موقعیت های شغلی بسیار در شهرهای کوچک کانادا
موقعیت های شغلی بسیار در شهرهای کوچک کانادا در انتظار مهاجران بین المللی
فوریه 9, 2020
محبوبیت روزافزون دانشگاه های خصوصی آلمان
محبوبیت روزافزون دانشگاه های خصوصی آلمان
فوریه 9, 2020

تا ۲۰ سال آینده از هر

۳ آلمانی یک نفر مهاجر خواهد بود

در دو دهه آینده، از هر سه شهروند آلمانی، یک نفر مهاجر یا دارای والدین مهاجر خواهد بود. همچنین در شهرهای بزرگی مانند فرانکفورت تا ۷۰ درصد ساکنان اصالت غیر آلمانی خواهند داشت. آلمان به جذب «گستره متنوعی از ملیت ها» نیاز دارد تا اقتصادش را پایدار نگه دارد.

تا سال ۲۰۴۰، حدود ۳۵ درصد از جمعیت آلمان ریشه مهاجرتی خواهند داشت. به گفته Herbert Brücker سرپرست دپارتمان تحقیقات مهاجرت موسسه تحقیقات اشتغال فدرال آلمان (IAB)، آلمان متنوع تر خواهد شد. «در حال حاضر حدود یک چهارم شهروندان آلمان اصالت غیرآلمانی دارند. اما ظرف ۲۰ سال آینده این آمار به ۳۵ یا حتی بیش از ۴۰ درصد خواهد رسید.»

طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان (Destatis)، در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰.۸ میلیون نفر (معادل یک چهار جمعیت) در آلمان دارای اصالت غیرآلمانی بودند. این رقم افزایشی ۲.۵ درصدی نسبت به رقم ۲۰.۳ میلیون در سال ۲۰۱۷ محسوب می شود.

Brücker که مدیر موسسه تحقیقات مهاجرت و ادغام تجربی دانشگاه هامبولت آلمان نیز هست معتقد است که نباید تصور کرد در آینده «اقلیت آلمانی» در مقابل «اکثریت مهاجر» قرار خواهد گرفت. بلکه آلمانی ها همواره بزرگترین گروه جمعیت شناختی این کشور خواهند بود.

هرچند، آلمان با کمبود روزافزون نیروی کار ماهر مواجه خواهد شد و باید به دنبال راه هایی برای ربودن مهاجران از کشورهای دیگر باشد- هم نیروی کار بسیار ماهر و هم نیروی کار غیرماهر.

چالش اصلی آلمان این است که به جذب مهاجران ادامه بدهد. به ویژه اکنون که مخزن نیروی کار از کشورهای اروپای شرقی و جنوبی رو به پایان است و دولت آلمان برای همین منظور چشم به آسیا و کشورهای در حال توسعه دوخته است. در همین راستا، گزارشی که در اکتبر ۲۰۱۹ منتشر شده است پینشهاد می کند که کودکان دارای اصالت غیرآلمانی که موفق به اخذ پاسپورت آلمانی می شوند به فرصتهای آموزش عالی در آلمان دسترسی بیشتری خواهند داشت که به ادغام بیشتر آنان در جامعه آلمان کمک می کند.

 

نگارنده: سمانه سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *