پست داک در آلمان
پست داک در آلمان
اکتبر 17, 2021
بورسیه دولتی ایتالیا
بورسیه دولتی ایتالیا
اکتبر 19, 2021

آزمون HSK

 

آزمون HSK ( اسم کامل Hanyu Shuiping Kaoshi – 汉语水平考试 ) آزمون تعیین سطح زبان چینی تنها آزمون استاندارد و رسمی کشور چین برای افراد خارجی است که چینی یاد میگیرند یا دانشجویانی خارجی که در چین تحصیل می کنند. این آزمون توسط هن بن ( Hanban ) یکی از دفتر‌های وزارت آموزش و پرورش چین سازماندهی میشود و به نوعی معادل آزمون‌های سطح زبان انگلیسی مثل Tofel است . آزمون HSK شش سطح مختلف دارد. همچنین یک آزمون مکالمه همراه آن نیز با نام HSKK موجود است که خود دارای سه سطح است.

آزمون HSK چیست ؟

توسعه اولیه این آزمون در سال 1984 در دانشگاه زبان و ادبیات پکن شروع شد و در 1992 تبدیل به آزمون استاندارد سراسری برای تعیین سطح زبان چینی دانشجویان و زبان آموزان خارجی شد. تا سال 2005 بیش از 120 کشور میزبان این آزمون در کشور خود شدند, نزدیک به 100 میلیون نفر تاکنون در این آزمون شرکت کردند ( با احتساب امتحان‌های برگزار شده برای اقلیت‌های چین که به گویش‌های دیگر سخن میگویند )

امتحان به زبان چینی ماندارین و خطوط چینی ساده (简体字)  نوشته میشود. البته در آزمون‌های کتبی, شرکت کننده در صورت تمایل میتواند از حروف چینی قدیمی (繁体字 ) هم استفاده کند. امتحان میتواند کتبی یا اینترنتی برگزار شود و بستگی دارد مرکز مربوطه در کشور کدام مورد را ارائه دهد. معمولا آزمون HSK اینترنتی راحت تر میشود چرا که در بخش متن نویسی امتحان افراد میتوانند با کیبورد پین یین را تایپ کنند و کاراکتر مربوطه را انتخاب کنند اما در امتحان کتبی باید تمام نوشتن کاراکتر را بلد باشند.

برای هر سطح یک لیست کامل کلمات موجود است که باید توسط شرکت کننده مطالعه شود. برای تحصیل در دانشگاه‌های چین به زبان چینی, متقاضیان معمولا باید دارای مدرک سطح 5 یا 6 بسته به دانشگاه مورد نظر خود باشند.

آزمون HSK چیست

 

سطح‌های آزمون

آزمون سطح 1 و 2 دارای بخش نوشتاری نیستند و فقط دو بخش شنیداری و درک مطلب را شامل میشود.

سطح اول مجموعا 40 سوال و سطح دوم مجموعا 60 سوال دارد. برای سطح اول باید 150 کلمه و سطح دوم 300 کلمه چینی را بدانید.
سطح سوم مخصوص کسانی است که میخواهند از زبان چینی در زندگی روزمره و یا کار خود در سطح قابل قبولی استفاده کنند. برای شرکت در آن باید 600 کلمه چینی را بلد باشید. بخش شنیداری 40 سوال, درک مطلب 30 سوال و بخش نوشتاری دارای 10 سوال است.

سطح چهار مخصوص کسانی است که میتوانند در مورد مطالب مختلفی صحبت کنند و بتوانند با افراد چینی در سطح بالایی ارتباط برقرار کنند. برای HSK 4 باید 1200 کلمه را مسلط باشید. آزمون شامل 45 سوال شنیداری, 40 سوال درک مطلب و 10 سوال نوشتاری است.

سطح پنجم مخصوص کسانی است که میتوانند روزنامه و مجلات چینی را بخوانند, فیلم‌های چینی را ببینند, ترجمه چینی انجام دهند و بتوانند به زبان چینی یک سخنرانی نسبتا طولانی را تنظیم کنند. برای HSK 5 باید 2500 کلمه را بدانید و آزمون شامل 45 سوال شنیداری و درک مطلب و 15 آیتم نوشتاری است.

سطح ششم برای کسانی توصیه میشود که به راحتی هر موضوعی که به چینی بیان میشود را درک میکنند و به راحتی میتوانند به صورت نوشتاری یا گفتاری هرچیزی که میخواهند را بیان کنند. برای سطح 6 باید 5000 لغت را مسلط باشید. بخش‌های شنیداری و درک مطلب هر کدام 50 سوال دارند و برای بخش نوشتاری باید یک متن را تنظیم کنید.

HSK سطح 1 و 2 دارای 200 امتیاز هستند و برای قبولی لازم است امتیاز 120 را به دست آورید. سطح‌های بالاتر دارای 300 امتیاز ( هر بخش 100 امتیاز دارد ) هستند و حداقل نمره قبولی 180 است. آزمون مکالمه نیز دارای سه سطح مبتدی, متوسط و پیشرفته است.

محل برگزاری و وبسایت

در حال حاضر آزمون HSK در ایران, تنها در موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران برگزار میشود.

 

سابقه و هدف آزمون زبان چینی HSK

ایجاد آزمون زبان چینی HSK از 1984 در دانشگاه زبان و فرهنگ پکن آغاز شد و در 1992 این تست به عنوان آزمون ملی استانداردسازی شده چین به رسمیت شناخته شد.

تا سال 2005 بیش از 120 کشور میزبان اجرای منظم این تست بودند و آزمون زبان چینی HSK در حدود 100 میلیون بار اجرا شد که البته از این تعداد تنها 1.9 میلیون آن متقاضیانی بودند که خارج از چین حضور داشتند. در 2011 کالج بین المللی چین اولین مرکزی بود که این تست را به صورت آنلاین برگزار کرد.

آزمون زبان چینی HSK برای زبان چینی مانند تافل برای زبان انگلیسی است و مدرک آن بدون هیچ محدودیتی در چین قابل قبول است. هدف این آزمون این است که به میزان مهارت‌های زبانی افراد برای اهداف تحصیلی و شغلی گواهی دهد.

آزمون زبان چینی

آزمون زبان چینی

سطوح متوسط ​​باید توانایی درک مطالب معتبر کمی اصلاح شده یا مطالب معتبری را که به روشنی نوشته و صحبت کنند مطالب مربوط به موضوعات روزمره ، مقالات ساده ، تفسیرها و انتقادات ساده ای که در روزنامه ها و مجلات یافت می شود.

 

سطوح پیشرفته باید توانایی درک مطالب طولانی تر ، پیچیده تر و انتزاعی را آزمایش کند: برداشت هایی از منابع معتبر مانند کتاب های درسی برای دانشجویان دانشگاه های چین ، مجله ها و مقاله های چینی ، متن هایی از ادبیات مدرن چین ، مصاحبه ها و مقاله های رسانه های چینی. علاوه بر این ، عبارات کلاسیک چینی و ساختارهای دستوری کلاسیک چینی که در چینی رسمی مدرن استفاده می شود نیز باید در آن گنجانده شود.

آزمون گوش دادن ، خواندن و نوشتن هر کدام حداکثر نمره 100 را دارند.

بنابراین HSK 1 و 2 با 120 امتیاز لازم برای کسب حداکثر نمره 200 دارند.

HSK 3 و 4 حداکثر 300 امتیاز با 180 امتیاز لازم برای تصویب دارند.
HSK 5 و 6 نیز حداکثر 300 امتیاز دارند و در ابتدا برای کسب امتیاز 180 امتیاز لازم بود. با این حال ، از زمان تصمیمی که در فوریه 2013 اتخاذ شد ، هیچ نمره قبولی رسمی برای HSK 5 یا 6 وجود ندارد.

 

هانبان نمونه هایی از امتحان را برای سطوح مختلف همراه با لیستی از واژه هایی که باید برای هر سطح شناخته شوند ، ارائه می دهد. این نمونه ها (به همراه صدا برای آزمون گوش دادن) در وب سایت های موسسه کنفوسیوس در آکادمی HSK نیز موجود است.  

 

قالب HSK

قالب فعلی در سال ۲۰۱۲ با فلسفه آزمایش “توانایی جامع زبان و ارتباطات” معرفی شد. در مجموع ۶ سطح تست وجود دارد و در چهار مهارت لغت، شنیداری،گفتاری و درک مطلب برگزار می شود.

 

اصول آزمون

HSK جدید از اصل “همبستگی آموزش-آزمون” پیروی می کند ، طراحی آزمون را بر اساس روندهای فعلی آموزش بین المللی زبان چینی پایه گذاری می کند ، و از نزدیک با کتب درسی مرتبط است. هدف از این آزمون “ارتقاء آموزش از طریق آزمون” و “ترویج یادگیری از طریق آزمایش”است. HSK جدید بر عینیت و صحت ارزیابی تأکید می کند و بر توانایی های واقعی زبان چینی زبان آموزان تأکید می کند. این تست اهداف آزمون روشنی را تعیین می کند تا  آزمون دهندگان بتوانند توانایی های زبان چینی خود را به روشی منظم و کارآمد بهبود بخشند.

 

چنانچه مایلید بیشتر درباره فرصتهای تحصیلی و پژوهشی در برترین دانشگاه های چین بدانید، با گروه پارسیان تماس بگیرید.

 

 

رویای پارسیان : تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *