درباره دانشگاه

دانشگاه سوربن فرانسه

(Sorbonne University)

نوع دانشگاه: دولتی

سال تاسیس: 1970

شهر: پاریس

رنکینگ QS: رتبه 150-141

درباره دانشگاه

دانشگاه سوربن پاریس  از به هم پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) ایجاد شده و تجربه قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است. سوربن دانشگاهی تحقیق-محور بوده و بازه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی نظیر هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. شیوه آموزش و تحقیق در دانشگاه سوربن به گونه‌ای طراحی شده است که با چالش‌های علمی و روشن ‌فکرانه قرن ۲۱ هم راستا باشد.

دانشگاه سوربن فرانسه مؤسسه‌ای است که همواره با جهان اطراف خود در ارتباط بوده و به علت قدرت بسیار در زمینه تحقیقات علاوه بر فراهم کردن فرصت‌های ناب برای دانشجویان، در حال تلاش برای کسب اعتبار هر چه بیشتر است. این دانشگاه همچنین به دلیل کیفیت بالای آموزشی و تحقیقاتی در زمره بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان قرار گرفته است.

نکته‌ای دیگر درباره دانشگاه سوربن این است که این دانشگاه می‌خواهد علاوه بر رسیدگی به میراث پایه‌ای و ابتدایی فرانسه به ساختارهای جدید دانش که در جامعه امروزی شکل گرفته است، بپردازد. در حال حاضر حدود ۴۳۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه سوربن فرانسه همچنین در رتبه‌بندی QS در جایگاه ۷۷ دانشگاه‌های جهان قرار دارد. از آنجایی‌که دانشگاه سوربن دارای شهرتی جهانی است، دانشجویان بسیاری از سراسر جهان مشتاق تحصیل در این دانشگاه هستند. زمینه‌های تحقیقاتی دانشگاه سوربن بسیار به روز هستند و بیش از ۳۴۰۰ استاد پژوهشگر در آزمایشگاه‌های این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه

افرادی که دانشگاه سوربن را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، باید توجه کنند که دانستن سطح مناسبی از زبان فرانسوی (نوشتاری و گفتاری) برای گذراندن واحدهای دانشگاهی در دانشکده هنر و علوم انسانی و دانشکده علوم و مهندسی مورد نیاز است. سطح مورد نیاز برای ورود به دانشگاه‌های فرانسه حداقل B2 است. با وجود اینکه دانشجویان برای اطلاعات دقیق‌تر درباره سطح موردنیاز در زبان فرانسه باید به سایت دانشکده مربوطه و شرایط پذیرش برای رشته مورد نظر خود مراجعه کنند اما خوب است بدانند که سطح زبان فرانسه مورد نیاز در دانشکده پزشکی برای تمامی مقاطع C1 است. همچنین دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه سوربن ثبت‌نام کرده‌اند و نیز کارکنان خارجیِ این دانشگاه که برای یادگیری بهتر زبان فرانسه نیاز به کمک دارند، می‌توانند در کلاس‌های فرانسوی دانشگاه سوربن که در خود دانشکده و هم‌راستا با برنامه دانشجویان برگزار می‌شوند، ثبت‌نام کنند. این دوره‌ها برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشدی که در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، رایگان است.

دانشکده های دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن دارای ۳ دانشکده بوده که هر کدام از آنها با به کار گرفتن تخصص خود می‌توانند به اهداف کلی این دانشگاه دسترسی پیدا کنند. دانشکده‌های این دانشگاه به شرح زیر هستند:

دانشکده هنر و علوم انسانی:

امروزه دانشکده هنر و علوم انسانی در دانشگاه سوربن، بزرگ‌‍ترین و کامل‌ترین دانشکده فرانسه در زمینه هنر، زبان، ادبیات، علوم اجتماعی و انسانی است. اعتبار آموزشی دانشکده هنر و علوم انسانی به علت کیفیت بالای موجود در زمینه تحقیقات و شیوه خلاقانه تدریس در این دانشکده است. دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه سوربن زمینه‌های تحصیلی متعددی را به دانشجویان ارائه می‌کند که عبارتند از: ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان، ادبیات خارجی و تمدن، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش و ترتیب مدرس. این دانشکده همچنین دارای دو مرکز با نام‌های CELSA و ESPE است.

دانشکده پزشکی:

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن یکی از برترین دانشکده‌های پزشکی در اروپا است. تحقیقات و آموزش‌هایی که در این دانشگاه انجام می‌شود آن را به بخشی پویا در این زمینه تبدیل کرده است.

دانشکده علوم و مهندسی:

این دانشکده تمامی زمینه‌های تحصیلی مربوط به علوم و مهندسی را پوشش می‌دهد. نقش تحقیقات در این دانشکده بسیار مهم است و تحقیقات انجام شده به بهبود هر چه بیشتر کیفیت آموزشی در آن کمک می‌کند. دانشکده علوم و مهندسی در دانشگاه سوربن دارای ۱۸۰۰۰ دانشجو است و تعداد زیادی رشته را که به دپارتمان‌های آموزشی و تحقیقاتی زیر تقسیم می‌شوند، پوشش می‌دهد:

  •   زیست‌شناسی
  •   شیمی
  •   مهندسی
  •   ریاضیات
  •   فیزیک
  •   علوم زمین
  •   محیط‌ زیست و تنوع زیستی
تحصیل رشته دندان پزشکی در دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه از طریق دانشکده پزشکی خود رشته‌های پزشکی و برخی رشته های مرتبط با علوم پزشکی مانند بهداشت، پرستاری، مامایی و رشته های پیراپزشکی را تدریس می‌نماید. زبان تدریس در کلیه رشته ها فرانسوی بوده و متقاضیان باید برای تحصیل به زبان فرانسه آشنایی کافی با آن داشته باشند.

تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه دارای دانشکده پزشکی بوده که رشته‌ها و موضوعات مختلف علمی مرتبط با علم پزشکی در آن تدریس می‌گردد. دانشگاه در حوزه پزشکی جزو برترین دانشگاه های جهان بشمار می‌رود، چنانچه دانشگاه طبق سیستم رتبه بندی QS در دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی رتبه ۱۰۰-۵۱ را در رشته پزشکی بدست آورده است. دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن یکی از برترین مجموعه های آکادمیک پزشکی در اروپا بوده و بر پایه تحقیقات پزشکی پیشرفته و آموزش حرفه ای بهداشت و سلامت پایه گذاری شده است. دانشکده پزشکی مشتمل بر ساختار بیمارستانی (بیمارستان های دانشگاه شامل بیمارستان سنت آنتونی، تنون، تروسو و روتشیلد است) و توافقنامه های همکاری با موسسات مختلف در پاریس می‌شود. در واقع این بخشی از همکاری پویای متعالی، تحقیقات و آموزش است.

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن دارای موسسات منحصر بفرد در زمینه بینایی، بیماری های کشنده و رو به زوال، بیماری های قلبی مرتبط با متابولیک، علوم اعصاب، ایمن شناسی، بیماری های عفونی، سرطان و بهداشت عمومی است. کلیه دوره های مرتبط با بزرگسالان و کودکان ارائه می‌شود و تمرکز اصلی بر روی چالشهای سلامتی و بهداشت در قرن بیست و یکم است. تحقیقات در مورد بیماری های مرتبط با زوال سلامتی مانند آلزایمر، غدد درون ریز، متابولیسم و مدیریت بیمار، چاقی، آنکولوژی و غیره برخی از موضوعات مورد توجه در دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن فرانسه است. فعالیتهای تحقیقاتی در دانشکده پزشکی معمولا با همکاری آژانس های ملی تحقیقاتی فرانسه مانند INSERM یا CNRS صورت می‌پذیرد. طول مدت تحصیل در دوره پزشکی عمومی دانشگاه سوربن فرانسه پنج سال بوده و زبان تدریس فرانسوی است. بدین ترتیب دانشجویانی که تمایل به تحصیل پزشکی در دانشگاه سوربن را دارند باید مدرک زبان فرانسوی به دانشگاه ارائه داده و توانایی و تسلط کافی به زبان فرانسه را داشته باشند. دانشگاه سوربن فرانسه جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده و دوره پزشکی برگزار شده در دانشگاه و مدرک آن در ایران مورد ارزش یابی و تایید قرار می‌گیرد. بدین ترتیب فارغ التحصیلان می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل برای ورود به بازار کار و یا ادامه تحصیل در ایران اقدام نمایند.

تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه رشته های مرتبط با داروسازی را تدریس نمی‌کند. دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن به ارائه دوره‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی به زبان فرانسوی می‌پردازد. متقاضیان برای تحصیل در رشته داروسازی می‌توانند به دانشگاه‌های انگلیسی زبان معتبر سایر کشورهای اروپایی مراجعه و درخواست پذیرش نمایند.

تحصیل رشته های پیراپزشکی در دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه برترین دوره های علوم پزشکی در سطح جهان را برگزار می‌نماید. طبق سیستم رتبه بندی QS در دانشگاه‌های برتر جهان، دانشگاه در زمینه فیزیولوژی و آناتومی رتبه ۲۸ جهان و علوم زیستی رتبه ۹۰  را کسب کرده است. دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن فرانسه در ارتباط با اهداف ملی توسعه تحقیقات کلینیکی، رشته های مختلف پیراپزشکی و پرستاری در سطوح کارشناسی ارشد ارائه می‌نماید. در مقطع دکتری در گرایش‌هایی همانند وسایل پزشکی و نشانگرهای زیستی نیز دوره‌های مرتبط تدریس می‌گردد. نزدیک به ۷۰۰ استاد و پروفسور مسئولیت آموزش و پرورش بیش از ۱۲.۰۰۰ دانشجوی دانشکده پزشکی را بر عهده دارند. دانشجویان امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، مدرسه مامایی، گفتار درمانی، روان درمانی، ارتوپدی، کار درمانی و نظیر آن را دارند. زبان تدریس در دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن فرانسه، فرانسوی بوده لذا متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید توانایی و تسلط کافی به زبان فرانسوی را داشته باشند.

برخی رشته های گروه علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد نیز تدریس شده لذا امکان ادامه تحصیل دانشجویان در آن وجود دارد. دانشگاه سوربن فرانسه جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده لذا کلیه دوره های برگزار شده در دانشگاه در ایران مورد ارزش‌یابی و تایید قرار می‌گیرند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه در صورتیکه آشنایی کافی به زبان فرانسوی دارند می‌توانند درخواست پذیرش خود را ارسال نموده و امکان تحصیل در یک دانشگاه معتبر و در سطح جهانی را بدست آورند. از طرفی پس از اتمام دوره تحصیل، فارغ التحصیلان امکان حضور در بازار کار ایران و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های داخلی را خواهند داشت. از طرفی با توجه به اعتبار جهانی دانشگاه سوربن، دانشجویان فرصتهای مطالعاتی و یا کاری متعددی را از سراسر کشورهای جهان خواهند داشت.

تحصیل رشته های مهندسی در دانشگاه سوربن فرانسه

دوره های فنی مهندسی برگزار شده در دانشگاه جزو برترین های جهان بوده و از اعتبار بالایی برخوردار هستند. برخی از رتبه های موضوعی دانشگاه در حوزه های مختلف علمی در سال ۲۰۱۹ میلادی شامل رتبه ۱۵۰-۱۰۱ ام دانشگاه های برتر جهان در رشته مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک رتبه ۱۵۰-۱۰۱، مهندسی برق و الکترونیک رتبه ۱۵۰-۱۰۱ ام است. دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه سوربن بزرگترین دانشکده علمی فرانسوی محسوب می‌شود. دانشکده کلیه موضوعات علمی در علوم و مهندسی را شامل می‌شود. دانشکده متعهد به اجرای تحقیقات در رشته های مختلف بوده و رویکردهای میان رشته ای جهت رویارویی با چالشهای قرن جاری را در نظر می‌گیرد. دوره های آموزشی اکادمیک عالی و منحصر بفردی توسط اساتید معتبر و مطرح جهانی و محققان برجسته به دانشجویان عرضه می‌گردد. دانشکده علوم و مهندسی دارای بیش از ۱۸.۰۰۰ دانشجو بوده و شامل شش دپارتمان مختلف است. دپارتمان های دانشکده عبارتند از دپارتمان شیمی، دپارتمان زیست شناسی، دپارتمان مهندسی، دپارتمان ریاضیات، دپارتمان فیزیک و دپارتمان محیط زیست، علوم زمین و تغییرات زیستی. علاوه بر این دانشکده دارای سه ایستگاه تحقیقاتی دریایی است که تحقیقات مرتبط با علوم دریایی در آن اجرا می‌شود. دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه سوربن دارای مدرسه مهندسی پلی تکنیک سوربن، موسسه اختر فیزیک پاریس و موسسه پوینکر هنری است.

دانشگاه سوربن فرانسه

زبان تدریس در دانشکده علوم و مهندسی فرانسوی بوده ولیکن در برخی رشته ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. اغلب رشته ها در کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شوند. اگر چه شهریه تحصیل در رشته های مهندسی دانشگاه سوربن بیش از سایر رشته‌ها است ولیکن باز هم نسبت به اغلب دانشگاه های اروپایی و آمریکایی پائین تر و مقرون به صرفه خواهد بود. زبان تدریس در مقطع کارشناسی فرانسوی و در مقطع کارشناسی ارشد هر دو زبان فرانسه و انگلیسی تدریس می‌شود. در مقطع دکترا نیز اغلب دوره ها به زبان فرانسوی ارائه می‌گردد. البته دانشجویانی که در دانشگاه ثبت نام کرده‌اند امکان حضور در کلاسهای آموزش زبان فرانسه را بطور رایگان خواهند داشت. این کلاسها در هفته به میزان ۲ تا ۶ ساعت برگزار شده و دانشجویان می‌توانند در طول سال اول تحصیل خود همزمان به تقویت دانش زبان فرانسه نیز بپردازند. دانشگاه سوربن فرانسه جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است، از اینرو کلیه دوره‌های مهندسی و علوم پایه برگزار شده در دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران خواهد بود. از طرفی مدارک صادره از دانشگاه در ایران مورد ارزش یابی و تایید قرار می‌گیرد.

شرایط پذیرش دانشگاه سوربن

مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه سوربن عبارتند از:

  •   ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات
  •   مدرک زبان فرانسه (حداقل B2 | حداقل C1 برای رشته‌های حوزه پزشکی)
  •   پارسپورت و عکس پرسنلی
  •   رزومه تحصیلی
  •   انگیزه‌نامه تحصیلی
  •   توصیه‌نامه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه سوربن

هر یک از دانشکده‌های این دانشگاه دارای دفاتر کمک‌های مالی هستند که دانشجویان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات درباره نوع بورسیه در دسترس (که به شرایط دانشجو بستگی دارد) به این دفاتر مراجعه کنند. انواع کمک‌های مالی در این دانشگاه به شرح زیر هستند:

  • کمک‌های مالی که به درآمد والدین بستگی دارد (BCS)
  • کمک‌های مالی اورژانسی (اضطراری)
  • کمک‌های مالی که به درآمد دانشجو بستگی دارد (FSDIE)
  • معافیت از پرداخت هزینه ثبت‌نام و بازگرداندن این مبلغ