مشاغل مورد نیاز بازار کار آلمان
مشاغل مورد نیاز بازار کار آلمان
سپتامبر 14, 2019
دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم
دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم در سال تحصیلی 2019-2020
اکتبر 27, 2019

لغو قانون اعطای شهروندی با تولد فرزند درآمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که می خواهد حكم اجرائی را صادر كند كه به قانون اعطای شهروندی با تولد فرزند درآمریکا پایان می دهد.
موسوم به قانون حق خاک که همچنین به عنوان “jus soli” شناخته می شود ، سیاستی است که به موجب آن هر کودکی که در کشور مشخص متولد شود ، به طور خودکار شهروند آن ملت می شود.

آمریکا و کانادا هم شامل این قانون می شوند ولی اخیرا دونالد ترامپ بصورت جدی در فکر لغو این قانون می باشد، همچنین در کانادا نیز زمزمه های مبنی بر لغو این قانون توسط برخی از اعضای حزب محافظه کار شروع شده است که در تلاشند که قانون اعطای تابعیت کانادایی را به افرادی که فرزندانشان را با ویزای توریستی”یا” مهاجران غیرقانونی در خاک کانادا به دنیا می آورند ملغی کنند.

آقای ترامپ همچنین در اکتبر ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از قدرت خود در صدور «فرمان اجرایی» استفاده و قانون اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا را لغو کند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان اعلام کردند صدور چنین فرمانی غیرممکن است زیرا خلاف قانون اساسی ایالات متحده آمریکاست.

پس از جنگهای داخلیِ این کشور در سال ۱۸۶۸ میلادی، متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده که حق اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا را به‌رسمیت می‌شناسد، تصویب شد. این قانون که به اصل خاک «jus soli» نیز معروف است از جمله به سیاهپوستان آمریکا اجازه داد تا به حقوق کامل شهروندی دست یابند.

منتقدان می‌گویند اکنون این قانون مهاجران را تشویق می‌کند که به ایالات متحده مهاجرت کرده و بلافاصله صاحب فرزند شوند؛ فرزندانی که اصطلاحا «کودک قلاب» یا «کودک لنگر» (anchor babies) خوانده می‌شوند. یا افرادی که صرفا بدلیل متنفع شدن از مزایای شهروندی آمریکا طی سفرزایمان (زادگری) تلاش می‌کنند در خاک آمریکا زایمان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *