تورنتو
برترین دانشگاه کانادا برای تحصیل
آگوست 14, 2019
دانشگاه های برتر کانادا
دانشگاه های برتر کانادا
آگوست 24, 2019

ارتقای جایگاه آلمان در میان کشورهای محبوب دانشجویان خارجی

آلمان جایگاه فرانسه را به عنوان محبوب‌ترین کشور غیر انگلیسی ‌زبان برای دانشجویان خارجی از آن خود کرد. به این ترتیب پس از آمریکا، بریتانیا و استرالیا بیشترین دانشجویان خارجی جذب مراکز آموزش عالی آلمان شده‌اند.

بر اساس پژوهش مشترک مرکز خدمات تبادل دانشگاهی و مرکز آموزش عالی و پژوهش‌های علمی آلمان، این کشور در جایگاه چهارمین کشور محبوب جهان برای دانشجویان خارجی قرار گرفته است.

پیش از این موفق‌ترین کشور غیرانگلیسی‌زبان در جذب دانشجویان خارجی فرانسه بود که اکنون این رتبه را به آلمان واگذار کرده است.

“تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، پنج‌شنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به نقل از پژوهش ‌یاد شده گزارش داد که در سال ۲۰۱۶ شمار کسانی که دوره متوسطه را در کشور دیگری طی کرده و به عنوان دانشجو جذب مراکز آموزش عالی آلمان شده‌اند به ۲۵۲ هزار نفر رسیده است.

این تعداد ۱۶ هزار نفر بیشتر از سال قبل و شش هزار نفر بیش از دانشجویان خارجی است که در همان سال آموزش عالی را در فرانسه آغاز کرده‌اند.

این پژوهش نشان می‌دهد که این روند در سال‌های بعد ادامه داشته و در سال تحصیلی ۲۰۱۷/۲۰۱۸ تعداد دانشجویانی که در مراکز آموزش عالی آلمان ثبت نام کرده‌اند به ۲۸۲ هزار نفر افزایش یافته است.

بنابر این گزارش در مقابل این روند، دانشجویان آلمانی هم از تحرک زیادی برخوردار بوده‌اند و تقریبا یک سوم فارغ‌التحصیلان آلمانی، در دوران دانشجویی خود در یک کشور خارجی اقامت مرتبط با تحصیل داشته‌اند.

چینی‌ها در صدر فهرست دانشجویان خارجی در آلمان

دختران و پسران چینی با فاصله زیاد در صدر فهرست دانشجویان خارجی در آلمان قرار دارند. در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۷ هزار شهروند چین در مراکز آموزش عالی در آلمان ثبت نام کرده‌اند.

پس از چین، هند با ۱۷ هزار و ۳۰۰، اتریش با ۱۱ هزار و ۱۰۰، روسیه با ۱۰ هزار و ۸۰۰ و ایتالیا با ۹ هزار و ۸۰۰ دانشجو در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند. شهروندان سوریه در حال حاضر در جایگاه ششم قرار دارند اما در مورد تعداد دقیق آنها آماری اعلام نشده است.

پژوهش دو مرکز آلمانی حکایت از آن دارد که انگیزه یافتن کار و پیشرفت در موقعیت کاری نقشی مهم در انتخاب آلمان به عنوان محل تحصیل برای دانشجویان خارجی داشته است. این مسئله را نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

کیفیت خوب، هزینه پایین

بر پایه این نظرسنجی ۸۳ درصد پرسش‌شوندگان شانس خوب برای یافتن شغل را دلیل انتخاب آلمان برای ادامه تحصیلات عالی عنوان کرده‌اند. برای ۷۶ درصد آنها کیفیت مدارس عالی و آموزش حرفه‌ای آلمان نیز دلیلی برای انتخاب این کشور بوده است.

۸۰ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که آشنایان و بستگانشان آلمان را برای ادامه تحصیل به آنها توصیه کرده‌اند.

این پژوهش همچنین احتمال می‌دهد که برای برخی از دانشجویانی که آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند مسائل مالی می‌تواند در این تصمیم‌گیری موثر بوده باشد.

در قیاس با کشورهای انگلیسی‌زبان محبوب دانشجویان خارجی، آموزش عالی در آلمان تقریبا مجانی است و هزینه زندگی در این کشور نیز از آنها به مراتب کمتر است.

به گزارش “تاگس‌شاو” آنیا کارلیچک، وزیر تحقیقات آلمان، هنگام معرفی پژوهش یاد شده با بیان اینکه آلمان به لحاظ بین‌المللی بیشتر و بیشتر جذاب می‌شود گفت: «می‌توانیم به این افتخار کنیم و این مسئله باید انگیزه‌ای برای بهتر شدن باشد.»

مرکز آموزش عالی و پژوهش‌های علمی آلمان می‌گوید شمار دانشمندان خارجی در مراکز آموزش عالی آلمان نیز در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و طی یک دهه گذشته تقریبا دو برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *