بورسیه های PhD دانشگاه HEC Paris فرانسه
اکتبر 18, 2023

ویزای چین

چین در شرق آسیا قرار دارد و از نظر وسعت خشکی دومین کشور بزرگ دنیا است. به همین دلیل در بین تمام کشورهای دنیا، بیشترین خط مرزی را دارد. چین با 14 کشور مختلف دارای خط مرزی است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران به صورت زمینی به چین سفر می‌کنند. علاوه بر وسعت، چین در زمینه اقتصاد نیز در ردیف قدرتمندترین‌ها قرار دارد و صاحب دومین اقتصاد قدرتمند دنیا است. به همین دلیل فارغ از گردشگران، تجار و بازرگانان زیادی نیز هر سال به چین سفر می‌کنند. یکی از مقاصد اصلی گردشگران و تجار ایرانی نیز کشور چین است. البته مردم اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران برای ورود به چین ملزم به اخذ ویزای چین هستند.

ویزای چین به شما اجازۀ ورود و خروج به خاک کشور چین را می‌دهد. اگر شما قصد مهاجرت به کشور چین، زندگی در کشور چین، تحصیل در کشور چین، کار در کشور چین یا سفر به کشور چین را دارید، باید ویزای چین را دریافت کنید. در واقع برای ورود به کشور چین با هر هدفی باید ویزای این کشور را بگیرید. برای آشنایی بیشتر با انواع ویزاهای کشور چین و شرایط دریافت آن‌ها تا پایان با مقاله هورام گشت همراه باشید.

 

 دریافت ویزای چین

ویزا یک برگ مسافرتی است که به وسیلۀ آژانس‌های دولتی مجاز برای شهروندان خارجی که متقاضی ورود، خروج یا ترانزیت از طریق خاک کشور میزبان هستند، براساس قوانین و مقررات کشور میزبان صادر می‌شود. طبق قوانین بین‌المللی، همۀ کشورها می‌توانند در ورود و خروج و ترانزیت افراد از مرز کشور خودشان در مواردی اجازه صادر کنند و در مواردی این اجازه را لغو کنند. مقامات کنسولی چین نیز درباره نوع، تعداد ورودی‌ها، اعتبار و مدت زمان اقامت ویزا که بر اساس قوانین و مقررات چین صادر می‌شود، تصمیم می‌گیرند. در ادامه بیشتر با این تصمیمات آشنا می‌شوید.

 

انواع ویزای چین

همۀ افرادی که خارج از کشور چین هستند برای ورود به کشور چین جهت تفریح، کار، سفر یا … نیاز به دریافت ویزای کشور چین دارند. در ادامۀ مطلب با انواع ویزاهای کشور چین و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر کدام از این ویزاها آشنا می‌شویم.

ویزای C: ویزای خدمه چین

این ویزا مخصوص خدمه و کارکنان شرکت‌های هواپیمایی، راه آهن، قطار و کشتی کشور چین است. برای دریافت این ویزا باید مدارک تائید شده و معتبر توسط خطوط هوایی خارجی، شرکت‌های حمل و نقل و یا دعوت‌نامه صادر شده توسط سازمان‌های مربوطه در چین داشته باشید. مدت اقامت معمول برای این ویزا 7 تا 10 روز است. اگر به اقامت بیش از 10 روز نیاز دارید، باید به طور خاص در فرم درخواست ویزا ذکر کنید که توسط کنسولگری تائید شود.

ویزای D: ویزای اقامت دائم چین

ویزای F: ویزای بازدید‌کننده چین (بازدید از فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی، علمی و غیر تجاری)

این ویزا برای کسانی که برای سخنرانی، مبادلات علمی، فناوری و فرهنگی، تورهای مطالعاتی و … به کشور چین دعوت شده‌اند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید دعوت‌نامه‌ای که توسط سازمان‌ها یا شهروندان چین صادر شده است، داشته باشید. به‌طور معمول مدت اقامت ویزای F چین 30 روز است. به این معنی که از تاریخ ورود می‌توانید حداکثر 30 روز اقامت داشته باشید. در صورت نیاز به مدت طولانی‌تر، آن را به وضوح در فرم درخواست خود اضافه کنید. سفارت ممکن است مدت اقامت را با توجه به نیاز شما تمدید کند

ویزای G: ویزای ترانزیت چین

این ویزا برای خارجی‌هایی که برای ترانزیت به کشوری دیگر، از کشور چین عبور می‌کنند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید بلیط معتبر ترانزیت وابسته به قطار، هواپیما یا کشتی بین‌المللی از طریق چین داشته باشید. اعتبار این ویزا سه ماه است و حداکثر مدت مجاز اقامت 7 الی 10 روز است.

 

ویزای J1: ویزای روزنامه‌نگاری چین (برای روزنامه‌نگاران خارجی مقیم در چین)

این ویزا برای روزنامه‌نگارانی که برای فعالیت کاری طولانی‌مدت به کشور چین می‌آیند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید اعلان‌های صادرشده توسط بخش اطلاعات وزارت خارجه چین و نامه‌های رسمی از کارفرمای متقاضی داشته باشید. اعتبار این ویزا تا 30 روز بعد از ورود فرد به کشور چین است و در این مدت باید نسبت به دریافت اقامت موقت که تا پنج سال امکان‌پذیر است، اقدام کنید.

ویزای J2: ویزای روزنامه‌نگاری چین (روزنامه‌نگاران خارجی که برای پوشش خبری موقت از چین بازدید می‌کنند)

این ویزا برای روزنامه‌نگارانی که جهت فعالیت کاری کوتاه‌مدت‌ به کشور چین می‌آیند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید اعلان‌های صادرشده توسط بخش اطلاعات وزارت خارجه چین یا سایر مقامات چینی و نامه‌های رسمی از کارفرمای متقاضی به همراه داشته باشید. دارنده این ویزا، باید حداکثر 90 الی 180 روز از تاریخ صدور وارد چین شود، در غیر این صورت ویزا منقضی شده و باطل است.

ویزای L: ویزای توریستی چین

ویزای توریستی چین برای افراد خارجی که قصد بازدید از کشور چین را دارند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید بلیت رفت‌ و آمد سفر به چین و برگه‌ رزرو هتل را ارائه دهید. در صورتی‌که دعوت‌نامه دارید، باید برگه دعوت‌نامه و کپی پاسپورت، کپی گواهی شناسایی و اجازه اقامت دعوت‌کننده را داشته باشید. در بیشتر مواقع مدت اقامت افراد با ویزای L حدود 30 روز است.

ویزای M: ویزای تجاری بازرگانی چین

این ویزا برای افراد خارجی که قصد تجارت و بیزینس در کشور چین را دارند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید دعوت‌نامه از شخصی که در چین اقامت دارد داشته باشید. به طور معمول اعتبار این ویزا حدود سه ماه است در حالی که مدت مجاز اقامت 30 روز است و با توجه به موارد شخصی متقاضیان می‌تواند طولانی‌تر باشد.

ویزای Q1: ویزای پیوست خانواده چین

این ویزا برای افرادی است که اقوام درجه یک آن‌ها در چین زندگی می‌کنند و آن‌ها برای دید و بازدید از آن‌ها باید به چین سفر کنند و بیش از 180 روز در چین اقامت دارند. برای دریافت این ویزا باید نامه دعوت‌نامه از اقوام خود در چین را همراه یک نسخه از کپی شناسنامه شخصی و مجوز اقامت دائم چین اقوام و اصل و کپی مدارک خویشاوندی همراه، ارائه بدهید. 30 روز بعد از ورود به کشور چین باید نسبت به دریافت اقامت موقت اقدام کنید. اعتبار اقامت موقت می‌تواند بین یک تا سه سال متغیر باشد.

ویزای Q2: ویزای بازدید خانواده چین

این ویزا برای کسانی است که خانوادۀ درجه یک آن‌ها در چین اقامت دارند و افراد برای بازدید از آن‌ها به چین سفر می‌کنند و کمتر از 180 روز در چین اقامت دارند. برای دریافت این ویزا باید نامه دعوت‌نامه از اقوام خود در چین را به همراه یک نسخه از کپی شناسنامه شخصی و مجوز اقامت دائم چین اقوام و اصل و کپی مدارک خویشاوندی را همراه داشته باشید. اعتبار این ویزا 30 الی 180 روز است و دارندگان ویزا تا مدت مذکور در ویزا می‌توانند در چین بمانند.

ویزای R: ویزای استعدادهای حرفه‌ای چین

این ویزا برای افراد با استعدادهای درخشان و پرسنل حرفه‌ای و با مهارت که کشور چین در حرفه‌ای خاص به این افراد نیازمند است، صادر می‌شود. برای دریافت کردن این ویزا باید نامه تأیید استعدادهای خارجی سطح بالا از دفتر امور کارشناسان خارجی سطح استان چین را بگیرید. معمولاً آن‌ها می‌توانند با اعتبار پنج یا ده سال یک ویزای استعدادی چند بار ورود دریافت کنند و همسر و فرزندان خردسال آن‌ها می‌توانند ویزای نسبی را که در اکثر موارد به نوع S2 اشاره دارد، با اعتبار یکسان دریافت کنند. مدت زمان هر اقامت می تواند تا 180 روز ادامه داشته باشد.

ویزای S1 چین

این ویزا برای اعضای خانواده اتباع خارجی که در چین کار و یا تحصیل می‌کنند، (در صورتی‌که اعضای خانواده قصد اقامت در کشور چین به مدت کمتراز ۱۸۰ روز را داشته باشند) صادر می‌شود. همچنین برای افرادی که به منظور کارهای شخصی (درمان پزشکی، شکایت، میراث، فرزند‌خواندگی) و اقامت کمتر از 180 روز به کشور چین سفر کنند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید مدارک ذکر شده را داشته باشید: دعوت‌نامه از بستگان در چین، کپی گذرنامه شخصی خود، اجازه اقامت برای بیگانگان و اصل و کپی مدارک خویشاوندی.

ویزای S2 چین

این ویزا برای اعضای خانواده اتباع خارجی که در چین کار و یا تحصیل می‌کنند، صادر می‌شود (در صورتی‌که اعضای خانواده قصد اقامت در کشور چین به مدت بیشتر از 180 روز را داشته باشند). علاوه بر این برای افرادی که برای کارهای شخصی (درمان پزشکی، شکایت، میراث، فرزند‌خواندگی) و اقامت بیش از 180 روز به کشور چین سفر کنند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید مدارک زیر را داشته باشید: نامه‌ دعوت از بستگان در چین، کپی گذرنامه شخصی خود، اجازه اقامت برای بیگانگان و اصل و کپی مدارک خویشاوندی. کسی که ویزای S2 چین را دریافت می‌کند، 30 روز بعد از ورود به کشور چین باید نسبت به اقامت موقت اقدام کند. اعتبار این ویزا بستگی به مدت اقامت موقت دارد.

ویزای X1: ویزای تحصیل در چین برای بیش‌ از ۱۸۰ روز

این ویزا برای دانشجویانی که برای طی کردن دورۀ تحصیلی و یا کلاس‌های بلندمدت به چین سفر می‌کنند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید اصل و کپی اعلامیه پذیرش از چین را داشته باشید. اعتبار این ویزا 90 روز بعد از تاریخ صدور است. دانشجویان طی 90 روز بعد از ورود به کشور چین باید نسبت به دریافت اقامت موقت، اقدام کنند.

ویزای X2: ویزای تحصیل در چین برای کم‌تر از ۱۸۰ روز

این ویزا برای دانشجویانی که برای گذراندن دوره تحصیلی و یا کلاس‌های کوتاه مدت به چین سفر می‌کنند، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید اصل و کپی اعلامیه پذیرش از چین را داشته باشید. اعتبار این ویزا 90 روز بعد از تاریخ صدور است.

ویزای Z ویزای کاری چین

ویزای کار چین یا ویزای Z برای خارجیانی صادر می‌شود که برای یک پیشنهاد شغلی با حقوق یا به منظور اجرای برنامه‌های تفریحی تجاری در چین به این کشور می‌روند. اعتبار ویزای Z، 30 روز بعد از ورود است. در این مدت فرد باید با کارفرما قرارداد ببندد و برای دریافت اقامت چین اقدام کند. مدت اقامت بر اساس مدت اقامت موقت تعیین می‌شود.

اگر شما به دسته های زیر تعلق دارید، باید نسبت به دریافت ویزای Z اقدام کنید:

افرادی که برای پشتیبانی فنی، تحقیق و توسعه، مدیریت یا مشاوره و هرگونه فعالیت تجاری به کشور چین سفر می‌کنند و اقامت کم‌‌تر از 90 روز در چین دارند.
افرادی که برای تولید فیلم (شامل تبلیغات و مستند)، نمایش‌های مد (از جمله مدل ماشین ، تبلیغات هواپیما و غیره) به چین سفر می‌کنند.

افرادی که برای اجرای سرگرمی و نمایش به چین سفر می‌کنند.

مربیان و ورزشکارانی که برای کارآموزی یا دوره ورزشی به منظور استخدام در کشور چین به این کشور سفر می‌کنند.

 

مدارک اولیه برای دریافت ویزای چین

برای دریافت ویزای چین، باید با مراجعه به سفارت چین، بسته به نوع اقدام خود مدارک لازم را ارائه دهید. مدارکی که معمولاً برای دریافت ویزای چین نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • اصل گذرنامه (6 ماه از اعتبار گذرنامه باید باقی مانده باشد)
  • کپی گذرنامه
  • تصویر از برگه شماره‌های اضطراری
  • ارائه گذرنامه قبلی در صورت امکان
  • پر کردن فرم درخواست ویزا
  • دو عدد عکس که در 6 ماه اخیر گرفته شده است. (عکس باید مشخصات زیر را داشته باشد: نمای جلو، پس زمینه سفید، دراندازه 48 میلی‌متر در 33 میلی‌متر بدون پوشش سر)
  • دعوت‌نامه

 

ورود به کشور چین بدون ویزا

ویزا مجوز ورود افراد به کشور چین است. در بعضی موارد و برخی شرایط خاص افراد می‌توانند بدون داشتن ویزا و در مدت زمان کوتاهی در کشور چین اقامت داشته باشند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایلی که فرد می‌تواند بدون ویزا وارد کشور چین شود را نام برده‌ایم:

 طبق توافق دو جانبه بین کشور چین و بعضی از کشورهای خارجی، شهروندانی که شرایط لازم برای توافق دو جانبه را دارند می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد کشور چین شوند. ایران نیز جز این کشورها است و ایرانیانی که پاسپورت دیپلماتیک و یا خدماتی دارند، می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد کشور چین شوند.

 در صورتی که فردی از طریق قطار، هواپیما و یا کشتی بین‌المللی قصد سفر به کشور دیگر را داشته باشد، می‌تواند به مدت کم‌تر از ۲۴ ساعت بدون خروج از بندر در کشور چین اقامت کند.

 شهروندان ۵۱ کشور که دارای پاسپورت معتبر هستند و از طریق پروازهای بین‌المللی قصد سفر به کشور دیگر را دارند، می‌توانند به مدت 72 ساعت در شهر ترانزیت اقامت داشته باشند. متأسفانه ایران جز این کشورها نیست.

شهروندان کشورهایی که دارای روابط دیپلماتیک خوبی با کشور چین هستند و قصد سفر به هنگ کنگ یا ماکائو به مدت کمتر از 6 روز دارند، می‌توانند با گذرنامه معمولی وارد کشور چین شوند و نیاز به دریافت ویزا ندارند.

 دارندگان کارت اقامت دائم (گرین کارت چین)

 دارندگان کارت بیزینس APEC

 

مراحل درخواست ویزای چین

برای درخواست ویزای چین، باید فرم درخواست ویزای مربوطه را به همراه عکس رنگی اخیرا گرفته شده، گذرنامه معتبر و سایر اسناد و مدارک به کنسولگری چین در ایران ارسال کنید. در ادامه، مراحل دریافت ویزا توضیح داده می‌شود.

مرحله اول

در مرحلۀ اول باید بررسی کنید که شما به ویزا نیاز دارید یا خیر؟ در شرایط خاص که در بالا ذکر شد شما نیاز به ویزا ندارید.

مرحله دوم

بررسی کنید که بنا بر نوع سفر شما، کدام ویزا برای شما مناسب است

مرحله سوم

فرم درخواست ویزا را به همراه عکس اخیرا گرفته شده، گذرنامه و مدارک مورد نیاز متناسب با ویزای درخواستی تهیه کنید.

مرحله چهارم

به کنسولگری مراجعه حضوری داشته باشید و روند پردازش ویزا را پیگیری کنید.

مرحله پنجم

پس از مراجعه حضوری به کنسولگری و طی شدن فرآیند مربوطه، هزینه را پرداخت کنید ویز را دریافت کنید.

 

اعتبار ویزاهای چین

اعتبار انواع ویزاهای چین معمولا بین 3 ماه، 6 ماه، 1 سال و گاهی حتی 10 سال متغیر است. حواستان باشد که ویزا با اختیار دولت چین صادر می‌شود و بنابراین هیچ تضمینی برای صدور ویزا یا اعتبار، تعداد ورودی‌های مجاز یا مدت اقامت وجود ندارد.

 

زمان پردازش ویزای چین

متقاضی بعد از تکمیل مدارک و ارسال گذرنامه به کنسولگری چین باید منتظر پردازش مدارک برای دریافت ویزا باشد. در حالت معمول پروسۀ پردازش ویزا 1 تا 4 روز کاری طول می‌کشد. مدت زمان لازم برای ارسال ویزا نیز بستگی به سرویسی دارد که شما برای دریافت ویزا انتخاب می‌کنید. در سرویس معمولی 4 تا 5 روز طول می‌کشد تا شما ویزا را دریافت کنید. به تائید کنسولگری چین در برخی کشورها خدمات سرویس اکسپرس و سرویس سریع وجود دارد که با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید ویزای خود را سریع‌تر دریافت کنید.

 

نکات مهم درباره ویزا چین

با داشتن ویزای چین به تعداد دفعات ورود و خروج مجاز ذکر شده می‌توانید وارد این کشور شوید. به مدت ذکر شده می‌توانید در چین اقامت داشته باشید و همچنین اعتبار ویزای چین نیز در ویزا نوشته شده است.

تاریخ انقضا یک ویزا، تاریخی است که ویزا دیگر قابل استفاده نیست. ویزا به دلایلی چون تمام شدن تعداد ورود و خروج‌های مجاز و باطل شدن ویزا به هر دلیلی توسط کنسولگری چین قابل استفاده نیست. همچنین اگر شما بعد از ساعت 24 به وقت پکن در تاریخ ورودی درج شده در ویزایتان وارد کشور چین شوید، ویزا تائید نمی‌شود.

ورودی به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که دارنده ویزا اجازه دارد در طول مدت اعتبار ویزا وارد چین شود. تعداد دفعات مجاز برای ورود به کشور چین در ویزا درج شده و ممکن است یک بار، دو بار و چندین بار باشد.

مدت زمان هر اقامت به حداکثر تعداد روزهایی گفته می‌شود که دارنده ویزا اجازه دارد در چین اقامت داشته باشد.

 تمکن مالی برای سفارت چین

داشتن تمکن مالی در حال حاضر تنها شرط لازم برای دریافت ویزا بوده و تمامی افرادی که تمکن مالی داشته باشند می توانند ویزای چین را دریافت کنند. میزان تمکن مالی در حال حاضر برای هر نفر بین ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان است. برگه اثبات تمکن مالی باید از بانک دریافت شده و به زبان انگلیسی ترجمه شود. ترجمه این برگه باید ضمیمه پرونده مدارک متقاضی شده باشد. سایر شرایط دریافت ویزا به نوع ویزای درخواستی افراد بستگی خواهد داشت.

دانشجویانی که برای تحصیل به این کشور رفته اند، تنها ۳۰ روز وقت دارند تا حضور خود را در این کشور تایید کرده و مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی خود را نهایی کنند. مدت زمان اعتبار ویزای توریستی چین ۹۰ روز است، اما مسافران تنها اجازه اقامت در این کشور به مدت ۳۰ روز را خواهند داشت. پس از ارسال درخواست، در صورت قبولی فرد باید به سفارت چین برای مصاحبه مراجعه کند. برای دریافت ویزای چین، در مراحل نهایی نیاز به تایید سلامت پزشکی و دریافت برگه عدم سوسابقه هم خواهد بود.

آدرس سفارت چین

نشانی:  تهران، خیابان پاسداران، چهارراه فرمانیه، خیابان نارنجستان هفتم، شماره ١۵
تلفن سفارت:۱-۲۲۲۹۱۲۴۰ (۰۲۱)
تلفن بخش کنسولی:۲۲۸۰۲۷۷۲
ساعت کار سفارت:روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه؛ صبح‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰
ساعت کار بخش کنسولی:روزهای فرد صبح‌ها از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۲:۱۵ و بعد از ظهرها ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰
وب‌سایت سفارت چینir.chineseembassy.org
ایمیل:chinaemb_ir@mfa.gov.cn

جمع بندی درباره ویزای چین

در این مقاله تمام نکات را درباره دریافت ویزای چین بررسی کردیم. نحوه دریافت ویزا و مدارک لازم آن به نوع سفر متقاضیان بستگی خواهد داشت. اما در یک نگاه کلی می توان گفت که تقریبا تمامی افرادی که تمکن مالی داشته باشند، می توانند ویزای این کشور را دریافت کنند. بررسی مدارک برای اخذ ویزای چین به سه دسته معمولی، فوری و خیلی فوری تقسیم می شود. هزینه بررسی مدارک در هر کدام از این دسته ها متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سفر به چین و دریافت ویزای چین، می توانید با الی گشت تماس بگیرید. در صورتی که سوالی درباره این موضوع دارید، کارشناسان الی گشت در بخش نظرات پاسخگوی شما خواهند بود. از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

سوالات متداول درباره ویزای چین

هزینه دریافت ویزای چین چقدر است؟

هزینه دریافت ویزای چین به نوع سفر بستگی داشته و از ۱۱۰ دلار آمریکا تا ۱۵۰ دلار آمریکا متغیر است. اطلاعات بیشتر در این مقاله ارائه شده است.

شرایط دریافت ویزای چین چیست؟

در حال حاضر تنها شرط دریافت ویزای چین، داشتن تمکن مالی است. شرایط دریافت ویزا بسته به نوع درخواست ممکن است متفاوت باشد. برای اطلاعات بیشتر با یک متخصص تماس بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای چین کدام اند؟

مهم ترین مدارک برای دریافت ویزا شامل پاسپورت و برگه اثبات تمکن مالی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدارک لازم برای دریافت ویزای چین به این مطلب مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *