تحصیل در آلمان یا فرانسه
اکتبر 15, 2022
بورسیه های موسسه ساینس پو فرانسه
بورسیه های موسسه ساینس پو فرانسه
نوامبر 10, 2022
نمایش همه

Russia and China flag together realtions textile cloth fabric texture

تحصیل در چین یا روسیه؟

کشور روسیه از جمله کشورهایی است که با داشتن دانشگاه های بسیار با کیفیت و سطح علمی بالا باعث شده است تا از چند سال گذشته شرایط ادامه تحصیل در روسیه محبوبیتی زیادی پیدا کند. داشتن یک مدرک معتبر بین المللی باعث می شود تا شما بتوانید علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای دیگر مشغول به کار شوید. از طرفی کشور روسیه در جهان یکی از برترین برگزارکنندگان دوره های آموزش تخصصی برای ریاضیدان ها، فیزیکدان ها، شیمیدان ها، زمین شناسان، مهندسان، برنامه نویسان، پزشکان و متخصصان در سایر رشته های علوم طبیعی به شمار می رود.

 

تحصیل در چین یا روسیه؟

اطلاعات کلی درباره دو کشور چین و روسیه

جمهوری خلق چین با حدود ۹.۶ میلیون کیلومتر مربع سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است. چین چشم‌انداز طبیعی متنوعی دارد، از استپ‌های جنگلی و بیابان‌هایی چون گبی و تکله‌مکان در ناحیه خشک شمالی نزدیک به مغولستان و سیبری ِ روسیه گرفته تا جنگل‌های زیرگرمسیری در سرزمین‌های مرطوب جنوبی نزدیک به ویتنام، لائوس و برمه. مناطق غربی کشور ناهموار است و رشته‌کوه‌های هیمالیا و تیان شان مرز طبیعی آن را با هند و آسیای میانه ترسیم می‌کنند. در مقابل، نواحی شرقی این کشور کم‌ارتفاع است و با ساحلی به طول ۱۴.۵۰۰ کیلومترمربع در جنوب شرقی با دریای جنوب چین و در شرق با دریای شرق چین همسایه‌است که در سوی دیگرش تایوان، کره و ژاپن قرار گرفته‌اند. تحصیل در چین با توجه به ارزیابی‌های معتبر ارائه‌شده از دانشگاه ها و شهرهای دانشجویی چین می‌تواند پیشنهاد خوبی برای هموطنان متقاضی تحصیل در خارج از کشور باشد. تعداد زیادی از دانشگاههای چین در میان دانشگاههای معتبر دنیا جای دارند و علاوه بر این، دو شهر پکن و شانگهای از برترین شهرهای دانشجویی جهان بحساب می‌آیند. مؤسسه QS علاوه بر دانشگاهها، هرساله رنکینگ شهرهای دانشجویی دنیا را هم اعلام می‌کند که براساس رنکینگ سال ۲۰۱۶ این مؤسسه، دو شهر پکن و شانگهای با بدست‌آوردن رتبه ۲۵ و ۳۹ در بین ۵۰ شهر دانشجویی برتر دنیا جای گرفته‌اند. علاوه بر پکن و شانگهای از چین، نام ۶شهر دیگر آسیایی (از ۵کشور) در میان ۵۰ شهر برتر دانشجویی دنیا به چشم می خورد. شهرهایی که بیش از ۲۵۰هزار نفر جمعیت دارند و حداقل دو دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی آنها در رنکینگ دانشگاههای QS باشند مورد ارزیابی این مؤسسه قرار می‌گیرند.

روسیه یکی از مقاصد مهم برای تحصیل افرادی است که به دنبال داشتن هزینه تحصیل و زندگی معقول هستند. دانشگاه‌های برتر روسیه، دارای رتبه‌بندی جهانی بسیار خوب هستند و در عین حال برای رسیدن به این دانشگاه‎‌ها، نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی دشوار و زمان‌بر نیست. روسیه دارای برنامه‌ای بسیار هدفمند برای بهبود کیفیت و رتبه‌بندی دانشگاه‌های خود است و در تلاش است دانشگاه‌های خود را به رتبه زیر ۱۰۰ در جهان برساند.

یکی از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در روسیه، امکان تحصیل بدون شرکت در آزمون‌های ورودی دشوار و پر استرس است. دریافت ویزای تحصیلی آسان، هزینه کم زندگی و تحصیل و بسیاری مزایای دیگر نیز، باعث مطرح بودن تحصیل در روسیه شده است.

در ادامه جزئیات بیشتری در مورد تحصیل در روسیه را باهم بررسی خواهیم کرد.

شهر های مهم چین
شهر های محبوب و مهم کشور چین را با هم بررسی می کنیم:
  • پکن

پایتخت جمهوری خلق چین و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است. این شهر در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۱٬۵۱۶٬۰۰۰ میلیون نفر سکنه داشته‌ است. پکن دومین شهر پرجمعیت چین پس از شانگهای و مرکز سیاسی، فرهنگی و آموزشی کشور است. فرودگاه بین‌المللی پکن دومین فرودگاه شلوغ جهان از نظر ترافیک مسافران است.سابقه تاریخی شهر به حدود سه هزار سال پیش می‌رسد و در هشت قرن اخیر در اغلب دوره‌ها پایتخت چین بوده‌است.

  • شانگهای

شهر غول آسا و فراوان از جمعیت شهری که حزب کنونی چین در آن پایه‌گذاری شد و به شهر جنگل آسمان خراش ها معروف است. شانگهای قلب تپنده اقتصاد کشور چین و یکی از بزرگ ‌ترین شهرهای کشور چین و دومین شهر بزرگ جهان پس از توکیو به شمار می رود و این شهر پایتخت اقتصادی و پر جمعیت کشور چین می باشد.

  • گوانگجو

بندر گوانگجو که کانتون (CANTON) یا گوانگژو و یا شهر گوانگجو چین نیز نامیده می شود، مرکز استان گوانگ دانگ است. این بندر در جنوب چین، در مجاورت رودخانه مروارید و در شمال غربی هنگ کنگ و شمال شرقی ماکائو قراردارد و از محبوبترین مقاصد گردشگری در تورهای مسافرتی به چین است. رودخانه مروارید (Pearl)، سومین رود بزرگ چین، باعبور از میان گوانگجو به دریای جنوبی می ریزد و راه ارتباطی این شهر با دریا است.گوانگجو بعد از شانگهای و پکن، سومین شهر بزرگ چین و بزرگترین شهر در چین جنوبی است.

  • هنگ کنگ

هنگ کنگ (Hong Kong)، منطقه‌ای خودمختار در جنوب کشور چین است.هنگ کنگ همواره از جنبه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری مورد توجه بوده است و به نوعی یکی از قطب‌های اقتصادی و سرمایه‌داری در جهان به حساب می‌آید. هنگ کنگ در ۶۰ کیلومتری شرق ماکائو در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار گرفته و از شمال با استان گوآنگ‌دونگ و از جنوب با دریای چین جنوبی هم‌مرز است. هنگ کنگ شامل سه محدوده جغرافیایی اصلی یعنی جزیره هنگ کنگ، شبه‌جزیره کولون، و منطقه‌های جدید است و هم‌چنین بیش از ۲۰۰ جزیره دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها جزیره لانتاو نام دارد.

 شهرهای مهم روسیه

  • مسکو

مسکو پایتخت روسیه ، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور عجین شده است ، شهری که آن را با کلیساهای زیبا و گنبد های رنگارنگ ، میدان سرخ ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌های دیدنی و متعدد میتوان شناخت .این شهر یکی از سرزنده ‌ترین و پرهیجان ‌ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از 10 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند ، جاذبه‌ های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه ، در خیابان‌های جذاب و دیدنی آن به چشم می‌ خورند.

  • سن پترزبورگ

سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه و به نوعی نماد مقاومت و سرسختی در میان مردم روسیه به شمار میرود. سن پترزبورگ در سال ۱۷۳۰ میلادی به دستور پتر کبیر ساخته شد و تا ۲۲۵ سال بعد پایتخت روسیه بود. این شهر برای مدتی پتروگراد نام داشت، اما پس از فروپاشی سلطنت تزارها به نام لنین (رهبر انقالب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) لنینگراد نامیده شد. بعدها اما با فروپاشی شوروی دوباره به همان نام قدیمی یعنی سن پترزبورگ نامیده شد. سن پترزبورگ شمالی ترین شهر پرجمعیت جهان است.

  • نووسیبیرسک

نووسیبیرسک مرکز استان نووسیبیرسک و در کشور روسیه در جنوب شرقی دشت سیبری غربی واقع شده است. این شهر مرکز علمی روسیه است. میزبان بیش از 100 سازمان تحقیق و توسعه، محوطه علمی، کمیته عمومی شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه بیش از 1500 پزشک و 3400 نامزد علمی دارد که در آن جا کار و زندگی می کنند.این شهر در امتداد رودخانه آب در دشت سیبری غربی قرار دارد. در جنوب جزیره توکوک، جزیره میراث جهانی یونسکو تحت عنوان کوه های طلایی آلتایی قرار دارد.

  • یکاترینبورگ

یکاترینبورگ چهارمین شهر بزرگ روسیه از نظر جمعیت است و پایتخت منطقه اورال است. این شهر در مرکز قاره اوراسیا، در مرز اروپا و آسیا، بیش از ۱۶۰۰ کیلومتری شرق مسکو واقع شده است. یکاترینبورگ شهری است با صحنه هنر و موسیقی پر جنب و جوش که قابل مقایسه با کلان شهرهای روسیه است. این مرکز در طول جنگ جهانی دوم یک قطب صنعتی ضروری بوده است.

شرایط تحصیل در چین و روسیه

مقایسه وضعیت تحصیلی کشورهای چین و روسیه

تحصیل در چین این مزیت را دارد که فرد می تواند با هزینه ای مناسب در کشوری پهناور و مدرن که لقب دومین قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارد به تحصیل و زندگی بپردازد. دانشگاه های چین در فهرست بهترین و ارزانترین دانشگاه های جهان به حساب می آیند. این کشور یکی از سریع ترین میزان رشدهای اقتصادی را به خود اختصاص داده است. برترین شرکت و کارخانه های جهان دارای دفتر و نمایندگی در کشور چین هستند و این امر موجب شده است بازار کار مناسبی برای فارغ التحصیلان دانشگاه های چین فراهم شود.

کشور روسیه، با توجه به هزینه بسیار مناسبی که برای تحصیل و زندگی دارد، به یکی از مقاصد برتر مهاجرت تحصیلی دانشجویان سراسر جهان تبدیل شده است. افراد می‌توانند به تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کشور روسیه بپردازند.

همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی و بدون آزمون ورودی نیز وجود دارد

بورسیه‌های تحصیلی مختلفی نیز توسط دانشگاه‌های سراسر این کشور ارائه می‌شوند، که دانشجویان واجد شرایط می‌توانند جهت اخذ آن‌ها درخواست دهند و اقدام کنند. یکی از مزایای تحصیل در کشور روسیه، برگزاری دوره‌های پیش از دانشگاه پادفک است. دانشجویان جهت ورود به دانشگاه، می‌توانند در دوره‌های آمادگی پادفک شرکت کنند و تا حدودی به زبان رسمی این کشور مسلط شوند و همچنین دروس پایه رشته مورد نظر خود را فرا گیرند.

دانشگاه های کشور چین

دانشگاه‌های چین بیشترین تعداد دانشجو در جهان را داراست و طبیعی است که تعداد دانشگاه های برتر آن در لیست های معتبر جهانی کم نیستند. در بین 100 دانشگاه برتر آسیا, نیمی از آنها چینی هستند. شرایط تحصیل در دانشگاه های چین هیچ زمانی به اندازه زمان کنونی برای دانشجویان خارجی مساعد نبوده است ، زیرا چین در حال حاضر سریعترین رشد اقتصادی را دارد. تحصیل و زندگی با هزینه کم در دانشگاههایی معتبر چیزی است که در کمتر کشوری امکان آن وجود دارد. در مواردی که هزینه زندگی و شهریه دانشگاهها در یک کشور پایین است تقریبا خبری از کیفیت نیست و اگر هم کیفیت زندگی و تحصیل برایمان مهم باشد باید برای دستیابی به آن هزینه بالایی پرداخت کنیم. دانشگاه های چین در این میان شرایط متفاوتی دارند؛ آنها کیفیت و اعتبار را در کنار مقرون به صرف بودن نشانده اند.

بهترین دانشگاه های کشور چین

دانشگاه فودان

دانشگاه فودان چین (Fudan University) در سال ۱۹۰۵ با نام اولیه مدرسه عمومی فودان (Fudan Public School) در شانگهای چین بنا شد. این دانشگاه یکی از اولین و کلیدی‌ترین دانشگاه‌های چین است که در سال ۱۹۱۷ به ‌عنوان یک دانشگاه خصوصی شناخته شد. دانشگاه فودان چین در حال حاضر سی هزار دانشجوی خوب دارد که در این میان دانشجویان بین‌المللی علاقمند به تحصیل در چین پانزده درصد از جمعیت دانشجویان مقطع کارشناسی را به خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه فودان در مقطع کارشناسی هفتاد رشته را در گروه‌های هنر، علوم انسانی و علوم پایه ارائه می‌دهد.

دانشگاه ووهان 

دانشگاه ووهان چین در شهر ووهان ، مرکز ایالت هوبئی ، چین، واقع شده است وتوسط اداره وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین اداره می شود. دانشگاه ووهان (WHU) یک دانشگاه جامع و کلیدی ملی است که مستقیما تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. همچنین یکی از پروژه های “211 Project” و “985 Project” است که با حمایت کامل در ساخت و توسعه از دولت مرکزی و محلی چین است. تاریخچه دانشگاه ووهان بر میگردد به موسسه Ziqiang که در سال 1893 توسط فرماندار ژانگ Zhidong، در استان هوبئی تاسیس شد. در روند توسعه و تکامل، این موسسه چندین بار نام خود را تغییر داد تا آن که در سال 1928 به عنوان دانشگاه ملی ووهان نامگذاری شد.

دانشگاه شیان جیائوتونگ

دانشگاه شیان جیائوتونگ (Xi’an Jiaotong) دانشگاهی کلیدی است که مستقیماً زیر نظارت وزارت آموزش و پرورش چین مدیریت می‌شود. دانشگاه شیان جیائوتونگ یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های چین است که دولت مرکزی در برنامه های هفتم و هشتم پنج ساله، همچون “پروژۀ ۲۱۱” و “پروژۀ ۹۸۵″، از آن پشتیبانی می‌کرد تا تبدیل به دانشگاهی تراز اول شد که دانشجویان بین‌المللی علاقمند به تحصیل در چین را مجذوب خود کرده است.

دانشگاه های کشور روسیه

از آنجا که در دانشگاه های روسیه اکثر دوره ها به زبان روسی تدریس می شوند، احتمالاً لازم است ابتدا زبان را یاد بگیرید و مهارت زبان خود را به اثبات برسانید. با این وجود، نیازی به نگرانی نیست، زیرا برخی از دانشگاه های روسیه برنامه های مقدماتی یک ساله را برای افراد تازه وارد ارائه می دهند تا از طریق دوره های مربوط به زبان، فرهنگ و سبک زندگی روسی کاملاً در جامعه روسیه ادغام شوند.

یکی از شرایط ورود به دانشگاه های روسیه آزمون های ورودی دانشگاه می باشد.امتحانات ورود به کشور روسیه در تعیین اینکه آیا دانشجو در دانشگاه منتخب خود پذیرفته خواهد شد یا نه نقش مهمی ایفا می کند. امتحان دولتی یکپارچه (EGE) ، مانند SAT مورد استفاده در ایالات متحده ، یک تست استاندارد برای پذیرش دانشگاه در کشور استفاده می شود.

بهترین دانشگاه های کشور روسیه

دانشگاه لومونوسوف

دانشگاه لومونوسوف در شمار یکی از زیباترین و با عظمت‌ترین دانشگاه‌های جهان از لحاظ معماری، به شمار می‌آید. دانشگاه لومونوسوف ابتدا در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۷۷۵ میلادی، با همت میخائیل واسیلویچ لومونوسوف در ساختمان نه چندان بزرگی در میدان سرخ تأسیس شد. این نخستین دانشگاه روسیه بود. این دانشگاه همیشه بالاترین رتبه را در میان دانشگاه های روسیه در هر دو رده بندی BRICS و رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS دارد که در رتبه بندی BRICS در جایگاه هفتم و در رتبه بندی جهانی در جایگاه ۱۰۸ است.

دانشگاه پزشکی سچینوا

دانشگاه پزشکی سچینوا مسکو به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشکده های پزشکی در روسیه در سال 1758 به عنوان مرکز پزشکی امپراطوری مسکو تاسیس و راه اندازی شد. بعد از ایوان سچنف یکی از فارغ التحصیلان دکترای امپراطوری مسکو، به این نام خوانده شد ، کسی که به عنوان “پدر فیزیولوژی روسی” شناخته می شود . دانشگاه پزشکی سچینوا مسکو در سال 1930 مستقل شد . بیش از 2 قرن ، دانشگاه پزشکی سچینوا در نظام بهداشت و درمان روسیه بوده است. پزشکانی برجسته و دانشمندانی که نقش مهمی در پیشرفت پزشکی را داشته اند در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

دانشگاه سماشکو

دانشگاه سماشکو روسیه در 2 آوریل 1922 به عنوان یک موسسه دولتی دندانپزشکی MMSI جهت تحصیل پزشکی و تحصیل دندانپزشکی آغاز به فعالیت نمود. هزینه تحصیل به زبان روسی کمتر می باشد و دانشجو ملزم به گذراندن دوره 9 ماهه پادفک می باشد. امکان استفاده از خوابگاه با هزینه جداگانه برای دانشجویان خارجی مهیا می باشد. دانشگاه سماشکو شامل کتابخانه و آزمایشگاه و سالن سخنرانی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *