همه چیز در مورد ایالت بادن ووتمبر آلمان
می 21, 2020
دانشجویان خارجی
کمک‌های کانادا به دانشجویان خارجی در دوران کرونا
می 26, 2020

تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان در سال 2020

هزاران دانشجوی بین المللی در آلمان مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی هستند و این امکان برای شما نیز فراهم است. البته باید بدانید که رقابت بسیار بالایی را پیش رو خواهید داشت. تصمیم به تحصیل در گروه پزشکی در آلمان بسیار اساسی است و فرصت‌های برجسته‌ای برای افراد فراهم میکند و زندگی شما را دگرگون خواهد کرد.

در این مقاله با ارائه بروزترین اطلاعات، به پرسش‌های شما درباره تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان پاسخ خواهیم داد

پزشکی یکی از رشته های بسیار پرطرفدار در دنیا است. که دانشجویان علاقه زیادی برای تحصیل در گرایش های مختلف آن دارند. معمولا مراکز بسیار معتبر آموزش پزشکی در دنیا در کشورهای توسعه یافته و مدرن جهان جمع شده‌اند و دانشجویان در نقاط مختلف دنیا برای تحصیل در بالاترین درجات پزشکی به این کشورها می‌آیند. یکی از معتبرترین مراکز ممکن برای تحصیل  رشته پزشکی در آلمان است. تحصیل در رشته پزشکی در آلمان، دارای ضوابط و مقررات خاصی است که این مقررات برای دانشجویان کشورهای مختلفی که برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان اقدام می‌نمایند، متفاوت است.

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان در اکثر دانشگاه‌های معتبر این کشور به زبان آلمانی خواهد بود و از این نظر حتی دانشجویان انگلیسی زبان نیز برای تحصیل در رشته پزشکی در آلمان نیاز خواهند داشت تا زبان آلمانی خود را تقویت نمایند.

چرا تحصیل در رشته پزشکی در آلمان ؟

  • تحصیل رایگان در رشته پزشکی در آلمان
  • آلمان پیشرو در زمینه سلامت در جهان است
  • ابزارها و تجهیزات فوق پیشرفته آلمان
  • طرح های آموزشی مناسب برای دانشجویان بین المللی
  • یادگیری عملی در درمان بیماران و تحقیق و پژوهش
  • مشارکت پزشک ها در پروژه های تحقیقاتی
  • اشتغال به کار نیمی از از فارغ التحصیلان پزشکی در بیمارستان ها
  • استانداردهای آموزشی بالا به همراه آزمون معتبر State Examination
  • کمبود پزشک در آلمان

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان همچون ایران به دو صورت دولتی و خصوصی است. اگر بتوانید در یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان ثبت نام کنید در این صورت نیازی به پرداخت شهریه نخواهید داشت. برای تحصیل پزشکی در آلمان تنها در دانشگاه‌های دولتی ایالت Baden Württenberg باید شهریه پرداخت کنید. برای سایر دانشگاه تنها برای هزینه های ثبت نام مبلغی حدود ۲۵۰ یورو، پرداخت می کنید. اکنون برای دانشجویان بین‌المللی جویای تحصیل پزشکی در آلمان که عضو اتحادیه اروپا نیستند باید حدود ۳۰۰۰ یورو برای هر سال ثبت نام در دانشگاه های ایالت مذبور پرداخت کنند که لازم است بدانید که شهریه دانشگاه های خصوصی به مراتب از این نیز بیشتر است و گاه به ۲۰۰۰۰ یورو در سال نیز میرسد.

هزینه زندگی برای دانشجویان پزشکی آلمان

هزینه‌های زندگی یرای دانشجویان پزشکی در آلمان همانند سایر دانشجویان می‌باشد. هزینه‌های زندگی در آلمان شامل هزینه‌های خوراک، ‍‍مسکن، خرید، تفریح و لباس می‌باشد. این هزینه ها بسته به منطقه‌ی زندگی شما و هنر زندگی شما متغیر می‌باشد.

معمولا هزینه زندگی دانشجویی در آلمان برای یک فرد در شهرهای خوب این کشور به میزان ماهیانه 600€ (یورو) تا 800€ (یورو) در ماه میباشد که این موضوع به سبک زندگی و همچنین شهر زندگی فرد نیز بستگی دارد. در واقع هزینه زندگی آلمان نسبت به برخی دیگر از کشورها از جمله سوئیس٬ اتریش و نروژ بسیار پایین تر است.

اجازه کار برای دانشجویان پزشکی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان نسبت به سایر کشورها ساده تر می‌باشد و از طرفی امری بسیار جا افتاده برای کارفرمایان و شرکت‌ها می‌باشد. دانشجویان پزشکی در آلمان مانند سایر دانشجویان می‌توانند برای کمک هزینه تحصیل خود به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. اجازه کار دانشجویی به صورت قانونی شامل ۱۲۰روز کاری با شغل های full time یا ۲۴۰ روز کاری به صورت نیمه وقت در سال است. شما از این ساعت کاری مبلغ ۳۵۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه کسب خواهید کرد. به عنوان مثال دانشجویان میتوانند هر روز به مدت ۸ ساعت کار کنند که حداقل دستمزد برای این ساعت کاری معادل ۵/۸ یورو می‌باشد.

بنابراین دانشجو اگر هفته‌ایی دو روز با همین دستمزد کار کند میتواند ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های زندگی دانشجویی خود را تامین کند.(دانشجو اگر ماهیانه حدودا ۴۵۰ یورو در آمد داشته باشد از مالیات معاف است البته مالیاتی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده زیاد نمی‌باشد). بنابراین دانشجو با این درآمد می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های خود را پوشش دهد. باید ذکر کنیم که همچنین دانشجو مبلغ ماهیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو از حساب بلوکه شده خود  را نیز می‌تواند برداشت کند.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آلمان

  • ۵ سال تحصیل در رشته پزشکی
  • ۱ سال کارآموزی در بیمارستان های دولتی آلمان

یک تفاوت عمده بین تحصیل در پزشکی در ایران و پزشکی در آلمان وجود دارد و آن هم این است که در ایران بعد از قبولی در کنکور سراسری، دانشجو تا مقطع دکترا در دانشگاه تحصیل می‌کند، ولی در آلمان رشته پزشکی در قالب کارشناسی ارشد پیوسته تعریف شده است.

طول کارشناسی ارشد پیوسته در رشته پزشکی در آلمان، ۱۲ ترم تحصیلی است که در ۴ ترم ابتدایی دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، آناتومی، بیوشیمی و فیزیک تدریس می‌شوند. این مرحله با برگزاری یک آزمون کتبی و سراسری به پایان میرسد و سپس دانشجو وارد دروس تخصصی تر می‌شود. دروس تخصصی مانند پزشکی داخلی و یا میکروبیولوژی حدود ۶ ترم طول می‌کشند و بعد از آن دانشجو باید ۲ ترم در کنار یک پزشک کار کند.

دانش آموختگان فوق لیسانس پیوسته رشته پزشکی می‌توانند با اخذ پروانه پزشکی به عنوان یک پزشک مشغول به کار شوند و یا در صورت تمایل در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. اخذ پذیرش در مقطع دکتری توسط طرح رساله و در میان گذاشتن آن با یک استاد راهنما صورت می‌گیرد و در صورت موافقت استاد راهنما، دانشجو می‌تواند در مقطع دکتری پزشکی ادامه تحصیل دهد.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان معمولا دو راه وجود دارد :

قبولی شخص در یکی از دانشگاه‌های ایران در رشته‌ی پزشکی و رشته‌های مرتبط می‌باشد.

دانشجویان با گذراندن تعداد واحد معادل ۶۰ واحد در رشته پزشکی و یا داشتن مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های پیرا پزشکی میتوانند برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان اقدام نمایند. این افراد باید مدرک زبان  DSH2 یا C1 را داشته باشند و همچنین این افراد بدون آنکه مجبور به گذراندن کالج M-Kurs (کالج  در رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی) باشند وارد رشته پزشکی می‌شوند. البته باید توجه داشت که معدل ترم‌های گذرانده برای دانشجویان و معدل مدرک لیسانس برای فارغ التحصیلان و همچنین معدل بالای ۱۸ برای دیپلم و پیش دانشگاهی تعیین کننده‌ی بسیار مهمی برای پذیرش این افراد در رشته‌ی پزشکی در کشور آلمان می‌باشد.

افراد فاقد مدرک دانشگاهی نیز می‌توانند وارد رشته پزشکی در آلمان شوند .این افراد باید دارای مدرک B2 باشند که بعد از ورود به M-Kurs  و گذراندن واحدهای شیمی، زیست، زبان و قبولی در امتحان خروجی کالج می‌توانند در رشته پزشکی در آلمان تحصیل کنند. البته باید توجه داشت برآورد معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آنها با نمره‌ی خروجی کالج تعیین کننده ورود به دانشگاه‌های رشته‌ی پزشکی در آلمان می‌باشد.

  • گواهینامه پایان دوره تحصیلات دبیرستان که صلاحیت ورود شما به دانشگاه را تایید می‌کند. اگر این مدرک معادل مدرک مشابه آلمانی ارزیابی نشود شما باید در دوره‌های یک ساله مقدماتی Studienkolleg شرکت کنید و آزمون مربوطه را بگذرانید.
  • معلومات زبان انگلیسی بالا برای درک مفاهیم تخصصی. دانستن زبان لاتین الزامی نمی‌باشد اما به شما در این راه کمک خواهد کرد.
  • نمرات بالای زیست شناسی، شیمی و فیزیک در دبیرستان
  • توانایی در تحمل کردن کار پر فشار و پر استرس. دوره های پزشکی اغلب بسیار زمانبر و فشرده هستند و کلاس ها تا 25-30 ساعت در هفته برگزار می‌شوند.
  • اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مجوز اقامت در آلمان
  • بعضی از دانشگاه‌ها نیز دانشجویان را ملزم به ارائه نتایج آزمون TestAS می‌دانند تا بتوانند آن‌ها را طبق فاکتورهای معین خود ارزیابی کنند. با این وجود آزمون پزشکی TMS (Test for Medical Studies) می‌تواند ابزاری برای اثبات قابلیت‌های آکادمیک شما نسبت به سایر دانشجویان باشد. این آزمون اختیاری است.

آزمون ورودی رشته پزشکی در آلمان

به صورت کلی برای تحصیل پزشکی در آلمان دو نوع آزمون وجود دارد. بعد از گذراندن دوره مقدماتی زبان آلمانی شما میبایست در آزمون ورودی دانشگاه تحت عنوان Aufnahmeprüfung شرکت کنید. با این حال آزمون دیگری تحت عنوان آزمون پزشکی TMS (Test for Medical Studies) توانایی‌های شما در حوزه‌های مختلف پزشکی را بررسی می‌کند و می‌تواند جایگاه شما را نسبت به سایر دانشجویان متقاضی بالا ببرد و شانس قبولی پذیرش را افزایش دهد. علیرغم اینکه این آزمون اختیاری است اما بعضی از دانشگاه‌ها ارائه نتایج این آزمون را برای پذیرش دانشجویان الزامی می‌دانند.

افراد فاقد مدرک دانشگاهی نیز می‌توانند وارد رشته پزشکی در آلمان شوند .این افراد باید دارای مدرک B2 باشند که بعد از ورود به M-Kurs (کالج پزشکی) و گذراندن واحدهای شیمی زیست و زبان و قبولی در امتحان خروجی کالج می‌توانند در رشته پزشکی در آلمان تحصیل کنند. البته باید توجه داشت برآورد معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آنها با نمره‌ی خروجی کالج تعیین کننده ورود به دانشگاه‌های رشته‌ی پزشکی در آلمان می‌باشد.

ساختار تحصیل پزشکی در آلمان

مرحله اول: فاز پیش بالینی

این فاز به مدت 4 ترم (دو سال) می باشد و به شما اصول و پایه های علوم طبیعی و پزشکی را آموزش می بینید. پس از این دوره شما اولین آزمون پزشکی را می گذرانید.

مرحله دوم: فاز بالینی

این فاز، فاز اصلی تحصیلات شماست و به مدت 6 ترم (سه سال) می باشد و از مباحث اصلی پزشکی تشکیل می شود که به صورت سخنرانی، دروس عملی، کارآموزی و سمینار تدریس می شوند.

مرحله سوم: سال عملی یا تجربی

بعد از فاز اصلی تحصیلات شما وارد سال عملی یا تجربی می‌شوید. در این یک سال تجربه عملی در حوزه پزشکی و بالینی شما با اصول عملی جراحی، پزشکی داخلی و دروس گزینشی آشنا می‌شوید. در این فاز شما تجربیاتی کسب خواهید کرد که در آینده شغلی شما نقش مهمی را ایفا خواهند کرد

مرحله چهارم: آزمون ایالتی

آخرین مرحله برای دریافت مدرک پزشکی در آلمان گذراندن آزمون نهایی ایالتی آلمان است. پس از گذراندن این آزمون شما می‌توانید نسبت به دریافت مدرک و مجوز پزشکیتان اقدام کنید و به عنوان یک پزشک معتبر مشغول به کار شوید. سپس می‌توانید برای دریافت کارت آبی اروپا اقدام کنید و در کشورهایی اروپایی با تخصص خود اقامت و کار کنید

بعدها ممکن است تصمیم بگیرید که در تخصص خاصی از رشته پزشکی ادامه تحصیل دهید. که با توجه به اینکه علاقمند به چه تخصصی هستید، ممکن است 5 تا 6 سال دیگر طول بکشد و دوره ی آموزش های پیشرفته ی آن با یک آزمون تخصصی همراه است.

دوره تخصص پزشکی در آلمان

طول دوره های تخصص در کشور آلمان 6 ساله است و اخذ پذیرش دوره تخصص پزشکی در آلمان به طور کلی هر دو سال یکبار و به دو روش زیر صورت می گیرد.

روش اول: دریافت پذیرش به عنوان پزشک مهمان؛ در این حالت متقاضیان دوره های تخصص بدون دریافت حقوق به تحصیل خود ادامه می دهند.

روش دوم: دریافت پذیرش دوره تخصص به همراه حقوق؛ در این روش متقاضیان ابتدا به صورت دستیار پزشک متخصص در بیمارستان مشغول به کار می شوند و در حین کار حقوق دریافت می کنند و برای شرکت در آزمون تخصص پزشکی آماده می شوند.

نکته مهم: در مورد اخذ پذیرش تخصص پزشکی در آلمان همراه با حقوق این است که دانشجویان بعد از 2 سال، می توانند جهت اخذ اقامت آلمان تقاضا بدهند.

مراکز مورد تایید برای اخذ دوره تخصص پزشکی

مراکزی که دانشجویان، دوره تخصص پزشکی خود را در آن سپری می کنند جزو بیمارستان های تایید شده کشور آلمان هستند و خود به چند نوع تقسیم می شوند.

بیمارستان های دانشگاهی: این بیمارستان ها کاملا زیر نظر دانشگاه های پزشکی آلمان می باشند.

بیمارستان های آموزشی آکادمیک: دانشجویان دوره های تخصص دروس تخصصی خود را  در دانشگاه و دوره های عملی را در بیمارستان‌های آموزشی آکادمیک که با دانشگاه های تخصص پزشکی همکاری دارند، می گذرانند.

بیمارستان های خصوصی: این دانشگاه ها ارائه دهنده ی دوره های کارآموزی برای متخصصین پزشکی هستند و توسط شهرداری ، کلیسا ، و یا سایر سازمان ها اداره می شوند.

بعد از اتمام دوره تخصص آلمان، مجوز فعالیت های پزشکی (معادل با مدرک دکترا) به دانشجویان داده می شود.

نکته ی مهم: دانشجویانی که قصد بازگشت و کار در ایران را دارند باید بدانند که تنها مدارک دوره های علمی که در بیمارستان های دانشگاهی Uniklink اخذ شده اند، مورد تایید وزارت بهداشت ایران و دارای اعتبار می باشند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش رشته پزشکی در آلمان

بسته به شرایط فرد مدارک مورد نیاز متفاوت است ولی به صورت کلی مدارک لازم شامل موارد زیر می باشد:

  • دیپلم 12 ساله دبیرستان و ریز نمرات (حتما فرد باید دارای دیپلم 12 ساله تجربی باشد)
  • داشتن نمره حداقل 17 دروس زیست، شیمی، فیزیک
  • گذرنامه معتبر و یا دیگر اسناد سفر و کپی از آنها
  • کپی شناسنامه و ترجمه صفحات آن
  • تکمیل فرم مخصوص ثبت نام
  • 2 قطعه عکس 3 در 4
  • CV و یا رزومه
  • ارائه مدرک زبان آلمانی b1 به بالا
  • قبولی در آزمون ورودی

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در آلمان مهم ترین گام٬ اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. در ادامه به مهم ترین مدارکی که سفارت آلمان در سال 2020 از افراد تقاضا می کند اشاره شده است:

  • نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر در آلمان
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه ها در آلمان است (این مبلغ بلوکه می شود و توسط خود دولت آلمان طی مرور زمان اقامت در این کشور٬ به وی داده می شود)
  • گواهی اثبات عدم سوءپیشینه کیفری
  • گواهی واکسیناسیون برای کسانی که از کشورهایی از جمله کنگو و گینه به آلمان می روند
  • کپی برابر اصل پاسپورت
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی

لیست دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

۱. Albert Ludwigs University Freiburg
۲. Bielefeld University
۳. Charite University Medicine Berlin
۴. Chemnitz University of Technology
۵. Christian Albrechts University Zu Kiel
۶. Eberhard Karls University Tubingen
۷. Free University Berlin
۸. Friedrich Alexander University Erlangen Nurnberg
۹. Goethe University Frankfurt
۱۰. Gottfried Wilhelm Leibniz University Hannover
۱۱. Hannover Medical School
۱۲. Humboldt University Zu Berlin
۱۳. Jacobs University
۱۴. Johannes Gutenberg University Mainz
۱۵. Julius Maximilians University Wurzburg
۱۶. Justus Liebig University Giessen
۱۷. Ludwig Maximilians University Munchen
۱۸. Martin Luther University Halle Wittenberg
۱۹. Otto von Guericke University of Magdeburg
۲۰. Philipps University Marburg
۲۱. Rheinische Friedrich Wilhelms University Bonn
۲۲. Ruhr University Bochum
۲۳. Ruprecht Karls University Heidelberg
۲۴. RWTH Aachen University
۲۵. Technical University of Munich
۲۶. Technische University Dresden
۲۷. Technology University Dortmund
۲۸. TU Dresden
۲۹. University Bonn
۳۰. University des Saarlandes
۳۱. University Dusseldorf
۳۲. University Frankfurt am Main
۳۳. University of Cologne
۳۴. University of Duisburg Essen
۳۵. University of Gottingen
۳۶. University of Greifswald
۳۷. University of Hamburg
۳۸. University of Konstanz
۳۹. University of Jena
۴۰. University of Leipzig
۴۱. University of Lubeck
۴۲. University of Munich
۴۳. University of Regensburg
۴۴. University of Tubingen
۴۵. University of Wurzburg
۴۶. University Ulm
۴۷. Westfalische Wilhelms University Munster
۴۸. Witten Herdecke University

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *