تحصیل در کشور چین
تحصیل در کشور چین ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 14, 2020
تحصیل دندانپزشکی در چین
تحصیل دندانپزشکی در چین ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 17, 2020

 

چرا تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش

  • شهرت و اعتبار

اتریش یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا (دانشگاه وین) را در اختیار دارد. این کشور یکی از برترین کشورها در رتبه بندی دانشگاه ها از لحاظ تعداد دانشجو به شمار می رود، به طوری که بیش از 90.000 نفر در کشور اتریش به تحصیل اشتغال دارند. دانشگاه وین بیشتر بر علوم انسانی و طبیعی تمرکز دارد.

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی در وین که به فارغ التحصیلان با استعداد خود شهرت دارد نیز به همان نسبت اعتبار دارد. هر ساله مستعد ترین موسیقی دانان و هنرپیشه های اروپایی برای تحصیل در این دانشگاه با هم رقابت می کنند.

دانشگاه موسیقی سالزبورگ به نام نابغه جهان موسیقی «Mozarteum» نامگذاری شده است.

شهرهای Linz، Graz و Innsbruck نیز خاستگاه دانشگاه های برتر در رشته های مهندسی و فناوری، اقتصاد، علوم انسانی، پزشکی، علوم طبیعی هستند که دانشجویانی را از سراسر جهان به خود جذب می کنند.

»» مدارک تحصیلی ارائه شده از دانشگاه های اتریش در سرتاسر اروپا معتبر هستند.

  • فرایند نسبتاً آسان در اخذ پذیرش

ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی برای بعضی از دوره های تحصیلی مستلزم قبولی در کنکور ورودی و یا دانستن زبان آلمانی نیست. بعد از اینکه یک متقاضی برای شرکت در یک دوره تحصیلی درخواست داد، یک ویزای دانشجویی همراه با اجازه کار دریافت خواهد کرد. کسانی که یک دوره مقدماتی را انتخاب کرده و یا د مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، این اجازه را دارند که در هفته حداکثر 10 ساعت کار کنند و آنهایی که در مقطع کارشناسی ارشد اشتغال به تحصیل دارند، مجاز به حداکثر 20 ساعت کار در هفته هستند. علاوه بر این، قبل از شروع دوره تحصیل، امکان شرکت در یک دوره آمادگی زبان آلمانی نیز (حداکثر به مدت 4 ترم) وجود دارد.

  • شهریه تحصیلی پایین تر

  • اشتغال همزمان با تحصیل

  • فرصت های کاری بعد از فارغ التحصیلی

بعد از فراغت از تحصیل، دانشجو به مدت 6 ماه دیگر نیز اجازه اقامت در اتریش را داد تا در این مدت به دنبال کار بگردد. در طی دوره تحصیل نیز شما می توانید در حوزه تخصص خود در پروژه های تحقیقاتی و نیز در نمایشگاه های تخصصی که در آن کارفرمایان فرصت های شغلی شرکت های خود را اعلام می کنند، شرکت کنید.

  • آسایش و امنیت

اتریش از جمله کشورهایی است که به خاطر استانداردهای بالای زندگی شهرت دارد. در مورد جزئی ترین مسائل رفاه و آسایش فکر شده است. کشور اتریش و جرم و جنایت به همین راحتی ها آبشان در یک جو نمی رود.

  • ویزای دانشجویی اتریش اجازه ورود رایگان به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را می دهد.

»» هزینه های زندگی در اتریش

  • هزینه های زندگی در کشور اتریش در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی خیلی بالا نیست.
  • در فهرست زیر شما می توانید برآوردی از هزینه های زندگی ماهیانه برای دانشجویان (بر حسب یورو) به دست آورید. این ارقام صرفاً به عنوان یک راهنمای کلی به کار رفته و بدان معنا نیست که لزوماً همین میزان هزینه برای شما وجود خواهد داشت.
  • در بخش هزینه های اسکان، محل در نظر گرفته شده برای اسکان دانشجویی مبنای محاسبات واقع شده است.

€ هزینه های اسکان: حدود 400 یورو

این هزینه ها به شهر مورد نظر، مفاد مندرج در قرارداد اجاره و تسهیلات در نظر گرفته شده از جانب دانشگاه بستگی دارد. برای مثال، اسکان در وین در مقایسه با شهرهای کوچکتر هزینه بالاتری دارد.

€ خورد و خوراک (به غیر از غذاهای تجملی و تنباکو): حدود 250 یورو

خوشبختانه در اتریش فروشگاه های زنجیره ای ارزان به وفور وجود دارد که می توان مواد غذایی را با قیمت منطقی از آنها تهیه کرد. بسیاری از دانشگاه ها دارای کافه تریاهای دانشجویی سلف سرویس هستند که شما می توانید یک وعده غذایی خوب را با قیمت مناسب از آنها تهیه کنید. با این حال پخت و پز در خانه، ارزانترین روش تغذیه است.

بعضی از قیمت ها به طور میانگین عبارتند از: یک فنجای قهوه یا چای: 3 یورو، ساندویچ: 5/3 یورو، یک وعده شام در یک رستوران دانشجویی: 10 یورو.

€ هزینه های تحصیلی و ملزومات شخصی (کتاب، امور فرهنگی، تفریح و سرگرمی): حدود 300 یورو

هزینه بلیط اتوبوس یا مترو برای هر نوبت کرایه در داخل شهر حدود 10/2 یورو است. بلیط سینما حدود 8 یورو و هزینه بلیط موزه حدود 7 یورو است. با این حال، دانشجویان از یک سری امتیازات قیمتی بهره مند می شوند.

مقامات حمل و نقل عمومی و بسیاری از موزه ها، سینماها و تئاترها و سایر اماکن فرهنگی، در صورت ارائه کارت دانشجویی تخفیف هایی را در نظر می گیرند.

€ هزینه کل ماهیانه: حدود 950 یورو

میانگین هزینه های زندگی ماهیانه برای یک دانشجو در اتریش حدود 950 یورو است. این رقم بسته به محل تحصیل، ممکن است تا حدی متغیر باشد.

»» هزینه های تحصیل در اتریش

»» شهریه دانشگاه های اتریش

  • شهریه دانشگاه های دولتی

برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا باشند، رایگان و برای سایرین 1450 یورو در سال است.

  • موارد استثنا:

دانشگاه وین، هزینه شهریه مربوط به بعضی از دوره های تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظیر حقوق یا روابط بین الملل را برای تمام دانشجویان خارجی (صرفنظر از ملیت آنها) تقبل می کند.

دانشگاه های علوم کاربردی در رابطه با تقبل هزینه شهریه به طور مستقل تصمیم می گیرند. در حال حاضر، 17 دانشگاه از میان 20 دانشگاه علوم کاربردی، دانشجویان شهروند اتحادیه اروپا را ملزم می کنند که شهریه ای معادل 363 یورو در هر ترم پرداخت کنند. این هزینه در مورد اتحادیه دانشجویی و بیمه نیز اعمال می شود.

  • شهریه دانشگاه های خصوصی

دانشگاه های خصوصی شهریه خاص خود را دارند که از 1.000 یورو در سال شروع شده و می تواند تا 40.000 یورو در سال نیز برسد.

  • شهریه دانشگاه های برتر اتریش

در اینجا فهرستی از میانگین شهریه دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر اتریش را مشاهده می کنید:

  • دانشگاه وین: بین 1.500 و 11.000 یورو در سال
  • دانشگاه صنعتی وین: 1.500 یورو در سال
  • دانشگاه اینسبروک: 1.450 یورو در سال
  • دانشگاه صنعتی گراس: 1.450 یورو در سال

»» بورسیه های تحصیلی و گزینه های کمک هزینه مالی برای دانشجویان بین المللی

دانشجویان بین المللی در اتریش می توانند از کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی متنوع ارائه شده از جانب سازمان ها و دانشگاه های اتریش، بهره مند شوند.

مساعدت های دولت فدرال برای دانشجویان، کمک هزینه هایی را برای بعضی از رشته های خاص در نظر می گیرد. مبلغ این کمک هزینه های تحصیلی بین 475 تا 679 یورو در ماه است.

بورسیه هایی نیز از جانب بنیاد بورسیه جهوری اتریش تعلق می گیرد. دولت اتریش ماهانه مبلغ 940 یورو بابت بورسیه تحصیلی تخصیص داده و گاهی نیز هزینه های اسکان را تقبل می کند (البته فقط برای آنهایی که در اقامتگاه های دانشجویی سکونت دارند).

»» انواع مراکز آموزش عالی در کشور اتریش

اتریش سابقه طولانی در آموزش عالی را با تحقیقات مدرن تلفیق کرده است. مراکز آموزش عالی اتریش دوره هایی را برای اخذ مدرک ارائه می دهند که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است. دانشجو می تواند از میان دوره های تحصیلی پژوهش محور در دانشگاه های اتریش، دوره های تحصیلی دارای شهرت جهانی در دانشگاه های هنر، دوره های تحصیلی عملی در دانشگاه های علوم کاربردی، دوره های تربیت معلم مناسب و به روز و دوره های تحصیلی نوآورانه در دانشگاه های خصوصی، یکی را انتخاب کند.

انواع مراکز آموزش عالی در کشور اتریش به شرح زیر است:

  • تحصیل در اتریش – دانشگاه ها 

    • دانشگاه های پژوهشی با تنوع بالا در رشته های تحصیلی:

آموزش و پژوهش دو جزء جدایی ناپذیر در دانشگاه های اتریش به شمار می روند. بر این اساس، تمام رشته های دانشگاهی (علوم انسانی، علوم طبیعی، حقوق، علوم اجتماعی و اقتصادی، پزشکی، فناوری، علوم معدنی، منابع طبیعی، علوم کاربردی و علوم دامپزشکی) به منظور تقویت رویکرد بین رشته ای در نظر گرفته شده اند. کارهای تحقیقاتی میان رشته ای، نوعی آموزش را موجب می شود که مفاهیم و راهکارهای دوراندیشانه را تقویت می کند.

  • دانشگاه های هنر (تلفیق سنت و مدرنیته)
  • تحصیل در اتریش – دانشگاه های علوم کاربردی

دانشگاه های علوم کاربردی در حوزه های اقتصاد، گردشگری، فناوری، فناوری اطلاعات، بهداشت، امنیت، رسانه ها و طراحی، دانشجویان را برای حرفه های خاصی که مطابق با نیازهای تجارت و صنعت هستند، آماده می کنند.

واحدهای عملی اجرایی حرفه ای و یا کارآموزی مبتنی بر شغل، بخشی از برنامه های تحصیلی دانشگاه های علوم کاربردی هستند. مطالعات شغلی دیگری برای افراد شاغل نیز ارائه می شوند، که شرایط خاص دانشجویان شاغل را مدنظر قرار می دهند.

اگر علاقمند به فناوری های ارتباطات مدرن، تجارت الکترونیک، فرآیندهای بیوتکنولوژی، اکولوژی ترافیک، فناوری های صنعتی، مدیریت بهداشت و درمان، مدیریت تسهیلات و یا هر موضوع مورد علاقه دیگر باشید، گزینه های تحصیلی در دانشگاه های علوم کاربردی دائماً در حال تغییر بوده و دائماً خود را با تجارت و صنعت هماهنگ می کنند تا اقتضائات زمانی را برآورده سازند.

  • تحصیل در اتریش – کالج های دانشگاهی تربیت معلم

کالج های دانشگاهی تربیت معلم، یک گواهینامه دوره کارشناسی آموزش و پرورش (BEd) سه ساله (شش ترمی) را همراه با مدرک تدریس برای مدارس ابتدایی، متوسطه و مدارس خاص ارائه می دهند. بعضی نیز مدارک BEd را برای مدارس پلی تکنیک و نیز آموزش علوم دینی ارائه می دهند. کالج دانشگاهی کشاورزی و محیط زیست، لیسانس آموزش و پرورش را به همراه مدرک تدریس در مدارس کشاورزی ارائه می دهد. فارغ التحصیلان تحصیلات عالی در مقطع دکتری پس از انجام یک روش غربالگری و پس از اتمام موفقیت آمیز یک دوره اطلاعاتی چهار هفته ای در کالج های دانشگاهی پذیرفته می شوند. برنامه تحصیلی مربوطه شامل دوره های علوم آموزشی، مطالعات موضوعی مربوط به مدارک تدریس و تجربه کار در مدرسه می باشد.

  • دانشگاه های خصوصی

دانشگاه های خصوصی اتریش، برنامه های تحصیلی موجود را اصلاح کرده و برنامه های تحصیلی جدیدی را بر اساس نیازهای آموزشی فعلی و آینده تدوین می کنند. بررسی دوره ای اعتبار مدرک، مکمل مدیریت کیفیت داخلی بوده و فارغ التحصیلان را با فرصت های شغلی عالی در آینده آشنا می کند.

»» تحصیل پزشکی در اتریش

دانشگاه های پزشکی در اتریش از معتبرترین و پرطرفدارترین دانشگاه ها در سطح جهان است و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند در تمامی کشور های جهان مشغول به کار شوند یا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اتریش را به صورت تخصصی تکمیل نمایند. برای تحصیل پزشکی از مقطع دیپلم فرد بایستی در کنکورهای ورودی آن کشور شرکت کرده و پذیرفته شدگان در اکثریت مواقع از بین شهروندان این کشور برگزیده می شوند .

دانشگاه علوم پزشکی وین از معروف ترین دانشگاه های پزشکی اروپا می باشد که از سال 2004 بطور مستقل و جدای از دانشگاه وین مشغول به فعالیت می باشد. این دانشگاه برنامه هایی بسیار عالی جهت پزشکان عمومی – دوره های کلینیکال – ارایه می دهد که به عنوان برنامه دکترا در رشته هایی چون مهندسی پزشکی، بهداشت عمومی، بیماری های قلبی عروقی، آنکولوژی پزشکی، عصب شناسی بالینی، تحقیقات بالینی بر روی توسعه دارویی، روان درمانی و بهداشت روان، بازسازی استخوان ها و مفاصل، عصب شناسی بالینی نام برده می شود.

دانشگاه های کشور اتریش رشته های پیرا پزشکی با گرایش های مختلفی چون فیزیک پزشکی، پروتزهای دندانی، سم شناسی، تحقیقات بالینی را به زبان انگلیسی ارایه می دهد، زبان تحصیل در اتریش در رشته هایی چون مطالعات پزشکی درد شناسی، مطالعات پزشکی جنسیتی با گرایش بیماری روی انسان و غیره به زبان آلمانی می باشد.

»» الزامات پذیرش در دانشگاه های اتریش

ابتدا باید فرم درخواست پذیرش را وبسایت دانشگاه مورد تقاضا دریافت کرده و پس از تکمیل، آن را به همراه کلیه مدارک مورد نیاز به اداره پذیرش تحویل دهید. مدارک مورد نیاز بر حسب نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی مربوطه در ذیل درج شده است:

  • برای دانشگاه ها

    • مقطع کارشناسی

      • ارائه مدرکی که نشاندهنده ملیت متقاضی باشد (فتوکپی از گذرنامه)
      • معادل گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه
      • ارائه یک گواهی از صلاحیت های ویژه لازم برای تحصیلات دانشگاهی
      • مهارت در زبان آلمانی (گواهینامه اتمام دوره متوسطه که تأیید کند متقاضی حداقل به مدت 4 سال دروس مدرسه را به زبان آلمانی گذرانده است یا ارائه یک مدرک زبان آلمانی یا سایر مدارک مشابه)
    • مقطع کارشناسی ارشد

      • ارائه مدرکی مبنی بر اخذ معادل مدرک کارشناسی تخصصی (با حداقل 6 ترم تحصیلی یا حداقل 180 واحد ECTS)
    • مقطع دکتری

      • ارائه مدرک کارشناسی ارشد در همان رشته تحصیلی مربوط به پروپوزال تحقیقی یا معادل آن

»» توجه:

در مورد مقاطعی که آزمون ورودی دارند (مثل دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه های هنر، بعضی از دوره های تحصیلی مثل معماری، زیست شناسی، اقتصاد، انفورماتیک، داروسازی و غیره) باید درخواست خود را در موعد مقرر با توجه به مهلت در نظر گرفته شده، شرایط ویژه و تاریخ آزمون های ورودی ارائه دهید. مهلت درخواست برای آزمون های ورودی می تواند حداکثر تا شش ماه قبل از شروع ترم تحصیلی باشد.

  • برای دانشگاه های علوم کاربردی

برای اکثر دوره های تحصیلی در دانشگاه های علوم کاربردی لازم است به صورت آنلاین درخواست خود را ارائه دهید.

  • الزامات مربوط به پذیرش در یک دوره کارشناسی:

    • صلاحیت کلی برای ورود به دانشگاه (در اختیار داشتن معادل گواهینامه اتمام دوره متوسطه)؛ یا
    • ارائه یک مدرک حرفه ای مرتبط

در خصوص برخی از دوره های تحصیلی دانشگاه های علوم کاربردی، متقاضی ملزم به ارائه مدرکی است که نشان دهد وی از دانش کافی در زمینه زبان آلمانی برخوردار است. علاوه بر این، تمام متقاضیان باید رویه های لازم برای ورود به دانشگاه را طی کنند. این رویه ها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متغیر است. معمولاً شما باید مدارک را به صورت مکتوب ارائه دهید، در آزمون های کتبی یا شفاهی قبول شوید و در یک مصاحبه شرکت کنید.

  • در مورد دوره های کارشناسی ارشد

    • موفقیت در به پایان رساندن حداقل 6 ترم تحصیلی در مقطع کارشناسی تخصصی مرتبط (حداقل 180 واحد ECTS)
  • برای کالج های دانشگاهی تربیت معلم

ثبت نام به صورت آنلاین در خصوص اکثر دوره های تحصیلی. تمام اطلاعات مربوطه درباره فرایند پذیرش در وبسایت موسسه قابل مشاهده است. لطفاً به لزوم برخورداری از دانش کافی در زمینه زبان آلمانی دقت داشته باشید.

»» دانشگاه های معتبر در اتریش

ما در اینجا به معرفی چند دانشگاه معتبر در اتریش می پردازیم:

 

پرسش های متداول برای تحصیل در اتریش

مهلت ارائه درخواست برای پذیرش در هر ترم تحصیلی چه تاریخ هایی است؟

به طور کلی، دانشجویان مقطع کارشناسی باید حداکثر تا پنجم سپتامبر (برای ترم زمستان) یا حداکثر تا پنجم فوریه (برای ترم تابستان) ثبت نام خود را انجام دهند. دوره ثبت نام از 15 آوریل شروع می شود. لطفاً به خاطر داشته باشید که مهلت های مختلفی برای دوره های تحصیلی مختلف در نظر گرفته شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

من قصد ادامه تحصیل در اتریش را دارم اما به زبان آلمانی مسلط نیستم. آیا در کشور اتریش می توان قبل از ثبت نام در دانشگاه، زبان آلمانی را فرا گرفت؟

بسیاری از دانشگاه ها امکان شرکت در دوره های آموزش زبان آلمانی را در خلال دوره های آماده سازی پیش دانشگاهی فراهم می کنند. شما می توانید با شرکت در این دوره ها خود را برای آزمون های تکمیلی زبان آلمانی آماده کنید. همچنین دانشجویان می توانند تحصیلات خود را بدون تسلط به زبان آلمانی آغاز کرده و بعد از گذراندن آزمون تکمیلی به زبان آلمانی در دانشگاه مورد پذیرش واقع شوند.

کدام موسسات در کشور اتریش بورسیه تحصیلی اعطا می کنند؟

موسسه OeAD مهمترین مرجع ارائه دهنده بورسیه های تحصیلی در کشور اتریش است. برای یافتن فرصت های احتمالی بورسیه می توانید به پایگاه داده www.grants.at مراجعه کنید. البته موسسات واقع در کشور خود را نیز مورد بررسی قرار دهید چرا که آنها نیز ممکن است بورسیه هایی را برای تحصیل در کشور اتریش ارائه دهند.

بورسیه ها چه مواردی را شامل می شوند؟ آیا اسکان و بیمه سلامت را نیز پوشش می دهند؟

بیشتر بورسیه های OeAD شامل بورسیه های ماهیانه می شود. در صورت لزوم بیمه سوانح و سلامت به عهده دریافت کننده بورسیه خواهد بود. هزینه های اسکان و بیمه را باید از محل کمک هزینه های اعطا شده پرداخت کنید. البته OeCD سعی می کند برای دریافت کنندگان کمک هزینه تحصیلی، امکانات اسکان فراهم کند که هزینه های ماهیانه بسته به میزان امکانات ارائه شده بین 220 تا 470 یورو است.

چه زمانی باید برای بورسیه درخواست دهم؟ بعد از دریافت پذیرش یا بعد از مراجعه به دانشگاه و انجام ثبت نام؟

مهلت ارائه درخواست به بورسیه مربوطه بستگی دارد. در بعضی موارد شما می توانید حتی قبل اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های اتریش، برای بورسیه درخواست دهید. در سایر موارد، اخذ پذیرش از پیش شرط های دریافت بورسیه است. بنابراین همواره باید پیگیر اطلاعیه های صادر شده باشید.

شرایط مالی لازم برای اخذ ویزا چیست؟

شما باید ثابت کنید که ابزارهای مالی لازم برای تأمین بودجه اقامت خود را در اختیار دارید. دانشجویان پایین تر از سن 24 سال باید حداقل 487.53 یورو در هر ماه داشته باشند. دانشجویان 24 ساله و بالاتر باید حداقل 882.78 یورو در ماه به همراه داشته باشند. شما باید مدارکی (مثل حساب پس انداز یا یک حساب بانکی، ضمانت نامه ای از جانب یک شخص مقیم در اتریش، مدرکی مبنی بر خرید چک های مسافرتی به میزان مبلغ مورد نیاز یا تأییدیه ای مبنی بر دریافت بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی) ارائه دهید که نشان دهد مبالغ فوق را برای مدت 12 ماه در اختیار دارید.

آیا می توانم اقامت خود را تمدید کنم؟

شما تنها می توانید اجازه اقامت و مجوز اسکان خود را در کشور اتریش تمدید کنید. لازم است قبل از انقضای تاریخ مجوز اصلی نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. البته شما می توانید تا قبل از اتخاذ تصمیم مراجع مربوطه در خصوص موافقت با تمدید اقامت (حتی بعد از انقضای تاریخ مجوز اصلی) در اتریش بمانید.

مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی ؟

تکمیل و امضای فرم تقاضانامه

دو قطعه عکس رنگی برای گذرنامه در ابعاد cm 5/3 * 5/4

گذرنامه معتبر و فتوکپی از همه صفحاتی که حاوی نوشته و مهر هستند.

مدرکی که نشاندهنده وضعیت اسکان شما در اتریش باشد: به عنوان مثال قرارداد اجاره، قرارداد اسکان در محل اقامت دانشجویی، تأییدیه رزرو محل اسکان توسط دفتر مسکن OeAD، قرارداد مسکن شخصی.

مدرکی از در اختیار داشتن بیمه سلامت یا حوادث که در کشور اتریش معتبر باشد؛ به طوری که حداقل مبلغ 30.000 یورو را پوشش دهد.

مدرکی که حاکی از در اختیار داشتن منابع مالی کافی برای اقامت در اتریش باشد، مثل حساب پس انداز یا سپرده بانکی، مدرکی مبنی بر خرید چک مسافرتی، ضمانت نامه یک فرد ساکن در اتریش یا یک موسسه مستقر در این کشور.

نامه تایید پذیرش توسط دانشگاه

بلیط برگشت پرواز (در صورت وجود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *