شرایط تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان
آوریل 29, 2020
مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش
مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌ های آلمان
می 1, 2020

سیستم آموزش عالی در آمریکا

تحصیل در آمریکا 2020 در یک نگاه 

تحصیل در آمریکا ، انعطاف پذیری یکی از جذابترین ویژگی های سیستم آموزش عالی در آمریکا است، خصوصیتی که خود را در انواع مؤسسات آموزشی پرشمار و گسترده فعال در این سیستم نشان می دهد. گوناگونی مؤسسات به دانشجویان امکان می دهد با کمک شیوه های تحصیلی متنوع به تخصص مطلوب خود دست یابند و حتی آموزشهای شغلی و حرفه ای ببینند

بیش از ۴۵۰۰ مؤسسه آموزشی معتبر و مجاز، مجموعه سیستم آموزش عالی آمریکا هستند.  برخلاف بیشتر کشورها، مؤسسات آموزش عالی آمریکا دارای سازماندهی یکنواخت و متمرکز نیستند، بلکه هیات های اعتبارسنجی مستقلی در سطح کشور و منطقه به بررسی اعتبار مؤسسات آموزشی می پردازند

انواع مؤسسات آموزشی مختلف به ارائه مدرک های آموزش عالی می پردازند.  برای مثال مؤسسات علوم انسانی در رشته های هنر، علوم انسانی، زبان، و علوم اجتماعی و علوم طبیعی، دوره های آموزشی برگزار می کنند.  اکثر مؤسسات علوم انسانی خصوصی هستند.  سرمایه لازم برای اداره کالج ها و دانشگاه های خصوصی از محل کمک های مالی، هدایای مالی فارغ التحصیلان، کمک هزینه های پژوهشی، و شهریه ها تأمین می گردد.  کالج ها و دانشگاه های خصوصی غالبا کوچکتر از مؤسسات دولتی هستند و می توانند زیرمجموعه نهادهای مذهبی یا دانشگاه های تک جنسیتی باشند

کالج های منطقه ای انتخاب دیگر دانشجویان هستند.  این کالج ها برای ارائه مدرک، دوره های آموزشی دو ساله برگزار می کنند و دانشجویان را آماده می سازند تا در مؤسسه آموزشی اعطا کننده مدرک کارشناسی، به تحصیل خود ادامه دهند، یا به آنان کمک می کنند با کسب مهارت های حرفه ای به محض فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.  کالج ها و دانشگاه های ایالتی که به نام “دانشگاه های دولتی” نیز معروفند با هزینه و یارانه ایالت ها تاسیس شده اند و در ازای دریافت شهریه اندک برای افراد مقیم آن ایالت امکان تحصیل برای آنها فراهم می سازند.

دانشگاه های دولتی عموماً فرصتهای پژوهشی در اختیار دانشجویان قرار می دهند و در رشته های مختلف تحصیلی کلاس درس برگزار می کنند.  این دانشگاه ها معمولا بسیار بزرگ هستند و بیشتر از دانشگاه های خصوصی دانشجو می پذیرند. علائق هر دانشجو به او کمک می کنند از میان گزینه های فراوان پیش روی خود انتخاب کند

فارغ از نوع مؤسسه آموزشی، معمولا در آمریکا دانشجویان پس از اتمام هر کلاس اعتبار آن واحد درسی را کسب می کنند و پس از بدست آوردن مجموعه واحد لازم می توانند از آن دوره آموزشی فارغ التحصیل شوند.  دروس به دو دسته “اصلی” و “تخصصی” تقسیم می شوند.  دروس اصلی به دروس پایه و مبنای آن رشته گفته می شود، و دروس تخصصی به آموزش موضوعات تخصصی آن رشته تحصیلی می پردازد. دانشجویان می توانند درسهای “اختیاری” نیز داشته باشند تا درباره دیگر موضوعات مورد علاقه شان نیز یاد بگیرند و تحصیل فراگیر را تجربه نمایند.

تقویم آموزشی آمریکا معمولا از ماه سپتامبر تا ماه می طول می کشد و این زمان به دو ترم تحصیلی ۱۶ تا ۱۸ هفته ای که به نیمسال معروف است، تقسیم می شود.  البته بعضی مدارس بر اساس سیستم سه یا چهار ترمی پیش می روند و هر سال تحصیلی شان به چندین ترم ۱۰ تا ۱۲ هفته ای تقسیم می شود

از آنجایی که سیستم آموزش عالی در آمریکا بسیار متنوع و گسترده است، دانشجویان می توانند با آسودگی خاطر و با توجه به نیازهای تحصیلی، مالی و شخصی خود، انتخابی درست و مناسب داشته باشند

زندگی در دانشگاه

در دانشگاه معمولا دانشجویان در اقامتگاه ها یا خوابگاه هایی زندگی می کنند که آپارتمان های دانشجویی هستند و غالبا به آنها “خوابگاه” می گویند.  خوابگاه ها انواع مختلفی دارند، خوابگاه های مخصوص مردان، یا زنان، خوابگاه های مخصوص دانشجویان سال اولی، خوابگاه بر اساس رشته، زبان یا خوابگاه های افراد علاقه مند به موضوعات خاص از آن جمله اند.  تنوع خوابگاه ها از تنوع علائق دانشجویان پشتیبانی می کند.  دانشجویان معمولا هم اتاقی دارند، و محیط خوابگاه محل مناسبی برای آشنایی با دیگران و دوست یابی است . در هر اقامتگاه دانشگاهی، کارکنانی مستقر هستند؛ این افراد معمولا از دانشجویان سال بالایی انتخاب می شوند که محیط دانشگاه را بخوبی می شناسند و می توانند منبع اطلاعاتی مناسبی برای همه ساکنین خوابگاه باشند

دانشجویان در کافه تریای دانشگاه غذا می خورند که با منوی متنوع خود تلاش دارد پاسخگوی نیازهای فرهنگی و رژیم های غذایی خاص دانشجویان باشد.  مراکز درمانی دانشجویی خدمات درمانی اصلی را به دانشجویان ارائه می نماید

امکانات تفریحی و باشگاهی نیز در نظر گرفته شده است که استفاده از آنها تجربه زندگی دانشگاهی را بسیار دلپذیر می سازد. باشگاه های علمی، فرهنگی، ورزشی و مخصوص افراد دارای علاقه مندی های خاص باعث می شوند دانشجویان بیشتر مهارت های اجتماعی کسب کنند و علائق مشترک مابین خود و دیگران را کشف نمایند. خدمات اقامتی، پشتیبانی، و فوق برنامه در دانشگاه های آمریکا به دانشجویان کمک می کند جامعه دانشجویی آن دانشگاه را بسازند.

هزینه های زندگی و تحصیل

هزینه زندگی در آمریکا بطور سالانه حدود 12000 دلار است. این مقدار همراه با همسر حدود 5000 دلار در سال و برای هر فرزند 4000 دلار دیگر افزوده می شود. بیمه درمانی در آمریکا مهم است و رنج هزینه آن حدود 3500 تا 4000 دلار در سال، برای یک خانوار است.

حق کار و هزینه های تحصیل در آمریکا

دانشجویان بین المللی مجوز کار در محدوده ای ۱۰ تا ۳۰ ساعته بصورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا ۱۵ دلار به ازای هر ساعت می باشد. پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها، تجربه کاری، ویژگی های شخصی فر، زمان ورود شخص به کشور و چندین عامل دیگر وابسته است.

بیمه دانشجویی
به دلیل بالا بودن هزینه های درمانی در ایالات متحده، بیمه درمانی برای دانشجویان خارجی ضروری است. برنامه های بیمه معمولاً خدمات عادی چشم پزشکی و دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی دهند. بسته به توافق های صورت گرفته بین دانشگاه و شرکت بیمه، بیمه نامه ها ممکن است «بیماری هایی که ازقبل وجود داشته اند» را تحت پوشش قرار دهند یا قرار ندهند. چنانچه از قبل بیماری دارید که فکر می کنید برای درمان آن نیاز به پوشش درمانی مداوم دارید، در این باره با مشاور دانشجویان خارجی دانشگاه خود صحبت کنید و از او بپرسید که هم برای خود و هم برای اعضای خانواده ای که شما را همراهی می کنند چگونه باید پوشش بیمه ای خریداری کنید.
حتی با وجود بیمه، باز هم باید انتظار هزینه های درمانی را داشته باشید، نظیر مشارکت درپرداخت هزینه های ویزیت پزشک و نسخه ها که البته سهم شما چیزی حدود 10 تا 20 دلار خواهد بود و مابقی را بیمه پوشش میدهد. مبلغ ماهیانه ای که برای بیمه میپردازید بسته به رینج خدمات آ« از 100 تا 500 دلار میباشد. معمولا دانشگاه ها بیمه های اولیه را برای دانشجویان فراهم میکنند اما درمورد بیمه های تکمیلی، خود فرد باید با یکی از شرکت های بیمه قرارداد ببندد و بهتر است تمام بندهای آن را با دقت مطالعه کرده و با مشاورین، مشورت کنید.

تحصیل در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا (مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری)

• تحصیل در دبیرستان آمریکایی
محصلین دبیرستانی سال های سوم و چهارم و کسانی که معدل دیپلم آنها پایین از حد نصاب اخذ پذیرش لیسانس از آمریکا می باشند، می توانند ابتدا دیپلم دبیرستان خود را از یک دبیرستان آمریکایی دریافت نمایند و سپس برای دانشگاه اقدام کنند. مدت تحصیل در دبیرستان بستگی به سابقه تحصیل متقاضی و نمرات قبلی آنها دارد و معمولا بین 1 تا 2 سال طول می کشد.

• تحصیل در دوره های زبان
متقاضیان تحصیل در دوره های زبان انگلیسی می توانند، پذیرش زبان از یکی از دانشگاه ها، کالج ها و سایر مراکز آموزشی زبان در آمریکا دریافت کنند. مدت آموزش زبان بستگی به سطح زبان متقاضی دارد و از 6 ماه تا یک سال طول می کشد.

• تحصیل در مقطع لیسانس
متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس بایستی دارای معدل بالا و مدرک IELTS با نمره ۶ باشند. پذیرش مقطع لیسانی بستگی به سابقه تحصیلی و معدل متقاضی دارد. پذیرش لیسانس در تمامی رشته ها و دانشگاه های آمریکا انجام می گیرد. درصورتی که متقاضی دارای نمره زبان کافی برای دانشگاه مورد نظر نباشد، بایستی ابتدا در دوره زبان دانشگاه شرکت نماید.

• تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری
هر سال آمریکا حدود 500000 دانشجوی فوق لیسانس میپذیرد که در رشته های (M.A. و M.S.) در کنار سایر رشته های محبوب مانند MBA، هنرهای زیبا، حقوق، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش، طی 1 تا 3 سال تحصیل خود را میگذرانند. عموما بین 6 تا 8 واحد تخصصی گذرانده میشود و در پایان یا پایان نامه (مشابه شیوه پژوهش-محور در ایران) و یا پروژه تحقیقاتی (مشابه آموزش محور) ارائه میشود. متقاضیان تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری، بایستی دارای معدل بالای ۱۴ و مدرک IELTS با نمره حداقل ۶ و مدارک GRE و GMAT برای برخی از رشته ها باشند. پرونده های پذیرش مقطع فوق لیسانس و دکتری به صورت محدود از اوایل ماه جولای هر سال پذیرفته می گردند. پرونده پذیرش فوق لیسانس و دکتری تنها در بر برخی رشته ها پذیرفته می گردند. در مقطع دکتری که بین 3 تا 5 سال بطول می انجامد، تمرکز بیشتر بر کارهای علمی پژوهشی و تحقیقاتی است. از اینرو هرچه پیشینه علمی تحقیقاتی ، معدل و رزومه متقاضی پربارتر باشد، امکان پذیرش از دانشگاه هایی با رتبه (رنک) پایین تر و همینطور امکان گرفتن بورس ها و کمک تحصیلی ها بیشتر می شود.

تحصیل در آمریکا – تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

حداقل زمان لازم برای تحصیل در آمریکا در دوره پزشکی عمومی در ۸ سال خواهد بود.  طول دوره دندانپزشکی ۶ سال، دامپزشکی ۶ سال، و داروسازی ۵ الی ۶ سال می باشد. جهت تخصص پزشکی دانشجویان پس از اخذ مدرک پزشکی عمومی باید ۳ سال و برای جراحی مدت ۵ سال و جراحی مغز مدت ۷ سال را تحصیل و کارورزی نمایند تا بتوانند تخصص خود را دریافت کنند. جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا  و مخصوصا تحصیل و زندگی در شهر نیویورک ، که جزو برترین ایالت های آمریکاست ، این مژده را به شما بدهیم که شرایط ورود و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور آمریکا را در برترین دانشگاه های ایالتی فراهم ساخته و با همکاری با یک وکیل می توانید از دانشگاه های این ایالت پذیرش بگیرید . حتی در ایالت های نظیر بوستون و کالیفرنیا  که آنها هم از بهترین ایالات های آمریکا هستند و دارای برترین دانشگاه های آمریکا هستند ، شرایط اخذ پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا  امکان پذیر می باشد .

همانطور که می دانید تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا و تحصیل داروسازی آمریکا از جمله رشته هایی است که متقاضیان زیادی برای تحصیل در آمریکا دارد. مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت در آمریکا به دلیل وجود امکانات بسیار مورد توجه قرار گرفته است که با استفاده از ویزای تحصیلی آمریکا یا تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر می باشد.

وقایع مهم در تاریخ آموزش عالی در آمریکا

برخی از مهم‌ترین وقایع در تاریخ آموزش عالی در آمریکا عبارتند از:

  • ۱۶۳۵: تأسیس مدرسه گرامر بوستون در ماساچوست
  • ۱۶۳۶: تأسیس دانشگاه هاروارد
  • ۱۶۴۷: قانون ماساچوست ۱۶۴۷ تصویب شد. بر اساس این قانون، تمام روستاهای با بیش از ۱۰۰ خانوار موظف می‌شوند که یک استاد گرامر لاتین در مدارس خود استخدام کرده تا دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه هاروارد تربیت کنند.
  • ۱۶۹۰: انتشار An Essay Concerning Human Understanding اثر جان لاک. این نوشتار بسیار مورد توجه محافل آموزشی آمریکا قرار می‌گیرد.
  • ۱۶۹۰: کتاب THE NEW ENGLAND PRIMER به عنوان کتاب آموزشی استاندارد در سرتاسر مستعمرات نیوانگلند آمریکا انتخاب می‌گردد.
  • ۱۶۹۳: تأسیس نخستین دانشگاه در مستعمرات جنوبی بنام کالج ویلیام اند ماری
  • ۱۷۴۳: بنیامین فرانکلین انجمن فیلسوفان آمریکا را تأسیس می‌کند که بشدت تحت تأثیر نظریات جان لاک قرار دارد.
  • ۱۷۵۱: بنیامین فرانکلین یک آکادمی تأسیس می‌کند که امروزه دانشگاه پنسیلوانیا نام دارد.
  • ۱۸۱۷: تأسیس نخستین مدرسه ناشنوایان در آمریکا توسط توماس گالودت. پسر او در ۱۸۶۴ نیز نخستین دانشگاه ناشنوایان را (بنام دانشگاه گالودت) تأسیس می‌کند.
  • ۱۸۲۹: تأسیس نخستین مدرسه نابینایان کشور در ماساچوست
  • ۱۸۵۴: پذیرش نخستین دانشجویان سیاهپوست در یک دانشگاه (دانشگاه لینکلن)

اطلاعاتی مربوط به اعزام دانشجو به آمریکا

از سپتامبر 2011، ایالات متحده امنیت مرزهای خود و همینطور سختگیری برای صدور انواع ویزا را، بالاتر برده و قبل از ورود هر خارجی به کشور، ابتدا از تمکن مالی کافی او برای پوشش دهی هزینه تحصیل و سپس از وجود شواهد کافی دال بر برگشت او به وطنش، اطمینان حاصل میکند.
در ایالات متحده، ویزا توسط وزارت امور خارجه (اختصارا DoS) و سفارت ها و کنسولگری های آن صادر میشود. (DHS) یا وزارت امنیت کشور بر آژانس های مهاجرتی و سازمان حفاظت از مرزها نظارت میکند. و سازمان مهاجرت (ICE) مسئول نظارت بر هر فردیست که از مرزهای آمریکا وارد خاک آن میشود.

ویزای F-1

دانشجویان بین المللی بعد از گرفتن پذیرش از موسسات آمریکا نیاز به ویزای F-1 (غیر مهاجرتی) یا همان ویزای تحصیلی آمریکا دارند که برای دست یابی به آن می بایست فرم های تقاضا پر شده، هزینه آن پرداخت شده و مصاحبه ای انجام شود. در این صورت، سازمان مسئول، یک پروفایل (SEVIS = Student and Exchange Visitor Information System) I-20 صادر میکند که برای اخذ ویزای F-1 ضروری است. با ویزای F-1 دانشجو می تواند 20 ساعت در هفته در سال اول تحصیل خود کار نیمه وقت در محدوده دانشگاه و نه خارج از حریم دانشگاه انجام دهد. بعد از سال اول، در صورتی که اجازه از طرف دانشگاه صادر شود، کار خارج از حریم دانشگاه امکان پذیر خواهد شد. البته این کار اغلب برای افرادی است که نیاز به دوره کارآموزی یا انترنی دارند. دانشجویان دارای ویزای F-1 آمریکا همچنین امکان بهره مندی از 12 ماه آموزش عملی اختیاری را دارند(OPT). دانشجویان رشته های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضی یا سایر رشته ها ممکن است تا 29 ماه امکان آموزش عملی اختیاری را داشته باشند. ویزای F-2 مربوط به همسر دارنده ویزای F-1 بوده و اگر همسر دارنده F-1 قصد تحصیل در آمریکا را داشته باشد، باید درخواست تغییر ویزا بدهد. فرزندان با داشتن ویزای F-2 در صورتی که قصد تحصیل در مدارس K-12 را داشته باشند، نیازی به تغییر ویزا نخواهند داشت.

ویزای J-1

آن دسته از افراد که برای تبادلات فرهنگی می آیند یا از طرف کشور مبدا از لحاظ مالی حمایت شده اند، برای ادامه تحصیل در آمریکا نیاز به ویزای توریستی J-1 دارند. دانشجویان با ویزای J1 واجد شرایط 18 ماه آموزش دانشگاهی هستند (سه سال، در مواردی که رساله دکتری داشته باشند). ویزای J-2 مربوط به همسر یا فرزندان دارای ویزای J-1 بوده و با این ویزا آنها نیز میتوانند در آمریکا تحصیل کنند.

سازمان های DHS/ ICE در صورت وجود گرفتاری های مالی برای فرد می توانند اجازه کار خارج از محیط دانشگاه در آمریکا را بعد از سال اول صادر کنند.

ویزای M-1

ویزای M-1 به دانشجویانی اعطا میشود که در دوره های کاری ثبت نام کرده باشند. با داشتن این ویزا اجازه کار کردن ندارید. ویزای M-2 نیز مربوط به همسر دارنده ویزای M-1 خواهد بود. اگر همسر یا فرزند دارنده M-1 قصد تحصیل در آمریکا را داشته باشد، باید درخواست تغییر ویزا را بدهد.

کار پس از اتمام تحصیل

کسانی که دارای تخصص حرفه ای خاص می باشند در صورتی که از طرف یک کارفرمای آمریکایی دعوت به کار شوند می توانند تقاضای ویزای کار H1 نمایند. در این نوع ویزا داشتن حداقل مدرک لیسانس تایید شده ، و کارفرمای واجد شرایط اداره مهاجرت امریکا از شرایط لازم می باشد. حداقل مدت زمان صدور این ویزا یک ساله می باشد و همسر و فرزندان زیر بیست و یک سال دارنده ویزای کار می توانند به عنوان همراه وارد آمریکا شوند ولی اجازه کار را نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *