دولت کانادا در سه سال آینده به ۱.۲ میلیون مهاجر اجازه اقامت دائم می دهد
دولت کانادا در سه سال آینده به ۱.۲ میلیون مهاجر اجازه اقامت دائم می دهد
نوامبر 2, 2020
شهر لیون فرانسه
شهر لیون فرانسه
ژانویه 6, 2021

فرانسه

کشور فرانسه طبق تقسیم‌بندی جدید که از اول ژانویه ۲۰۱۶ میلادی به اجرا درآمده‌است؛ جمهوری فرانسه ۱۸ ناحیه دارد. از این ۱۸ ناحیه ۱۳ تایشان در بخش اصلی کشور فرانسه قراردارند. جزیرهٔ کُرس واقع در شمال دریای مدیترانه نیز یکی از این ۱۳ ناحیه به‌شمار می‌رود. ناحیه ‌های فرانسه از نظر قانون‌گذاری استقلال ندارند و نقش آنان تنها اداری و اجرایی است. هر ناحیه از چند شهرستان (دپارتمان) تشکیل می‌شود.
پنج ناحیه دیگر به‌ طور کلی جدا از خاک اصلی فرانسه هستند. به مجموعهٔ این پنج استان اصطلاحاً ناحیه‌های فرا دریاهای فرانسه گفته می‌ شود.

فرانسه (به فرانسوی: La France) با عنوان رسمی جمهوری فرانسه (به فرانسوی: République française) یکی از کشورهای اروپای غربی است که دارای منطقه‌ها و قلمروهای زیادی در آنسوی دریاهاست. فرانسه یکی از سه کشوری است که سواحلی هم در دریای مدیترانه و هم در اقیانوس اطلس دارد (دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش). به دلیل شکل نقشهٔ این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone (معنی: شش‌ضلعی) داده‌اند.

در زمینهٔ استانداردهای بین‌الملل فرانسه را می‌توان از کشورهای پیشرو دانست. استانداردهای بالای زندگی، تحصیلات، سلامت، امید به زندگی، آزادی و شاخص بالای توسعه انسانی فرانسه را از جمله کشورهای ایدئال برای زندگی معرفی می‌کند. فرانسه همچنین از کشورهای مؤسس سازمان ملل متحد بوده و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است.

بر پایه مساحت، کشور فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و همچنین سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا به‌شمار می‌آید. جمعیت فرانسه فراتر از ۶۵/۲ میلیون تَن است که با این شمار در رتبه دومین کشور پرجمعیت پس از آلمان در اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.

تحول اداری ناحیه ها

تا اول ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، تعداد ناحیه‌های واقع در بخش اصلی خاک فرانسه ۲۲ ناحیه بود. از اول ژانویه ۲۰۱۶ میلادی با ادغام برخی نواحی در همدیگر تعداد استان‌های واقع در بخش اصلی خاک فرانسه به ۱۳ ناحیه تقلیل یافت.

استان‌هائی که ادغام شدند:

ناحیه سابقناحیه جدید (نام موقت)ناحیه جدید (نام نهایی)
بورگونیBourgogne-Franche-Comtéبورگوین-فرانش-کنته
فرانش-کنته
ناحیه آکیتنAquitaine-Limousin-Poitou-Charentesنوول-آکیتن
لیموزن
پواتو-شرانت
نرماندی سفلیNormandyنرماندی
نرماندی علیا
آلزاسAlsace-Champagne-Ardenne-Lorraineگرانت است
شامپانی-آردن
لورن
لانگداک روسیونLanguedoc-Roussillon-Midi-Pyrénéesاکسیتنی
پیرنه میانه
نور-پا-دو-کالهNord-Pas-de-Calais-Picardieا-دو-فرانس
پیکاردی
اوورنیAuvergne-Rhône-Alpesاوورنی-رون-آلپ
رون-آلپ

استان‌هائی که به صورت سابق باقی ماندند:

استان برتاین
سانتر (فرانسه)
جزیره کرس
گویان فرانسه
گوادلوپ
ایل-دو-فرانس
مارتینیک
مایوت
پی دو لا لوآر
پروانس-آلپ-کوت دازور
رئونیون

شهرهای اصلی فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *