسسات است. این دانشگاه که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده و مقر خوشه ای از دانشگاه های دیگر در شهرهای درسدن و هایدلبرگ نیز هست، اکنون بیش از ۱۲۰۰ دانشجو دارد و امیدوار است که بتواند به پردیس جدیدی منتقل شده و با دو موسسه خصوصی دیگر در حوزه هنر و طراحی ادغام شود.

چرا تحصیل در دانشگاه های آلمان

از هر ۱۰ دانشجوی SRH، شش نفر آلمانی هستند اما افزودن برنامه های نسبتا جدیدی در حوزه علوم کامپیوتر و فنی مهندسی به زبان انگلیسی به افزایش دانشجویان بین المللی این دانشگاه کمک کرده است.

طبق گزارش ادراه تبادل آکادمیک آلمان (DAAD). با اینکه دانشگاه های خصوصی میزان پذیرش دانشجویان خارجی خود را به سرعت افزایش داده اند اما همچنان دانشگاههای دولتی از آنها جلوتر هستند

هنگامی که دانشجویان نخستین بار وارد دانشگاه SRH‌ می شوند، گروه های آموزشی ظرفیت محدودی دارند و اساتید و دانشجویان می توانند ارتباط مستقیم و شخصی تری داشته باشند، چیزی که در دانشگاه های دولتی قابل تصور هم نیست.

رقم دقیقی در خصوص هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان وجود ندارد و شهریه بسته به رشته تحصیلی و موقعیت مکانی متفاوت است. دانشگاه SRH Berlin نیز مانند دانشگاه های بریتانیا شهریه های متفاوتی برای دانشجویان تبعه اتحادیه اروپا (هر ترم ۵۴۰۰ یورو) و دانشجویان بین المللی دیگر (هر ترم ۴۶۰۰ یورو) برای برنامه های کارشناسی ارشد مهندسی دارد. البته دانشجویان اغلب می توانند از وام های ویژه های که گاهی توسط خود دانشگاه ها عرضه می شود استفاده کنند و پس از فارغ التحصیلی وام را بازپرداخت کنند.

یک دلیل دیگر برای رونق و گسترش دانشگاه های خصوصی در آلمان این است که آنها در طراحی دوره های تخصصی که دانشگاه های دولتی ارائه نمی کنند، به ویژه در حوزه های کسب و کار، مدیریت و فنی مهندسی و کامپیوتر بسیار هوشمندانه عمل کرده اند.  

چنانچه کنجکاوید بیشتر درباره فرصتهای ادامه تحصیل در دانشگاه SRH و سایر دانشگاه های برتر آلمان بدانید، با نماینده رسمی دانشگاه SRH Berlin  در ایران – موسسه توسعه علمی رویای پارسیان- تماس بگیرید.

رویای پارسیان شما را از آخرین اخبار، فرصت ها و برنامه های بورسیه تحصیلی ،تحصیل و کارآموزی در دانشگاههای و کمپانی های معتبر جهان مطلع می نماید.

نگارنده: سمانه سیدی

دیدگاه ها بسته شده است