مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش
مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌ های آلمان
می 1, 2020
تحصیل در کشور چین
تحصیل در کشور چین ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 14, 2020

هرساله بیش از ۱۰.۰۰۰ دانشجو از سراسر دنیا به منظور تحصیل در رشته پزشکی در چین وارد این کشور می شوند. از سال ۲۰۰۴ تحصیل در مقطع کارشناسی پزشکی و جراحی (MBBS) به زبان انگلیسی در چین معروف شده است. دانشکده های پزشکی که کارشناسی رشته پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، توسط سازمان نظام پزشکی چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در «راهنمای دانشکده های پزشکی جهان» به رسمیت شناخته شده اند. همچنین مدرک لیسانس پزشکی چین در سطح جهانی معتبر است.

نکته مهم و بسیار جذاب پزشکی و دندان پزشکی چین این است که دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه های چین نیاز به گذراندن دوره (مثل پاتفک برای ورود به پزشکی روسیه) و همچنین قبولی در آزمون ورودی ندارند. همین سبب شده پزشکی چین در مقاسیه با کشورهای روسیه ، ترکیه هند ، مجارستان و غیره امتیازات و مزایایی داشته باشد.

ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در چین پرداخته ایم. تحصیل در این کشور یکی از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین کشورهای برای تحصیل پزشکی می باشد.

»» مزایای تحصیل پزشکی در چین

چین یکی از قدیمی ترین تمدنها در جهان است و تاریخ نوشتاری این کشور بیش از 4000 سال است. دارای فرهنگ وسنت پزشکی غنی و دیرباز که این سنت تا امروز ادامه دارد بخصوص در زمینه آموزش پزشکی امروزه چین یکی از کشورهائی است که به سرعت مکانی برای تحصیل دانشجویان خارجی خواهان تحصیل در رشته پزشکی میگردد .

وزارت بهداشت چین به جهت تضمین کیفیت آموزشی بالا و استاندارد به دانشجویان خارجی ، در سال 2007 ابتدا مقررات موقتی را برای استاندارهای کنترل کیفیت در زمینه رشته پزشکی عمومی به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی منتشر کرد. در حال حاضر این استاندارها هرساله مرور و منتشر میشوند . در این نشریه فهرست حدود 49 مدرسه پزشکی که توسط دولت چین مجوز ارائه این دوره ها را دارند وجود دارد.دانشگاههائی که در این فهرست نباشند مجازبه ثبت نام دانشجویان خارجی برای رشته پزشکی به زبان انگلیسی نیستند .

امروزه تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف چین را برای تحصیل پزشکی کشور را چین انتخاب میکنند. سال گذشته بیش از 10.000 دانشجو برای تحصیل پزشکی به چین آمدند .در زیر دلایلی که برای انتخاب تحصیل پزشکی دار چین آورده شده است. باشد که برای انتخاب شما سودمند واقع گردد .

شاید مهمترین دلیل تحصیل پزشکی در چین مقرون به صرفه بودن آن نسبت به سایر کشورها است. بهتر است بدانید هزینه تحصیل MBBS (لیسانس پزشکی و جراحی) در چین تقریبا۷۰% ارزان تر از تحصیل رشته ای مشابه در آمریکا و یا انگلستان می باشد. تحصیل رشته پزشکی و جراحی در آمریکا، در حدود ۱۶۰.۰۰۰ تا ۲۰۰.۰۰۰ دلار می باشد درحالی که دانشجویان می توانند دوره کامل ۶ ساله MBBS را با هزینه ای نزدیک به ۳۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار به اتمام برسانند.

»» دوره های تحصیل پزشکی در چین

دوره های سالنیمه اولنیمه دوم
اولین سال تحصیلی (پیش دانشگاهی)حسابداری، شیمی عمومی، معرفی علوم زیست شناسی مدرن، آموزش فیزیکی، چینیحسابداری، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، شیمی آلی، زیست شناسی سلولی، چینی، آموزش فیزیکی
دومین سال تحصیلی (پیش از کلینیک)آناتومی I، بیوشیمی (از جمله آزمایشگاه)، Histology، جنین شناسی، چینیآناتومی دوم، ژنتیک پزشکی، فیزیولوژی، تاریخ پزشکی، چینیو سم شناسی،
سومین سال تحصیلی (پیش از کلینیک)آسیب شناسی، پاتوفیزیولوژی، ایمونولوژی، روانشناسی پزشکی، طب سنتی چینی، پزشکی چینی، بررسی چینمیکروبشناسی، فارماکولوژی، طب پیشگیرانه، معرفی جراحی، تشخیصی
چهارمین سال تحصیلی (پیش درمانگاه و کلینیک)پزشکی قانونی، اطلاع رسانی پزشکی، مقدمه ای در پزشکی خانواده، پزشکی اجتماعی و اخلاق، اپیدمیولوژی،پزشکی I، جراحی I، رادیولوژی، زنان و زایمان.
پنجمین سال تحصیلی(کلینیک)پزشکی III، جراحی III، اطفالبیماری های عفونی، عصب شناسی، روانپزشکی، پوست و Venereology، چشم پزشکی، Otorhinolaryngology، دندانپزشکی، پزشکی اضطراری.
ششمین سال تحصیلی(کلینیک)کارمند ارشدکارمند ارشد

»» واجد شرائط برای هر نوع آزمون پزشکی برای اخذ مجوز 

49 دانشگاه پزشکی دولتی تحت نظارت دولت چین فعالیت میکنند.تمامی این دانشگاهها را سازمان بهداشت جهانی تائید میکند.یعنی فارغ التحصیلان میتوانند در آزمونهای پزشکی ملی زیر شرکت کنند.
MCI,PMDC,USMLE,PLAB,HPCSA,SCHS,etc.

»» مدرک شما در سراسر دنیا مورد تائید است

دانشجویان پس از گذراندن تمام واحد های آموزشی وقبولی در آزمون پایان دوره دانشگاه، مدرک فارغ التحصیلی پزشکی رادریافت خواهند کرد.دانشجویان میتوانند گواهینامه خود را همراه با دیگر مدارک به سفارت کشور خود در چین ببرند و تائید آن را بگیرند.

»» هم تراز با تحصیلات تکمیلی پزشکی غرب

بیشتر دانشگاههای پزشکی چین دارای رنکینک جهانی زیر 500 هستند ودر زمینه پزشکی مدرن دارای شهرت خوبی در دنیا میباشد.رشته پزشکی سالها است که در چین به زبان انگلیسی تدریس میشود و بسیاری از فارغ التحصیلان یا در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی خود در چین هستندو یا به عنوان پزشک درکشور خود مشغول کارند .

»» تسهیل در صدور پذیرش برای دانشجویان خارجی

در مقایسه با کشورهائی مانند انگلستان،امریکا،اروپا،امکان ثبت نام در دانشگاههای پزشگی چین بیشتر است. شما با انتخاب چین از رقابت تنگاتنگی که در دیگر کشورها وجود دارد خودتان را نجات میدهید و در ضمن مراحل اخذ پذیرش بسیار راحت است .

»» هزینه زندگی و شهریه پائین

تحصیل در رشته پزشکی در چین 70 در صد ارزانتر از انگلستان یا امریکا است.مثلا رشته پزشکی درامریکا بدون 4 سال دوره پیش پزشکی حدود 200.000-160.000 دلار هزینه دارد.در حالی که شما میتوانید دوره کامل 6 ساله را با هزینه ای حدود 50.000-30.000 دلار بگذرانید.در مقایسه با دیگر کشورها هم شهریه ها در چین خیلی معقولانه تر است.زیرا وزارت بهداشت چین به اساتید دانشگاه کمک هزینه میدهد و هزینه تدریس در این دانشگاهها به نسبت پائین می اید و برای دانشجویان خارجی خیلی به صرفه تر است .

»» تحصیل پزشکی در چین در محیطی بین المللی

از آنجائی که روز به روز بر تعداد دانشجویان خارجی در چین افزوده میشود،چین به طور چشمگیری در حال بین المللی شدن پیش میرود.هنگام تحصیل در چین شما با دانشجویانی از کشورهای مختلف جهان روبرو میشوید.شما علاوه بر فراگرفتن فرهنگ های بین المللی مختلف میتوانید با فرهنگ سنتی چین هم آشنا شوید.بیشتر کشورها در دانشگاهها نماینده دارند.

»» تعداد زیاد بیمارستانها با کیفیت بالا برای گذراندن دوره انترنی

تمام دانشگاههائی که مجازبه ثبت نام دانشجویان خارجی هستند،باید حداقل استاندارهائی را که وزارت علوم چین تعیین کرده است دارا باشند.بیمارستا نهای وابسته به دانشگاه که دانشجویان دوره انترنی را در آنجا میگذرانند باید دارای گرید 3 وسطح الف باشند ،ودارای تجهیزات پزشکی با استاندارهای جهانی و تخت کافی برای بیماران باشند.
چین پر جمعیت ترین کشور دنیاست و به همین دلیل بازار پزشکی چین به سرعت در حال پیشرفت است.وبه زودی یکی از بزرگترین بازارهای پزشکی در دنیا خواهد شد.

»» آب و هوای چین منطقه به منطقه متفاوت است و هر دانشگاهی زیبائی خاص خود را در فصول مختلف دارد .

دانشجویان میتوانند از زندگی در فضای دانشگاه لذت ببرند و یا در اوقات فراقت به جاهای دیگر بروند.دانشگاهها برای اینکه فرهنگ و سنن با شکوه و جذاب چین را به دانشجویان نشان دهند،فعالیت های متنوع زیادی را برای آنان برنامه ریزی میکنند .دانشجویان نه تنها با تاریخ وفرهنگ چین آشنا میشوند،بلکه میتوانند با روحیه نسل جدید چین هم آشنا شوند.

»» تحصیل در جامعه ای با درجه امنیت بالا

چین مکانی صلح آمیز ودارای امنیت با لا است.دولت چین برای حفظ امنیت و آرامش مردم و اجتماع چین ،قوانین سختی را برای جرائم اعمال میکند.برطبق آمار رسمی نرخ جرائم در چین هر ساله رو به کاهش است.در عین حال دولت چین برای حفظ امنیت و آرامش دانشجویان خارجی حفاظت های خاصی را برای آنان در نظر گرفته است.

»» کشف تاریخ دیرینه و فرهنگ غنی چین

با دستاوردهای سرسام آوری که چین در طی 30 سالی که وارد جهان خارج شده است به دست آورده ،بیش از 260.000 دانشجوی خارجی در دانشگاهها و کالج های بین المللی چین ثبت نام کرده اند.و آنجا را به عنوان یکی از محبوب ترین مکانها برای تحصیل ساخته است.دارای ویژگی های یک فرهنگ مرموز وکهن ویک اقتصاد نوین و پر جنب و جوش است.کشور چین برای هر فردی جذابیت خاصی دارد

پزشکی در چین

 

»» اطلاعات کلی از هزینه های زندگی و تحصیل MBBS  در دانشگاه پزشکی چین

  • شهریه دانشگاه های پزشکی : حدود 30000 تا 40000 یوآن   RMB
  • هزینه درخواست ثبت نام : 800 یوآن
  • معاینات پزشکی : حدود 600 یوآن
  • اجازه اقامت : حدود 800 یوآن
  • بیمه درمانی : 600 یوآن
  • هزینه خرید کتاب: حدود 3.000 یوآن

البته هزینه های فوق به صورت تقریبی است و برای دانشگاه ها و شهرهای مختلف این هزینه ممکن است متفاوت باشد. هزینه حمل و نقل در چین مترو و اتوبوس : از 2یوآن تا 5 یوآن ( بسته به شهر ) هزینه هتل در چین البته بستگی به کیفیت از200 تا 700 یوآن متغییر است.

هزینه های دیگر اجاره: کرایه یک خانه تک خوابه بسته به شهر از 1500 تا 4000 یوآن در ماه متغییر است خدمات رفاهی (برق، گاز، آب) حدود 100 تا 400 یوآن در ماه )

»» تحصیل پزشکی در دانشگاه ژیجیانگ

دانشگاه ژیجیانگ چین از معروفترین دانشگاه های جهان و دارای رتبه 165 در جهان و رتبه 25 در آسیا در فهرست QS می باشد. دوره پزشکی در این دانشگاه 6 سال و نیمه بوده و به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. علاقمندان باید به زبان انگلیسی مسلط باشند اما داشتن مدرک زبان  IELTS در زمان اخذ پذیرش ضروری نیست. بر اساس مصوبه شوراي عالي ارزشيابي وزارت بهداشت مدرک تمامی دانشگاه هایی که در جمع 1000 دانشگاه برتر فهرست QS قرار دارند معتبر می باشد.

»» معرفی خوابگاه در دانشگاه علوم پزشکی

همه اتاق ها مجهز به کمد لباس، میز، صندلی، تخت ، تلویزیون، تهویه مطبوع، دسترسی به اینترنت، و حمام مجهز می باشند.  منطقه B  برای دانش آموزان به مدت مشخص داده می شود و در خوابگاه دانشگاه شرق علاوه بر این دارای تلویزیون، تهویه، تلفن، یخچال و فریزر می باشد.

»» محل اقامت

دانشگاه علوم پزشکی چین (CMU) در شنیانگ، استان لیائونینگ، شمال شرقی چین واقع شده است. پردیس CMU: دارای پردیس اقامتی اصلی و پردیس اقامتی جدید می باشد. دو آپارتمان دانشجویی بین المللی که هر دو در دانشگاه جدید در جاده 77 Puhe نیز جزو خوابگاه های دانشجویی آن می باشند، Hushitai Develepment منطقه ای است که خوابگاه ها در آن واقع شده است. در حومه شمال شنیانگ ، پردیس جدید نزدیک به ایستگاه های اتوبوس sevral واقع شده است.

»» مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی چین :    

  • ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی
  • ترجمه اصل دیپلم یا گواهی دیپلم به زبان انگلیسی
  • ترجمه اصل یا گواهی پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان
  • گواهی موجودی بانک
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه عدم سوء پیشینه

»» حداقل شرایط لازم برای تحصیل پزشکی چین :

  • داشتن یک دوره تحصیلی برابر با فارغ التحصیلی دبیرستان های چین.
  • معدل بالاتر از B+70 یا متوسط آن و برابر آن.
  • متقاضیان باید شهروندان غیر چینی با گذرنامه معتبر،بالای 18 سال و زیر30 سال باشد.
  • از کشورهای انگلیسی زبان با نمره IELTS 6.0 و یا TOEFL به نمره 530 باشند.

 معرفی ۱۰ دانشگاه برتر چین در رشته پزشکی در سال ۲۰۲۰ به نقل از موسسه QS می پردازیم.

»» بهترین دانشگاه پزشکی چین ۲۰۲۰

 

ردیفنام دانشگاهرتبه
۱دانشگاه پکینگ ( Peking University)۵۸
۲دانشگاه فودان ( Fudan University )۸۱
۳دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (Shanghai Jiao Tong University)۱۰۶
۴دانشگاه چینهوا (Tsinghua)۱۳۶
۵دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University)۱۵۶
۶دانشگاه سان‌ یات سن چین (Sun Yat-sen University)۱۶۱
۷دانشگاه نانجینگ (Nanjing)۲۳۱
۸دانشگاه علم وفناوری چین (University of Science and Technology in China)۲۹۱
۹دانشگاه ووهان (Wuhan University)۲۹۱
۱۰ دانشگاه هاست (Huazhong University of Science and Technology)۲۹۸

لیست دانشگاه های چین مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

 

۱. Beijing Normal University
۲. Beijing university of Chinese medicine در رشته داروسازی و طب سنتی در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دارندگان مدرك پزشکی
۳. Capital Medical University
۴. Central South University
۵. China agricultural university
۶. China Med University
۷. China Pharmaceutical University
۸. Chinese University Hong Kong
۹. East china university of science and technology
۱۰. Fudan University
۱۱. Huazhong University of Science and Technology
۱۲. Jilin University
۱۳. Jinan University
۱۴. Nanjing Agriculture University
۱۵. Nanjing Medical University
۱۶. Nanjing University
۱۷. Nankai University
۱۸. Ocean University of China
۱۹. Peking University
۲۰. Shandong University
۲۱. Shanghai jiao Tong University
۲۲. Shanghai University
۲۳. Sichuan University
۲۴. Soochow University
۲۵. Southeast University
۲۶. Sun Yat-Sen University
۲۷. Tianjin University
۲۸. Tongji University
۲۹. Tsinghua University
۳۰. University Hong Kong
۳۱. University of Chinese Academy of Science
۳۲. University of Science and Technology of China
۳۳. Wuhan University
۳۴. Xiamen University
۳۵. Xian jiaotong University
۳۶. Zhejiang University
۳۷. Zhengzhou University

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *