برنامه ویژه دولت آلمان برای جذب نیروی کار ماهر
برنامه ویژه دولت آلمان برای جذب نیروی کار ماهر
فوریه 8, 2020
موقعیت های شغلی بسیار در شهرهای کوچک کانادا
موقعیت های شغلی بسیار در شهرهای کوچک کانادا در انتظار مهاجران بین المللی
فوریه 9, 2020

پیگیری حزب سبز آلمان برای کاهش زمان انتظار وقت سفارت آلمان برای دانشجویان بین المللی در ایران، هند و مراکش

دانشجویان بین المللی در کشورهایی مانند ایران، هند، مراکش و کامرون مجبورند بیش از یک سال تنها برای وقت سفارت جهت تحصیل در آلمان منتظر بمانند. اما حزب سبز آلمان موضوع افزایش زمان انتظار را محکوم کرده و آن را دلسرد کننده خوانده است.

دانشجویان بین المللی مایل به تحصیل در آلمان با موانع روزافزونی برای اخذ ویزا مواجهند. به گزارش روزنامهNeue Osnabrücker Zeitung، در سال ۲۰۱۸ در ۲۴ سفارتخانه و کنسولگری آلمان دانشجویان مجبور بودند بیش از هشت هفته پیش از تعیین وقت سفارت و حتی پیش از اقدام برای ویزای تحصیلی منتظر بمانند.

این داده ها برگرفته از گزارشی است که وزارت آموزش و تحقیق آلمان در پاسخ به درخواست حزب سبز پارلمان آلمان برای کنکاش در خصوص این موضوع آماده نموده است. در برخی موارد، دانشجویان حتی باید بش از یک سال برای وقت سفارت منتظر بمانند و طولانی ترین زمان انتظار مربوط به کشورهای هند، مراکش و کامرون می باشد.

تنها سفارتخانه های آلمان که دارای چنین تاخیرهای طولانی برای دانشجویان بین المللی نیست عبارتند از مصر، ازبکستان و تاجیکستان در حالی که برای تمامی کشورهای دیگر زمان طولانی انتظار برای وقت سفارت به یک هنجار تبدیل شده است.

حزب سبز آلمان ضمن انتقاد از این زمانهای طولانی انتظار، معتقد است که موانع اداری دانشمندان و محققان و استعدادهای بین المللی را از آلمان دور می کند. در همین راستا، Kai Gehring سخنگوی حزب سبز در حوزه سیاستهای آموزش عالی و پژوهش به روزنامه Neue Osnabrücker Zeitung گفت: «چندین ماه انتظار برای وقت سفارت غیرقابل قبول است و اثر دلسرد کننده ای برای استعدادهای بین المللی نسبت به آلمان خواهد داشت.»

طبق آخرین گزارش مهاجرتی دولت آلمان در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل می باشند. در سال ۲۰۱۷، بزرگترین گروه دانشجویان بین المللی آلمان به ترتیب از کشورهای چین، هند، امریکا و سوریه بوده اند.

تلاشهای دولت آنگلا مرکل برای جذاب کردن آلمان به عنوان یک مقصد جذاب برای متخصصان بین المللی قطعا باید به معضل زمانهای طولانی وقت سفارت برای دانشجویان و همچنین تمامی رده های وبزای بلندمدت بپردازد و حزب سبز آلمان در این راستا مجدانه در حال پیگیری می باشد.

البته در ایران با توجه به انتقال بخش ویزا و کنسولی سفارت به ساختمان جدید واقع در بخارست، امید بر آن است که زمانهای طولانی انتظار برای وقت سفارت به تدریج کاهش یابد و متخصصان و دانشجویان علاقه مند به بهره گیری از فرصتهای بسیار تحصیل و اشتغال در آلمان- سرزمین فرصت ها- فرایند گذار سریعتری را طی کنند.  

چنانچه کنجکاوید بیشتر درباره فرصتهای ادامه تحصیل در آلمان بدانید، با ما تماس بگیرید.

نگارنده: سمانه سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *