شهر بیاریتز فرانسه
شهر بیاریتز فرانسه
ژانویه 6, 2021
شهر آوینیون فرانسه
شهر آوینیون فرانسه
ژانویه 6, 2021

استراسبورگ | Strasbourg

شهر استراسبورگ فرانسه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و شهرهای فرانسه است. با این حال، به دلیل نزدیکی به مرز آلمان، این شهر مراودات و تردد بیشتری از سمت کشور آلمان دارد و حتی بسیاری از مردم محلی فرانسوی را ته لهجه آلمانی صحبت می کنند. میراث و تاثیر آلمانی هنوز هم در سرتاسر شهر مشهود است و بسیاری از تابلوهای خیابان ها به خط الرسم کلاسیک آلمانی نوشته شده اند و غذاها و آشپزی این شهر هم بیش از آن که فرانسوی باشد به آشپزی آلمانی و فرانکفورت شبیه است. یکی از معروف ترین جاذبه های این شهر بازار کریسمس استراسبورگ است که قدیمی ترین و بزرگ ترین بازار کریسمس در اروپاست و با شور و شوق بالایی برگزار می شود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه اعزام دانشجو رویای پارسیان تماس بگیرید

 

آب‌ و‌ هوای استراسبورگ

استراسبورگ، مقر پارلمان اروپا و پایتخت آلزاس، آب وهوای نیمه قاره‌ای دارد. زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتا گرم، از ویژگی‌های‌ آب‌وهوای این شهر است. میانگین دمای هوا در ژانویه ۱ درجه سانتیگراد و در جولای ۱۹ درجه سانتیگراد است.

میانگین بارش باران در استراسبورگ سالانه ۶۶۰ میلیمتر است که زیاد نیست ولی در تمام طول سال توزیع می‌شود. با وجود این، بیشتر بارندگی بین ماه‌های مه تا سپتامبر است و رعدوبرق‌های عصرگاهی در ماه‌های گرم هم ممکن است اتفاق بیافتد.

فصل زمستان از دسامبر تا فوریه است. در این فصل، هوا سرد و آسمان ابری است. میانگین دمای هوا در حدود صفر درجه است. البته در طول زمستان هم آب‌وهوا متغیر است و گاهی دمای هوا تا ۱۰ درجه سانتیگراد هم به دلیل جریان‌های ناشی از اقیانوس اطلس، بالا می‌رود. احتمال بارندگی و وزش بادهای شدید وجود دارد. وقتی باد و بارندگی نباشد، دمای هوا به میانگین آن نزدیک‌تر می‌شود. بارش برف در زمستان اتفاق می‌افتد ولی زیاد نیست.

فصل بهار از مارس تا مه ادامه دارد. هوا در بهار خنک، ناپایدار و نسبتا بارانی است. این فصل هوای خنکی دارد و حتی احتمال بارش برف هم وجود دارد به خصوص در مارس ولی به مرور زمان، هوا ملایم‌تر می‌شود ولی حتی در ماه آوریل هم احتمال دوره‌های هوای سرد وجود دارد. در ماه مه، تعداد روزهای گرم و آفتابی، کم کم افزایش پیدا می‌کند ولی احتمال بارش‌های عصرگاهی وجود دارد.

در تابستان یعنی از ژوئن تا آگوست، هوا متغیر و اکثرا آفتابی است. دمای هوا در مجموع ملایم و مطبوع و در بعضی از روزها، بسیار گرم است. میانگین بیشترین دمای هوا تا ۳۰ درجه هم می‌رسد و بعضی از روزهای این فصل تا ۳۵ درجه افزایش پیدا می‌کند. در روزهای آفتابی تابستان هم احتمال رعدوبرق‌های عصرگاهی وجود دارد. حتی روزهای بارانی و خنک هم در تابستان وجود دارد.

پاییز، از سپتامبر تا نوامبر ادامه دارد و اکثرا هوا بسیار ملایم است و زیاد بارندگی نخواهد داشت. هوا به مرور زمان سردتر، بارانی‌تر و ابری‌تر می‌شود. در ماه نوامبر، اولین بارش‌های برف و مه‌های صبحگاهی اتفاق می‌افتد.

 

جاذبه برتر گردشگری استراسبورگ

خیابان‌های ظریف سنگفرش شده و کانال‌های آبیِ خوش‌منظر محله‌های قدیمی (در گراند ایل) بازدیدکنندگان را به اکتشاف شهر دعوت می‌کنند. به لطف موقعیت سودمند این شهر فرانسوی در تقاطع مسیرهای مهم رفت‌وآمد و تجارت در منطقه رودخانه راین، استراسبورگ در طی ۲۰۰۰ سال تاریخش به کامیابی و موفقیت‌های زیادی دست یافته است. در قرن ۱۳، اینجا به غنی‌ترین شهر در امپراطوری مقدس روم و جایی برای شکوفایی هنر و یادگیری تبدیل شد. هنوز هم استراسبورگ شهری فرهنگی بوده و موزه‌های هنرهای زیبا، باستان‌شناسی و هنرهای دستی منحصر به‌فردش را به رخ می‌کشد.

کلیسای جامع نوتردام استراسبورگ

کلیسا نوتردام استراسبورگ که به عنوان یکی از زیباترین بناهای معماری غربی شناخته می‌شود، با برج‌های بزرگش بر فراز استراسبورگ سایه افکنده است. ساخت این کلیسای جامع تحسین برانگیز، قرن‌ها به طول انجامید و سبک‌های مختلف معماری از رومانسک قرن ۱۲ تا گوتیک مؤخر قرن ۱۵ را به نمایش می‌گذارد. نمای خارجی این بنا، مانند درسی از داستان‌های انجیل عمل می‌کند و با صدها پیکره تکمیل شده است؛ سردرِ غربی قرن سیزدهمی آن نیز تصاویری از مصائب مسیح را به تصویر می‌کشد. در جناح جنوبی، پیکره‌های تمثیلی مشهوری از کلیسا و کنیسه‌ی خلق شده توسط هنرمندی آلمانی متعلق به حوالی ۱۲۳۰ قرار دارد. تا قرن ۱۹، منار مخروطی ۱۴۲ متری کلیسای جامع استراسبورگ بلندترین منار در نوع خود در دنیای مسیحیت بود. سالن کلیسا با نورهای رنگی عبور کرده از این شیشه‌ها فضایی ملکوتی و الهام‌بخش پیدا می‌کند. بعد از بازدید از اقلام تاریخی و ارزشمند داخل کلیسا بازدیدکنندگان می‌توانند به بالای برج رفته و نمایی خارق العاده از شهر، دشت‌های راین، جنگل سیاه و کوهستان وُژ (Vosges) را تماشا کنند.

 

محله دباغ‌ ها (فرانسه کوچک)

این قسمت از مرکز تاریخی استراسبورگ، بیشترین حس و فضا را در خود دارد. این محله بخشی از «گراند ایل» بوده و جزو یکی از منطقه‌های میراث جهانی یونسکو است. اینجا که به فرانسه کوچک شهرت دارد، گردشگران را با هزارتوی کانال‌ها و خیابان‌های قدیمی باریکی که با ردیف خانه‌ها محصور شده‌اند هیجان زده می‌کند. این شهر در طی قرون ۱۶ و ۱۷، خانه‌ی دباغان چرم و ماهیگیران بود. یکی از جاذبه‌های اصلی این محله، خیابان «بَن او پلانْت» (Bain-aux-Plantes) است، جایی که خانه دباغان که امروزه تبدیل به یک رستوران شده، قرار دارد. گشت و گذاری در خیابان‌های سنگفرش، به شما این فرصت را می‌دهد تا خانه‌های زیبا با بالکن‌های پر گُل را تماشا و تحسین کنید. در کنار کرانه رودخانه گراند ایل، توریست‌ها و مردم منطقه می‌توانند از شلوغی‌های شهر فاصله گرفته و از پیاده‌روی در کنار ردیف درختانش لذت ببرند.

 

خانه کمرزل

خانه کِمرزِل (Maison Kammerzell) که امروزه تبدیل به یک هتل با رستورانی مشهور روبروی اداره گردشگری تبدیل شده است، بهترین خانه برگر قدیمی شهر به شمار رفته و گوهر گران‌قیمت معماری آلزاس تلقی می‌شود. این خانه دارای همکف سنگی، طبقه‌های ساخته شده از الوارهای چوبی، پنجره‌های قدیمی سربدار و تزئینات غنی حکاکی شده است. طبقه همکف این ساختمان با طاق‌های سنگی حکاکی شده در طی قرن ۱۵ به عنوان فضایی برای فروش کالاهای بازرگانان مورد استفاده قرار می‌گرفته. بنایی دیگر از این سبک در این منطقه، داروخانه گوزن (Pharmacie du Cerf) است که در ۱۵۶۷ بر روی محوطه‌ای که از ۱۲۶۸ داروخانه بوده پی‌ریزی شد.

 

کلیسای سن توماس

این کلیسا بر روی محوطه یک کلیسای قدیمی متعلق به قرن ۶ قرار گرفته است که بعد از آتش سوزی در قرن ۱۲ دوباره بازسازی شد. مردم استراسبورگ این کلیسا را «دخترکوچک کلیسای جامع» می‌نامند. در طی تاریخ ۸۰۰ ساله این بنا، نقش آن طی رفرماسیون پروتستان‌های آلزاس بسیار پر رنگ بوده است. این کلیسا ساعتی دارد که به مدت ۴۰۰ سال، ساعت را ۴ دقیقه جلوتر اعلام می‌کند تا قبل از صدای ساعت کلیسای جامع شنیده شود. از این بنا هنوز هم برای مراسم مذهبی و عبادت استفاده می‌شود.

 

کلیسای سن پیر لوژون

این کلیسا در قرن ۷ به عنوان نمازخانه کوچکی تأسیس شد و در قرن ۱۱ به کلیسایی به سبک رومانسک تغییر یافت و سپس شاهد تغییراتی به سبک گوتیک در طی قرون ۱۳ و ۱۴ بود. سالن اصلی این بنا با طاق بندی‌های زیبا و طاقچه‌هایی حکاکی شده با تصاویر یک شیر (که نمایانگر مارک مقدس بوده) و مردی که در حال کشتن یک اژدهاست تزئین شده است. راهروی طاقدار سن پیرلوژون (Saint-Pierre-le-Jeune) به قرن ۱۱ برمی‌گردد و تنها راهروی طاقدار کاملاً سالمِ باقیمانده در استراسبورگ است. در طی جنبش اصلاحات (که از ۱۵۲۴ شروع شد) این کلیسا خانه پرستش و عبادت پروتستان‌ها شد ولی امروزه توسط پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود.

 

خانه‌ کار نتردام

در سال ۱۳۴۹، کارگرانی که مسئول نگهداری کلیسای جامع بودند خانه‌ای بنا کردند و نام آن را خانه کار نتردام (Maison de l’Oeuvre Notre-Dame) گذاشتند. جناح شرقی ساختمان، قدیمی‌ترین بخش آن بوده که در قرن ۱۶ بازسازی شد. ضلع غربی نیز در ۱۵۷۹ تا ۱۵۸۵ ساخته شد. امروزه در این بنا موزه‌ای به همین نام وجود دارد که مجسمه‌های اصیلی از کلیسای جامع و مجموعه‌ای از نقاشی‌های هنرمندان منطقه بالای راین را در خورد جای داده است.

 

کاخ روآن (موزه هنرهای زیبا و هنرهای دکوراتیو)

این کاخ زیبا و باشکوه قرن هجدهمی سکونتگاه قدیمی اسقف/شاهزادگان از ۱۷۳۲ تا ۱۷۴۲ بوده است. در طبقه اول کاخ روآن (Palais Rohan)، موزه هنرهای زیبا واقع شده که مجموعه‌ای عالی از نقاشی‌های استادان ایتالیایی، اسپانیایی، فلاندری، آلمانی و فرانسوی از قرون وسطا تا زمان‌های مدرن را در خود جای داده است. در این میان آثاری از بوتیچلی، کوربه، دلاکروا، جوتو، گویا، ال گرکو، روبَنس و وِرونِز به چشم می‌خورند. موزه هنرهای دکوراتیو در طبقه همکف قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند اتاق‌هایی مجلل متعلق به اسقف‌ها، شامل کتابخانه، اتاق چاپ، کلیسای کوچک و همچنین مجموعه‌ای از هنرهای تزئینی را مشاهده کنند. این مجموعه شامل سرامیک‌ها، چینی‌ها، نقاشی، ابزارآلات زمان سنجی و هنر طلاکاری است. همچنین موزه دیگری به نام موزه باستان‌شناسی در زیرزمین این بنا قرار دارد که یکی از بهترین مجموعه‌های اشیا باستانی و عتیقه در فرانسه را داراست.

 

موزه آلزاس

موزه آلزاس (Musée Alsacien) در خانه‌ای اشرافی ساخته شده در ۱۶۲۰ قرار گرفته و مجموعه‌ای از هنر بومی، اثاثیه، لباس و ابزارهای خانگی را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند هزاران شی متعلق به قرون ۱۸ و ۱۹ را تماشا کرده و دیدی کلی درباره زندگی روستایی و رعیتی مردم منطقه آلزاس پیدا کنند. در اینجا همچنین اتاق‌هایی تعبیه شده که فضای داخلی مناطق مختلف آلزاس، شامل دشت‌های کشاورزی و کوه‌های وُژ را نشان می‌دهند. این موزه به شما احساس افسون خانه‌های آلزاس را القا خواهد کرد.

 

بازار کوشون دُ لِه

در نزدیکی خانه کار نتردام، بازار زیبای «کوشون د له» (Cochons de Lait) یکی از زیباترین میدان‌های افسونگر شهر قرار دارد. این میدان نام خود را از بازاری قدیمی که در آن گوشت قرمز فروخته می‌شد، گرفته است. کمی دورتر در سمت غربی، قصابیِ بزرگی دیده می‌شود که بازار فروش گوشت بوده و در قرن ۱۶ ساخته شد اما امروزه جایش را به یک موزه تاریخی داده است.

 

محله کروت نو

یکی از سرزنده‌ترین و پر شورترین مناطق استراسبورگ محله کروت نو (Quartier Krutenau) است که افسون دنیای قدیم را با رستوران‌های مد روز، مغازه‌های مدرن و گالری‌های هنری تلفیق می‌کند. این منطقه با کانال‌ها و خانه‌های نیم چوبی‌اش زمانی محل زندگی قایق‌رانان و ماهیگیران بوده است. این محله فضا و جوی صمیمی و گرم دارد و جایی جذاب برای گشت و گذار و لذت بردن از مناظر دریاست.

 

موزه تاریخی

این موزه که در بازار قصابیِ بزرگ سابق واقع شده، نمایشگاهی جامع از نقاشی، گرافیک هنری، اسلحه و اشیا روزانه است. گستره زمانی این آثار از قرون وسطی تا انقلاب فرانسه است. بازدیدکنندگان می‌توانند درباره سیاست، اجتماع و اقتصاد استرازبورگ طی اعصار مختلف اطلاعاتی کسب کنند. این موزه نمایشگاه‌هایش را به چهره‌های مهم سیاسی مانند ژنرال ژان باتیست کلِبِر تقدیم می‌کند.

 

موزه هنر مدرن و معاصر

در روبروی موزه تاریخی (Historical Museum)، گمرک سابق قرار دارد که تاریخش به ۱۳۵۸ برمی‌گردد. این ساختمان امروزه تبدیل به موزه هنر مدرن (Musée d’Art Moderne & Contemporain) شده و مجموعه‌ای وسیع از نقاشی‌های قرن ۱۹ و ۲۰ را به نمایش می‌گذارد. آثاری از هانس آرپ، براک، کله، ارنست، رودن، رنوار و دگا را می‌توان در این میان نام برد.

 

پارک اورانژری

پارک اورانژری (Parc de l’Orangerie)، قدیمی‌ترین پارک استراسبورگ بوده که در اوایل قرن ۱۹ برای ژوزفین، همسر امپراطور ساخته شد. پاویلیونِ ژوزفین در این باغ امروزه برای برگزاری نمایشگاه استفاده می‌شود. این پارک فضایی مناسب برای گشت و گذارهای عاشقانه و پیک‌نیک‌های فراغتی دارد و یک دریاچه و آبشار فضای بی‌نظیر آن را تکمیل می‌کنند. مسیر ماشین رو قدیمی، مزرعه مینیاتوری و باغ‌وحش کوچک برای شادی کودکان بسیار مؤثر خواهند بود؛ همچنین یک رستوران عالی و مسیر بولینگ هم در اینجا تعبیه شده است.

 

کاخ اروپا

استراسبورگ بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به نماد مصالحه و آشتی، و به همین خاطر به‌عنوان پایتخت اتحادیه اروپا انتخاب شده است. کاخ اروپا (Palais de l’Europe) را در بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ به صورت سازه‌ای قلعه مانند با ۹ اشکوب ساختند. حیاط داخلی این کاخ اتاقی چادر مانند دارد که مجمع پارلمانی کنسول اروپا و ۴۳۴ عضو پارلمان اروپا در آن ملاقات می‌کنند.

 

موسسه رویای پارسیان: عضو جامعه مشاوران رسمی ICEF با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موسسه رویای پارسیان همراه شما در کشور فرانسه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *