شهر نانجینگ چین
شهر نانجینگ چین
ژانویه 7, 2021
شهر هانگجو چین
شهر هانگجو چین
ژانویه 7, 2021

شانگهای| Shanghai

شهر شانگهای چین، پرجمعیت‌ترین شهر دنیا

با شناخت جاذبه های گردشگری شانگهای چین بهتر می‌توانید در این شهر به گشت و گذار پرداخته و از زمان خود استفاده کنید. همچنین با شناخت مکان های دیدنی شانگهای بهتر می‌توانید درباره سفر به این شهر تصمیم‌گیری کنید.

درباره شهر شانگهای نمی‌توان حسی میانه داشت. توریست‌ها یا این شهر را بسیار دوست داشته یا از آن متنفرند! اینجا با داشتن 24 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر دنیا به شمار می‌رود. البته مساحت شهر نیز بسیار بزرگ بوده و تقریبا متناسب با جمعیت آن است، اما حتی این موضوع نیز از جریان پرهیاهو و شلوغ مردم در خیابان‌ها و معابر مختلف و مخصوصا خیابان‌های پرجمعیت جلوگیری نکرده است. در صورتی که قبل از سفر با جاذبه های گردشگری شانگهای آشنا نباشید، در این شهر بسیار بزرگ گم خواهید شد!

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه اعزام دانشجو رویای پارسیان تماس بگیرید.

 

جاذبه های گردشگری شانگهای

مساحت شانگهای بالغ بر 6300 کیلومتر مربع است. برای مقایسه باید بدانید مساحت شهر استانبول و تهران به ترتیب 5000 کیلومتر مربع و 700 کیلومتر مربع است. از تهران به عنوان یک کلان شهر نام می‌بریم. حال شانگهای، 9 شهر تهران را در خود جای می‌دهد! احتمالا اکنون به دلیل اصرار ما برای یادگیری جاذبه های گردشگری شانگهای پی برده‌اید! اگر بخواهید همانند زمان سفر به شهر شیراز یا اصفهان، تصمیم بگیرید با پیاده‌روی در خیابان‌ها به تک تک جاذبه‌هایی که برخورد می‌کنید سر بزنید، تمام طول تور خود را در حال قدم زدن تلف خواهید کرد.

در ادامه بهترین و مهمترین جاذبه های گردشگری شانگهای را معرفی خواهیم کرد. در صورتی که قصد سفر به کشور چین را دارید، پایتخت اقتصادی آن را حتما باید در برنامه خود قرار بدهید. اگر فقط قرار است به یک شهر سفر کنید، این شهر شانگهای خواهد بود. حال در این شهر بسیار وسیع، تماشای مکان‌های دیدنی که در ادامه معرفی می‌کنیم را در اولویت قرار بدهید.

 

سیرک جهانی شانگهای (Shanghai Circus World)

شانگهای به خاطر نمایش‌های زنده آکروباتیکی که در سرتاسر آن برگزار می‌شوند، شناخته شده است. حال برای تماشای این دسته برنامه‌ها، هیج کجای شهر به اندازه سیرک جهانی شانگهای مناسب نیست. به عبارتی بهترین برنامه‌های آکروباتیکی دنیا در اینجا برگزار می‌شوند. برنامه‌ها و نمایش‌ها به صورت روزانه اجرا می‌شوند. در صورت قرارگیری در روزهایی خاص از سال همانند زمان مصادف شدن با یک رویداد تاریخی یا تعطیلی رسمی، کیفیت و زمان نمایش افزایش پیدا خواهد کرد.

گستره‌ای از انواع نمایش‌ها که حرکات آکروباتیک یا رزمی را در بر می‌گیرند، در اینجا برگزار می‌شوند. نورپردازی و پخش موسیقی حرفه‌ای، جذابیت آن‌ها را دو چندان می‌کند. البته سیرک جهانی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای فقط به این دسته برنامه‌ها محدود نمی‌شود. برنامه‌های خنده‌دار و مخصوصا نمایش‌های اجرای حرکات آکروباتیک توسط حیوانات، دیگر برنامه‌های سایر قسمت‌های سیرک نام برده هستند.

 

قطار مگلو شانگهای (Shanghai Maglev Train)

این قطار به اندازه‌ای خاص و متفاوت است که باید از آن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای یاد کرد! فرودگاه اصلی شهر شانگهای (فرودگاه بین‌المللی پودونگ) از مرکز شهر بسیار دور است. مسئولان این شهر به منظور آسان کردن رفت و آمد از مرکز شهر به فرودگاه پودونگ، قطار مگلو را راه‌اندازی کردند. به لطف سرعت 430 کیلومتر بر ساعتی این قطار، مسافت 30 کیلومتری بین مرکز شهر تا فرودگاه طی 8 دقیقه پیموده می‌شود! در صورتی که از فرودگاه پودونگ وارد شانگهای شدید، هیچ روش دیگری را به جز قطار مگلو برای رفتن به دل شهر انتخاب نکنید.

بعد از رسیدن به ایستگاه مقصد (از مبدا فرودگاه)، با استفاده از مترو، اتوبوس یا تاکسی می‌توانید به مقصد نهایی خود،‌ که به احتمال زیاد هتل محل اقامت شما است، بروید. زمان ساخت قطار مگلو به اوایل قرن بیست و یکم برمی‌گردد. در آن زمان، پروژه نام برده چیزی حدود 1.2 میلیون دلار هزینه روی دست دولت چین گذاشت. تا سال‌ها بعد، رکورد سریع‌ترین قطار برقی دنیا در دست این سیستم حمل و نقل عمومی قرار داشت. گفتنی است شیوه عملکرد قطار، شناور شدن و فاصله گرفتن از ریل به واسطه نیروی الکترومغناطیسی است. به این ترتیب دیگر اصطکاکی با ریل نداشته و دستیابی به سرعت‌های بالا امکان‌پذیر می‌شود. در سایر قطارهای سریع‌السیر درون شهری یا بین شهری نیز از چنین تکنیکی استفاده می‌شود.

 

برج مروارید خاور (Oriental Pearl Tower)

این برج به خاطر قرارگیری در کنار رودخانه هوانگ پو به محبوبیت زیادی نزد توریست‌ها دست پیدا کرده است. می‌توان این رودخانه را به نوعی به تنگه بسفر در استانبول تشبیه کرد! همانطور که تنگه نام برده، بزرگترین شهر ترکیه را به دو نیم تقسیم کرده است، شانگهای نیز توسط هوانگ پو به دو قسمت تقسیم می‌شود. برج مروارید خاور دارای 468 متر ارتفاع بوده و با قرارگیری در طبقات بالایی آن، شهر را زیر پای خود خواهید دید. از زمان ساخت این برج در اوایل دهه 1990 تا سال‌ها بعد، اینجا بزرگترین سازه در پرجمعیت‌ترین شهر چین محسوب می‌شد.

از نظر شکل ظاهری و معماری، می‌توان برج مروارید خاور را ترکیبی از برج ایفل پاریس و برج سوزن فضایی سیاتل دانست. مروارید خاور ششمین برج رادیویی و تلویزیونی بزرگ دنیا محسوب شده و دارای پانزده عرشه است. مردم با قدم گذاشتن به این عرشه‌ها، شهر وسیع شانگهای را از منظره‌ای متفاوت تماشا خواهند کرد. از اینجا می‌توانید سایر جاذبه های گردشگری شانگهای که پیش از این دیده یا قرار است به زودی مشاهده کنید را پیدا کنید!

داشتن کف شیشه‌ای و شفاف یکی از جذاب‌ترین نکات درباره برج مروارید خاور به شمار می‌رود. برخی افراد از رفتن روی این شیشه‌ها ترس داشته و برخی دیگر، از عکاسی روی آن‌ها سیر نمی‌شوند! حین راه رفتن، هر لحظه تصور می‌کنید با شکسته شدن شیشه، صدها متر سقوط خواهید کرد! البته این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد.

 

ژوجیاجیائو (Zhujiajiao)

یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای که حتما باید در برنامه سفر خود قرار بدهید، شهر آبی شانگهای محسوب می‌شود. در دل پایتخت اقتصادی بسیار بزرگ و وسیع چین، تعدادی شهر آبی وجود دارد. ژوجیاجیائو را تقریبا می‌توان محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین مورد نزد توریست‌ها یاد کرد. ژوجیاجیائو در حومه شهر قرار گرفته و به خاطر داشتن عمری حدوا 1700 ساله، مورد توجه توریست‌های زیادی قرار گرفته است.

گردشگران باید با استفاده از کشتی‌های کوچک یا قایق در این کانال تردد کنند. در زمان عبور، با پل‌های سنگی متعددی رو به روی خواهید شد که اغلب دارای بیش از هزار سال عمر هستند. پیشنهاد می‌کنیم تماشای بزرگترین باغ یادبود ژوجیاجیائو به نام Kezhi Garden را نیز از دست ندهید.

 

بسیاری قایق سواری در ژوجیاجیائو را تجربه‌ای بسیار بهتر در مقایسه با زمان این کار در سایر شهرهای آبی همچون ونیز می‌دانند. این شهر آبی حومه شانگهای دارای 47 کیلومتر مربع وسعت بوده و برای تماشای سرتاسر آن به حدود 3 ساعت زمان نیاز دارید. به منظور پیاده‌روی در خشکی‌ها، نیازمند پرداخت هزینه نیستید، اما برای ورود به کشتی‌ها، قایق‌ها و مخصوصا جاذبه های گردشگری شانگهای در ژوجیاجیائو باید بلیط تهیه کنید.

 

تیانزیفانگ (Tianzifang)

تیانزیفانگ در زمان سلطه فرانسه یک منطقه مسکونی بود، اما امروز از آن به عنوان یک محله هنری یاد می‌کنند. به نوعی می‌توان آن را شبیه به محله 798 در شهر پکن چین دانست. تیانزیفانگ مملو از بوتیک‌های عرضه‌کننده کالاهای منحصربه‌فرد و خاص هنری است که اغلب با هنر دست طراحی و ساخته شده‌اند. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، تنها با پیاده‌روی در خیابان‌های آن و تماشای معماری سنتی چینی، لذت خواهید برد.

داشتن کوچه‌های پرپیچ و خم، اگر از گم شدن ترس نداشته باشید، به شدت برایتان جذاب خواهد بود! در واقع همین نوع طراحی و معماری شهری سنتی اینجا را به یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای تبدیل کرده است. علاوه بر گالری‌های هنری، کافی شاپ‌های متعددی نیز در تیانزیفانگ ایجاد شده‌اند. به خاطر تاریخچه پیشین این محله در سال‌های بسیار دور، بسیاری آن را به نام محله فرانسوی‌ها می‌شناسند. تا قبل از سال 1998، این قسمت از شهر مورد توجه قرار نگرفته و بعد از پایان یافتن سلطه فرانسوی‌ها، تا مدت‌ها تبدیل به محله‌ای قدیمی با بافت فرسوده شده بود.

 

موزه شانگهای (Shanghai Museum)

اگر پاریس را با موزه لوور می‌شناسید، برای شانگهای نیز نماد بسیار بااهمیت مشابهی وجود دارد! همانند لوور، موزه شانگهای نیز از اهمیتی بسیار بالا در سطح جهانی برخوردار بوده و در زمره مهمترین جاذبه های گردشگری شانگهای قرار می‌گیرد. همانطور که در تصویر بالا پیداست، این موزه دارای بنایی بسیار مدرن و شکیل است، اما آثار باستانی قرار گرفته درونش، هزاران سال قدمت دارند. موزه شانگهای در میدان مردم واقع شده است.

یکی از جاذبه های گردشگری شانگهای در پنج طبقه بنا شده و ارزشمندترین آثار به جا مانده از تاریخ کهن چین را در دل دارد. این اشیا و آثار شامل سکه‌های قدیمی، سرامیک‌ها و نمایش‌های غیر قابل قیمت‌گذاری، مبلمان لاکی سنتی تزئین شده، برنزهای باستانی و ابزارآلات مورد استفاده توسط انسان‌های نخستین است. روی هم رفته، نزدیک به 120 هزار اثر در موزه شانگهای، در قالب 11 گالری، در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

حتی خود ساختمان موزه را باید قطعه‌ای ارزشمند و هنری دانست، به طوری که در بدو ورود، توریست‌ها را برای چند دقیقه‌ای به خود خیره نگه می‌دارد. روزانه نزدیک به 8 هزار نفر به صورت رایگان از موزه شانگهای بازدید می‌کنند.

 

مرکز مالی جهانی شانگهای (Shanghai World Financial Center)

چین، از جمله اصلی‌ترین قطب‌های اقتصاد دنیا است. از طرفی شانگهای پایتخت اقتصادی و قلب تجارت آن به شمار می‌رود. به همین دلیل می‌توان از این شهر به عنوان یک موتورخانه اصلی در سیستم اقتصادی دنیا یاد کرد. برای چنین شهری، وجود یک مرکز تجاری به عنوان قطب اصلی مبادلات مالی، دور از انتظار نیست؛ برج مرکز مالی جهانی شانگهای، در زمره مهمترین جاذبه های گردشگری شانگهای قرار می‌گیرد.

 

آسمان خراش نام برده دارای 492 متر ارتفاع بوده 100 فروشگاه تجاری درونش وجود دارد. نزدیک به 20 موسسه مالی بین المللی در مرکز مالی جهانی شانگهای فعالیت داشته و تعدادی مرکز خرید و مخصوصا هتل درونش ایجاد شده است. عرشه مشاهده مرکز مالی جهانی شانگهای در انتهای برج قرار دارد، به همین دلیل از اکنون، درباره رفتن به این قسمت به افراد دارای ترس از ارتفاع هشدار می‌دهیم!

 

خیابان نانجینگ (Nanjing Road)

خیابان نانجینگ، شبیه به خیابان استقلال در استانبول، مملو از فروشگاه و مرکز خرید بوده و هدف اصلی مردم محلی و مخصوصا توریست‌ها از تردد در آن، خرید کردن است. از این نظر نانجینگ را باید در سراسر دنیا منحصربه‌فرد دانست، به طوری که بر اساس برآوردها، روزانه نزدیک به یک میلیون خریدار در آن تردد داشته و اجناسی را خریداری می‌کنند!

این خیابان در سال 1845 در شهر شانگهای ایجاد شد و به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. بخش شرقی، یک محله مخصوص خرید به شمار می‌رود. سال‌ها دورتر، در خیابان نانجینگ شرقی، فروشگاه‌های سنتی چینی مایحتاج و اقلام ضروری روزانه مردم را به فروش می‌رساندند. امروز، اینجا تبدیل به مکانی برای گردهمایی شعب برترین برندهای دنیا شده است، به طوری که توریست‌ها بیشتر از مردم محلی در آن تردد می‌کنند. از محبوبیت هتل‌های واقع در این خیابان به خاطر موقعیت مکانی و سطح دسترسی بسیار خوب آن‌ها نمی‌توان غافل شد. گفتنی است در قسمت شرقی خیابان نام برده، هیچ خودرویی عبور نکرده و مخصوص عابران پیاده است.

 

باغ یو (Yu Garden)

از قرن شانزدهم تا امروز، باغ یو یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شانگهای به شمار می‌رود. در آن زمان، پادشاه وقت سلسله مینگ که به کشور چین کنونی فرمانروایی می‌کرد، دستور داد برای آرامش خاطر والدین خود، یک باغ ایجاد کنند. بد نیست بدانید به زبان چینی، کلمه یو به معنی «رضایت‌بخش» است. این مفهوم در سرتاسر باغ یو موج می‌زند، به طوری که برای کسب آرامش در شهر شلوغی همچون شانگهای، هیچ جای بهتری از اینجا پیدا نخواهید کرد. با جستجوی نام Yu Garden در موتور جستجوی گوگل و تماشای تصاویر آن، به دلیل نام‌گذاری باغ یو به این شکل پی خواهید برد.

 

بوند (The Bund)

قدم زدن در اطراف بوند، یکی از اقداماتی است که توریست‌ها در سفرشان به شهر شانگهای هرگز نباید از دست بدهند. اینجا به عنوان یکی از بهترین و مهمترین جاذبه های گردشگری شانگهای در غرب رودخانه هوانگ پو واقع شده و با وجود وسعت بسیار بزرگ پایتخت اقتصادی چین، یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی‌ این شهر به شمار می‌رود.

در اینجا ساختمان‌های قدیمی متعددی با معماری‌های گوناگون مشاهده خواهید کرد. این منظره با آن چه در شرق رودخانه هوانگ پو مشاهده می‌کنید، متفاوت است. در آن جا، با انبوهی از آسمان خراش‌ها رو به رو خواهید شد که برای تماشای همه آن‌ها از ابتدا تا انتهای زمان پیاده‌روی، سردرد و گردن درد خواهید گرفت!

 

موسسه رویای پارسیان: عضو جامعه مشاوران رسمی ICEF با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موسسه رویای پارسیان همراه شما در کشور چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *