خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان
خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان
اکتبر 19, 2021
تحصیل دکترا در چین
تحصیل دکترا در چین
اکتبر 19, 2021

رشته های تحصیلی پرطرفدار در آلمان

رایگان بودن تحصیل، پایین بودن نرخ بیکاری و وجود فرصت های شغلی فراوان موجب شده است تا متقاضیان ایرانی رشته های تحصیلی در آلمان را برای تحصیل در این کشور را انتخاب کنند. رشته های تحصیلی مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، مدیریت، علوم اجتماعی، ارتباطات، کامپیوتر، مهندسی نرم افزار و سخت افزار و رشته های هنری از بهترین رشته ها برای مهاجرت به آلمان محسوب می شوند. در ادامه به بررسی دقیق رشته های پرطرفدار در آلمان می پردازیم.

پرطرفداران‌ترین رشته‌های تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی، مهندسی، مدیریت، کامپیوتر، ریاضیات و رشته‌هایی نظیر اینها هستند که از این میان بهترین رشته‌ها برای اپلای آلمان، به لطف مراکز آموزشی این کشور رایگان و یا بسیار مقرون به‌صرفه ‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا هستند. به همین دلیل نیز آلمان خصوصا در سال‌های اخیر به پرطرفدارترین مقصد تحصیلی برای ایرانیان بدل گردیده است. در ادامه به بررسی پرطرفدارترین و بهترین رشته‌های تحصیلی در آلمان پرداخته و هر کدام این از این رشته‌ها را به اجمال مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رشته‌های تحصیلی در آلمان

جدول پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان

در جدول زیر می توانید پر طرفدارترین رشته های تحصیلی در آلمان را مشاهده کنید

تعداد دانشحویانببهترین رشته هاشماره
۷۱۳۵۲مهندسی1
۵۲۱۶۸مدیریت بازرگانی2
۳۷۶۱۹علوم انسانی3
۲۹۷۴۸ریاضیات و کامپیوتر4
۲۴۴۱۲هنرهای زیبا و کاربردی5


1.مهندسی در آلمان

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان رشته مهندسی است. در حدود ۲۵ درصد از دانشجویان بین‌المللی در آلمان در این رشته تحصیل می کنند و از میان شاخه‌های مهندسی بیشتر مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو و الکترونیک را برمی‌گزینند. برخی از دانشگاه‌های برتر آلمان مثل دانشگاه صنعتی مونیخ، دانشگاه RWTH آخن و موسسه فناوری Karlsruhe هستند که در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر مهندسی در سراسر دنیا قرار گرفته اند. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، صنعت خودرو یکی از شناخته شده‌ترین صنایع در کشور آلمان است و بیش از ۷۰۰۰۰۰ نفر در این کشور به کار در این صنعت اشتغال دارند.

 

از جمله سایر رشته های مهندسی که می توان از آنها نام برد و در زمره مهندسی‌های پرطرفدار در آلمان تلقی می شوند عبارتند از:

مهندسی شیمی

به عنوان مثال در رشته مهندسی شیمی، دانشگاه فنی مونیخ در میان ۵۰ رتبه برتر جهان قرار گرفته و از جمله سایر دانشگاه‌های مهم که در رتبه‌های زیر ۱۰۰ قرار دارند و در میان برترهای رشته مهندسی شیمی هستند، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشگاه فنی کارلسروهه
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه اشتوتگارت

مهندسی عمران

در میان دانشگاه‌های صاحب رتبه، دانشگاه فنی کارلسروهه در رتبه زیر ۵۰ جهان در رشته مهندسی عمران قرار گرفته و دانشگاه های بعد از آن نیز رتبه‌های زیر ۱۰۰ را از آن خود کرده اند:

  • دانشگاه فنی کارلسروهه
  • دانشگاه لایب‌نیتس هانوفر
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه اشتوتگارت

  در زیر جدول بهترین دانشگاه‌های مهندسی آلمان را می‌توانید مشاهده کنید.

رتبه علمینام دانشگاهشماره
۳۰دانشگاه فنی مونیخ۱
۴۷دانشگاه فنی برلین۲
۵۳دانشگاه RWTH آخن۳
۶۲دانشگاه فناوری کارلسروهه۴
۱۰۷دانشگاه اشتوتگارت6

 

2.مدیریت بازرگانی

مهندسی سردمدار تمام رشته‌های تحصیلی در آلمان و خصوصا برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آید، رشته‌های مدیریتی نیز با فاصله نه چندان زیاد از آن قرار گرفته اند. در واقع موسسات و دانشگاه‌های مدیریت در آلمان دارای اعتبار خوبی در سراسر جهان هستند که از آن جمله می توان به دانشکده مدیریت مانهایم Manheim اشاره کرد. بر اساس رتبه بندی های بدست آمده از FT و QS این دانشگاه‌ها در میان رتبه‌های برتر جهان نیز قرار گرفته اند.

در میان رشته های  MBA نیز، دانشگاه‌های برتر آلمان در میان برترین رتبه های دانشگاه‌های مدیریت در سراسر جهان قرار گرفته اند. جدول برترین دانشگاه‌های مدیریت در آلمان:

رتبه بندینام دانشگاهشماره
۱۰۱-۱۵۰دانشگاه مانهایم1
۱۰۱-۱۵۰دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیاس مونیخ2
۱۰۱-۱۵۰دانشگاه RWTH آخن3
۱۰۱-۱۵۰دانشگاه فنی مونیخ4
۱۰۱-۱۵۰دانشگاه مدیریت WHU – Otto Beisheim5

همچنین برای دانشجویان بین المللی رشته های مدیریت بازرگانی دانشگاه هانوفر، در بین دانشگاه های آلمان گزینه بسیار مناسبی به شمار می آید که هزینه آن ۱۶۵۰۰ یورو و در شهر هانوفر قرار دارد و در ماه «می» سال ۲۰۱۹ نیز پذیرش دانشجو دارد. مدارک مورد نیاز برای ورود به این دانشگاه  نیز دارا بودن مدرک کارشناسی به بالا در رشته های مدیریت یا رشته های مرتبط و دارا بودن نمره آیلتس ۶٫۵ آکادمیک است.

3.علوم انسانی

یکی دیگر از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در آلمان رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی هستند. بر اساس آمار و رتبه بندی‌های QS و THE.In این رشته‌ها رتبه‌های خوبی را در دانشگاه های آلمان کسب کرده اند و از بهترین رشته‌ها برای اپلای آلمان و به تبع آن تحصیل در آلمان به شمار می‌روند.

در این میان ۵ دانشگاه آلمان در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده می شوند. چندان عجیب به نظر نمی‌رسد که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی علوم انسانی را از بهترین رشته‌های تحصیل در آلمان قلمداد کنند. خبر خوب برای چنین دانشجویانی، برنامه‌های دروس رشته‌های علوم انسانی هستند که به زبان انگلیسی ارائه می شوند. جدول بهترین دانشگاه های علوم انسانی در آلمان:

شمارهنام دانشگاهرتبه علمی
1دانشگاه هومبولت برلین۲۷
2دانشگاه فرای برلین۳۷
3دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان برلین۵۳
4دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ۵۶
5دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن۹۴

در میان رشته های گروه انسانی جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی و علوم سیاسی در راس پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی آلمان قرار دارند.

4.ریاضیات و کامپیوتر

یکی از دیگر از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی آلمان، ریاضیات و علوم کامپیوتر است. در حدود ۳۰۰۰۰ دانشجوی بین المللی در رشته‌های ریاضی و علوم کامپیوتر در آلمان تحصیل می‌کنند. از آنجایی که کشور آلمان از لحاظ تکنولوژی پیشرفته است به همین دلیل نیز رشته‌های مرتبط با کامپیوتر می‌توانند بهترین رشته‌ها برای اپلای آلمان باشند. دانشجویان بین‌المللی با بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های پیشرفته می‌توانند هیجان خود در حیطه پژوهش را برآورده سازند.

دانشگاه فنی مونیخ و برلین در میان دانشگاه‌هایی که این رشته‌ها را در خود جای داده اند در میان رتبه‌های برتر جهانی قرار گرفته اند که خوشبختانه برای دانشجویان بین‌المللی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم آورده است. برترین دانشگاه‌های علوم کامپیوتر در آلمان:

شمارهنام دنشگاهرتبه علمی
1دانشگاه فنی مونیخ۵۱-۱۰۰
2دانشگاه فنی برلین۵۱-۱۰۰
3دانشگاه KIT موسسه کارس لوهه۵۱-۱۰۰
4دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیاس مونیخ۵۱-۱۰۰
5دانشگاه RWTH آخن۵۱-۱۰۰

برترین دانشگاه‌های ریاضیات آلمان:

شمارهنام دانشگاهرتبه علمی
1دانشگاه راینیش فردریش ویلیام بُن۴۱
2دانشگاه فنی برلین۴۵
3دانشگاه فنی مونیخ۴۵
4دانشگاه هومبولت برلین۵۱-۱۰۰
5دانشگاه لودئیگ ماکسیمیلیان مونیخ۵۱-۱۰۰

 

5.هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی

شاید رشته هنرهای زیبا در میان فهرست پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی آلمان کمی عجیب به نظر برسد. با وجود اینکه تکنولوژی در میان رشته‌های تحصیلی این کشور پادشاهی می‌کند با این حال، ۲۴۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در رشته‌های هنری و در سراسر کشور آلمان تحصیل می‌کنند. شایان ذکر است که در آلمان دروس رشته‌های هنر به صورت تئوری ارائه نمی‌شوند و در واقع به دانشجویان اجازه داده می‌شود که در استودیوها و به طور مستقل به کار بپردازند و یا در کلاس‌های بحث شرکت کرده و پروژه‌های خود را پیش ببرند. آنها این فرصت را پیدا خواهند کرد که پروژه‌های دانشجویی شان توسط اساتید خبره مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین اگر علاقمند به تحصیل در رشته‌های هنری هستید می‌توانید در رشته مورد علاقه خود  در یکی از این دانشگاه‌ها اقدام کنید و در کشور آلمان به تحصیل ادامه دهید. بنابراین شنیدن نام رشته هنر در میان هنرمندان بزرگ آلمانی چندان هم دور از ذهن نیست و شاید نیز بهترین رشته ها برای اپلای آلمان، هنرهای زییا یا کاربردی برای علاقمندان به آن باشد.

برترین دانشگاه های هنر و طراحی در آلمان:

شمارهنام دانشگاهرتبه علمی
1دانشگاه فنی برلین۵۱-۱۰۰
2دانشگاه هنر برلین۵۱-۱۰۰

 

بهترین رشته های تحصیلی در آلمان

بهترین رشته های تحصیلی در آلمان و اخذ اقامت

متقاضی با تحصیل در رشته های تحصیلی در آلمان می تواند پس از تمام شدن دوره تحصیلی با یافتن کار ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری تبدیل کند و به کار و اشتغال مشغول شود.  متقاضی پس از ۵ سال کار و اشتغال مداوم می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند. در واقع متقاضی با تحصیل در بهترین رشته ها برای مهاجرت به آلمان می تواند اقامت این کشور را اخذ کند.

بهترین رشته های تحصیلی در آلمان و اخذ تابعیت

متقاضی با تحصیل در رشته های تحصیلی در آلمان و فارغ تحصیلی و کار و اشتغال می تواند تابعیت و شهروندی این کشور را اخذ کند. از شرایط مهم در اخذ شهروندی آلمان کار و اشتغال به مدت ۸ سال در کشور آلمان، تحصیل در دانشگاه های آلمان و پرداخت منظم و به موقع مالیات می باشد.

بهترین رشته های تحصیلی در آلمان و هزینه های زندگی

متقاضی با تحصیل در رشته های تحصیلی در آلمان می تواند از مزیت پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور برخوردار شود.

  • هزینه های زندگی در گران ترین شهر این کشور، دوسلدروف ماهانه در حدود ۲۵۰۰ یورو می باشد.
  • هزینه های زندگی دانشجویی در ارزان ترین شهر آلمان ماهانه در حدود ۸۰۰ یورو می باشد.

 

سوالات متداول

1.رشته های تحصیلی پر طرفدار در آلمان کدامند؟

رشته های تحصیلی مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، مدیریت، علوم اجتماعی، ارتباطات، کامپیوتر، مهندسی نرم افزار و سخت افزار و رشته های هنری.

2.بهترین رشته ها برای مهاجرت به آلمان کدامند؟

رشته های مهندسی عمران، مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و خودرو و مدیریت مهندسی، رشته های فناوری اطلاعات، رشته های مدیریت و MBA و مهندسی سخت افزار و نرم افزار.

3.بهترین دانشگاه های رشته مهندسی در آلمان کدامند؟

دانشگاه صنعتی مونیخ، دانشگاه RWTHو دانشگاه KARLSRUHE از بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان هستند.

4.هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان چقدر است؟

هزینه های زندگی در دوسلدروف ماهانه در حدود ۲۵۰۰ یورو و هزینه های زندگی دانشجویی در ارزان ترین شهر آلمان ماهانه در حدود ۸۰۰ یورو می باشد.

5.بهترین دانشگاه های رشته مهندسی عمران آلمان کدامند؟

دانشگاه فنی KARLSRUHE، دانشگاه RWTH آخن، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه لایب نیتس هانوفر.

6.آیا اخذ اقامت آلمان با تحصیل در این کشور امکان پذیر است؟

بله، اگر متقاضی با امضای قرارداد با کارفرمای آلمانی بتواند کار مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کند، پس از ۵ سال کار و اشتغال مداوم می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند.

7.آیا اخذ تابعیت آلمان با تحصیل در این کشور امکان پذیر است؟

بله، اگر متقاضی با فارغ تحصیلی و اشتغال به مدت ۸ سال در کشور آلمان به کار و اشتغال بپردازد، با لحاظ شرایطی می تواند تابعیت این کشور را دریافت کند.

8.آیا اخذ ویزای همراه با تحصیل در آلمان امکان پذیر است؟

بله، متقاضی با اخذ ویزای تحصیلی می تواند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود درخواست ویزای همراه دانشجویی کند.

9.آیا متقاضیان برای تحصیل در آلمان می توانند خود به تنهایی اقدام کنند؟

خیر. متقاضیان برای مهاجرت به کشورهای برتر جهان خود به تنهایی نمی توانند به راحتی اقدام کنند و بدون کمک و مشاوره با متخصصان مهاجرت این کار بسیار دشوار، زمان بر و پر هزینه خواهد بود.

10.شرایط اخذ ویزای همراه با تحصیل در آلمان چیست؟

ارائه گواهی تمکن مالی و متقاضی باید دارای محل اقامت مناسبی برای همسر و فرزندان خود در کشور آلمان باشد. همسر متقاضی نیز باید دارای مدرک مهارت زبان آلمانی A1 باشد.

 

 

رویای پارسیان: تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *