همه چیز در مورد ایالت بتن برگ 

بادن-وورتمبرگ (به آلمانی: Baden-Württemberg) یکی از شانزده ایالت آلمان است. پایتخت این ایالت شهر اشتوتگارت است.

بادن-وورتمبرگ با مساحتی حدود ۳۵٬۷۵۲ کیلومتر مربع، سومین ایالت بزرگ آلمان به‌شمار می‌آید.

نیروهای متفقین پس از جنگ جهانی دوم در جنوب غربی آلمان سه ایالت تشکیل دادند به نام‌های وورتمبرگ-هوهنتسولرن، بادن جنوبی (هر دو در تصرف فرانسه) و وورتمبرگ-بادن (در تصرف آمریکا). این سه ایالت در سال ۱۹۴۹ بخشی از جمهوری فدرال آلمان شدند. این سه ایالت بعداً در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۵۲ در یک ایالت به نام بادن-وورتمبرگ ادغام شدند.

بادن-وورتمبرگ تنها ایالت آلمان است که ساکنان آن در یک همه‌پرسی، رأی به تشکیل آن به شکل کنونیش دادند: این همه‌پرسی در ۹ دسامبر سال ۱۹۵۱ صورت گرفت. در این روز، شهروندان سه استان وورتمبرگ-بادن (Württemberg-Baden)، وورتمبرگ-هوهنتسولرن (Württemberg-Hohenzollern) و بادن جنوبی (Südbaden) تصمیم گرفتند، در چارچوب تقسیمات کشوری بادن-وورتمبرگ قرار بگیرند. تاریخ رسمی تأسیس این ایالت، روز ۲۵ آوریل سال ۱۹۵۲ است.

 

اقتصاد

بادن-وورتمبرگ پس از تأسیس در عرض چند سال به یکی از ایالت‌های پیش‌رفتهٔ آلمان بدل شد. درآمد متوسط شاغلان در این ایالت، به‌طور نسبی بالاتر از سایر ایالت‌ها است و نرخ بیکاری، در فوریهٔ سال ۲۰۰۸، با ۵ /۴ درصد، پائین‌ترین نرخ بیکاری در آلمان بود. این ایالت، به ویژه در رشته‌های فناوری‌های صنعتی و توسعه و تحقیق، یکی از مبتکرترین مناطق اروپاست: میزان هزینه‌هایی که در بادن- وورتمبرگ صرف پژوهش و تحقیق می‌شود، بالاتر از میزان آن در کل اروپاست.

صنعت خودروسازی 

یکی از منابع اقتصادی مهم در این ایالت، که در زمینهٔ پژوهش و تحقیق نیز

 سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کند، صنعت خودروسازی است: دفترهای اصلی شرکت‌هایی چون دایملر، پورشه و بوش در این ایالت مستقرند.

رمز اصلی موفقیت این ایالت، ولی، در وجود شمار زیادی شرکت‌های کوچک و متوسط است که خارج از شهرهای بزرگ، رفاهی نسبی برای ساکنان این مناطق فراهم آورده‌اند. مردم بادن- وورتمبرگ به کوشایی و هدفمند بودن شهرت دارند.

طبیعت

 

منظره‌ای از یک دشت در ایالت بادن-وورتمبرگ واقع در آلمان

بادن-وورتمبرگ دومین ایالتی است که پس از بایرن گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. هتل‌ها و مسافرخانه‌های این ایالت، هر سال حدود ۴۰ میلیون شب رزرو می‌شوند. این ایالت از طبیعت بکری برخوردار است: جنگل سیاه با دره‌های عمیق و رومانتیکش و دو جزیرهٔ گل به نام‌های مایناو (Mainau) و رایشِناو (Reichenau) هر ساله صدها هزار گردشگر را جذب می‌کنند. جزیره‌های مایناو و رایشناو از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده‌اند. بزرگ‌ترین دریاچهٔ آلمان، بُودِن (Bodensee) که محل تلاقی خاک آلمان، سوئیس و اتریش است، در این ایالت واقع شده. خانه‌های قدیمی روستایی این ایالت نیز یکی از جاذبه‌های توریستی بادن-وورتمبرگ است. در کنار این طبیعت رنگارنگ، شهرهایی چون هایدلبرگ (Heidelberg)، توبینگن (Tübingen)، فرایبورگ (Freiburg) و کنستانتس (Konstanz) نیز، جذابیت این ایالت را دو چندان می‌سازند.

 

فرهنگ

جشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ دومین جشنواره فیلم معتبر آلمان هرساله به‌طور مشترک در شهرهای مانهایم و هایدلبرگ برگزار می‌شود.

مطالب دیگری که شاید دوست داشته باشید :

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بذارید