قبرس شمالی
قبرس شمالی
اکتبر 20, 2021
حقایقی درباره آلمان
حقایقی درباره آلمان
اکتبر 20, 2021

مدارس ایرانی در خارج

 

یکی از معضلاتی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انتخاب مدرسه‌ی مناسب برای فرزندانشان است. قضیه از جایی پیچیده‌تر می‌شود که گاهی بسیاری از ایرانیان مجبور می‌شوند برای مدت زمان مشخصی در کشوری خارجی اقامت داشته باشند و عملا در این زمان کوتاه امکان هماهنگی با سیستم آموزشی و یادگیری زبان برای دانش آموز وجود ندارد. در این موارد بهترین راه، ثبت نام در مدارس ایرانی است که خوشبختانه در بیش‌تر کشورهای دنیا مشغول به فعالیت هستند.

در این مطلب قصد داریم شما را با مدارس ایرانی و سیستم آموزشی آن‌ها آشنا کنیم و در نهایت مدارس ایرانی کشور ترکیه را با هم به عنوان نمونه بررسی کنیم و در نهایت لیستی از مدارس ایرانی چند کشور را ارائه کنیم؛ بنابراین اگر دغدغه‌ی اصلی این روزهای شما چگونگی تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور است، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ایرانیان بسیاری وجود دارند که مجبورند برای مدت زمان کوتاهی در کشور دیگری اقامت داشته باشند یا بنا به هر دلیلی دوست دارند اگر در کشور دیگری هم هستند، فرزندانشان مطابق با نظام آموزشی ایران به تحصیل بپردازند. در گذشته مشکلات بسیار زیادی برای این دسته از افراد وجود داشت تا اینکه مدارس ایرانی به عنوان یک راه حل بسیار خوب در بسیاری از کشورهای دنیا افتتاح شد.

در حال حاضر، اگر بخواهید، می‌توانید در بیش تر شهرهای اصلیِ کشورهای گوناگون، مدارس ایرانی مختلفی برای فرزندانتان پیدا کنید.

مدارس ایرانی

سیستم آموزشی در مدارس ایرانی در شهرهای گوناگون، مطابق با سیستم آموزشی ایران است و همه‌ی این مدارس زیر نظر سازمان آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. زبان آموزشی در مدارس ایرانی، فارسی است و آغاز و پایان سال تحصیلی مطابق با کشورمان است؛ یعنی سال تحصیلی مدارس ایرانی کشورهای دیگر از مهر آغاز و در خرداد ماه به پایان می‌رسد.

مدارس ایرانی می تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشد که هنوز به زبان کشور محل اقامتشان تسلط ندارند و می‌خواهند به آرامی با فرهنگ این کشور آشنا شوند؛ همچنین افرادی که قصد اقامت موقت و بازگشت به ایران را دارند، می‌توانند این دسته از مدارس را انتخاب کنند تا در صورت بازگشت به کشور دچار دردسر نشوند.

همانطور که اشاره کردیم نظام آموزشی مدارس ایرانی در سایر کشورهای دنیا، دقیقا مطابق با ایران است:

  • بر همین اساس دانش‌آموزان از بدو ورود به مدرسه 12 سال تحصیلی را می‌گذرانند و به این نظام 6-3-3 می‌گویند که در حال حاضر در بیش از 120 کشور دنیا در حال اجراست.
  • بر این اساس دانش آموزان 6 سال در دوره‌ی ابتدایی، 3 سال در دوره‌ی متوسطه اول و 3 سال در دوره ی متوسطه‌ی دوم مشغول به تحصیل می‌شوند و پس از پایان متوسطه‌ی دوم می‌توانند وارد دانشگاه شوند.
  • نکته جالب توجه دیگری که درباره‌ی مدارس ایرانی در سایر کشورهای دنیا وجود دارد این است که این مدارس در حال حاضر، هم‌پای مدارس داخل کشور هوشمندسازی شده اند و آموزش در آن‌ها به شیوه ی جدید و هوشمند انجام می‌شود.
  • در نهایت می‌توانیم بگوییم با تحصیل در مدارس ایرانی کشورهای گوناگون دنیا، دیگر نگران عدم تطبیق دانش آموزان با سیستم‌های آموزشی مختلف نباشید و مطمئن باشید آموزش در داخل کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

 لیست مدارس ایرانی

در حال حاضر بیش از 13 هزار دانش آموز در 56 کشور دنیا در مدارس ایرانی مشغول به تحصیل هستند و این آمار نشانگر این است که مدارس ایرانی در چند سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته اند؛ اما متاسفانه تغییرات نرخ ارز مشکل بزرگی است که در چند وقت گذشته گریبان گیر این مدارس شده است.

با توجه به اینکه بودجه‌ی این مدارس به صورت مستقیم، توسط وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود و بالا رفتن قیمت دلار و سقوط ارزش ریال را داشته‌ایم، بسیاری از مدارس ایرانی با مشکل کمبود بودجه مواجه شده‌اند و این عامل می‌تواند در آینده‌ای نزدیک باعث تعطیلی بسیاری از این مدارس شود.

در هر صورت امیدواریم این مشکل در آینده ای نزدیک حل شود. در نهایت، مدارس ایرانی راه حل بسیار مناسبی برای همه‌ی افرادی است که می‌خواهند در خارج از کشور مطابق با نظام آموزشی ایران به تحصیل بپردازند.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که مدارس ایرانی تنها متعلق به ایرانیان نیست و دانش آموزان سایر کشورها در صورتی که مایل به تحصیل به زبان فارسی باشند، می‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند. همچنین داشتن اقامت برای ثبت نام در مدارس ایرانی در همه‌ی کشورها الزامی است.

 

 

رویای پارسیان: تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *