کشور فرانسه
کشور فرانسه
ژانویه 6, 2021
شهر نانت فرانسه
شهر نانت فرانسه
ژانویه 6, 2021

لیون | Lyon

شهر لیون فرانسه سومین شهر بزرگ فرانسه و از زیبا ترین شهرهای این کشور محسوب می شود. قدمت 2000 ساله ی این شهر افسانه ای با توجه به آثار باقی مانده پس از بلایای طبیعی و جنگ و نبردهای پی در پی از گوشه کنار شهر قابل لمس است. سالیانه بیش از 5 میلیون گردشگر خارجی که به فرانسه سفر می کنند شهر لیون را مقصد سفر خود انتخاب می کنند.

شهر لیون فرانسه جزو میراث جهانی یونسکو است و پیشینه تاریخی 2 هزار ساله دارد. این قدمت را می توان در خیابان های این شهر به خوبی احساس کرد و دید. بیشترین تاریخ را می توان در منطقه Vieux Lyon این شهر مشاهده کرد که از دوره رنسانس باقی مانده است. همچنین باید به دو آمفی تئاتر لیون اشاره کرد که همچنان نیز محل برگزاری انواع کنسرت ها هستند. اینکه لیون میان گردشگران ارزش بسیاری دارد اصلا عجیب نیست. این شهر مملو از مراکز خرید مدرن، بازارهای سنتی، جشنواره های فیلم و موسیقی و انواع موزه های فیلم، عروسک خیمه شب بازی و مینیاتور است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه اعزام دانشجو رویای پارسیان تماس بگیرید.

مکان های اندکی در فرانسه وجود دارند که تصویری شفاف از تاریخ دور و دراز آن ارائه دهند. در این میان، لیون به عنوان پایتخت منطقه ی Rhone-Alpes که هم مرز با سوئیس و ایتالیا است یکی از این معدود مکان های یاد شده به شمار می آید. گذشته ی غنی و متنوع این شهر که در طول 2000 سال تاریخ خود از شر بلایای طبیعی و انسان ساز در امان مانده، در محلات تاریخی آن به خوبی نمایان است. از حیاط مرکزی های رنسانس لیون قدیمی تا تپه ی Fourvière که رومن ها اولین بار سال 43 قبل از میلاد در آن ساکن شدند، هر کدام از محلات لیون یا arrondissements تجربه ای خاص به بازدیدکنندگان خود ارائه می دهند.

بسیاری از جاذبه های گردشگری لیون شب ها چراغانی می شوند و همین موضوع سبب شده که این شهر عنوان «پایتخت نور» را از آن خود کند. برخی از بهترین آشپزهای دنیا در لیون زندگی می کنند، به همین دلیل این شهر با عنوان پایتخت غذا نیز شناخته شده و دلیلی خوشمزه برای بازدید از این شهر در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می دهد.

آب و هوای شهر لیون

با این که شمال فرانسه زمستان‌ های سرد و تابستان‌ های غیر قابل پیش بینی وجود دارد اما جنوب این کشور اقلیمی مدیترانه ‌ای شامل زمستان‌ های معتدل و تابستان ‌هایی گرم در خود دارد. شهر لیون در فرانسه در مرکز شرق این کشور قرار گرفته است و معمولا زمستان‌ هایی با دمای منفی دارد. بهار و پاییز در لیون فصل‌ های بسیار دلپذیری هستند و خوشبختانه در این مدت این شهر مانند ماه‌ های جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) و آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) که با وجود گرم بودن شلوغ هستند، گردشگر خیلی زیادی را در خود نمی ‌بیند. سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) شهر لیون را باید مرطوب ‌ترین ماه سال دانست و در هر زمانی امکان دارد باران ببارد. لیون در کل دارای آب و هوای نیمه قاره ‌ای همراه با زمستان ‌هایی سرد است.

میدان Bellecour

این مکان به عنوان بزرگترین میدان پیاده مدار اروپا، یکی از جاذبه های اصلی منطقه ی Presqu’île بوده که بین رودخانه های Saône و Rhône واقع شده است. ابعاد بزرگ این میدان آن را به مکانی مناسب برای برگزاری جشنواره های محلی، کنسرت های فضای باز و رویدادهای ویژه تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که اخیرا یک چرخ و فلک به محوطه ی این میدان اضافه شده که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. در این میدان تعدادی مجسمه ی قابل توجه نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به تندیس پادشاه لوئی چهاردهم نشسته بر پشت اسب خود اشاره نمود. اما آنچه بیش از همه باعث شلوغی شدن این میدان می شود، نزدیکی میدان به منطقه ی خرید لوکس لیون می باشد. 4 مورد از خیابان های اصلی با مغازه ها و مراکز خرید خود از این مکان آغاز می شوند.

کلیسای جامع لیون

کلیسای جامع سنت ژان باتیست لیون در قلب منطقه ی قدیمی شهر قرار گرفته است. این کلیسا در پروسه ای 300 ساله ساخته شده و هر دوره از ساخت کلیسا در سازه ی آن نمود پیدا کرده است. قدمت شیشه های رنگی پنجره ها و صلیب های اطراف محراب به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد. ساعت نجومی منسوب به قرن چهاردهم نیز یک پیشرفت بزرگ از نظر تکنولوژی برای زمان خود محسوب می شده است. ارگ چشمگیر کلیسا در قرن نوزدهم بازسازی شده و با سه کیبرد به روز شد. باغ باستان شناسی کنار کلیسا بازمانده های ساختمان قرن چهارم را در خود جای داده و از این نظر ارزش بازدید دارد

تئاتر Fourviere

ااین تئاتر رومی، قدیمی ترین در فرانسه بوده و به فرمان آگوستوس از سال 17 تا 15 قبل از میلاد ساخته شده و در زمان سلطنت هادریان گسترش یافته است. این تئاتر نزدیک تپه Fourvière ساخته شده که در زمان رومن ها درست در مرکز شهر قرار داشته است. این تئاتر دارای جایگاه نشستن شیبدار، کف پوشی تزئین شده و فونداسیون های یکی سن بزرگ است. در نزدیک این تئاتر بازمانده های ادئون Odeon – یک تئاتر کوچک تر- قرار دارد که برای نمایش های موزیکال و مسابقات شعر مورد استفاده بوده است.

موزه هنرهای زیبا لیون

موزه ی هنرهای زیبای لیون که زمانی صومعه ی سن پیر بوده، از سنگ های جمع آوری شده از دیوارهای فروریخته ی واقع در Place des Terreaux ساخته شده است. زمانی که در طول انقلاب فرانسه راهبه ها از شهر اخراج شدند، شورای شهر این ساختمان را به عنوان مکانی برای حفاظت از میراث فرهنگی تعریف کرد. این موزه به طور رسمی در سال 1803 بازگشایی شده و در دهه ی آخر قرن بیستم به طور کامل بازسازی شد. امروز این موزه از نظر حجم و تنوع آثار به نمایش درآمده رقیب موزه ی لوور محسوب می شود. مجموعه ی این موزه از عتیقه های مصر باستان تا نقاشی های قرن بیستمی متعلق به هنرمندانی مانند ماتیس، پیکاسو، براک و میرو را شامل می شود.

دیوار Canuts

این دیوار در بلوار کانوت در محله ی Croix Rousse واقع شده و نقاشی های گسترده ی آن نشاندهنده ی میراث فرهنگی این محله می باشد که زمانی مکان زندگی ابریشم بافان بوده است. این نقاشی ها به سبک خطای دید طراحی شده و با محیط اطراف خود به خوبی ترکیب شده اند؛ این موضوع باعث می شود که بیننده برای درک تفاوت بین هنر و واقعیت وارد چالش شود. این نقاشی اولین بار در سال 1987 کشیده شده، اما بزرگترین نقاشی دیواری اروپا بارها مورد بازبینی قرار گرفته تا بتواند تغییرات ایجاد شده در ساختمان های اطراف را در خود نمایش دهد و بدین ترتیب این دیوار به یکی از جاذبه های گردشگری شهر لیون تبدیل شده است.

خیابان سن ژان

خیابان سن ژان که زمانی مرکز صنعت ابریشم شهر بوده، شاهراه اصلی منطقه ی قدیمی لیون به شمار می رود. بازدیدکنندگان می توانند برخی از ظریف ترین و زیباترین نمونه های معماری و حیاط داخلی به سبک رنسانس را در این خیابان بیابند. بسیاری از خانه ها و کاخ های ساخته شده برای تجار ابریشم و اشراف لیون در حال حاضر به رستوران هایی تعلق دارند که در قرن نوزدهم شکوفا شدند. اینجا یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید در آن غذای محلی را مزه کنید.

میدان Terreaux

این میدان (منسوب به قرن سیزدهم) در منطقه ی Presqu’île واقع شده و نقشی مهم در تاریخ لیون بازی کرده است. در اصل این میدان به عنوان بخشی از استحکامات محصور ساخته شده و در قرن هفدهم میلادی به میدان شهر تغییر کاربری داده است. در این میدان و در طول انقلاب فرانسه اعدام های زیادی با گیوتین صورت انجام شده است. امروز میدان مرکزی با تالار شهر لیون از سمت شرق و موزه ی هنرهای زیبا در جنوب احاطه گشته، در جبهه ی شمالی میدان نیز فواره ای توسط فردریک آگوست بارتولدی (خالق مجسمه ی آزادی) طراحی شده است.

Parc de la Tete d’Or

این مکان بزرگترین پارک شهری فرانسه بوده و مقصدی محبوب برای خانواده ها، کودکان و دوچرخه سواران محسوب می شود. بسیاری از جاذبه های پارک برای کودکان طراحی شده اند که از میان آنها می توان به چرخ و فلک، باغ وحشی کوچک، قطاری مینیاتوری و یک تئاتر عروسکی اشاره نمود. همچنین تنوعی از امکانات ورزشی در این پارک فراهم است. دریاچه ی موجود در این پارک امکان قایق سواری و پیک نیک ساحلی را فراهم می آورد. مسلما برجسته ترین ویژگی پارک برای گردشگران باغ گیاهشناسی آن می باشد. این باغ دارای گلخانه هایی قرن نوزدهمی است که با گستره ای از گیاهان استوایی شامل کاملیا، گیاهان گوشتخوار و نیلوفرهای آبی آمازون پر شده اند.

کلیسای Fourviere

کلیسای نوتردام Fourviere در اواخر قرن نوزدهم توسط معماری به نام پیر بوسان و مسلط به تپه ای بنا شده است. معماری این کلیسا در نوع خود بسیار خاص است چرا که دارای دو سبک مختلف بیزانس و رومانسک می باشد. علاوه بر چهار برجی که در گوشه های ساختمان قرار دارند، کلیسا دارای یک برج ناقوس با مجسمه ی طلایی مریم مقدس نیز می باشد. لازم به ذکر است که محراب کلیسا با موزاییک و شیشه های رنگی تزئین شده است. بازدید کنندگان می تواند از ایستگاه مترو در لیون قدیمی سوار قطار برقی شده یا شیب تند به سمت بالای تپه را پای پیاده بپیمایند.

ترابول های لیون قدیمی

این ترابول ها Traboules که زاده ی ثروت ناشی از تولید ابریشم هستند، یکی از شاخصه های اصلی لیون به شمار می روند. ترابول ها گذرگاه های پوشیده ای هستند که برای حفاظت از پارچه های ظریف ابریشمی در برابر آب و هوای نامساعد و به هنگام جابجایی طراحی شده اند. منطقه ی لیون قدیمی دارای یکی از بلندترین ترابول های شهر است که از خیابان سن ژان تا خیابان بوف کشیده شده است. این کریدورها در زمان جنگ جهانی دوم نیز بسیار کارآمد بوده و فرار محلی ها از دست ماموران گشتاپو را تسریع می کردند. امروز بیشتر این ترابول را می توان در املاک خصوصی یافت که به عنوان ورودی آپارتمان ها مورد استفاده هستند. هرچند، بازدیدکنندگان می توانند با فشار دکمه ی خدماتی در کنار هر در و در طول ساعات روز به بسیاری از این ترابول ها دسترسی داشته باشند.

 

موسسه رویای پارسیان: عضو جامعه مشاوران رسمی ICEF با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موسسه رویای پارسیان همراه شما در کشور فرانسه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *