شهر نیس فرانسه
شهر نیس فرانسه
ژانویه 7, 2021
شهر نانجینگ چین
شهر نانجینگ چین
ژانویه 7, 2021

شیان|Xi’an

شهر شیان  چین مرکز استان شانکسی کشور چین است که نزدیک به ۱۰۰۰ سال پایتخت امپراتوری چین بود. گذر زمان چندان نتوانسته چهره این شهر باستانی را تغییر دهد، هرچند که آثار مدرن شدن بر چهره شهر دیده می‌شود اما هنوز برج و باروهای قدیمی شهر شیان یادآور شکوه تاریخی چند هزارساله هستند. شیان شرقی‌ترین شهر بزرگ در مسیر جاده ابریشم و خواهرخوانده شهر زیبای اصفهان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه اعزام دانشجو رویای پارسیان تماس بگیرید.

شهر شیان چین Xi’an، نماینده فرهنگ کهن به یادگار مانده از ۱۳ سلسله پادشاهی مختلف کشور چین است که نماد آن اپرای Qin و عجایب ۸ گانه Shaanxi هستند. آشنایی با فرهنگ شهر شیان، فرصتی برای کشف تاریخ کهن این مرز و بوم است.

جاذبه های گردشگری شیان

  • دیوار باستانی شیان
  • ارتش سفالین شیان
  • برج ناقوس شیان (برج بل شیان)
  • مسجد جامع بزرگ شیان
  • خیابان مسلمانان
  • موزه تاریخ شانشی
  • بتکده‌ غاز بزرگ وحشی
  • جنگل استل (stele)
  • معبد فامن (Famen)
  • معبد شی مینگ (Xi Minge)
  • کاخ هواکینگ
  • موزه شیان
  • برج درام شیان

جغرافیا و تاریخجه شهر شیان

شهر شیان چین در مرکز دشت Guanzhong، در کوهپایه کوهستان Qinling و روبروی رودخانه Weihe در شمال چین قرار دارد. آب و هوای این شهر نیمه‌مرطوب بوده و باعث شده این شهر، منطقه‌ای ۴ فصل باشد. میانگین دمای شهر حدود ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. شیان ۹۹۸۳ کیلومترمربع مساحت دارد و در زمان باستان به آن «چانگان» می‌گفتند. شی آن، شیان و یا سیان یکی از چهار پایتخت باستانی جهان و ازجمله قدیمی‌ترینشان محسوب می‌شود از قرن ۱۱ پیش از میلاد تا قرن ۱۰ پس از میلاد ۱۱۵۲ سال پایتخت و قلمرو ۱۳ سلسله امپراتوری چین بوده است. این شهر که جاده ابریشم از آن شروع می‌شود زمانی محل استقرار ارتش سفالین امپراتور کین شی هوانگ بود. همین تاریخ طولانی باعث شده که این شهر پر از بقایای باستانی باشد. این شهر تاریخی و باستانی در جنوب مرکز شانشی در دشت جوانژونگ در میان ۸ رودخانه واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۴۰۰ متر است و میزان بارندگی سالانه آن به ۵۵۳ میلی‌متر می‌رسد.

شیان، ابتدای جاده ابریشم (Silk Road)

نقطه آغاز جاده ابریشم، شهر شیان است. همین جاده به مرور باعث رشد و شکوفایی کشور چین و به خصوص شهر شیان شد و آنچه که امروز از شهر شیان می‌بینیم، مدیون ساخت همین جاده است.

در سال دوم پیش از میلاد مسیح و در زمان امپراطور Liuche پادشاه سلسله Han غربی، به منظور گسترش قلمروی پادشاهی و همچنین گسترش روابط دوستانه با کشورهای اطراف، جاده باشکوهی در میان کشورهای قاره اروپا، آسیا و آفریقا ساخته شد. در دوران سلسله Han غربی، یک دیپلمات به نام Zhang Qian با باری از ابریشم از شیان به سمت غرب حرکت کرد. این نخستین بار بود که ایده‌های اقتصادی و فرهنگی کشور چین راهی غرب شد و پس از آن، این جاده با شکوه، به نام جاده ابریشم به شهرت جهانی رسید.

نامگذاری شهر شیان

واژه «شیان» (Xi’an) اقتباسی رومی از نام چینی اش است به معنای «صلح غربی» (Western Peace). از اسم شیان در سال ۱۳۶۹ در دوران امپراطوری مینگ استفاده می شد. در متون یسوعیون نام این شهر «Si-ngan-fou» یا «Si-ngan» (سینگان) ثبت شده است چرا که محل یک حوزه اداری بود. سپس بعدها وید و گایلز این اسم را به ریشه رومی «His-an» درآوردند و اداره پست سلسله کینگ آن را «Sianfu» یا «Sian» می نوشت. این اسامی تا پیش از تشکیل سیستم نوشتاری پینیین (Pinyin) چین استفاده می شدند.

شیان امروزی در جایی قرار گرفته که در دوران گذشته شهرهای مهم چین بودند. اینجا مرکز Western Zhou بود. در زمان گذشته دو شهر دوقلو فنگ و هائو در اینجا قرار داشتند که باهم فنگهائو نامیده می شدند و در آنسوی کرانه های رود فنگ واقع شده بودند. اسم شهر شیان در طول تاریخ چین بارها دستخوش تغییرات زیادی شد و در سال ۶۱۸ در دوران حکومت تانگ نیز نامش دوباره به چانگ آن (Chang’an) تغییر کرد. در قرون ۱۳ و ۱۴ در دوران پادشاهی یوان مغول اسم شهر نیز بارها تغییر کرد: فنگ یوان، آنکسی (به معنای غرب آرام)، و جینگ ژائو.

آب‌وهوای شهر شیان

شهر شیان چین آب‌وهوای معتدلی دارد و بر اساس طبقه‌بندی آب‌وهوایی جزو آب‌وهوای گرم و خشک و نیمه گرمسیر مرطوب قرار می‌گیرد. درواقع شیان به شهر آب‌وهوای چهارفصل معروف بوده و تحت تاثیر بادهای موسمی قاره‌ای در طول سال مرطوب است. دمای هوا در تابستان (در فاصله ژوئن تا اوت) گرم و تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و دمای هوا در فصل زمستان بین دسامبر تا فوریه تا منفی ۶ درجه هم می‌آید. برخلاف تابستان شرجی، زمستان‌های شیان سرد و خشک هستند. آب‌وهوای بهاری شیان گاه طوفانی و پر از گردوغبار شده و گاه آرام و مطلوب است. به‌طورکلی این شهر به‌غیراز زمستان‌ها آب‌وهوای مطلوبی در سایر فصول دارد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه بین ماه‌های مارس تا می در فصل بهار و سپتامبر تا اکتبر در فصل پاییز است.

جمعیت شیان

جمعیت شیان با افزایش ۶۷۵ هزارنفری از سال ۲۰۰۰ سیر صعودی را دنبال کرده و از ۷٫۴۱ میلیون نفر به ۸٫۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده است. از این تعداد ۵۱٫۶۶ درصد را مردان و ۴۸٫۴ درصد جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند. شیان تا سال ۲۰۱۸ با داشتن جمعیتی نزدیک به ۱۲٫۹ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر شمال غربی چین و یکی از سه شهر پرجمعیت در محدوده غرب چین بوده که ۹ منطقه و ۴ بخش دارد. واحد اطلاعات اقتصادی چین در سال ۲۰۱۲ شهر شیان را به‌عنوان یکی از سیزده کلان‌شهر مهم این کشور اعلام نمود.  پرجمعیت‌ترین منطقه این شهر منطقه یانتا است که نزدیک به ۱٫۰۸ میلیون نفر جمعیت دارد. ۹۹ درصد جمعیت شهر چینی هستند و حدود ۸۱۵۰۰ نفر را اقلیت‌های قومی و مذهبی تشکیل می‌دهند. در خلال جنگ جهانی دوم شهر شیان به دلیل دوری از میدان جنگ جزو مناطق امنی بوده که پناه‌جویان زیادی از مناطق مختلف چین به آن مهاجرت کردند.

اقتصاد در شهر شیان

روند توسعه اقتصادی در این شهر رو به رشد است و بیشتر روی صنعت توسعه نرم‌افزار متمرکزشده است و از شهرهای پیشرو در زمینه توسعه نرم‌افزار در چین به شمار می‌آید. بیش از ۱۰۰۰ شرکت نرم‌افزار و فناوری و ۱۰۶۰۰۰ نفر در همین زمینه تا سال ۲۰۱۲ با پارک نرم‌افزار شیان همکاری می‌کردند. مهم‌ترین مراکز صنعتی شیان عبارت‌اند از:

  • مرکز توسعه‌ی اقتصاد و فن‌آوری شیان
  • مرکز توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ی شیان

از میان ۱۵۶ پروژه ساختمانی برنامه پنج‌ساله اول چین هفده پروژه در شیان کلید خورد. طی چند سال اخیر این شهر توانسته بیش از ۵ میلیارد یوان در ساخت‌وساز و بازسازی امکانات شهر سرمایه‌گذاری کند و در کنار حفظ بافت باستانی این شهر چند هزارساله نمای مدرنی به شهر بدهد. فرودگاه بین‌المللی شیانیانگ این شهر یکی از چهار فرودگاه بزرگ چین محسوب می‌شود.

فرهنگ مردم شهر شیان

شهر شیان امروزی از تمدن گوانگ ژونگ رن ریشه گرفته است و در زمره یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا قرار دارد. به همان سیاق پکن و شانگهای، شهر شیان نیز شهرک منسوجات (Textile Town) دارد. البته در حال حاضر دیگر اثری از صنعت نساجی در این شهر نبوده و بجای آن ۴ کارخانه هنری و کارگاه در آن تاسیس گردید. حدود ۴۰۰۰ بقایای آثار تاریخی و مقبره در ۱۲۰۰۰۰ بقایای فرهنگی از دوران باستان در این شهر ار کشور چین کشف شده‌اند. موزه ارتش تراکوتای کین به‌نوعی پتانسیل آن را داشته تا جزو هشتمین عجایب دنیا قرار بگیرد. هنوز هم آثار دیوار شهر مینگ شیان حفظ شده است و در شهر می‌توان بقایای فنگ و هائو از سلسله ژو، قصر فنگ سلسله کین، سلسله هان و سلسله تانگ میراث تاریخی و فرهنگی این شهر باستانی هستند. شیان به دلیل نقطه شروع جاده ابریشم قدیمی‌ترین شهر چین است که با دنیای خارجی ارتباط داشته است و اولین مسیر تجارت بین‌المللی چین به شمار می‌آید.

وضعیت حمل‌ونقل در شهر شیان

شهر شیان نقش مهمی در شبکه حمل‌ونقل شهری در غرب چین ایفا می‌کند. ارتباطات درون‌شهری در شیان از طریق قطار، هواپیما و اتوبوس به‌صورت منظم انجام می‌شوند. البته ظاهرا وضعیت مترو این شهر هنوز به سامان نرسیده و تا به امروز صرفا خطوط ۱، ۲ و ۳ مترو عملیاتی شده‌اند. به همین خاطر به گردشگران توصیه می‌شود که برای رفت‌وآمدهای شهری از اتوبوس و تاکسی استفاده کنند.

مراکز خرید شیان

بازار صنایع‌دستی همیشه یکی از عناصر اصلی جذب توریست‌ها به شمار می‌آیند. این شهر نیز به صنایع‌دستی و عتیقه‌جات خاص خود مشهور است. گردشگران و توریست‌ها برای خرید سوغاتی‌های شیان که سفال‌های لعابی و چندرنگ تانگ، مجسمه‌های کوچک سربازان تراکوتا و صنایع‌دستی محلی و عروسک‌های سایه بازی می‌توانند سری به فروشگاه‌های عتیقه‌فروشی خیابان قدیمی Shuyuanmen بزنند. شهر شیان در کنار این فروشگاه‌های سنتی که بسیار محبوب توریست‌ها هستند، از مراکز خرید بزرگ، فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های فراوان نیز بهره می‌برد که معروف‌ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه این شهر دو فروشگاه Kai Yuan و Century Ginwa هستند.

بهترین زمان سفر به شیان

بهترین زمان بازدید از این شهر، فصل بهار یا تابستان است که هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. کوهستان‌های Lishan و Cuihua در این فصول غرق در گل و شکوفه هستند و منظره‌ای بی نظیر و نفس‌گیر خواهند داشت. زمستان شیان بسیار سرد است و در صورتی که طاقت تحمل سرما را نداشته باشید، سفر در این ایام توصیه نمی‌شود. برای سفر به این شهر باستانی فصل پاییز هم می تواند زمان خوبی باشد. البته معمولا تعداد توریست‌ها در فصل تابستان بیشتر می‌شود. به خاطر آثار تاریخی و مقبره‌های باقیمانده از سلسله‌های چین، شهر شیان یکی از مناطق محبوب گردشگری برای مسافران محسوب می‌شود و گردشگری نقش پررنگی در اقتصاد این شهر ایفا می‌کند.

جاذبه‌ های گردشگری شیان

شهر شیان با گنجینه عظیمی از تاریخ به‌نوعی آرمان و کعبه آرزوی بسیاری از مسافران و گردشگران علاقه‌مند به باستان‌شناسی و تاریخ چین بشمار می‌آید. موزه تاریخ استان شانکسی با ۱۱۳۰۰۰ قطعه ارزشمند به‌خوبی اهمیت این شهر در توسعه فرهنگی چین را به رخ گردشگران می‌کشد. یکی دیگر از جاذبه‌های هیجان‌انگیز شهر شیان برای توریست‌ها روستای بانپو است که قدمتی ۵۰۰۰ ساله پیش از میلاد دارد. این روستا نمونه بسیار عالی از کشاورزی در عصر حجر است. ۳۰۰۰ کتیبه باستانی تاریخی در این شهر وجود دارد.

مقبره امپراتور ارتش سرخ چین شین هوانگ، در کنار مقبره پادشاهان سلسله ژو و نزدیک به ۸۰۰ مقبره از سلسله هان در شهر شیان واقع شده است. برخی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر شیان که نباید از دست دهید:

  • دیواری که در قرن ۱۴ سلسله مینگ با هدف حفاظت دورتادور شهر ساخته است.
  • برج بل (Bell) و درام (Drum)
  • مسجد جامع بزرگ شیان که در منطقه مسلمان‌نشین شهر واقع شده است.
  • ابتکده‌های غاز وحشی که برج‌های بزرگی هستند که پس از زلزله‌های فراوان طی ۱۰۰۰ سال همچنان پابرجا مانده‌اند.
  • جنگل استل (stele) که به وجود کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های قدیمی‌اش شهرت دارد.
  • معبد فامن (Famen) که در ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر واقع شده است.
  • معبد شی مینگ (Xi Minge)

ارتش سفالین شیان

جذاب‌ترین جاذبه توریستی در این شهر که به‌هیچ‌وجه نباید دیدن آن را از دست داد موزه مشهور ارتش سفالین شیان است. این موزه که در سال ۱۹۷۴ کشف شد کلکسیونی از ۸ هزار جنگجوی چینی را در خود دارد. اخیرا معبد امپراتور ژینگدی در این شهر افتتاح گردید و تعدادی از مجسمه‌های ارتش سفالین شیان را در این معبد نیز به نمایش گذاشته‌اند.

موزه ارتش سفالین شیان یا جنگجوهای سفالین که سال‌ها پیش به‌صورت اتفاقی حین حفر چاه کشف شد. ارتش سربازهای سفالین که در مقبره امپراتور چین شی هوان نخستن امپراتور چین ۲۰۰ سال قبل از میلاد کشف شدند، شامل ۸۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ ارابه جنگی، و ۵۲۰ اسب شده که احتمالا باهدف محافظت از امپراتور در دنیای پس از مرگ ساخته و در مقبره او دفن شدند. تا به امروز نزدیک ۲۰۰۰ سرباز کشف شده‌اند و هنوز هم مراحل کشف ادامه دارد. این سربازهای سفالی ازنظر جثه از خود چینی‌ها بزرگ‌تر هستند و چهره و آرایش موی متفاوتی دارند. در مسیر رسیدن به موزه ارتش سفالین، چشمه‌های آب گرم هواکینگ نیز از دیگر جاذبه‌های توریسیتی شیان است که در زمان باستان محل حمام پادشاهان و امپراتوران بزرگ چین بود.

جشنواره و فستیوال

شهر شیان در ماه سپتامبر به مدت یک هفته میزبان جشنواره فرهنگ و هنر باستان است. فستیوالی پر از شور و هیجان که در تمام نقاط شهر موسیقی و آهنگ پخش می‌شود و مردم با شادی و خوشحالی به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. دیگر رویداد مهم این شهر جشنواره خطاطی این شهر است که معمولا تاریخ ثابتی ندارد. مراسم فستیوال مانندی نیز برای بزرگداشت رسم‌الخط چینی در این شهر برگزار می‌شود.

اپرای شیان (Qin qiang)

Qinqiang یا Luan tan یکی از قدیمی‌ترین اپراهای محلی کشور چین است که از شمال غربی استان شانکسی سرچشمه می‌گیرد. اپرای Qinqiang شامل نغمه‌ها و رقص‌های محلی و باستانی مناطق Shaanxi, Gansu و Ningxi است که عموما در شمال غرب کشور چین رواج دارد. بیش از ۱۰ شخصیت مختلف در این اپرا ایفای نقش می‌کنند که شامل ۴ نوع Sheng (مرد)، ۶ نوع Dan (زن)، ۲ نوع Jing (مردانی با صورت‌های نقاشی شده) و یک Chou (دلقک) می‌باشند. اپرای Qinqiang دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که این خاص بودن را با تنوع در شیوه آواز خواندن و همچنین نقاشی صورت و لباس ها به دست آورده است.

تن صدای بازیگران اپرای Qinqiang، محکم و پر قدرت است و در کل این نمایش بیان کننده جنبه‌های فرهنگی استان شیان می‌باشد. اگر به این شهر سفر کردید، به هیچ وجه تماشای این نمایش از دست ندهید. بیش از ۷۰۰ سالن تئاتر در شهر وجود دارند که از میان نمایشنامه‌های در حال اجرا، اپرای Qinqiang همیشه مقام اول را دارد. در سالن‌های تئاتر Wuyi و Yisu شهرستان شیان، تقریبا هر هفته این نمایش به اجرا در می‌آید.

عجایب هشت‌گانه شانکسی

عجایب هشت‌گانه شانکسی Shaanxi در ضرب المثل‌های بومی این منطقه، بازتابی زنده از لباس‌های محلی مردم این منطقه است. این عجایب به شرح زیر هستند:

  • خانه‌ها به صورت یک جانبه و در شیب ملایم کوه‌ها ساخته شده‌اند.
  • همه زنان، از افراد سالخورده گرفته تا دختران جوان همگی چارقد به سر می‌کنند.
  • نودل‌های این منطقه از نظر ضخامت، عرض و طول چیزی شبیه به کمربند هستند.
  • Guokui یا کلوچه های خمیری استان Shaanxi از نظر ضخامت، اندازه و شکل ظاهری شبیه به درب ماهیتابه هستند.
  • خوراک فلفل با روغن داغ یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های این منطقه است.
  • اپرای سنتی این محل به جای آواز خوانی با آواهایی بسیار قدرتمند و بلند همراه است.
  • مردم این منطقه ترجیح می‌دهند به جای نشستن روی صندلی، روی زمین چمباتمه بزنند.
  • مردم Shaanxi برای غذا خوردن از کاسه‌های چینی بزرگی به اندازه تشت استفاده می‌کنند.

تمامی موارد ذکر شده خاص این منطقه بوده و نمادی از فرهنگ مردم Shaanxi است.

موسسه رویای پارسیان: عضو جامعه مشاوران رسمی ICEF با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موسسه رویای پارسیان همراه شما در کشور چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *