رضایت چشمگیر دانشجویان دانشگاه های آلمان
رضایت چشمگیر دانشجویان دانشگاه های آلمان
ژانویه 27, 2019
لهستان دومین مقصد جذاب جهان برای سرمایه گذاری
لهستان دومین مقصد جذاب جهان برای سرمایه گذاری
ژانویه 28, 2019

چین کاشته های حاصل از سرمایه گذاری عظیم در علم را برداشت می کند

جهش چشمگیر چین در تعداد دانشمندان تراز اول جهان

براساس گزارش منتشر شده از موسسه “کلاریویت آنالیتیکس”( Clarivate Analytics) چین در میان کشورهای آسیایی تعداد دانشمندان خود در سال ۲۰۱۸ در سطح جهانی را افزایش داده است.

تعداد دانشمندان تراز اول جهانی چینی در سال 2018 ، 7.8 درصد از مجموع 6078 دانشمند جهانی را تشکیل داده است که جهشی چشمگیر نسبت به سهم 5.9 درصدی این کشور در سال 2014 داشته است.

آمریکا همچنان در تعداد دانشمندان جهانی با تعداد citationهای بالا با رقم 2.639 نفر یکه تازی می کند، اما سهم نسبی امریکا از 55 درصد در سال 2014 به 43 درصد در سال 2018 افت کرده است.

چین در جایگاه سوم و پس از بریتانیا با 9 درصد از دانشمندان برتر جهانی قرار گرفت و توانست از آلمان (5.9%)، استرالیا (4%)، هلند (3.1%)، کانادا (2.7%)، فرانسه (2.4%)، سوئیس (2.2%) و اسپانیا (1%) پیشی بگیرد.

این 10 کشور در مجموع 82.7 درصد از برترین دانشمندان جهان را به خود تخصیص داده اند که از نظر تعداد ارجاعات (citations) در حوزه تخصصی خود در Web of Science در 1 درصد نخست قرار گرفته اند.

اما دلیل اصلی ارتقاء چشمگیر جایگاه چین در علم چه بوده است؟

به گزارش شرکت جهانی تجزیه و تحلیل Clarivate Analytics، از اوایل دهه 1990، دولت چین تحقیقات فناوری و علمی را به عنوان یک اولویت در خلق یک اقتصاد دانشی پیشروی جهانی تعیین کرده است. در نتیجه، خروجی های علمی مقالات محققان چینی همه ساله در Web of Sceince رشدی 10 درصدی داشته است که حدود دو برابر متوسط جهانی است. این موضوع حاکی از سرمایه گذاری عظیم دولت چین در ظرفیت ها و فعالیت های تحقیق و توسعه می باشد.

کشور چین به ویژه در حوزه های میان رشته ای عملکردی عالی داشته است، به ویژه شیمی، علم مواد، ریاضیات، علوم کامپیوتر و مهندسی و به نسبت کمتری در حوزه های پزشکی بالینی و فیزیک و نجوم.

نگارندهو ترجمه توسط : موسسه اعزام دانشجوی رویای پارسیان 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *