تحصیل رایگان در آلمان , مهاجرت تحصیلی به آلمان , تحصیل در چین
تحصیل در ژاپن
ژانویه 7, 2019
راه های تحصیل کانادا
راه های تحصیل در کانادا
ژانویه 8, 2019

تمام آنچه که باید درمورد تحصیل در ژاپن بدانید!

 تحصیل پزشکی در ژاپن

چگونه تحصیلی آسان در ژاپن داشته باشیم؟

تحصیل در رشته های پزشکی

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی زیادی اعم از دولتی و خصوصی در ژاپن وجود دارد. لازم است پیش از انتخاب دانشگاه لیست دانشگا های معتبر از نظر وزارت بهداشت را بررسی کرد تا بتوان بعد از اتمام تحصیل و بدون هیچ مشکلی در ایران نیز مشغول به کار شد. در ژاپن 83 دانشگاه در حوزه پزشکی و 29 دانشگاه ها در حوزه دندانپزشکی فعال هستند.

برای اخذ پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن باید ابتدا ریزنمرات دوره دیپلم و پیش دانشگاهی به دانشگاه های ژاپن ارسال شود. بعد از تایید ریزنمرات توسط دانشگاه ژاپن، متقاضی برای آزمون ورودی دانشجویان خارجی دعوت میشود. نام این آزمون EJU (آزمون استاندارد) می باشد. این آزمون فقط یک بار در سال برگزار میشود و متقاضی برای شرکت در آزمون باید به ژاپن سفر کند. پس از بررسی مدارک توسط دانشگاه و قبولی در آزمون ورودی ، متقاضی می تواند به دانشگاه وارد شده و در رشته موردنظر در ژاپن شروع به تحصیل کند.

عموما تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن به زبان ژاپنی می باشد. البته در برخی از دانشگاه های بین المللی ژاپن امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد. دوره های آموزش زبان ژاپنی به مدت 6 ماه در دانشگاه ها برای متقاضیان برگزار میشود. هزینه ای مضاف بر هزینه دانشگاه و شهریه بابت آموزش زبان ژاپنی دریافت میشود.

به طور کلی اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی ژاپن نسبت به دانشگاه های دولتی آسانتر است. امکان اخذ بورسیه برای دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی با توجه به سابقه تحصیلی در دو ترم اول وجود دارد. هرچه فرد معدل بالاتری داشته باشد شانس بیشتری برای دریافت بورسیه ژاپن دارد.

هزینه های تحصیل درژاپن

دانشجو باید منتظر پرداخت عددی بین ۵۰۰ هزار ین تا ۱ میلیون ین (۱۹ میلیون تا ۳۸ میلیون تومان) در سال برای شهریه دانشگاه های ژاپن باشد. اما این‌گونه نیست که هرچه رتبه دانشگاه در جهان بالاتر باشید شهریه بالاتری نیز از دانشجویان اخذ می‌کند. برای مثال دو تا از بهترین دانشگاه‌های ژاپن طبق رتبه‌بندی دانشگاهی QS، یعنی دانشگاه توکیو و اوساکا، تقریبا برای تمامی رشته‌های کارشناسی و مقاطع بالاتر شهریه‌ای برابر با ۵۳۵ هزار ین (۲۰ میلیون تومان) در سال از دانشجویان طلب می‌کنند. البته علاوه بر شهریه، این دو دانشگاه ژاپن هزینه دیگری به مقدار ۲۸۲ هزار ین (۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) بابت «هزینه پذیرش» از دانشجویان اخذ می‌کند. به علاوه دانشجویان مقیم ژاپن سالانه باید بین ۱۷ هزار ین تا ۳۰ هزار ین (۶۵۰ هزار تا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) بابت «هزینه امتحانات» پرداخت کنند.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن پر هزینه ترین تحصیل در میان کشورهای آسیایی به حساب می آید. اما تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن نسبت به کشورهای غربی کم هزینه تر است.

هزینه آزمون ورودی EJU هر سال تغییر میکند و مبلغی بین 7000 تا 13000 ین ژاپن میباشد. این هزینه برای پذیرش توسط اکثر دانشگاه ها گرفته میشود. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن به طور معمول بین 500 هزار تا 1 میلیون ین در سال میباشد. البته این ارقام مربوط به دانشگاه هایی با سطح متوسط در ژاپن می باشد و در دانشگاه هایی بالاتر و دانشگاه های خصوصی این مبلغ بیشتر میشود

محدودیت سنی برای تحصیل در ژاپن

محدودیت سنی صرفا برای دریافت بورس (و نه برای ادامه تحصیل) در ژاپن اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، متقاضی دریافت بورس در زمان ارائه درخواست در مقطع تحصیلات تکمیلی باید کمتر از ۳۵ سال، برای دوره کارشناسی ۱۸ تا ۳۰ سال و فارغ التحصیلان مدارس متوسطه یا معادل آن ۱۷ تا ۲۲ سال داشته باشند.

‌بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ژاپن

در ژاپن بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای دانشجویان خارجی وجود دارد که متدوال‌ترین آن‌ها در میان دانشجویان ایرانی بورسیه «مونبوکاگاکوشو» است که دانشجو می‌تواند از طریق سفارت ژاپن در تهران یا تماس مستقیم با استاد راهنما برای طی مراحل و دریافت آن اقدام کند.

از آنجایی که درصد دانشجویان خارجی به مراتب پایین‌تر از برنامه‌های دولت ژاپن است بنابراین دریافت بورسیه‌های تحصیلی نیز برای دانشجویان خارجی ساده‌تر می‌شود. «بورسیه دولت ژاپن» از جمله بورسیه‌هایی است که با توصیه یک دانشگاه ژاپنی یا سفارت ژاپن در کشور متقاضی به دانشجو اعطا می‌شود.

برای کسب اطلاعات مناسب در رابطه با بورسیه‌های تحصیلی کشور ژاپن می‌توان: 1 از وبسایت JASSO استفاده کرد 2 پایگاه داده‌ای که اداره پشتیبان آموزشی ژاپن (JPSS) فراهم آورده است جستجو کرد. 3 برقراری ارتباط با قسمت پذیرش دانشگاه مد نظر یا سفارت کشور ژاپن از دیگر گزینه‌ها است.

مدارک لازم جهت دریافت بورسیه

  • اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • پروپزال علمی و تحقیقاتی
  • حداقل معدل 16
  • پذیرش از 3 استاد دانشگاه های ژاپن
  • رزومه
  • مدرک زبان انگلیسی
  • گواهی پزشکی
  • مصاحبه در سفارت
  • امتحان در سفارت
  • تکمیل فرم های مربوط به سفارت
بیمه سلامت در آلمان

برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی کشور ژاپن برای دانشجویان خارجی عبارتند از:

• برنامه بورسیه ژاپن – ADB: بورسیه تحصیلی برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی از کشورهای آسیایی و حاشیه اقیانوس آرام که به قصد تحصیل در ژاپن و در رشته‌های مربوط به توسعه از جمله اقتصاد، مدیریت و علوم و فناوری وارد این کشور می‌شوند.
• برنامه بورسیه Aichi برای دانشجویان آسیایی: بورسیه‌های گوناگون برای دانشجویان آسیایی متقاضی تحصیل در مقاطع تکمیلی در رشته‌های تحصیلی صنعتی مورد تایید دولت در ژاپن.
• برنامه بورسیه Japan-IMF برای آسیا: بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که در حال حاضر در یکی از ارگان‌های دولتی مربوط به اقتصاد و امور مالی فعالیت دارند و به قصد تحصیل وارد کشور ژاپن می‌شوند. این بورسیه تنها برای برخی از کشورهای آسیایی فراهم شده است.
ه بورسیه‌های پژوهشی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش و فناوری ژاپن برای دانشجویان خارجی: بورسیه‌های دولتی برای تحصیل در مقاطع تکمیلی در ژاپن.
• بورسیه پست دکترای JSPS: بورسیه‌های تحصیلی برای افراد دارای مدرک PhD که برای پژوهش وارد کشور ژاپن می‌شوند.
• بورسیه «طراحی برای فردا» دانشگاه کیو برای دانشجویان خارجی: بورسیه تحصیلی دانشگاه کیو برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه های ژاپن.
• بورسیه رشته‌های مهندسی مقطع PhD دانشگاه KUT برای دانشجویان خارجی: بورسیه تحصیلی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی مقطع PhD در دانشگاه فناوری کوچی (KUT) در ژاپن
• بورسیه نهاد اوتسوکا توشیمی: بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی، تغذیه، تربیت بدنی یا مدیریت بازرگانی دانشگاه های ژاپن.
• بورسیه ویژه دانشگاه توکیو برای دانشجویان خارجی: بیش از ۱۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در مقاطع تکمیلی در دانشگاه توکیو ژاپن.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ژاپن

یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن بیمه سلامت است که دانشجویان بین‌المللی که قصد اقامت بیش از سه ماه در ژاپن را دارند، برای عضویت در این طرح ( بیمه سلامت ملی) که حدود ۷۰ درصد از هزینه درمان را شامل می‌شود، می‌توانند با ارائه مدارک تحصیلی خود برای آن اقدام کنند. بعد از این‌که دانشجو حق بیمه را پرداخت و ثبت‌نام نهایی شد باید به صورت ماهیانه هزینه بیمه را به دولت ژاپن بپردازد.

تعطیلات پایان سال تحصیلی

آغاز سال تحصیلی در ژاپن دانشگاهی در ماه آوریل و پایان آن در ماه مارس است و کلاس‌ها معمولا به دو ترم تقسیم می‌شوند، ترم اول (آوریل -سپتامبر) و ترم دوم (اکتبر-مارس)؛ ولی بسیاری از دانشگاه‌های ژاپن دانشجویان بین‌المللی جدید را در ماه سپتامبر می‌پذیرند. دوره‌های تعطیلات طولانی مدتی در موسسات آموزش عالی ژاپن در سال تحصیلی وجود دارد: تعطیلات تابستانی (اواخر جولای-اواخر ماه اوت)، تعطیلات زمستانی (اواخر ماه دسامبر-اوایل ژانویه) و تعطیلات بهاری (اواخر فوریه-اوایل آوریل

کار و ویزای دانشجویی در ژاپن

دانشجویان خارجی که تحصیل آن‌ها در ژاپن بیش از سه ماه به طول می‌انجامد، باید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند. برای این کار دانشجو ابتدا باید گواهی شایستگی اخذ کند، که این گواهی را موسسه آموزشی که دانشجو از آن پذیرش گرفته است، به وزارت امور خارجه ژاپن ارسال می‌کند. زمانی که این گواهی ارسال شد، دانشجو باید از طریق سفارت ژاپن در ایران به دریافت ویزای دانشجویی اقدام کند. جدا از اصل این گواهی و یک کپی از آن دانشجو باید پاسپورت معتبر، فرم ویزای دانشجویی و همچنین یک قطعه عکس پاسپورتی هم به سفارت ارائه کند.

شرایط کار دانشجویی

چنانچه دانشجو قصد داشته باشد در کنار تحصیل در ژاپن کار پاره‌وقتی هم داشته باشد، باید مجوز آن را به‌صورت جداگانه دریافت کند. فرد این مجوز را به محض ورود به خاک ژاپن می‌تواند از اداره مهاجرت منطقه اقامتش درخواست کند. به‌ طور کلی، این مجوز به دانشجو اجازه ۲۸ ساعت کار در هفته در طول ترم تحصیلی و هشت ساعت کار در زمان‌های تعطیلی می‌دهد. این مدت زمان کار برای دانشجو درآمدی معادل ۳۳۶۰۰ ین در هفته را دارد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

همسران و فرزندان دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌، کالج، کالج آموزش‌های حرفه‌ای و غیره در ژاپن تحصیل می‌کنند، می‌توانند در ژاپن تحت ویزای «وابسته» وضعیت اقامت بگیرند، مشروط به اینکه دانشجویان بتوانند هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود را متحمل شوند.

آب و هوای ژاپن

ژاپن در فصل های مختلف سال آب و هوای متفاوتی دارد.زمستان های ژاپن سرد و تابستان های آن گرم و شرجی است.ژاپن کشوری جزیره ای است و به ویژه در شهرهای ساحلی میزان رطوبت زیاد است. اما در بهار و تابستان رخی مناطق آن آب و هوای بسیار مناسبی دارد. در زمستان میانگین درجه حرارت ژاپن در نقاط مختلف متفاوت است، اما به‌طور متوسط بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد در نوسان است. از ماه مارس که همزمان با عید نوروز است، آب و هوای ژاپن با فرار رسیدن بهار گرم‌تر می‌شود و در تابستان به میانگین ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تحصیل در مقاطع پایین‌تر از لیسانس تحصیل در ژاپن به زبان ژاپنی خواهد بود، اما در سطح تحصیلات تکمیلی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. بنابراین، متقاضیانی که قصد تحصیل در ژاپن را داشته باشند، می‌توانند به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. در نتیجه، در سطح کارشناسی داشتن تسلط کافی به زبان ژاپنی مورد نیاز است. البته فراگیری زبان ژاپنی به مراتب مشکل‌تر از زبان انگلیسی است و اغلب دانشجویان برای تحصیل در ژاپن تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند

دسترسی سریع

تمام آنچه که باید درمورد تحصیل در ژاپن بدانید!

 

تحصیل پزشکی در ژاپن

تحصیل پزشکی در ژاپن دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی زیادی اعم از دولتی و خصوصی در ژاپن وجود دارد. لازم است پیش از انتخاب دانشگاه لیست دانشگا های معتبر از نظر وزارت بهداشت را بررسی کرد تا بتوان بعد از اتمام تحصیل و بدون هیچ مشکلی در ایران نیز مشغول به کار شد. در ژاپن 83 دانشگاه در حوزه پزشکی و 29 دانشگاه ها در حوزه دندانپزشکی فعال هستند.

برای اخذ پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن باید ابتدا ریزنمرات دوره دیپلم و پیش دانشگاهی به دانشگاه های ژاپن ارسال شود. بعد از تایید ریزنمرات توسط دانشگاه ژاپن، متقاضی برای آزمون ورودی دانشجویان خارجی دعوت میشود.  تحصیل پزشکی در ژاپن نام این آزمون EJU (آزمون استاندارد) می باشد. این آزمون فقط یک بار در سال برگزار میشود و متقاضی برای شرکت در آزمون باید به ژاپن سفر کند. پس از بررسی مدارک توسط دانشگاه و قبولی در آزمون ورودی ، متقاضی می تواند به دانشگاه وارد شده و در رشته موردنظر در ژاپن شروع به تحصیل کند.

عموما تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن به زبان ژاپنی می باشد. البته در برخی از دانشگاه های بین المللی ژاپن امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد. دوره های آموزش زبان ژاپنی به مدت 6 ماه در دانشگاه ها برای متقاضیان برگزار میشود. تحصیل پزشکی در ژاپن هزینه ای مضاف بر هزینه دانشگاه و شهریه بابت آموزش زبان ژاپنی دریافت میشود.

به طور کلی اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی ژاپن نسبت به دانشگاه های دولتی آسانتر است. تحصیل پزشکی در ژاپن امکان اخذ بورسیه برای دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی با توجه به سابقه تحصیلی در دو ترم اول وجود دارد. هرچه فرد معدل بالاتری داشته باشد شانس بیشتری برای دریافت بورسیه ژاپن دارد.

هزینه های تحصیل در ژاپن

دانشجو باید منتظر پرداخت عددی بین ۵۰۰ هزار ین تا ۱ میلیون ین (۱۹ میلیون تا ۳۸ میلیون تومان) در سال برای شهریه دانشگاه های ژاپن باشد. اما این‌گونه نیست که هرچه رتبه دانشگاه در جهان بالاتر باشید شهریه بالاتری نیز از دانشجویان اخذ می‌کند. برای مثال دو تا از بهترین دانشگاه‌های ژاپن طبق رتبه‌بندی دانشگاهی QS، یعنی دانشگاه توکیو و اوساکا، تقریبا برای تمامی رشته‌های کارشناسی و مقاطع بالاتر شهریه‌ای برابر با ۵۳۵ هزار ین (۲۰ میلیون تومان) در سال از دانشجویان طلب می‌کنند. تحصیل پزشکی در ژاپن البته علاوه بر شهریه، این دو دانشگاه ژاپن هزینه دیگری به مقدار ۲۸۲ هزار ین (۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) بابت «هزینه پذیرش» از دانشجویان اخذ می‌کند. به علاوه دانشجویان مقیم ژاپن سالانه باید بین ۱۷ هزار ین تا ۳۰ هزار ین (۶۵۰ هزار تا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) بابت «هزینه امتحانات» پرداخت کنند.


هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن پر هزینه ترین تحصیل در میان کشورهای آسیایی به حساب می آید. تحصیل پزشکی در ژاپن اما تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن نسبت به کشورهای غربی کم هزینه تر است.

هزینه آزمون ورودی EJU هر سال تغییر میکند و مبلغی بین 7000 تا 13000 ین ژاپن میباشد. این هزینه برای پذیرش توسط اکثر دانشگاه ها گرفته میشود. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ژاپن به طور معمول بین 500 هزار تا 1 میلیون ین در سال میباشد. تحصیل پزشکی در ژاپن البته این ارقام مربوط به دانشگاه هایی با سطح متوسط در ژاپن می باشد و در دانشگاه هایی بالاتر و دانشگاه های خصوصی این مبلغ بیشتر میشود

محدودیت سنی برای تحصیل در ژاپن

محدودیت سنی صرفا برای دریافت بورس (و نه برای ادامه تحصیل) در ژاپن اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، متقاضی دریافت بورس در زمان ارائه درخواست در مقطع تحصیلات تکمیلی باید کمتر از ۳۵ سال، برای دوره کارشناسی ۱۸ تا ۳۰ سال و فارغ التحصیلان مدارس متوسطه یا معادل آن ۱۷ تا ۲۲ سال داشته باشند.

بیمه سلامت در آلمان

‌بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ژاپن

در ژاپن بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای دانشجویان خارجی وجود دارد که متدوال‌ترین آن‌ها در میان دانشجویان ایرانی بورسیه «مونبوکاگاکوشو» است که دانشجو می‌تواند از طریق سفارت ژاپن در تهران یا تماس مستقیم با استاد راهنما برای طی مراحل و دریافت آن اقدام کند.

از آنجایی که درصد دانشجویان خارجی به مراتب پایین‌تر از برنامه‌های دولت ژاپن است بنابراین دریافت بورسیه‌های تحصیلی نیز برای دانشجویان خارجی ساده‌تر می‌شود. «بورسیه دولت ژاپن» از جمله بورسیه‌هایی است که با توصیه یک دانشگاه ژاپنی یا سفارت ژاپن در کشور متقاضی به دانشجو اعطا می‌شود تحصیل پزشکی در ژاپن .

برای کسب اطلاعات مناسب در رابطه با بورسیه‌های تحصیلی کشور ژاپن می‌توان:
1 از وبسایت JASSO استفاده کرد
2 پایگاه داده‌ای که اداره پشتیبان آموزشی ژاپن (JPSS) فراهم آورده است جستجو کرد.
3 برقراری ارتباط با قسمت پذیرش دانشگاه مد نظر یا سفارت کشور ژاپن از دیگر گزینه‌ها است.


مدارک لازم جهت دریافت بورسیه

  • 1.اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • 2.پروپزال علمی و تحقیقاتی
  • 3.حداقل معدل 16
  • 4.پذیرش از 3 استاد دانشگاه های ژاپن
  • 5.رزومه
  • 6.مدرک زبان انگلیسی
  • 7.گواهی پزشکی
  • 8.مصاحبه در سفارت
  • 9.امتحان در سفارت
  • 10.تکمیل فرم های مربوط به سفارت

برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی کشور ژاپن برای دانشجویان خارجی عبارتند از:

• برنامه بورسیه ژاپن – ADB: بورسیه تحصیلی برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی از کشورهای آسیایی و حاشیه اقیانوس آرام که به قصد تحصیل در ژاپن و در رشته‌های مربوط به توسعه از جمله اقتصاد، مدیریت و علوم و فناوری وارد این کشور می‌شوند.
• برنامه بورسیه Aichi برای دانشجویان آسیایی: بورسیه‌های گوناگون برای دانشجویان آسیایی متقاضی تحصیل در مقاطع تکمیلی در رشته‌های تحصیلی صنعتی مورد تایید دولت در ژاپن.
• برنامه بورسیه Japan-IMF برای آسیا: بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که در حال حاضر در یکی از ارگان‌های دولتی مربوط به اقتصاد و امور مالی فعالیت دارند و به قصد تحصیل وارد کشور ژاپن می‌شوند. این بورسیه تنها برای برخی از کشورهای آسیایی فراهم شده است.
ه بورسیه‌های پژوهشی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش و فناوری ژاپن برای دانشجویان خارجی: بورسیه‌های دولتی برای تحصیل در مقاطع تکمیلی در ژاپن.
• بورسیه پست دکترای JSPS: بورسیه‌های تحصیلی برای افراد دارای مدرک PhD که برای پژوهش وارد کشور ژاپن می‌شوند.
• بورسیه «طراحی برای فردا» دانشگاه کیو برای دانشجویان خارجی: بورسیه تحصیلی دانشگاه کیو برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه های ژاپن.
• بورسیه رشته‌های مهندسی مقطع PhD دانشگاه KUT برای دانشجویان خارجی: بورسیه تحصیلی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی مقطع PhD در دانشگاه فناوری کوچی (KUT) در ژاپن
• بورسیه نهاد اوتسوکا توشیمی: بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی، تغذیه، تربیت بدنی یا مدیریت بازرگانی دانشگاه های ژاپن.
• بورسیه ویژه دانشگاه توکیو برای دانشجویان خارجی: بیش از ۱۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در مقاطع تکمیلی در دانشگاه توکیو ژاپن.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ژاپن

یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن بیمه سلامت است که دانشجویان بین‌المللی که قصد اقامت بیش از سه ماه در ژاپن را دارند، برای عضویت در این طرح ( بیمه سلامت ملی) که حدود ۷۰ درصد از هزینه درمان را شامل می‌شود، می‌توانند با ارائه مدارک تحصیل پزشکی در ژاپن تحصیلی خود برای آن اقدام کنند. بعد از این‌که دانشجو حق بیمه را پرداخت و ثبت‌نام نهایی شد باید به صورت ماهیانه هزینه بیمه را به دولت ژاپن بپردازد.

تعطیلات پایان سال تحصیلی

آغاز سال تحصیلی در ژاپن دانشگاهی در ماه آوریل و پایان آن در ماه مارس است و کلاس‌ها معمولا به دو ترم تقسیم می‌شوند، ترم اول (آوریل -سپتامبر) و ترم دوم (اکتبر-مارس)؛ ولی بسیاری از دانشگاه‌های ژاپن دانشجویان بین‌المللی جدید را در ماه سپتامبر می‌پذیرند. دوره‌های تعطیلات طولانی مدتی در موسسات آموزش عالی ژاپن در سال تحصیلی وجود دارد: تعطیلات تابستانی (اواخر جولای-اواخر ماه اوت)، تعطیلات زمستانی (اواخر ماه دسامبر-اوایل ژانویه) و تعطیلات بهاری (اواخر فوریه-اوایل آوریل

کار و ویزای دانشجویی در ژاپن

دانشجویان خارجی که تحصیل آن‌ها در ژاپن بیش از سه ماه به طول می‌انجامد، باید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند. برای این کار دانشجو ابتدا باید گواهی شایستگی اخذ کند، که این گواهی را موسسه آموزشی که دانشجو از آن پذیرش گرفته است، تحصیل پزشکی در ژاپن به وزارت امور خارجه ژاپن ارسال می‌کند. زمانی که این گواهی ارسال شد، دانشجو باید از طریق سفارت ژاپن در ایران به دریافت ویزای دانشجویی اقدام کند.
جدا از اصل این گواهی و یک کپی از آن دانشجو باید پاسپورت معتبر، فرم ویزای دانشجویی و همچنین یک قطعه عکس پاسپورتی هم به سفارت ارائه کند.

شرایط کار دانشجویی

چنانچه دانشجو قصد داشته باشد در کنار تحصیل در ژاپن کار پاره‌وقتی هم داشته باشد، باید مجوز آن را به‌صورت جداگانه دریافت کند. فرد این مجوز را به محض ورود به خاک ژاپن می‌تواند از اداره مهاجرت منطقه اقامتش درخواست کند. به‌ طور کلی، تحصیل پزشکی در ژاپن این مجوز به دانشجو اجازه ۲۸ ساعت کار در هفته در طول ترم تحصیلی و هشت ساعت کار در زمان‌های تعطیلی می‌دهد. این مدت زمان کار برای دانشجو درآمدی معادل ۳۳۶۰۰ ین در هفته را دارد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

همسران و فرزندان دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌، کالج، کالج آموزش‌های حرفه‌ای و غیره در ژاپن تحصیل می‌کنند، می‌توانند در ژاپن تحت ویزای «وابسته» وضعیت اقامت بگیرند، مشروط به اینکه دانشجویان بتوانند هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود را متحمل شوند.

آب و هوای ژاپن

ژاپن در فصل های مختلف سال آب و هوای متفاوتی دارد.زمستان های ژاپن سرد و تابستان های آن گرم و شرجی است.ژاپن کشوری جزیره ای است و به ویژه در شهرهای ساحلی میزان رطوبت زیاد است. تحصیل پزشکی در ژاپن اما در بهار و تابستان رخی مناطق آن آب و هوای بسیار مناسبی دارد. در زمستان میانگین درجه حرارت ژاپن در نقاط مختلف متفاوت است، اما به‌طور متوسط بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد در نوسان است. از ماه مارس که همزمان با عید نوروز است، آب و هوای ژاپن با فرار رسیدن بهار گرم‌تر می‌شود و در تابستان به میانگین ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تحصیل در مقاطع پایین‌تر از لیسانس تحصیل در ژاپن به زبان ژاپنی خواهد بود، اما در سطح تحصیلات تکمیلی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. بنابراین، متقاضیانی که قصد تحصیل در ژاپن را داشته باشند، می‌توانند به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. در نتیجه، در سطح کارشناسی داشتن تسلط کافی به زبان ژاپنی مورد نیاز است. تحصیل پزشکی در ژاپن البته فراگیری زبان ژاپنی به مراتب مشکل‌تر از زبان انگلیسی است و اغلب دانشجویان برای تحصیل در ژاپن تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *