تحصیل در اتریش
تحصیل در اتریش ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 14, 2020
تحصیل داروسازی در چین
تحصیل داروسازی در چین ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 17, 2020

دندانپزشکی در چین 2020

در این مقاله سعی شده، تمامی نکات مهم تحصیل دندانپزشکی در چین ، دانشگاههای برتر چین، هزینه تحصیل دندانپزشکی در چین و همه شرایط لازم در این باره برای متقاضیان طبق بروزترین اطلاعات گردآوری شود و همچنین امید است این مطلب پاسخگوی سوالات شما متقاضیان عزیز در این باره باشد.

کشور چین در آموزش پزشکی جزو پیشتازان بوده است و سابقه طب و پزشکی در این کشور به هزاران سال قبل باز می گردد، همچنین دولت این کشور به منظور جذب دانشجویان بین المللی برای تحصیل دندانپزشکی در چین از سال ۲۰۰۷ به بعد اقدام به ارائه مجوز به برخی از دانشگاههای پزشکی برای ارائه دروس به زبان انگلیسی نموده است و در حال حاضر 45 دانشگاه در چین دارای این مجوز هستند.

سالانه ده ها هزار دانشجوی بین المللی برای تحصیل زیر شاخه های گروه پزشکی در چین به این کشور سفر می کنند. دانشگاه های پزشکی چین در سالهای اخیر در رنکینگ QS و همچنین در منطقه آسیا از رتبه فوق العاده ای برخوردار هستند به طوریکه در آخرین رتبه بندی QS در سال ۲۰۱8 شش دانشگاه چینی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

نکته مهم و بسیار جذاب دندانپزشکی در چین این است که دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه های چین نیاز به گذراندن دوره (مثل پاتفک) و همچنین قبولی در آزمون ورودی ندارند. همین سبب شده دندانپزشکی چین در مقاسیه با کشورهای روسیه ترکیه هند مجارستان و غیره امتیازات و مزایایی داشته باشد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در چین

یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی در سطح جهان، دانشگاه های پزشکی چین هستند که دوره های BDS  با کیفیتی را ارائه می دهند. برگزاری دوره های BDS به زبان انگلیسی و استفاده از آخرین فناوری های روز دنیای دندانپزشکی موجب به شهرت رسیدن دانشگاه های پزشکی چین شده است. از زمان برگزاری دوره های BDS به زبان انگلیسی، دانشجویان بسیاری فارغ التحصیل شده و اکنون در کشور خود یا در دیگر کشورها، مشغول به کار هستند. از دلایل دیگری که دانشجویان بین المللی تحصیل در چین و رشته دندانپزشکی را بر می گزینند موفقیت فارغ التحصیلان جراحی دندان (BDS) می باشد.

هزینه های مناسب تحصیل در چین

شاید مهمترین مزیت تحصیل دندانپزشکی در چین مقرون به صرفه بودن آن باشد. بسیاری از دانشجویان، هزینه های مناسب تحصیل در چین را  یکی از عوامل موثر در انتخاب رشته BDS در چین اعلام کردند. در مقایسه با دیگر دانشگاه های پزشکی جهان، دانشگاه های چین در بین ارزان ترین دانشگاه ها قرار دارند؛ به همین دلیل خانواده ها، فرزندانشان را برای تحصیل به چین می فرستند؛ زیرا مطمئن هستند که از عهده ی هزینه های تحصیلی آنها بر می آیند.

طبق جدیدترین آمار سال 2019، متوسط شهریه ی سالیانه دانشگاه های چین در رشته ی دندانپزشکی بین 6.000 الی 7.000 هزار دلار در سال است. این مبلغ در چین به صورت یوان دریافت میشود و معادل آن حدودا بین 35.000 الی 50.000 یوان خواهد بود. شهریه دانشجویان ابتدای هر سال تحصیلی و پیش از آغاز دوره به صورت یکجا دریافت میشود،

شرایط تحصیل دندانپزشکی در چین

تحصیل دندانپزشکی در چین در اکثر دانشگاههای این کشور با عنوان Stomatology ( لیسانس بهداشت و دهان) ارائه می شوند در تعداد محدودی فقط دوره های BDS (دندانپزشکی) که منطبق بر واحد های درسی اکثر کشورها و ایران نیز می باشد. طول دوره تحصیلی در رشته ی دندانپزشکی در چین 5 سال است، که شامل 4 سال دوره آموزشی و 1 سال کارآموزی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه و مراکز دندانپزشکی است. دوره های دندانپزشکی در چین در ماه سپتامبر ( انتهای شهریور ) آغاز و تا ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیر) سال بعد ادامه دارند. البته بهترین زمان اقدام برای پذیرش در چین بین ماههای بهمن تا اردیبهشت هر سال است.

مدارک لازم جهت پذیرش دندانپزشکی در چینشرایط تحصیل دندانپزشکی در چین

  • ترجمه شناسنامه به زبان انگلیسی
  • ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی
  • ترجمه اصل مدرک دیپلم به زبان انگلیسی
  • ترجمه اصل مدرک پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • داشتن مدرک آیتلس امتیاز محسوب می شود ولی الزامی نیست.
  • متقاضی باید بدون سابقه کیفری باشد و باارائه یک گواهی قانونی  به سفارت چین  اثبات نماید.
  • متقاضیان باید از لحاظ مالی تامین باشند و مدرکی برای تمکن مالی اراده دهند.

تحصیل به زبان انگلیسی و چالش آموزش زبان چینی

شایان ذکر است که، با وجود اینکه در دانشگاه ها، دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود اما برای بسیاری از برنامه های تحصیلی و  ارتباط با بیماران در طول دوره ی کارآموزی در سال اخر، نیاز به آشنایی و تسلط نسبی به زبان چینی دارند که البته برای تحصیل در بعضی دانشگاه ها نیز، داشتن این مدرک الزامی است.

نکته: متقاضیان خارجی از بدو ورود به دانشگاه نیاز به ارائه مدرک زبان چینی ندارد و دانشگاهها این مهارت را از سال اول (همان طور که در ایران زبان انگلیسی جز واحد های درسی است) به صورت یک روند کاملا علمی و مرحله ای به تمام دانشجویان خارجی آموزش می دهند و مخصوصا در رشته ی دندانپزشکی به منظور کار در بیمارستان و ارتباط با مراجعین انتظار میرود که دانشجو طی 4 سال به زبان چینی مسلط شود.

همتراز با تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی غرب

بیشتر دانشگاه های پزشکی چین دارای رنکینگ جهانی زیر 500 هستند ودر زمینه پزشکی مدرن دارای شهرت خوبی در دنیا میباشد. رشته پزشکی سالها است که در چین به زبان انگلیسی تدریس میشود و بسیاری از فارغ التحصیلان یا در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی خود در چین هستند و یا به عنوان پزشک درکشور خود مشغول کارند.

تسهیل در صدور پذیرش برای دانشجویان خارجی

در مقایسه با کشورهائی مانند انگلستان،امریکا،اروپا،امکان ثبت نام در دانشگاههای پزشگی چین بیشتر است. به علاوه تحصیل دندانپزشکی در چین بسیار ارزانتر از دیگر کشورها است. شما با انتخاب چین از رقابت تنگاتنگی که در دیگر کشورها وجود دارد خودتان را نجات میدهید و در ضمن مراحل اخذ پذیرش بسیار راحت است.

ارزان ترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی در چین

تحصیل رشته پزشکی در چین 70 در صد ارزانتر از انگلستان یا امریکا است. مثلا تحصیل دندان پزشکی در چین درامریکا بدون 4 سال دوره پیش پزشکی حدود 200.000-160.000 دلار هزینه دارد. در حالی که شما میتوانید دوره کامل 6 ساله را با هزینه ای حدود 50.000-30.000 دلار بگذرانید. در مقایسه با دیگر کشورها هم شهریه ها در چین خیلی معقولانه تر است. زیرا وزارت بهداشت چین به اساتید دانشگاه کمک هزینه میدهد و هزینه تدریس در این دانشگاهها به نسبت پایین می آید و برای دانشجویان خارجی خیلی به صرفه تر است. از جمله ارزان ترین کشور برای تحصیل در رشته دندانپزشکی کشور چین است. کشور چین نسبت به سایر کشورهای اروپایی هزینه تحصیلی و زندگی کمتری دراد.

تحصیل در محیط آموزشی بین المللی

از آنجائی که روز به روز بر تعداد دانشجویان خارجی در چین افزوده میشود،چین به طور چشمگیری در حال بین المللی شدن پیش میرود. هنگام تحصیل در چین شما با دانشجویانی از کشورهای مختلف جهان روبرو میشوید. شما علاوه بر فراگرفتن فرهنگ های بین المللی مختلف میتوانید با فرهنگ سنتی چین هم آشنا شوید.
بیشتر کشورها در دانشگاهها نماینده دارند.

تعداد زیاد بیمارستانها با کیفیت بالا برای گذراندن دوره تحصیل دندان پزشکی در چین

تمام دانشگاههائی که مجازبه ثبت نام دانشجویان خارجی هستند،باید حداقل استاندارهائی را که وزارت علوم چین تعیین کرده است دارا باشند.بیمارستا نهای وابسته به دانشگاه که دانشجویان دوره انترنی را در آنجا میگذرانند باید دارای گرید 3 وسطح الف باشند ،ودارای تجهیزات پزشکی با استاندارهای جهانی و تخت کافی برای بیماران باشند. چین پر جمعیت ترین کشور دنیاست و به همین دلیل بازار پزشکی چین به سرعت در حال پیشرفت است.وبه زودی یکی از بزرگترین بازارهای پزشکی در دنیا خواهد شد.

حضور اساتید مجرب در دانشگاه های چین

از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در چین می توان به حضور اساتید مجرب در دانشگاه های چین اشاره کرد.  دانشکده های پزشکی چین، تنها اساتید حرفه ای و کسانی که از شهرت خاصی برخوردار هستند را در کادر علمی خود جای می دهد. این مسئله چین را مقصدی ایده آل برای دانشجویان بین المللی در زمینه پزشکی تبدیل کرده است.

تاسیسات و آزمایشگاه های مدرن آموزشی

تاسیسات و آزمایشگاه های مناسب با مواد استاندارد از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در چین است.تقریبا تمام دانشکده های پزشکی چین، از تاسیسات و آزمایشگاه های مدرن آموزشی برخوردار هستند. دوره های پزشکی نیازمند آزمایشگاه های مناسب است تا دانشجویان بتوانند آنچه را که در کلاس آموخته اند را به صورت عملی اجرا کنند.

تحصیل دندانپزشکی در چین

امکانات و محیط آموزشی با کیفیت بالای دانشگاه های چین

امکانات و محیط آموزشی با کیفیت بالا از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در چین است. دانشکده های پزشکی چین مجهز به کتابخانه و کتب پزشکی به زبان انگلیسی و آزمایشگاه رایانه ای می باشد که در مطالعات روزمره توسط دانشجویان استفاده می شود؛ امروزه آنها می توانند به کتاب های الکترونیکی بیشتری دسترسی داشته باشند. خوابگاه دانشجویان خارجی مطابق با استانداردهای بین المللی است بطوری که در بیشتر دانشگاه های چین، در هر اتاق تنها دو دانشجو زندگی می کند.

تمام مزیت هایی که دانشجویان خارجی در دانشکده های پزشکی چین از آن بهره می برند، رشته BDS را برای بسیاری از دانشجویان بین المللی، تبدیل به گزینه ای مناسب کرده است.

آب و هوای چین

آب و هوای چین منطقه به منطقه متفاوت است و هر دانشگاهی زیبائی خاص خود را در فصول مختلف دارددانشجویان میتوانند از زندگی در فضای دانشگاه لذت ببرند و یا در اوقات فراقت به جاهای دیگر بروند. دانشگاهها برای اینکه فرهنگ و سنت های با شکوه و جذاب چین را به دانشجویان نشان دهند، فعالیت های متنوع زیادی را برای آنان برنامه ریزی میکنند. دانشجویان نه تنها با تاریخ وفرهنگ چین آشنا میشوند،بلکه میتوانند با روحیه نسل جدید چین هم آشنا شوند.

واحدهای رشته دندانپزشکی در چین

در حال حاضر لیسانس جراحی دندانپزشکی یا (BDS) در چین مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است، هزینه مناسب، محیط آرام و زیبا، زیرساخت های پیشرفته و  آموزش به زبان انگلیسی از عواملی است که دانشجویان را برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به چین می کشاند.

زمان بندی درسی برای گذراندن واحدهای رشته دندانپزشکی در چین به شرح زیر است:

دو سال و نیم اولدو سال و نیم دومسال پنجم و ششم
آناتومی عمومی- بافت شناسی و جنین شناسیفارماکولوژی عمومیپزشکی عمومیپروتزهای دهانیدوره انترنی
فیزیولوژیپاتولوژی عمومیجراحی عمومیدندانپزشکی ترمیمی
بیوشیمیزیست شناسی دهان و مورفولوژی دندانپاتولوژی دهانجراحی دهان و فک و صورت
شناخت مواد دندانپزشکیاقدامات پیشگیرانه دندانپزشکیپریودنتولوژی و دارو های خوراکیارتودنسی
زبان چینی

ویزای تحصیلی چین

ویزای تحصیلی چین به دو نوع X1 و X2 تقسیم می شود. ویزای X1 برای آن دسته از متقاضیانی صادر می شود که برای تحصیل بیش از ۶ ماه به چین می روند. ویزای X2 نیز برای کسانی صادر می شود که با هدف مشابه به چین می آیند، اما مدت اقامت آنها کمتر از ۶ ماه خواهد بود.

دارندگان ویزی نوع X1 می توانند ظرف ۳۰ روز پس از ورود به چین از دفتر امنیت عمومی محلی (Public Security Bureau) درخواست مجوز اقامت موقت (Temporary Residence Permit) نمایند. اعتبار مجوز اقامت موقت می تواند بین ۱۸۰ روز تا ۵ سال متغیر باشد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی چین

۱. اصل گذرنامه متقاضی دارای حداقل شش ماه اعتبار و حداقل یک صفحه خالی؛
۲. تکمیل دقیق و صحیح فرم درخواست؛
۳. یک عکس رنگی جدید مخصوص گذرنامه، صورت تمام رخ، نمای جلو، بدون کلاه، دارای پس زمینه ساده و روشن بر روی فرم درخواست خود قرار دهید؛
۴. اصل و کپی فرم درخواست پذیرش تایید شده دانشجویان خارجی JW201 یا JW202 (فقط برای متقاضیان ویزای X1)؛
۵. اصل و کپی نامه پذیرش دانشگاه یا مدرسه چینی

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر چین در رشته پزشکی و دندانپزشکی  در سال ۲۰۲۰ به نقل از موسسه تایمز می پردازیم.

بهترین دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی چین ۲۰۲۰

ردیفنام دانشگاهرتبه
۱   دانشگاه چینهوا (Tsinghua)۲۳
۲دانشگاه پکینگ ( Peking University)
۲۴
۳دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University)
۱۰۷
۴دانشگاه فودان ( Fudan University )۱۰۹
۵دانشگاه نانجینگ (Nanjing)۱۴۴
۶   دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (Shanghai Jiao Tong University)۱۵۷
۷دانشگاه سان‌ یات سن چین (Sun Yat-sen University)۲۵۱-۳۰۰
۸   دانشگاه هاست (Huazhong University of Science and Technology)۳۰۱-۳۵۰
۹دانشگاه علوم و فناوری جنوبی چین (Southern University of Science and Technology)۳۰۱-۳۵۰
۱۰دانشگاه نانکای (Nankai University)۳۵۱-۴۰۰

لیست دانشگاه های چین مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

۱. Beijing Normal University
۲. Beijing university of Chinese medicine در رشته داروسازی و طب سنتی در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دارندگان مدرك پزشکی
۳. Capital Medical University
۴. Central South University
۵. China agricultural university
۶. China Med University
۷. China Pharmaceutical University
۸. Chinese University Hong Kong
۹. East china university of science and technology
۱۰. Fudan University
۱۱. Huazhong University of Science and Technology
۱۲. Jilin University
۱۳. Jinan University
۱۴. Nanjing Agriculture University
۱۵. Nanjing Medical University
۱۶. Nanjing University
۱۷. Nankai University
۱۸. Ocean University of China
۱۹. Peking University
۲۰. Shandong University
۲۱. Shanghai jiao Tong University
۲۲. Shanghai University
۲۳. Sichuan University
۲۴. Soochow University
۲۵. Southeast University
۲۶. Sun Yat-Sen University
۲۷. Tianjin University
۲۸. Tongji University
۲۹. Tsinghua University
۳۰. University Hong Kong
۳۱. University of Chinese Academy of Science
۳۲. University of Science and Technology of China
۳۳. Wuhan University
۳۴. Xiamen University
۳۵. Xian jiaotong University
۳۶. Zhejiang University
۳۷. Zhengzhou University

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *