انواع مقالات
انواع مقالات
اکتبر 24, 2021
مهاجرت به اروپا با کمترین هزینه
مهاجرت به اروپا با کمترین هزینه
اکتبر 24, 2021

اعتبار ژورنال های بین المللی

چگونه از اعتبار یک ژورنال بین المللی مطمئن شویم؟

با معتبرترین پایگاه های اعتبارسنجی ژورنال های علمی آشنا شوید

 

Journal Indexing Agencies

با وجود انبوهی از ژورنال ها و مجلات در حوزه های مختلف، تمامی آنها معتبر و دارای امتیاز علمی بالا نیستند. اعتبار و رتبه ژورنال های بین المللی به نمایه و یا Index هر ژورنال بستگی دارد. پایگاه هایی تحت عنوان Journal Indexing Agencies بر مبنای اخلاق و کیفیت مقالات منتشر شده در هر ژورنال، آنها را اعتبارسنجی کرده و به آنها امتیاز می دهند.

این پایگاه ها علاوه بر ذکر چکیده هر مقاله، فهرستی از منابع آن را نیز منتشر می کنند و امکان محاسبه تعداد استنادات (citations) هر مقاله را نیز فراهم می آورند. ژورنال هایی که در یکی از پایگاه های Indexing اصطلاحا نمایه شده باشند از اعتبار و کیفیت علمی بالاتری برخوردارند.

در این مقاله، شما را با معتبرترین و مشهورترین پایگاه های اعتبارسنجی ژورنال ها (Journal Indexing Agencies  ) آشنا می کنیم:

 

International Scientific Indexing

۱. International Scientific Indexing (ISI)

این پایگاه متعلق به تامپسون رویترز -یک مجموعه رسانه ای کانادایی- با چندین زیر مجموعه است که یکی از آنهاWeb of Science (WOS) است که در حال حاضر توسط Clarivate Analytics نگهداری می شود. ژورنال های WOS دارای نمایه های مختلفی در حوزه های علوم اجتماعی – هنر – علوم انسانی- علوم پایه – منابع نوظهور هستند. مقالاتی که در این پایگاه داده نمایه سازی می شوند، در اصطلاح عامه، به مقالات ISI مشهورند.

WOS دارای دو نوع ژورنال دارد: دارای ضریب تاثیر یا Impact Factor (IF) و بدون ضریب تاثیر که به ترتیب JCR Journals‌ و ISI-Listed Journals‌ نامیده می شوند.

فهرست ژورنال های ایندکس شده توسط Web of Science را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

 

Scopus

۲. Scopus

Scopus اسکوپوس وابسته به موسسهElsevier  است و بزرگترین پایگاه داده چکیده و استنادات (citation) مقالات پژوهشی جهان محسوب می شود. این پایگاه در حال حاضر دارای بیش از ۲۰۵۰۰ عنوان مقاله از بیش از ۵۰۰۰ ناشر بین المللی است و به ویژه برای انتخاب موضوعات به روز پایان نامه یا عناوین جدید پژوهشی به کار برده می شود. استفاده از این پایگاه نیاز به اشتراک و هزینه دارد. Scopus در مجموع ۳۵۹۰ ژورنال علمی را ایندکس کرده است.

فهرست ژورنال های ایندکس شده توسط Scopus را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

PubMed

 

۳. PubMed

PubMed یک موتور جستجوی رایگان است که عمدتا به پایگاه داده MEDLINE دسترسی دارد که منابع و چکیده های مقالات پژوهشی در حوزه علوم زیستی و پزشکی را منتشر می کند. PubMed که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی امریکا (NCBI) اداره می شود، حاوی میلیونها مقاله است که قدمت برخی از آنها به سال ۱۸۶۵ میلادی بازمی گردد. دسترسی به این پایگاه داده کاملا رایگان است.

 

فهرست ژورنال های ایندکس شده توسط PubMed را می توانید از اینجا مشاهده کنید

 

Google Scholar

۴. Google Scholar

Google Scholar یک منبع داده بسیار پرطرفدار با تمرکز ویژه بر مقالات و ثبت اختراعات دانشگاهی است. برخی دانشگاهیان درباره پوشش گسترده این منبع مردد هستند. گرچه Google Scholar در مقایسه با پایگاه های داده قبلی از نظر عملکردی بسیار محدودتر است اما کاملا رایگان است و دسترسی به اطلاعات علمی ثبت شده از طریق موتور جستجو به راحتی و مانند یک سرچ در گوگل امکان پذیر است. در حالی که Scopus و Webs of Science تحلیل هایشان را محدود به مقالات ژورنالی، کنفرانس ها و کتابها می کنند، Google Scholar منابع داده ای خود را از کل اینترنت جمع آوری می کند.

 

برای دسترسی به Google Scholar اینجا را مشاهده کنید.

ISC

 

۵. Islamic World Science Citation Database (ISC)

پایگاه استنادی جهان اسلام یا ISC یک سامانه اطلاع رسانی علمی و پژوهشی به شمار می رود که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران منتشر می شود. رسالت اصلی ISCO تحلیل ژورنال های علمی کشورهای اسلامی بر مبنای فاکتورهای منطقه ای  است. به طور کلی پایگاه ISC  یکی از پایگاه های مهم پژوهشی برای ارزیابی عملکرد پژوهشی کشورهای اسلامی محسوب می شود.

 

فهرست ژورنال های ایندکس شده توسط ISC را می توانید از اینجا مشاهده کنید

 

یک مقایسه سریع بین این پایگاه ها را در ادامه می بینید

 

حوزه های علمیهزینه دسترسیسازمان پشتیباننام پایگاه
چندحوزه ایحق اشتراکThomson ReutersISI Indexing
چندحوزه ایحق اشتراکElsevierScopus
علوم زیستی و پزشکیرایگانNCBIPubMed
چندحوزه ایرایگانGoogleGoogle Scholar
چندحوزه ایرایگانوزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایرانISC

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *