بیمه و تسهیلات درمانی برای دانشجویان
بیمه و تسهیلات درمانی برای دانشجویان
اکتبر 2, 2021
تحصیل پرستاری در چین
تحصیل پرستاری در چین
اکتبر 2, 2021

تحصیل رشته پرستاری در آلمان

همیشه متقاضیان بسیاری از سراسر جهان و خصوصا ایران دارد ، در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته پرستاری در آلمان بپزدازیم با ما همراه باشید.

با کاهش نرخ رشد جمعیت جهانی ، اکثر کشورها با مشکلات اجتناب ناپذیر پیری جمعیت روبرو هستند ، تعداد کم افراد در سن کار در یک کشور نه تنها بر رشد اقتصادی کشور تأثیر می گذارد ، بلکه بر کیفیت رفاه و مراقبت های بهداشتی افراد مسن در کشور نیز تأثیر می گذارد.

آلمان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان با جمعیت بالای ۶۵ سال است ، برآورد می شود که بخش پرستاری در آلمان تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵۰،۰۰۰ پرستار جدید نیاز خواهد داشت.

جای تعجب نیست که این کشور به طور فعال پرستاران را از خارج از کشور برای مراقبت از شهروندان خود دعوت کند.

اگر از دانشجویانی هستید که دوست دارید در آلمان پرستار شوید ، ملزم به داشتن مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان و رونویسی رسمی که توسط دانشگاه به رسمیت شناخته شده است ، مدرک تسلط به زبان آلمانی و قرارداد با دانشگاه ارائه دهنده هستید.

اگر قبلاً تحصیلات پرستاری را گذرانده اید یا پرستاری هستید که به دنبال کار در آلمان است ، می توانید پس از گذراندن یک “Anerkennung” ، فرایند تشخیص صلاحیت حرفه ای خود و گذراندن آن ، این کار را انجام دهید .

 

چه مقاطعی برای پرستاری در آلمان وجود دارد؟

در آلمان ، گزینه رایج برای اکثر دانشجویان گذراندن دوره کارآموزی (Ausbildung) در یک بیمارستان آلمانی است.

این به این دلیل است که پرستاری یک برنامه معمول لیسانس نیست که در دانشگاه های آلمان تدریس می شود.

پس از پذیرش ، در مجموع به مدت سه سال تحت آموزش نظری و عملی قرار خواهید گرفت در حالی که حقوق بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه دریافت می کنید.

این برنامه آموزشی تمام وقت شامل ۲۱۰۰ ساعت کلاس درس در یک مدرسه حرفه ای (معمولاً در مدرسه همکار بیمارستان) و ۲۵۰۰ ساعت تجربه کار در بیمارستان است

در پایان برنامه خود ، باید یک امتحان دولتی را بگذرانید تا آموزش خود را با موفقیت به پایان برسانید.

پس از اتمام دوره کارآموزی ، می توانید در بیمارستان ها ، خانه های سالمندان ، مراکز سرپایی ، شرکت های بیمه درمانی و غیره کار کنید.

دوره های پریمدیکال پرستاری آلمان

 

دوره های پریمدیکال پرستاری آلمان

مدرک پیش پرستاری در آلمان یک برنامه دو ساله است که دانشجویان را برای ثبت نام در یک برنامه چهار ساله پرستاری در دانشگاه های این کشور آماده می کند ، به عبارت دیگر ، دانشجویان پس از گذراندن دوره های لازم ، آمادگی ورود به یک برنامه پرستاری چهار ساله سنتی را خواهند داشت.

دوره های پیش پرستاری در آلمان به دانشجویان اجازه می دهد قبل از تعهد کامل به یک درجه چهار ساله ، رشته پرستاری را تجربه کنند ، دوره های معمولی که یک دانشجوی پیش پرستاری می خواند شامل میکروبیولوژی ، آمار ، روانشناسی رشد و آناتومی و فیزیولوژی است.

دانشجویان پیش پرستاری باید در محیط های مراقبت های بهداشتی برای کسب تجربه بیشتر کار کنند یا در طول تحصیل خود در یک سازمان مراقبت های بهداشتی داوطلب شوند ، برخی از کالج ها کاندیداهایی را که دارای تجربه مراقبت های بهداشتی هستند برای ادامه تحصیل در دوره های چهار ساله ترجیح می دهند.

شما پس از اتمام برنامه پیش پرستاری ، می توانید از یک برنامه پرستاری چهار ساله استفاده کنید که در آن نظریه پرستاری و تمرین بالینی بیشتری را مطالعه می کنید ، پس از اتمام مدرک چهار ساله ، واجد شرایط شرکت در آزمون دولتی ، برای تبدیل شدن به یک پرستار کامل خواهید شد.

آسبیلدونگ پرستاری در آلمان

 

آسبیلدونگ پرستاری در آلمان

Ausbildung پرستاری که به عنوان آموزش حرفه ای یا کارآموزی شناخته می شود ، یک برنامه آموزشی برای مشاغل غیر دانشگاهی است که در آن شرکت کنندگان مهارت ها و دانش لازم را برای فعالیت حرفه ای خود را دریافت می کنند.

آموزش آسبیلدونگ در آلمان سه سال طول می کشد ، همچنین امکان انجام دوره بصورت پاره وقت وجود دارد که در این صورت زمان بیشتری به طول می انجامد ، آسبیلدونگ ترکیبی از آموزش تئوری و عملی برای پرستاران تازه کار است که دارای ۲۱۰۰ ساعت آموزش در کلاس درس در یک مدرسه حرفه ای است.

علاوه بر این ، آن ها ۲۵۰۰ ساعت را در بیمارستان یا خانه سالمندان کار می کنند و حرفه خود را در شرایط واقعی یاد می گیرند ، پرستاران همه مشاغل مختلف پرستاری و مراقبت ها ، به عنوان مثال مراقبت های سالمندی ، پرستاری و اطفال را در دو سال اول با هم آموزش می بینند و در سال سوم ، آن ها رشته ای را که در آن تخصص دارند ، انتخاب می کنند.

آسبیلدونگ ، در درجه اول یک آموزش حرفه ای است ، که معمولاً فرد باید هزینه زیادی را برای چنین آموزشی بپردازد و فرد پس از اتمام دوره در آلمان می تواند دستمزد بگیرد و تجربه کسب کند.

متوسط حقوق اولیه پرستاران بعد از Ausbildung در صورت کار تمام وقت ، ۲،۹۰۰ یورو در ماه است.

هزینه تحصیل پرستاری در آلمان

هزینه تحصیل پرستاری در آلمان

در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه ، هزینه زندگی در آلمان نسبتاً ارزان است ؛ خوب است توجه داشته باشید که در اصل عواملی مانند شهری که در آن زندگی می کنید و انتخاب شیوه زندگی شما بر هزینه های ماهانه شما تاثیر بسیار دارد.

 

به طور متوسط ، یک دانشجوی بین المللی برای تأمین هزینه های زندگی خود مانند اجاره ، غذا ، پوشاک ، کتاب و سایر موارد به ماهی ۸۵۰ یورو نیاز دارد.

بر خلاف سایر کشورها که در آن دانشجو مجبور است ده ها هزار دلار برای دریافت مدرک پرستاری هزینه کند ، شما می توانید با شروع دوره کارآموزی خود در آلمان ، بلافاصله درآمد خود را شروع کنید ، حقوق پرستاران کارآموز بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه متغیر است.

اکثر دانشگاه های شریک یا مدارس حرفه ای هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند اما از دانشجویان خود می خواهند مبلغ کمی در هر ترم کمک کنند.

به غیر از پوشش هزینه های اداری ، کمک هزینه ترم نیز برای رفاه دانشجویان مانند تأمین بودجه مسکن دانشجویی ، سفره خانه ها ، امکانات ورزشی و سایر موارد استفاده می شود.

اگرچه هزینه تحصیل در رشته پرستاری می تواند بالا باشد ، اما هنوز راه های زیادی وجود دارد که می توانید به صورت رایگان تحصیل کنید ، اگر علاقه دارید ، نحوه دریافت بورسیه های تحصیل رشته پرستاری در آلمان را در ادامه مطالعه کنید.

چارت درسی پرستاری در دانشگاه های آلمان

در ابتدای سال ۲۰۲۰ ، قانون جدید حرفه های پرستاری آلمان (Pflegeberufegesetz ، PflBG) اجرا شد ؛ به جای تصمیم گیری در مورد یک برنامه آموزش حرفه ای خاص از ابتدا ، همه متقاضیانی که مایل به آموزش حرفه ای پرستاری هستند ، در دو سال اول تحت آموزش عمومی پرستاری قرار خواهند گرفت.

بعداً در سال سوم ، دانشجویان می توانند آموزش خود را برای پرستار عمومی ادامه دهند یا تخصص خود را برای تبدیل شدن به پرستار اطفال یا سالمند در سال سوم انتخاب کنند.

بر اساس قانون جدید ، دوره های پرستاری نیز در برخی از دانشگاه ها ارائه می شود تا مهارت هایی را که تحت برنامه حرفه ای آموزش داده می شود ، پوشش دهد.

مبانی درسی تئوری پرستاری در آلمان

  • آشنایی با اصول پزشکی عمومی
  • آشنایی با مبانی پرستاری
  • آشنایی با تئوری ها و مفاهیم مراقبت حرفه ای
  • آشنایی با حرفه ، حقوق و اقتصاد آلمان
  • آشنایی با مهارت های ارتباطات اجتماعی و شایستگی های شخصی
  • آشنایی با علوم آسیب شناسی و تشخیص
  • آشنایی با علوم بهداشتی و مراقبت های ویژه بهداشتی و پرستاری

دروس عملی پرستاری در آلمان

  • آموزش چگونگی مراقبت از بدن
  • آموزش پیشگیری و مراقبت از زخم های فشار
  • آموزش چگونگی مراقبت از زخم
  • آموزش چگونگی مصرف دارو
  • آموزش اولیه اعمال جراحی
  • آموزش اصول اولیه پزشکی داخلی عمومی
  • آموزش با تکنیک های ارتوپدی
  • آموزش مراقبت های سرپایی
  • آموزش کار با سالمندان
  • آموزش کار در بخش زنان و زایمان
  • آموزش عصب شناسی
  • آموزش کار در بخشاطفال و مراقبت از مادر و نوزاد

بورسیه رشته پرستاری در آلمان

برنامه های متنوعی برای حمایت از محصلان رشته پرستاری در آلمان وجود دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است.

 

برنامه های بورسیه DAAD

DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) یا خدمات تبادل دانشگاهی آلمان یک سازمان مشترک از موسسات آموزش عالی آلمان است که وظیفه ارتقاء روابط بین المللی دانشگاهی را بر عهده دارد ، تمرکز آن ها بر مبادله دانشجویان ، دانشگاهیان و محققان در تمامی رشته ها است که به دانشجویان خارجی ، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشمندان در آلمان بورسیه و بودجه ارائه می دهند.

بورسیه های DAAD به دانشجویانی اعطا می شود که مایل به دریافت مدرک تحصیلی در یک دوره تحصیل تمام وقت هستند ، متقاضیان باید مدرک کارشناسی خود را حداکثر در ۶ سال گذشته به پایان برسانند و حداقل دو سال سابقه اثبات شده داشته باشند.

بورسیه های تحصیلی بنیاد هاینریش بل در آلمان

بنیاد هاینریش بل سالانه تقریباً ۱۲۰۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد ، فارغ التحصیلان و دانشجویان دکترا از همه رشته ها و ملیت ها اعطا می کند ، دانشجویان برای اخذ این بورسیه باید مدرک خود را در دانشگاه های دولتی آلمان دنبال کنند ، دریافت این بورسیه تحصیلی دارای سوابق تحصیلی برجسته و مشارکت سیاسی و اجتماعی است.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در مقاطع کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها ، ماهیانه ۸۵۰ یورو دریافت خواهند کرد ، علاوه بر کمک هزینه های فردی (ممکن است هزینه های تحصیل امکان پذیر باشد) ، دانشجویان اتحادیه اروپا در همان سطح تحصیلی ماهانه ۶۴۹ یورو بعلاوه ۳۰۰ یورو پول کتاب دریافت می کنند ، این دوره برای دوره عادی تحصیل با امکان تمدید یک ترم اعطا می شود.

از سوی دیگر ، دانشجویان دکتری که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می آیند ، ۱۲۰۰ یورو در ماه ، علاوه بر ۱۰۰ یورو کمک هزینه جابجایی در ماه و سایر کمک هزینه های فردی (بدون احتساب شهریه) دریافت خواهند کرد ، دانشجویان دکتری که از اتحادیه اروپا می آیند ، ۱۳۵۰ یورو در ماه دریافت می کنند ، به علاوه ۱۰۰ یورو هزینه تحقیقاتی (بدون احتساب شهریه) ، این بورسیه به مدت دو سال با امکان تمدید دو بار به مدت نیم سال اعطا می شود.

برنامه بورسیه تحصیلی ملی DeutschlandStipendium

Deutschlandstipendium به دانشجویان بلندپرواز و برجسته از نظر تحصیلی از گوشه و کنار جهان حمایت مالی می کند ، این برنامه بدون در نظر گرفتن ملیت ، درآمد شخصی یا درآمد والدین از دانشجویان در تمام دانشگاه های شرکت کننده در آلمان در هر رشته ای پشتیبانی می کند.

این بورسیه از طریق مشارکت عمومی و خصوصی امکان پذیر است که در آن مشاغل ، بنیادها یا افراد با مبلغ ۱۵۰ یورو در ماه از دانشجویان حمایت می کنند در حالی که دولت فدرال ۱۵۰ یورو دیگر به این مبلغ اضافه می کند ، این بورسیه توسط دانشگاه ها اعطا می شود ، به این معنی که متقاضیان ملزم به رعایت الزامات موسسات فردی هستند.

این بورسیه تحصیلی برای دو ترم اعطا می شود اما ممکن است برای زمانی که دوره استاندارد تحصیل را پوشش می دهد نیز معتبر باشد ، پس از دو ترم ، دانشگاه بررسی می کند که دانشجو هنوز معیارهای بورس تحصیلی را به منظور ادامه بودجه خصوصی دارد یا خیر ، برنامه های راهنمایی ، رویدادهای شبکه و همچنین کارآموزی نیز از طریق این بورس تحصیلی در دسترس خواهد بود.

زبان تحصیل پرستاری در آلمان

به یاد داشته باشید که به عنوان دانشجوی بین المللی ، رعایت الزامات زبان برای تحصیل پرستاری در آلمان ضروری است ؛ قبل از درخواست کارآموزی در بیمارستان ، باید حداقل سطح B2 در مهارت آلمانی را داشته باشید زیرا لازم است بتوانید با بیماران خود به زبان آلمانی تعامل داشته باشید.

آزمون های ورودی پرستاری در آلمان

دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته پرستاری در آلمان نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارند و به طور کلی باید مدرک دیپلم دبیرستان و حداقل سطح زبان آلمانی B2 را داشته باشند.

تنها آزمونی که از دانشجویان گرفته می شود ، در پایان برنامه تحصیلی شان است ، دانشجو باید یک امتحان دولتی را بگذراند تا آموزش خود را با موفقیت به پایان برساند ، پس از اتمام دوره کارآموزی ، آن ها می توانند در بیمارستان ها ، خانه های سالمندان ، مراکز مراقبت سرپایی ، شرکت های بیمه سلامت و غیره کار کنند.

مزایا و معایب تحصیل پرستاری در آلمان

مزایا و معایب تحصیل پرستاری در آلمان

از مزیت های اصلی تحصیل رشته پرستاری در آلمان این است که شما در واقع رشته ای پرکاربرد را در کشوری بی نظیر انتخاب کرده اید ؛ آلمان یکی از این کشورهایی است که جمعیت سالخورده آن به سرعت در حال افزایش است و همچنین در بین ۳ کشور برتر جهان با جمعیت زیاد بالای ۶۵ سال قرار دارد.

این بدان معناست که آلمان هر سال به پرستاران جدید نیاز دارد و یک مطالعه نشان می دهد که آلمان در ۵ سال آینده به حدود ۱٫۵ میلیون پرستار جدید نیاز خواهد داشت و این تقاضا برای آلمان و سایر کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن ، ایتالیا ، پرتغال ، دانمارک ، فرانسه ، اسپانیا ، بلژیک و غیره قابل اجراست بنابراین ، پرستاری در این کشورها به عنوان یک شغل گزینه ای فوق العاده محسوب می شود.

از طرفی حرفه پرستاری در آلمان خیلی زود می تواند به اخذ اقامت دائم آلمان منجر شود ؛ به گونه ای که شما ابتدا کار خود را به عنوان پرستار واجد شرایط آغاز می کنید و در سریع ترین زمان تابعیت آلمان را به دست می آورید ، در ضمن شما از حقوق و مزایای کامل برای بیمه و بازنشستگی در آلمان برخوردار می شوید.

از معایبی که می توان برای حرفه پرستاری در آلمان ذکر کرد فقط سختی کار را می توان اشاره کرد ؛ پرستاران مهاجر اغلب از سختی کار بویژه در مرکز کار سالمندان شکایت دارند اما دولت آلمان برای پرستاران این بخش آنقدر حقوق و مزایای خوبی در نظر می گیرد که نارضایتی ها را به حداقل می رساند.

بازار کار و درآمد پرستاران در آلمان

پرستاران در تمام مناطق آلمان در خانه های تخصصی سالمندان ، در خدمات سیار مراقبت از افراد بیمار و مسن ، در مطب های پزشکان ، شرکت های بیمه سلامت و یا در موسسات تخصصی دیگر استخدام می شوند.

پرستاران مهاجر می توانند بویژه در بخش های قلب و عروق ، عصب شناسی ، روانپزشکی و ارتوپدی در بیمارستان ها و درمانگاه های تخصصی کار کنند.

میزان درآمد پرستاران در آلمان بستگی به اخذ مجوز کار دارد؛ حقوق ناخالص پرستاران قبل از اخذ مجوز ۱۶۳۱ -۱۷۰۳ یورو در ماه است.

حقوق ناخالص پس از اخذ مجوز ۲۱۴۲ -۲۳۰۱ یورو در ماه است و با تخصص بیشتر پرستاری می تواند افزایش یابد.

 

 

سوالات متداول

1.حقوق پرستاران بعد از گذراندن دوره اسبیلدونگ چقدر است؟

متوسط حقوق اولیه پرستاران بعد از Ausbildung در صورت کار تمام وقت ، 2،900 یورو در ماه است.

2.بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته پرستاری در آلمان کدام است؟

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ (HAW هامبورگ)

3.آیا در دوره تحصیل پرستاری در آلمان هم حقوقی خواهم داشت؟

بر خلاف سایر کشورها که در آن دانشجو مجبور است ده ها هزار دلار برای دریافت مدرک پرستاری هزینه کند ، شما می توانید با شروع دوره کارآموزی خود در آلمان ، بلافاصله درآمد خود را شروع کنید ، حقوق پرستاران کارآموز بین 1000 تا 1200 یورو در ماه متغیر است.

4.برای تحصیل رشته پرستاری در آلمان در چه آزمونی باید شرکت کنم؟

دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته پرستاری در آلمان نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارند و به طور کلی باید مدرک دیپلم دبیرستان و حداقل سطح زبان آلمانی B2 را داشته باشند.

 

 

رویای پارسیان : تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اقدام برای این برنامه با کارشناسان ما

تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *