مزایا و معایب تحصیل در چین
مزایا و معایب تحصیل در چین
اکتبر 24, 2021
۱۰دانشگاه برتر آلمان در سال ۲۰۲۱
۱۰دانشگاه برتر آلمان در سال ۲۰۲۱
اکتبر 31, 2021

آوسبیلدونگ

چه قدر با آوسبیلدونگ آشنا هستید ؟

 

معرفی کشور آلمان

نام رسمی آلمان، جمهوری فدرال آلمان می‌باشد و نام بین‌المللی آلمان روی نقشه Germany است، آلمان کشوری در قاره اروپا است و عضو اتحادیه اروپا هست و پایتخت آن برلین است.

آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی است و ۱۶ ایالت دارد، که می‌توانند در برخی از مسائل به صورت مستقل عمل کنند.

آلمان پس از جنگ جهانی دوم و سقوط هیتلر با وجود مشکلات فراوان در آن زمان، اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادی حوزه پولی یورو و اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود.

به طور کلی، جنوب آلمان گرانترین ناحیه برای سکونت ایرانیان می‌باشد. دو شهر بزرگ آلمان یعنی مونیخ و اشتوتگارت، از گرانترین شهرهای این کشور قلمداد می‌شوند و در بخش آلمان جنوبی واقع شده‌اند.

در کشور آلمان درآمد میانگین برای یک کارمند معمولی و یا یک مهندس جوان و یا یک مدیر تازه‌کار حدود 3500€ (یورو) در ماه می‌باشد که با افزایش تجربه و سابقه این درآمد افزایش پیدا می‌کند.

 

تعریف آوسبیلدونگ یا کارآموزی آلمان

دوره آوسبیلدونگ به دوره‌های کارآموزی گفته می‌شود که افراد با شرکت در دوره‌ای که به آن علاقه مند هستند می‌توانند به صورت تئوری و عملی آن را یاد بگیرند و پس از گذراندن دوره وارد بازار کار آلمان شوند.در کشور آلمان پس از پیدا کردن کار اجازه اقامت آلمان را دریافت می‌کنند. این دوره‌ها مناسب افرادی هست که تخصص فنی دارند و علاقه‌ای به تحصیلات دانشگاهی طولانی مدت ندارند.طول این دوره‌ها بسته به رشته بین ۱ تا ۳ سال متغیر است. در حال حاضر در بیش از ۵۰۰ رشته، دوره‌های آوسبیلدونگ ارائه می‌شود.

برخی از دوره‌هایی که برای بانوان ارائه می‌شود عبارتند از :

  • اموزش فروشندگی 
  • آرایشگری
  • منشی برای کارهای دفتری
  • منشی
  • دستیار پزشک
  • و غیره

همچنین برخی از دوره‌های فنی که ویژه آقایان است عبارتند از :

  • سیم کشی و برقکاری
  • مکانیک صنعتی
  • الکتروتکنیک و مکا الکترونیک
  • خدمات مربوط به کامپیوتر
  • آموزش فروشندگی 
  • و غیره 

اکثر رشته‌هایی که در این دوره‌ها در کشور آلمان ارائه می‌شوند، رشته‌هایی با آینده کاری عالی هستند.

 

شرایط آوسبیلدونگ در آلمان

متقاضیان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ باید دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B2 باشند.

البته لازم به ذکر است که میزان تسلط به زبان در رشته‌های مختلف متفاوت می‌باشد، به این صورت که در برخی از رشته‌ها آشنایی با زبان انگلیسی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

در برخی از دوره‌های آوسبیلدونگ کارآموزان مبلغی بین 400 الی 1000 یورو در زمان کارآموزی به عنوان حقوق دریافت می‌کنند که این مبلغ می‌تواند مقداری از هزینه زندگی در آلمان را پوشش دهد و کمک هزینه برای متقاضی باشد.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان بسته به نوع رشته انتخابی متفاوت می‌باشد، به عنوان مثال برای شرکت در دوره‌های آرایشگری داشتن مدرک دوران راهنمایی کفایت می‌کند اما برخی از رشته ها به مدرک دیپلم و یا فوق دیپلم نیاز دارند.

متقاضیان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ همچنین باید توجه داشته باشند که باید حداقل 18 سال سن داشته باشند تا بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند و حداکثر سن برای شرکت در این دوره‌ها 25 سال است.

برخی از مراکز جهت پذیرش آزمون‌هایی را برگزار می‌کنند که تنها موفقیت در این آزمون‌ها امکان پذیرش در دوره‌ها را برای متقاضیان فراهم می‌کند.

 

انواع دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان

 

انواع دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ که در کشور آلمان برگزار می‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • آموزش حرفه ای دوگانه
  • آموزش حرفه ای در مدرسه

 

 آموزش حرفه‌ای دوگانه
متقاضیان کارآموزی در یک مرکز آموزشی و یا دانشکده حرفه‌ای مشغول به تحصیل می‌شوند و بر اساس برنامه آموزشی که توسط این مراکز در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود، در دوره‌های کارآموزی طولانی‌مدت در شرکت‌ها و کارهای مربوط به امور اجتماعی شرکت می‌کنند.

آموزش حرفه‌ای در مدرسه
معمولاٌ بین یک الی سه سال به طول می‌انجامند.
این مدارس به دو دسته خصوصی و دولتی می‌شوند که اگر در مدارس خصوصی شرکت کنید باید هزینه شرکت در دوره را پرداخت کنید و هزینه آوسبیلدونگ در این مدارس باید پرداخت شود.برای اینکه بتوانید در این دوره‌ها شرکت کنید، باید مدرک دیپلم خود را از یک مدرسه آلمانی اخذ کرده باشید و یا این که از کشور مبدا مدرک دیپلم خود را گرفته باشید.

لازم به ذکر است که گواهی دیپلم که از کشور خود دریافت کرده‌اید باید مورد تایید کشور آلمان باشد.

در برخی از این دوره‌ها باید در زمینه‌ای که برای شرکت در آن اقدام کرده‌اید سابقه و تجربه کاری داشته باشید.

همچنین این دوره‌ها دارای محدودیت سنی می‌باشند که باید حداکثر 24 سال داشته باشید تا بتوانید در این دوره‌های آموزش حرفه‌ای مدارس شرکت کنید.

اکثر متقاضیان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان آموزش‌های حرفه‌ای دوگانه را انتخاب می‌کنند، باشد توجه داشته باشید که در این دوره‌ها به دانش عملی بسیار توجه می‌گردد.

مدت زمان این دوره‌های آوسبیلدونگ بین سه سال و نیم الی چهار سال متغیر است و بطول می انجامد.

در این برنامه‌های آموزشی کارآموز مجاز به ده ساعت کار در هفته است و شما می‌توانید ده ساعت در هفته به صورت قانونی کار کنید تا کمک هزینه شما باشد، البته باید قبل از اقدام به این کار کارفرمای خود را مطلع کنید و از کارفرمای خود کسب اجازه کنید.

در پایان دوره‌های آوسبیلدونگ که در کشور آلمان گذرانده‌اید، گواهی‌ پایان دوره را دریافت می‌کنید.

لازم به ذکر است که هرچه نمرات درسی شما و نمره زبان شما بیشتر باشد، شانس شما جهت پذیرش در این دوره‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

هزینه‌ دوره آوسبیلدونگ در آلمان

 

هزینه‌ دوره آوسبیلدونگ در آلمان

متقاضیان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان در آموزش‌های حرفه‌ای مدارس (Schulish Ausbildung) هیچ درآمدی کسب نمی‌کنند و حقوقی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

البته در برخی از مدارس خصوصی هزینه دوره آوسبیلدونگ باید توسط متقاضی پرداخت گردد که بسته به نوع رشته‌ای که متقاضی در آن شرکت می‌کند این هزینه متفاوت خواهد بود.

البته گفتنی است که در برخی از موارد در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارند، نظیر آموزش در بخش بهداشت و مراقبت از کودکان و سالمندان که شما با کار کردن در بیمارستان‌ها و یا خانه‌های سالمندان و یا پرستاری از کودکان می‌توانید حقوق دریافت کنید.

حقوق دریافتی شما در سال‌های اول، دوم و سوم آموزش برابر با 1091 یورو، 1152 یورو، 1253 یورو خواهد بود.

 

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

 

شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی

متقاضیان تحصیل در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان با توجه به شرایط خاص می‌توانند کمک هزینه دانشجویی (Schuler Bafog) دریافت کنند، این کمک هزینه نوعی برنامه کمک مالی توسط دولت است که بر اساس قانون ارتقاء آموزش فدرال ارائه می‌شود.

مقدار کمک هزینه 590 الی 709 یورو در ماه است و نیازی به بازگرداندن آن نیست و به صورت بلاعوض به متقاضیان تحویل می‌گردد.

شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه این دوره‌ها عبارتند از:

  • داشتن حداکثر سن 30 سال متقاضیان هنگام اقدام برای آموزش
  • زمان برنامه آموزشی دوره‌ای که خواهید گذراند باید حداقل دو سال باشد
  • متقاضی باید در هیچ دوره‌ای در مدارس حرفه‌ای آلمان شرکت نکرده باشد

شهروندانی که آلمانی نیستند تنها با داشتن شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند از این کمک هزینه استفاده کنند:

  • داشتن حداکثر سن 24 سال متقاضیان هنگام اقدام برای آموزش
  • اخذ اقامت دائم آلمان
  • داشتن اقامت قانونی در آلمان حداقل به مدت 15 ماه
  • داشتن حداقل 5  سال سابقه اقامت در آلمان و اشتغال به کار در زمان اقامت
  • وجود یکی از والدین طی شش سال گذشته و اشتغال به کار آن‌ها به مدت سه سال در کشور آلمان

پناهجویانی که به صورت غیر قانونی وارد کشور آلمان شده‌اند نمی‌توانند از کمک هزینه دانشجویی (Bafog) استفاده نمایند، اما بر اساس قوانین این کشور می‌توانند در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان شرکت نمایند.

افرادی که دارای زندگی مستقل بوده و به سن قانونی رسیده‌اند می‌توانند جهت تهیه مسکن نیز کمک هزینه مسکن تحت عنوان Wohngeld درخواست نمایند.

 

مدارک مورد نیاز برای این دوره‌ها در آلمان

مدارک مورد نیاز برای این دوره‌ها در آلمان

برای تحصیل در آلمان و شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مدارک زیر مورد نیاز می باشد:

  • رزومه

داشتن یک رزومه قوی تاثیر زیادی در انتخاب نوع دوره آوسبیلدونگ که مد نظر شما است، دارد. همچنین روزمه در دو جا می‌تواند برای شما مفید واقع شود:

  1. برای دریافت ویزا از سفارت برای گذراندن این دوره‌ها، که شما در واقع با ارائه یک رزومه قوی و مرتبط نشان میدهد که به این کار علاقمند هستید و می‌توانید در آن در آینده موفقیت خوبی بدست بیاورید.
  2. زمانی که در یک دوره آوسبیلدونگ شرکت می‌کنید ، اگر اطلاعاتی قبلا در آن زمینه داشته باشید در آموزش شما با توجه به زبان آلمانی ضعیفی که دارید، می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.
  • داشتن مدرک زبان آلمانی

در خصوص مدرک زبان آلمانی مورد نیاز، نمی‌توان به صراحت گفت که در چه سطحی مدرک نیاز دارید، چون به طور رسمی هیچ‌کدام از این مدارس اعلام نکرده‌اند.

در این خصوص چیزی که مهم است دانش و تسلط شما به زبان آلمانی است.

در بسیاری از موارد دیده شده است که متقاضی دارای مدرک B1 است ولی حتی نمی‌تواند به آلمانی صحبت کند و برعکس برخی از متقاضیان ممکن است هیچ مدرکی نداشته باشند ولی به راحتی آلمانی صحبت کنند.

به طور کلی تسلط شما به زبان آلمانی سنجیده می‌شود.

با بررسی مدارک متقاضیانی که قبول شده‌اند، تجربه نشان می‌دهد که داشتن مدرک B1 با نمرات ۸۰ و یا ۹۰ یعنی شما می‌توانید به راحتی محاوره‌ای به آلمانی صحبت کنید و همین برای دوره‌های آوسبیلدونگ کفایت می‌کند و کافی است.

هر چند ما توصیه می‌کنیم که مدرک زبان شما از B2 بالاتر باشد.

زیرا در بخش آموزش تئوری این دوره‌ها اگر سطح زبان شما پایین باشد به مشکل می‌خورید و مطالب سنگین تئوری را متوجه نمی‌شوید.

همچنین آشنایی با زبان‌های دیگر هم به شما کمک شایانی می‌کند زیرا که در بعضی از موارد، آشنایی به زبان انگلیسی هم نیاز است.

  • شرایط سنی

با توجه به شرایط کشور آلمان که جمعیت پیری دارد، سیاست کلی این کشور برای جذب افراد جوان است.

هر چند که به شکل قانونی، هیچ قانون نوشته شده‌ای در خصوص شرایط سنی برای شرکت در این دوره‌ها در آلمان وجود ندارد، ولی بهتر است که با سن کمتر از 40 سال در این دوره‌ها شرکت کنید تا بتوانید موفق شوید.

زیرا اگر سن شما بالا باشد، هم امکان کار پیدا کردن بعد از پایان دوره آوسبیلدونگ در آلمان کمتر است چون در همه جای دنیا کارفرماها به دنبال نیروی کار جوان هستند و اینکه شما به مانند یک فرد 20 یا 25 ساله قدرت یادگیری مطالب و مخصوصا زبان آلمانی را ندارید و همچنین موقع پذیرش اولویت با افراد جوان است.

  • مدارک تحصیلی (اگرداشته باشید)

برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای در آلمان، نیازی به مدارک تحصیلی دانشگاهی همانند: فوق دیپلم، لیسانی و یا فوق لیسانس ندارید و همان دپیلم ایران شما کفایت می‌کند.

مدرک دیپلم ایران معادل سال دهم دبیرستان در آلمان است و اگر پیش دانشگاهی هم داشته باشید یک سال دیگر به آن اضافه خواهد شد، یعنی دوم دبیرستان.

شایان ذکر است که دیپلم‌های هنرستان و کار و دانش نیز مورد تایید کشور آلمان می‌باشند.

یک نکته مهم دیگر این که، هر چند مدارک تحصیلی دانشگاهی برای این دوره‌ها نیاز نیست، اما قطعا داشتن آنها و ارائه مدارک دانشگاهی همانند کاردانی، کارشناسی و مدارک بالاتر در روند کاری شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود و به شما کمک زیادی می‌کند.

البته به یاد داشته باشید که باید حتما مدرک دانشگاهی را اخذ کرده باشید و اینکه شما چند ترم و یا چند واحد در دانشگاه ایران پاس کرده‌اید اصلا کفایت نمی‌کند و بررسی هم نخواهد شد.

کلیه مدارک تحصیلی شما باید قبلا از ارائه برای دوره‌های آوسبیلدونگ یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای، به تایید سفارت آلمان در ایران و یا مراجع ذیربط در آلمان رسیده باشد.

  • تجربه کاری یا مدارک مرتبط

اگر قبلا سوابق و تجارب کاری در هر زمینه‌ای دارید، حتما مدارک آن را تهیه کنید، چون در اخذ دوره آوسبیلدونگ و همچنین موفقیت در این دوره و پیدا کردن کار می‌تواند به شما کمک کند و تاثیر مثبت برای شما داشته باشد.

لذا توصیه می‌کنیم حتما کلیه سوابق کاری خود را اعم از اینکه با بیمه هست یا بدون بیمه، جمع‌آوری کرده و با ترجمه آلمانی ارائه دهید، چون ممکن است در روند پذیرش شما تاثیرگذار باشد.

برای برخی از این دوره‌ها گواهی سلامت و همچنین مجوز از اداره پلیس که همان عدم سوء پیشینه کیفری ایران می‌شود نیز ممکن است لازم باشد.

  • نامه درخواست

این درخواست نامه‌ای است که شما به شرکت کارفرما و یا کالج میفرستید و درخواست پذیرش در دوره‌های آوسبیلدونگ را می‌کنید. حتما توجه داشته باشید که این نامه باید کاملا رسمی باشد و ضمن این که شما علایق و انگیزه خود و همچنین نقاط قوت و ضعف و روحیات خودتان را درباره این کار بیان کنید، ضمنا یادتان نرود که این درخواست باید امضا شده باشد.

 

  • گواهی کارآموزی (اگرداشته باشید)

در شرکتها و سازمان‌ها و یا انجمن‌ها و… اگر دوره‌ای را به عنوان کارآموزی گذرانیده‌اید و به شما گواهی پایان دوره کارآموزی داده‌اند، آن را ترجمه کرده و همراه سایر مدارک ارائه دهید، چون ممکن است در روند پذیرش شما تاثیرگذار باشد.

 

  • سایر موارد و مدارک مورد نیاز

به غیر از موارد فوق، برخی از مواقع برخی از شرکت‌ها برای پذیرش این دوره‌ها یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای از شما مدارک دیگری را درخواست می‌نمایند.

این مدارک بستگی به نوع رشته‌ای که شما برای آموزش انتخاب کرده‌اید دارند و می‌توانند متفاوت باشند.

برای مثال ممکن است از شما تسلط به کامپیوتر، تسلط به نرم افزار خاصی، مدرک زبان انگلیسی، فرانسوی و گواهی دوره‌های آموزشی و یا گواهینامه رانندگی و غیره را درخواست کنند که حتما آن‌ها را خود داشته باشید.

در نهایت اینکه چه مدارکی به غیر از اصل مدارک فوق را از شما می‌خواهند را می‌توانید در سایتی که برای درخواست دوره آموزش آوسبیلدونگ ثبت نام می‌کنید، پیدا کنید.

 

شرایط کار پس از دریافت مدرک پایان دوره در آلمان

متقاضیان دوره‌های آوسبیلدونگ یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای در آلمان پس از به پایان رساندن دوره خود موفق به دریافت مدرک پایان دوره می‌شوند و آماده اشتغال به کار و ورود به بازار کار حرفه‌ای می‌شوند.

مدارک ارائه شده کاملا دارای اعتبار بوده و فرد دارنده مدرک پس از به پایان رساندن دوره خود به راحتی می تواند به شغل مرتبط با رشته خود دست یابد و در آن مشغول به کار شود.

نکته‌ای که قابل ذکر است اینکه دارندگان مدرک دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان می‌توانند پس از اخذ مدرک برای تحصیلات آکادمیک در دانشگاه ها نیز اقدام کنند.

پر تقاضاترین آوسبیلدونگ

 

بعضی از پر تقاضاترین آوسبیلدونگ یا دوره‌های فنی و حرفه ای در آلمان عبارتند از:

  • تکنسین تاسیسات
  • مددکار مراقبت از سالمندان و کودکان
  • راننده قطار و مترو
  • برق‌کار صنعتی
  • تعمیرکار دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، تهویه‌ای و بهداشتی

 

همان‌گونه که در بالا ذکر گردید با توجه به این که جمعیت آلمان را بیشتر افراد مسن تشکیل می‌دهند و هر سال این کشور افراد متخصص و ماهر و جوان را جهت اشتغال به کار در مشاغل مختلف این کشور جذب می‌کند و با توجه به نرخ پایین بیکاری در کشور آلمان، فارغ التحصیلان این دوره‌ها در آلمان پس از فراغت از تحصیل به راحتی می‌توانند شغل مرتبط با رشته خود را بیابند، پیشنهاد می‌گردد که اگر شرایط اخذ این دوره‌ها را دارید، هر چه سریع‌تر نسبت به انجام آن اقدام بفرمایید.

 

 

رویای پارسیان : تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *