بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۲
بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۲
اکتبر 16, 2021
لهستان محبوب دانشجویان بین المللی
لهستان محبوب دانشجویان بین المللی
اکتبر 17, 2021

معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی بین المللی

با معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی بین المللی آشنا شوید

هنگامی که دانشجویان، والدین و حتی محققان و اساتید به دنبال یک دانشگاه معتبر و متناسب با خواسته ها و علایق خود هستند، به رتبه بندی ها یا رنکینگ های معتبر دانشگاهی بین المللی مراجعه می کنند تا از کیفیت علمی و پژوهشی دانشگاه هدف اطمینان حاصل کنند.

رنکینگ های دانشگاهی بین المللی از شاخص ها و معیارهای متنوعی استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که دانشجویان آينده ارزیابی کافی و شایسته ای از دانشگاه هدف داشته باشند.

اما معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی بین المللی کدامند؟

 

Times Higher Education

1.Times Higher Education (THE)

رتبه بندی دانشگاهی Times Higher Education به منظور ارزیابی عملکرد دانشگاه ها در عرصه جهانی و ارائه منبعی برای درک ماموریت های متفاوت و موفقیت موسسات آموزش عالی در مقیاس بین المللی می باشد.

رتبه بندی های THE سه ماموریت اصلی فعالیت دانشگاهی را پوشش می دهد که عبارتند از: پژوهش، آموزش و تاثیر. هر دانشگاه در این رتبه بندی از یک نمایه مشروح و جزئیات امتیازات در هر شاخص به همراه اطلاعات مکمل برای کمک به دانشجویان برخوردار می باشد که برای مثال می توان به نسبت کارمند به دانشجو در هر دانشگاه، مجموع درآمد به ازای هر دانشجو، نسبت دانشجویان بین المللی و نسبت جنسیتی دانشجویان اشاره کرد.

برخی دانشگاه ها در این رتبه بندی دارای نمایه های ارتقا یافته ای هستند تا مزایایشان برای دانشجویان و همچنین نقاط قوت و خصوصیات فراتر از داده های رتبه بندی را به نمایش بگذارند. داده های غنی و به روز THE به یک منبع حیاتی برای دانشجویان تبدیل شده و به آنان کمک می کند تا یکی از مهمترین تصمیمات زندگی خود یعنی تحصیل را با اطمینان کامل اتخاذ کنند.

رتبه بندی دانشگاهی جهانی THE که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است، فهرستی قاطع و موثق از برترین دانشگاه های جهان را با تمرکز بر ماموریت پژوهشی دانشگاه ها ارائه می کند. این رتبه بندی با استفاده از یک متدولوژی متعادل و جامع و در نتیجه بیش از یک دهه مشاوره و رایزنی با دانشگاه های پیشروی جهان ابداع شده و بر درک عمیق از آنچه یک دانشگاه را در کلاس جهانی قرار می دهد بنا نهاده شده است.

تیم متخصصان THE دانشگاه های برتر جهان را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی مجزا ارزیابی می کنند که گستره کاملی از حوزه های ضروری فعالیت دانشگاه های برتر را پوشش می دهد: آموزش، پژوهش، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی.  این رتبه بندی بر مبنای پایگاه داده در حال رشدی از ۱۹۰۰ دانشگاه پژوهشی جهانی ایجاد می شود.

QS

2.QS

رتبه بندی دانشگاهی جهانی QS یک رتبه بندی دانشگاهی است که رسما از سال ۲۰۰۴ شروع به فعالیت کرده است. این سیستم رتبه بندی با همکاری Elsevier اکنون از رتبه بندی های جهانی و رشته ای (که دانشگاه های برتر جهان برای تحصیل در ۴۸ رشته مختلف را برمی شمرد) و همچنین پنج رتبه بندی منطقه ای مستقل (شامل آسیا، امریکای لاتین، اروپا و آسیای مرکزی، منطقه عرب و BRICS) تشکیل می شود.

QS رتبه بندی های خود را برای ارزیابی عملکرد طبق آنچه جنبه های کلیدی ماموریت یک دانشگاه می باشند طراحی نموده است که شامل آموزش، پژوهش، پرورش اشتغال پذیری و بین المللی سازی می باشد.

رتبه بندی دانشگاهی جهانی QS بر مبنای شش شاخص صورت می شود که عبارتند از:

  • نظرات دانشگاهیان که بر مبنای یک نظرسنجی دانشگاهی جهانی داخلی انجام می شود. این نظرسنجی با استفاده از ترکیبی از فهرست های ایمیل و درخواست ها و پیشنهادات صورت گرفته و از دانشگاهیان فعال در سرتاسر جهان درباره دانشگاه های برتر در حوزه تخصصی آنها نظرسنجی می نماید. QS عناوین شغلی و توزیع جغرافیایی شرکت کنندگان را همه ساله منتشر می کند.
  • نسبت استاد به دانشجو که یک معیار تعهد تدریس می باشد. این شاخص ۲۰ درصد امتیاز هر دانشگاه در رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد و یک سنجه کلاسیک مورد استفاده در سیستم های رتبه بندی بعنوان گزاره ای برای تعهد به تدریس است.
  • تعداد استنادات به ازای اساتید که یک معیار تاثیر پژوهشی می باشد. استنادات تحقیقات منتشر شده در بین پذیرفته شده ترین ورودی ها برای رتبه بندی های دانشگاهی ملی و بین المللی قرار دارد.
  • شهرت کارفرمایی که بر مبنای یک نظرسنجی از کارفرمایانی که فارغ التحصیلان را استخدام می کنند انجام می شود. جایگاه دانشگاه در این مورد به ویژه مورد علاقه دانشجویان بالقوه است که اذعان دارند این شاخص انگیزه اصلی آنها برای درخواست پذیرش در دانشگاه مربوطه می باشد.
  • نسبت دانشجویان بین المللی که یک معیار تنوع جامعه دانشجویی می باشد. یکی از دو معیار گرایش بین المللی سازی دانشگاه است که نشان می دهد آیا یک دانشگاه تلاشی برای جهانی شدن صرف می کند و آیا اقدامات جدی برای جذب دانشجویان و اساتید از سرتاسر جهان به کار گرفته است.
  • نسبت کارکنان بین المللی که یک معیار تنوع کارکنان دانشگاهی می باشد

 

Academic Ranking of World Universities

 

3.ARWU- Academic Ranking of World Universities  (رتبه بندی شانگهای)

رتبه بندی ARWU که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه شانگهای جیائوتانگ چین منتشر شده نخستین رتبه بندی دانشگاهی جهانی محسوب می شود. ARWU از شش شاخص عینی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان – از جمله تعداد فارغ التحصیلان و کارکنان برنده جایزه نوبل، تعداد محققان پراستناد، تعداد مقالات منتشرشده در ژورنال های معتبر، تعداد مقالات منتشر شده در شاخص استناد و عملکرد سرانه دانشگاه- استفاده می کند. رتبه بندی دانشگاهی شانگهای بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه را همه ساله ارزیابی کرده و ۱۰۰۰ دانشگاه برتر را منتشر می نماید.

گرچه هدف اولیه ARWU یافتن یک جایگاه جهانی برای دانشگاههای چین بوده است، اما به سرعت توجه فراوانی را از دانشگاه ها، دولت ها و رسانه های عمومی در سرتاسر جهان جلب خود نموده است و رتبه بندی های آن اکنون در تقریبا تمامی مقاصد دانشجویی مهم پذیرفته شده است. صدها دانشگاه نتایج این رتبه بندی را در اخبار دانشگاهی و گزارش های سالانه و بروشورهای تبلیغاتی خود منتشر می نمایند.

یکی از عوامل تاثیرگذاری چشمگیر رتبه بندی ARWU متدولوژی آن است که از لحاظ علمی دقیق، باثبات و شفاف می باشد و این موضوع توسط جامعه دانشگاهی نیز تایید شده است. رتبه بندی شانگهای و محتوای آن بعنوان یک نقطه شروع برای شناسایی نقاط قوت و مزایای هر دانشگاه و همچنین تسهیل اصلاحات و تعیین ابتکارات جدید در سطح گسترده ای پذیرفته و به کار گرفته شده است. 

معیارهای مورد استفاده در رتبه بندی Academic Ranking of World Universities عبارتند از:

  • کیفیت آموزش که بر حسب شاخص هایی مانند فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل و جوایز مشابه سنجیده می شود
  • کیفیت اساتید که بر حسب شاخص هایی مانند کارکنان برنده جایزه نوبل و محققان دارای بیشترین تعداد استناد در یکی از ۲۱ دسته موضوعی گسترده سنجیده می شود
  • خروجی پژوهشی که بر حسب مقالات منتشر شده در ژورنال های Nature و Science و همچنین مقالات indexشده سنجیده می شود
  • عملکرد سرانه که بر حسب شاخص عملکرد دانشگاهی هر یک از اساتید یک موسسه سنجیده می شود

Best Global Universities

 

4.Best Global Universities (US News)

رتبه بندی Best Global Universities (US News) بینش های ارزشمندی در خصوص دانشگاه های امریکایی ارائه می کند و همه دانشگاه های امریکا می توانند خود را در مقابل سایر دانشگاه های فدرال و ایالتی محک بزنند و از این طریق در عرصه جهانی شناخته شده تر شده و به همکاری های جهانی دست یابند.

رتبه بندی Best Global Universities (US News) بیش از ۱۵۰۰ دانشگاه و موسسه در ۸۱ کشور را دربرمی گیرد. این رتبه بندی دانشگاهی جهانی از ۱۳ شاخص برای مصاحبه امتیازات کلی و رتبه هر دانشگاه استفاده می کند که عبارتند از:

  • شهرت پژوهشی جهانی
    این شاخص مجموع نتایج جدیدترین نظرسنجی شهرت دانشگاهی در ۵ سال اخیر را برای بهترین دانشگاه های جهان منعکس می کند

  • شهرت پژوهشی منطقه ای
    این شاخص مجموع نتایج جدیدترین نظرسنجی شهرت دانشگاهی در ۵ سال اخیر را برای بهترین دانشگاه های منطقه منعکس می کند. این شاخص منطقه ای باعث افزایش قابل توجه تنوع بین المللی رتبه بندی ها می گردد زیرا بر سنجش نظرات دانشگاهیان در خصوص سایر دانشگاه های منطقه تمرکز می کند.
  • مقالات چاپ شده
    این معیار بهره وری تحقیقاتی کلی یک دانشگاه را بر مبنای مجموع تعداد مقالات پژوهشی و دانشگاهی وابسته به دانشگاه را که در ژورنال های تراز اول منتشر شده اند می سنجد. این شاخص ارتباط نزدیکی با اندازه دانشگاه دارد و همچنین تحت تاثیر تمرکز حوزه ای دانشگاه بخصوص می باشد زیرا برخی حوزه ها به ويزه پزشکی تعداد مقالاتی بیش از سایر حوزه ها منتشر می کنند.

  • کتابهای چاپ شده
    کتابها رسانه نشر مهمی برای تحقیقات دانشگاهی بخصوص در حوزه های علوم اجتماعی و علوم انسانی می باشند. استفاده از این شاخص رتبه بندی مکمل مفیدی برای داده های مقالات است و تمرکز دانشگاه ها بر علوم اجتماعی و علوم انسانی را بهتر نمایان می سازد.
  • کنفرانس ها و سمینارها
    کنفرانس های علمی محل مهمی برای ارتباطات دانشگاهی بخصوص در حوزه های وابسته به فنی مهندسی و علوم کامپیوتر می باشند. نشر رسمی مقالات کنفرانس می تواند دستاوردهای پژوهشی راستین را در حوزه های معینی نمایش بدهد که ممکن است در جای دیگری مستند یا منتشر نشده اند.
  • ضریب استناد آثار منتشر شده نرمال
    مجموع تعداد استنادات به ازای هر مقاله تاثیر کلی پژوهش های دانشگاه را نشان می دهد و مستقل از اندازه یا قدمت دانشگاه است؛ مقدار این ضریب نرمال می شود تا بر تفاوت ها در حوزه تحقیقاتی، سال انتشار مقاله و نوع مقاله غلبه شود.
  • ضریب استناد کلی
    این شاخص اندازه گیری می کند که دانشگاه در جامعه پژوهشی جهانی تا چه حد تاثیرگذار بوده است. این شاخص از طریق ضرب عامل رتبه مقالات در ضریب استناد نرمال به دست می آید. استناد کلی نرمال می شود تا بر تفاوت ها در حوزه پژوهشی، سال نشر و نوع مقاله غلبه شود.
  • تعداد مقالات جزو ۱۰ درصد پراستناد
    این شاخص تعداد مقالات تخصیص داده شده به ۱۰ درصد مقالات پراستناد در جهان در حوزه های تخصصی مد نظر را منعکس می کند. به هر مقاله یک امتیاز درصدی اختصاص داده می شود.
  • درصد مجموع مقالات جزو ۱۰ درصد پراستناد
    این شاخص درصد مجموع مقالات دانشگاه هایی را منعکس می کند که در بین ۱۰ درصد مقالات پراستناد جهان – به ازای حوزه تخصصی و سال نشر- قرار دارند. این شاخص میزان تحقیقات عالی که دانشگاه تولید می کند را سنجیده و مستقل از اندازه دانشگاه است.
  • همکاری های بین المللی – نسبت به کشور
    این شاخص نسبت مجموع مقالات دانشگاه شامل نویسندگان همکار بین المللی به نسبت مجموع مقالات دارای نویسنده بین المللی در کل دانشگاه های کشور را می سنجد. این شاخص نشان می دهد که مقالات پژوهشی در مقایسه با سایر دانشگاه های همان کشور چه میزان بین المللی است.
  • همکاری های بین المللی
    این شاخص نسبت مجموع مقالات دارای نویسندگان بین المللی دانشگاه است و یک معیار دیگر کیفیت می باشد.
  • تعداد مقالات دارای بیشترین استناد و جزو ۱ درصد پراستناد
    این شاخص حجم مقالاتی را نشان می دهد که بعنوان پراستناد در یکی از ۲۲ حوزه تحقیقاتی شناخته شده اند. مقالات پراستناد بعنوان شاخص های تعالی علمی و عملکرد عالی در نظر گرفته می شوند و می توانند بعنوان سنگ محکی در حوزه های تحقیقاتی مختلف عمل نمایند.
  • درصد مقالات دارای بیشترین استناد و جزو ۱ درصد پراستناد
    این درصد مقالات پراستناد تعداد مقالات پراستناد برای یک دانشگاه را تقسیم به مجموع تعداد اسناد تولید شده توسط آن دانشگاه نشان می دهد. این شاخص یک معیار تعالی است و درصد خروجی یک دانشگاه را نشان می دهد که در بین پرتاثیرترین مقالات جهان می باشند و مستقل از اندازه است.

 

چنانچه مایلید بیشتر درباره فرصتهای تحصیلی و پژوهشی در خارج از کشور بدانید، با مشاوران خبره موسسه رویای پارسیان با سالها تجربه در حوزه اعزام دانشجو تماس بگیرید.

 

 

رویای پارسیان : تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *