مصاحبه با تنها دانشجوی ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۷

مصاحبه سهیل سعدآبادی دانشجوی نخبه مشهدی دانشگاه هاروارد آمریکا که امسال به عنوان تنها دانش آموز ایرانی در این دانشگاه پذیرفته شد، با ایسنا:
هرچند قانون منع ورود ایرانی‌ها به آمریکا توسط دایره نهم دیوان فدرال ایالات متحده ملغی شد، اما اثرات این فرمان بر تصمیم دانشجویان خاورمیانه‌ای مبنی بر رفتن به آمریکا غیرقابل نفی خواهد بود. به دنبال منع ورود هفت کشور مسلمان به آمریکا قطعا تنوع فرهنگی دانشگاه‌های آمریکا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دشوار شدن دریافت ویزا برای اساتید برجسته و تحصیل کردگان نیز بار سنگینی بر فضای آموزشی دانشگاه‌های این کشور خواهد بود.

به نظر من این دستور اجرایی، ریشه در اسلام هراسی عمیق مردم در بسیاری از مناطق آمریکا دارد؛ چراکه اکثر آراء ترامپ، رییس جمهور آمریکا از همین مناطق به دست آمده است. این دستور با مفهوم آمریکا به عنوان کشور مهاجران و با وجود ارزش‌های اساسی و پایه‌ای آن در تضاد است؛ به همین خاطر به سرعت اعتراض مردم سایر مناطق آمریکا را برانگیخت. از سوی دیگر، بی‌عدالتی این قانون نیز از این جهت که میلیون‌ها نفر را مسئول جرائم عده‌ای انگشت شمار می‌داند و با وجود اینکه ایران باثبات ترین کشور خاورمیانه است را نیز رده سوریه، عراق و یمن قرار می دهد، کاملا محرز است.

من در یک ایالت بسیار لیبرال و ضد ترامپ زندگی می‌کنم؛ بنابراین همه مردم با این دستور مخالف هستند. تعداد بسیار زیادی از اساتید، دوستان و آشنایانم، به من گفته‌‎اند درصورتی که این دستور مانع بازگشت من به ایران طی تابستان شود، آنان حاضرند در خانه‌هایشان مرا اسکان دهند. همچنین عده زیادی از آمریکایی‌ها در کنار خاورمیانه‌ای‌ها در شهر بوستون، علیه دستور ترامپ راهپیمایی کردند.

درحال حاضر شرایط من در دانشگاه هاروارد تغییری نکرده است. دانشگاه مکرر به ما گفته که شرایط دانشجویانی که از کشورهای ممنوعه هستند، تغییری نخواهد کرد و دانشگاه و تیم حقوقی آن آمادگی خود را برای دفاع از ما در هر شرایطی اعلام کرده‌اند.

در شرایط فعلی و با درنظر گرفتن ذات غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، مهم‌ترین دغدغه من این است که نتوانم طی تعطیلات سال‌های آینده به راحتی بین ایران و آمریکا رفت و آمد داشته باشم. این شرایط به این معناست که من باید برای دوران تابستانم اینترن شیپ یا کاری پیدا کنم که قاعدتا این موضوع به عنوان عاملی استرس‌زا، موجب نگرانی من در آمریکا می‌شود.

شایان ذکر است محمد سهیل سعد آبادی دانش آموز نخبه دبیرستان تیزهوشان (شماره یک) ناحیه چهار مشهد بود که سال تحصیلی جاری به عنوان تنها دانش اموز ایرانی، بورسیه دانشگاه هاروارد آمریکا را بدست آورد.