آیلتس یا تافل
آیلتس یا تافل
سپتامبر 22, 2021
تحصیل مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های آلمان
تحصیل مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های آلمان
سپتامبر 22, 2021

هزینه های اپلای

تمام هزینه های اپلای

 از صفر تا صد اپلای چقدر هزینه نیاز دارد؟

اپلاي براي دانشگاه هاي خارج از كشور نيازمند بررسي و برآورد دقيقي از شرايط افراد است، از آمادگي رواني براي استقلال تا توانايي مالي براي پرداخت هزینه اپلای ، پيش بردن زندگي و تحصيل در كشوري ديگر. لازم است قبل از هر اقدام شتاب زده و بدون برنامه ای تمام شرایط خود را بسنجید.

آن چه در اينجا براي شما آماده كرده ايم دسته بندي كلي از هزينه هاي ممكن و پيش روي شما مي باشد؛ اين هزينه ها بسته به نوع كشوری كه براي اپلاي انتخاب كرده ايد، شرايط دانشگاهي انتخابي شما، رشته اي كه قرار است به تحصيل در آن بپردازيد و ساير عوامل ديگر متفاوت خواهد بود اما داشتن چارچوب كلي به شما در تصميم گيري بهتر و آگاهانه تر كمك خواهد كرد.

مدرک زبان مورد نیاز

همه ي كساني كه قصد اپلاي دارند مي دانند كه براي اپلاي نيازمند يادگيري زبان انگليسي در حد قابل قبول و شركت در آزمون هاي بين المللي زبان مثل: تافل و آيلتس هستند البته گاهي علاوه بر آيلتس و تافل مدرك GRE (جي آر اي ) هم نياز است. بنابراين بايد هزينه اي براي فراگير دوره هاي آمادگي اين آزمون ها در مراكز معتبر و هزينه ي شركت در خود اين آزمون ها را كنار بگذارند. هزينه  شركت در آزمون هاي بين المللي مخلتف هرسال بر اساس نرخ جديد اعلام مي شود.

اگر زبان شما از پایه قوی است و صرفا نیاز به شرکت در دوره ای مهارتی مثل مهارت نوشتن آیلتس دارید، هزینه  کمتری برای این دوره ها کنار بگذارید؛اما اگر نیاز است به طور کلی مهارت های آزمون های زبان را فرابگیرید چیزی حدود 6  تا  10 میلیون  باید برای آمادگی کنار بگذارید.

ثبت نام در آزمون ها نیز برای شما هزینه دارد،نرخ شرکت در آزمون آیلتس برای سال جاری 1400چیزی حدود 6 میلیون تومان اعلام شده و همچنین برای آزمون تافل شما باید حدود 225 دلار پرداخت کنید.این مبالغ با توجه به نرخ دلار متغیر هستند ولی اغلب سیر صعودی دارند.دقت داشته باشید در آزمون تافل اگر تاریخ آزمون را تغییر دهید یا دیر ثبت نام کرده باشید متقبل هزینه ای جداگانه خواهید شد.

برای آزمون جی آر ای هم مبلغی حدود 205 دلار آمریکا باید در نظر بگیرید و در صورتی که دیرتر از موعد ثبت نام کنید، یعنی یک هفته تا چهار روز مانده به امتحان باید هزینه ای معادل 230 دلار پرداخت کنید.

دريافت ريز نمرات دانشگاهي

صرفا مدرك تحصيلي كافي نيست و براي اپلاي دريافت ريزنمرات تحصیلی  هم لازم است كه شامل هزينه مي شود. به منظور دریافت ریز نمرات خود،شما باید ابتدا تمامی هزینه های مربوط به دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل بوده اید را تسویه کنید،هزینه هایی از قبیل: استفاده از خوابگاه دانشجویی، تسویه با کتابخانه، پرداخت کامل وام تحصیلی دریافتی و…..بعد از این شما برای دریافت ریز نمرات و صدور دانشنامه خود به آموزش دانشکده مراجعه و هزینه  مربوط به ریز نمرات و بقیه اقدامات را مطلع می شوید.

هزينه های دریافت مدرك تحصيلي

اگر شما در دانشگاه هاي دولتي تحصيل كرده باشيد، یک مورد دیگر به هزینه های اپلای شما اضافه خواهد شد و آن نیز آزاد کردن مدرک تحصیلی است که به چند روش می توانید مدرك تحصيلي خود را آزاد كنيد، یکی از این روش ها پرداخت هزینه ای است معادل تعداد ماه ها و ترم هایی که به طور رایگان در داخل کشور و در دانشگاه دولتی تحصیل کرده اید. هزينه  دريافت مدرك تحصيلي از دانشگاه هاي مختلف در رشته هاي متفاوت كمي باهم فرق دارند. البته مقطعي كه تحصيل كرده ايد، تعداد واحد هاي عملي كه گذرانده ايد همه در هزينه هاي آزاد سازي مدرك تاثير گذارند. غالبا رشته هایی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند به علت تعدد واحد های عملی هزینه  بیشتری را شامل می شوند.

وزارت علوم نيز در هرسال جدولي از هزينه هاي هركدام از رشته ها و مقاطع مختلف ارائه مي دهد. ناگفته نماند که در صورتی که فرزند چانباز یا ایثارگر یا دانشجوی برتر باشید در محاسبه ی هزینه ی آزاد سازی مدرک تحصیلی شما اثر خواهد داشت .ضمنا شما نمی توانید مدرک خود را با زبان فارسی بارگذاری کنید بلکه لازم است آن را در یک سازمان معتبر ترجمه و تایید کنید،این ترجمه با توجه به جایی که مراجعه کرده اید و تعداد صفحات متفاوت می باشد.

برای آزاد سازی مدرک تحصیلی خود با توجه به سال ورود شما و منطقه ای که بوده اید هزینه محاسبه می شود،از آن جا که نرخ دقیق آزاد سازی مدرک از سال 92 به روز نشده،ترم های تحصیلی بعد از سال 92 بر اساس نرخ تورم و هزینه های همان سال محاسبه خواهند شد و در سال 92 برای مثال هزینه ی دانشجویان کارشناسی وروی 89 به بعد حدود 8 تا 9میلیون بوده است.

همچنین لازم است مبلغی تحت عنوان ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و هویتی خود به دفاتر دارترجمه های رسمی بپردازید تا مدارک شما را با مهر رسمی دارترجمه به صورت رسمی به زبان انگلیسی ( یا بعضا به زبان کشور مقصد شما که ممکن است آلمانی یا فرانسوی و یا … باشد) ترجمه کنند .

هزینه های وثیقه سربازی 

 برای خروج از کشور در صورتی که دوره ی سربازی خود را سپری نکرده باشید لازم است اقداماتی را انجام دهید.شما برای خروج از کشور به صورت موفت باید فاقد غیبت باشید و وضعیت تحصیلی تان مشخص باشد و برای بازگشت باید وثیقه بگذارید.

شما می توانید از سند ملکی،ضمانت بانکی و پول نقد به عنوان وثیقه استفاده کنید.مبلغی که برای وثیقه سربازی باید کنار بگذارید چیزی حدود 30 تا 40 میلیون می باشد که هر سال متغیر خواهد بود. البته لازم به ذکر است از آن جا که سازمان نظام وظیفه از شما تعهد 4 تا 6 ساله می خواهد و بانک به شما ضمانت یک ساله می دهد،لازم است به نظام وظیفه تعهد به تمدید هرساله بدهید و به فردی مورد اعتماد وکالت محضری دهید تا هرسال به نمایندگی از شما این تمدید را برایتان انجام دهد.

هزينه ويزا و سفارت

هزينه ويزاي یکی دیگر از هزینه های اپلای می باشد که هزینه آن بر اساس كشوري كه قرار است سفر كنيد، فرق دارد. بعضي از كشور ها كه در ايران سفارت خانه ندارند كار شما را مشكل مي كنند و شما بايد به كشور همسايه اي كه سفارت خانه ي آن كشور را دارد سفر كنيد،پس هزينه هاي رفت و آمد و سفر به كشور مقصد را نيز به هزينه هاي خود اضافه كنيد.هزینه  عوارض خروج از کشور در این صورت برای سفر بعدی شما به مقصد بیشتر خواهد شد.

هزينه هاي مربوط به خروج از كشور

در نهايت شما بايد مبلغي براي بليط هواپيما و عوارض خروج از كشور كنار بگذاريد. براي هركشور با توجه به سفارت خانه هايش اين هزينه فرق دارند. طبق لایحه  بودجه سال 1400 ، هزینه ی عوارض خروج از کشور برای اولین سفر به ازای هر مسافر ایرانی 400 هزارتومان می باشد که برای سفر دوم این مبلغ 50درصد اضافه می شود یعنی چیزی حدود 600 هزارتومان برای هر نفر و برای سفر های سوم یا بیشتر نسبت به سفر اول 100درصد افزایش می یابد و به مبلغ 800 هزار تومان می رسد.

هزینه اپلیکیشن فرم

هزینه‌های اپلای

اپلای دانشگاه‌های خارجی یک پروسه زمان‌بر است و هزینه قابل ملاحظه‌ای برای متقاضی دارد. هزینه‌ مربوط به اپلای، بسته به اینکه شما چه کشور و یا دانشگاهی را جهت اپلای کردن انتخاب کنید، متفاوت است. ممکن است شما برای اپلای کردن چندین دانشگاه را انتخاب کنید. بدون شک هر یک از این دانشگاه‌ها هزینه جداگانه‌ای برای شما خواهند داشت.

بنابراین اگر سوال شود هزینه‌های اپلای چقدر است؟ پاسخ به این سوال نمی‌تواند در یک جمله خلاصه شود. زیرا هزینه‌ اپلای شما کاملا به عملکرد شما بستگی دارد و موارد زیادی از جمله کشور مورد نظر، مدرکی که آزاد کرده‌اید، دانشگاه انتخابی، رشته تحصیلی، نحوه اپلای( با فاند یا با شهریه) تعداد دانشگاه‌هایی که درخواست اپلای داده‌اید، اینکه تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌اید و موارد بسیار دیگری که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم می‌توانند در هزینه‌های اپلای شما موثر باشند.

آیا هزینه‌های اپلای زیاد است؟

هزینه‌های اپلای مرحله به مراحله متفاوت است. امتیازی که این هزینه‌ها دارد این است که تا زمانی که شما پذیرش نهایی را بگیرید، هزینه‌های زیادی صرف نمی‌کنید. این مورد می‌تواند ریسک کار هزینه کردن را برای شما پایین بیاورد. یعنی فقط هزینه ترجمه مدارک و هزینه اپلای دانشگاه‌ها را باید بپردازید. هزینه اپلای دانشگاه‌های اروپایی بسیار کم است و در مواردی حتی هزینه‌ای ندارد. اما دانشگاه‌های آمریکا و کانادا هزینه دارند و اپلیکیشن فی آنها در حدود ۱۰۰دلار است. این هزینه، چندان زیاد نیست. هزینه آزاد کردن مدرک و ویزا بیشترین هزینه را برای متقاضی دارد که پس از پذیرش نهایی، وارد آن مرحله می‌شوید. پس بهتر است نگران هزینه‌های خود نباشید.

هزینه های اپلای به همراه بورسیه

 

اگر اپلای شما از طریق فاند یا بورسیه باشد، در واقع هیچ هزینه‌ای نکرده‌اید

هزینه‌های اپلای شما کاملا بستگی به شرایط و مدیریت و نحوه اپلای کردن شما دارد. اما اگر برای مثال شما بخواهید اپلای را از طریق فاند یا بورسیه دنبال کنید، ممکن است در این پروسه حتی تا ۵۰ میلیون تومان هم هزینه کنید. اما اگر بتوانید بهترین دانشگاه را در بهترین کشور اپلای کنید به هدفتان دست پیدا کرده‌اید. رسیدن به هدف، از هزینه کردن مهم‌تر است. اگر بتوانید به چیزی که خواسته‌اید برسید، پس از دو ماه کار کردن در کشور مورد نظر می‌توانید به راحتی هزینه‌هایی را کرده‌اید جبران کنید.

هزینه‌های اپلای- درخواست اپلای‌ به دانشگاه ارسال کنید

برای هر درخواستی که به دانشگاه ارسال می‌کنید، جهت بررسی مدارک شما، هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود. بنابراین بر طبق اینکه شما چند درخواست به چند دانشگاه ارسال می‌کنید، هزینه‌های اپلای در این مرحله، برای شما متفاوت است. هر چه تعداد دانشگاه‌هایی که برای اپلای انتخاب می‌کنید بیشتر باشد طبیعی است که هزینه‌های شما نیز بیشتر می‌شود.

سایر هزینه های اپلای

علاوه بر دسته بندي هايي كه ذكر كرديم موارد ديگري را نيز می توان برای هزینه های اپلای برشمرد مانند: باز كردن حساب در كشور خارجي، اقامت، خوابگاه،هزينه هاي اوليه تحصيلي و…كه لازم است براي آن ها تدبيري انديشيده شود.برخی از دانشگاه ها در خارج از کشور ممکن است تسهیلات مالی ویژه ای برای دانشجویان بین المللی خود داشته باشند،مثلا وام های تحصیلی با بهره های بسیار اندک، یا کمک هزینه های تحصیلی که به دانشجویان برتر و دارای شرایط ویژه اهدا می شود.شما می توانید بعد از مشخص شدن اقامت خود در کشور مقصد برای این موارد از دانشگاه خود اطلاعات دریافت کنید،به علاوه برخی دانشگاه ها به دانشجویان خود اجازه کار در حین تحصیل را می دهند، بنابراین برای تامین بخشی از هزینه های خود می توانید در حین تحصیل به  کار نیز بپردازید.

 

در صورت تمایل جهت مشاوره و اپلای برترین دانشگاه های خارج از کشور با موسسه رویای پارسیان با مجوز رسمی از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *