شهرشیان چین
شهر شیان چین
ژانویه 7, 2021
شهر شانگهای چین
شهر شانگهای چین
ژانویه 7, 2021

نانجینگ | Nanjīng

شهر نانجینگ چین تا نان‌کینگ مرکز استان جیانگ ‌سوی جمهوری خلق چین است که در حاشیه جنوبی رودخانه «یانگ‌تسه»، با جمعیتی بیش از 8 میلیون نفر یکی از شهرهای مهم این کشور به شمار می‌رود.

نانجینگ در طول تاریخ خود برای چهار بار به عنوان پایتخت چین باستان انتخاب شده و از نظر اقتصادی نیز پس از شانگهای، مهم‌ترین قطب اقتصادی و تجاری چین شرقی محسوب می‌گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه اعزام دانشجو رویای پارسیان تماس بگیرید.

تاریخچه نانجینگ

در تاریخ چین، ده امپراطوری در شهر نانجینگ که به اختصار نینگ نامیده می‌شود، مستقر شده و این شهر را به عنوان پایتختی خود برگزیده‌اند. بدین سبب پایتخت ده امپراطور نیز نامیده می‌شود. تاریخ استقرار بشر در این شهر قدمتی ۶ هزار ساله دارد بطوریکه ۲۴۰۰ سال است که این ناحیه شهرنشین شده و جزو اولین شهرهای مسکونی چین باستان به حساب میامده است. در سال ۱۳۶۸ میلادی نام شهر به خاطر استقرار امپراطوری توسط زو یوآن‌هانگ به نینجانگ تغییر داده شد و این شهر تبدیل به شهر بزرگ سیاسی اقتصادی چین گردید.

در دوره‌ی همین امپراطوری بود که دیوار بزرگ شهر به عنوان طولانی‌ترین دیوار شهری جهان بنا شد بطوریکه ۲۰۰ هزار کارگر طی ۲۱ سال توانستند ساخت این دیوار را به اتمام برسانند. این شهر تا سال ۱۴۲۱ همچنان پایتخت چین باقی ماند تا اینکه مرکزیت سیاسی کشور به پکن منتقل گردید.

بسیاری معتقدند که این شهر در این فاصله‌ی هفتاد ساله بزرگترین شهر دنیا بوده است.

از دیگر حوادث مهم تاریخی شهر می‌توان به انقلاب چین‌های -که منجر به تأسیس جمهوری چین در سال ۱۹۱۲ گردید -، پایتختی دوباره این شهر در جمهوری جدید، تصرف آن به وسیله قوای ژاپن در سال ۱۹۳۷ و قتل عام بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم شهر، آزادی شهر در سال ۱۹۴۹ توسط ارتش آزادی‌بخش مردمی و تبدیل آن به شهری اقتصادی صنعتی در حکومت جدید اشاره نمود.

 

سفر به نانجینگ

هواپیما

فرودگاه بین‌المللی لوکوئو در نانجینگ در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر قرار داشته و پروازهایی از کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، تایلند و آلمان به آن برقرار است. از سایرشهرهای بزرگ چین نیز می‌توان به این فرودگاه پرواز نمود. جهت رفت و آمد بین فرودگاه و شهر می‌توانید از تاکسی یا اتوبوس‌های اکسپرس موجود استفاده نمایید.

ترن

ایستگاه اصلی قطار نانجینگ در شمال شهر و نزدیک دریاچه چوان‌وو و ترمینال مسافربری ژونگ‌یانگ‌مِن قرار دارد. این ایستگاه مدرن بوده و بسیار شبیه به ترمینال‌های فرودگاه‌هاست بطوریکه دارای خطوط پرسرعت تازه تأسیس نانجینگ نیز می‌باشد. از این ایستگاه می‌توان به شانگهای سفر نمود. در صورت استفاده از ترن‌های سریع‌السیر جدید این مسافت در عرض ۷۵ دقیقه طی خواهد شد.
ایستگاه جدید جنوبی شهر که دارای ترن‌های سریع‌السیر با سرعتی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به شهرهایی چون پکن و شانگهای و … است، بسیار بزرگ و شلوغ بوده و پر رفت و آمد ترین ایستگاه قطار شهر محسوب می‌گردد.

اتوبوس

اتوبوس دیگر وسیله‌ی نقلیه عمومی است که با استفاده از آن می‌توان بین این شهر و سایر شهرهای چین مسافرت نمود اگرچه بسیار کندتر خواهد بود بطوریکه طی نمودن مسافت نانجینگ و پکن در حدود ۱۲ ساعت بطول خواهد انجامید.

قایق

با توجه به قرارداشتن شهر در حاشیه رودخانه بزرگ یانگ‌تسه می‌توان از شهرهایی چون شانگهای و ووهان به این شهر سفر نمود اگرچه این مسیر بیشتر برای نقل و انتقال کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

گردش در نانجینگ

تاکسی

با توجه به کرایه‌ی ارزان تاکسی‌ها در این شهر، یکی از بهترین و قابل دسترس‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی هستند اگرچه مشکل برقراری ارتباط با رانندگانی که اکثرا قادر به تکلم به زبان انگلیسی نیستند، همچنان پابرجاست و بهتر است کارت هتل یا محل اقامت را به همراه داشته باشید و مسیرها و مقاصد مورد نظر را نیز روی کاغذ به زبان چینی یادداشت کرده باشید. کرایه بیشتر مسیرها حدود ۲۵ یوآن است.

مترو

خطوط متروی این شهر ارزان‌ترین و سریع‌ترین سرویس حمل و نقل عمومی را دارا بوده و استفاده از آن بسیار باصرفه‌تر خواهد بود بطوریکه کرایه هر خط مابین ۲ یا ۴ یو‌آن است.

اتوبوس

با وجود اینکه سیستم اتوبوس‌رانی نانجینگ همانند شانگهای یا هانگ‌ژو مدرن نیست، با این حال یکی از وسایل قابل دسترس عمومی محسوب می‌شود.

دوچرخه

نانجینگ شهری با زیرساخت مناسب برای دوچرخه‌سواران است. به همین جهت بسیاری از مردم از دوچرخه جهت رفت و آمد استفاده می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید از بسیاری از هتل‌های تازه‌ساخت دوچرخه‌ای کرایه کنید اگرچه خرید قفل محکم به جد توصیه می‌شود.

 

دیدنی‌های نانجینگ

 

آرامگاه سون یات‌سن

آرامگاه این انقلابی معروف چین در مساحتی ۸۰ هزار مترمربعی شامل دروازه ورودی، پله‌های سنگی، ستون‌های سنگی و چند تالار و چند مکان دیگر است که برای بازدید از آن حدود ۳ ساعت وقت لازم خواهد بود. بازدید از این مکان برای عموم رایگان است.

بنای یادبود قربانیان قتل‌عام

این بنا به جهت یادبود قربانیان فاجعه قتل عام سیصدهزار نفر از مردم این شهر توسط قوای ژاپن در سال ۱۹۳۷ ساخته شده که در جنوب غربی شهر و نزدیک محل دفن هزاران جسد قرار دارد. این بنای بزرگ دارای سه قسمت عمده از جمله پارک عمومی است و یکی از پربازدید ترین اماکن تاریخی شهر محسوب می‌شود.

پارک چو آن

پارکی زیبا در میان شلوغی شهر که در ابتدا به عنوان باغی برای امپراطورها بنا گردید ولی امروز برای عموم بازگشایی شده است. بهترین جا برای استراحت و بدست آوردن آرامش همین پارک زیبا و پر درخت است.

کاخ سلطنتی نانجینگ

کاخی با قدمت ۶۰۰ ساله که امروزه یکی از بزرگترین موزه‌های چین به شمار می‌رود. این کاخ- موزه با سه بخش در مساحتی ۹۰ هزار مترمربعی محل مناسبی برای سیر در تاریخ نانجینگ و چین بشمار می‌رود.

مقبره ژیائولینگ

مقبره ژو یوآن ژانگ و همسرش که از پادشاهان سلسله مینگ بوده است، در این مکان نگهداری می‌شود. منظره این مقبره که دارای ورودی طویل با درختان بلند و مجسمه‌های در اطراف آن است، بسیار زیبا بوده و برای علاقه‌مندان تاریخ و طبیعت چین جذاب خواهد بود.

کوه ارغوانی

تپه‌ای زیبا و طبیعی که منظره چشم‌نواز بالای آن، ارزش بالارفتنش را دارد. بسیاری از گردشگران و مردم محلی برای گذران اوقات فراغت خود به این ناحیه سفر می‌کنند.

معبد جیمینگ

در این معبد ساکت و آرام که بر فراز تپه‌ای در جنوب پارک چوان‌وو قرار گرفته، تنها ۹ نفر زندگی می‌کنند. از فراز این معبد می‌توان منظره زیبایی از دیوار شهر، دریاچه چوان‌وو و پایین شهر را مشاهده نمود. به هنگام فصل بهار نیز جشن شکوفه گیلاس در این معبد برگزار می‌شود.

دیوار شهر

دیوار نانجینگ به عنوان طولانی‌ترین دیوار شهری جهان به طور ۳۵.۵  کیلومتر با قدمتی بیش از ۶۰۰ سال توسط اولین امپراطور سلسله مینگ بنا شده و به سبب حفاظت عالی از آن، یکی از جاذبه‌های تاریخی پربازدید شهر به حساب می‌آید.

معبد کنفسیوس

بزرگترین مجسمه برنزی چین به ارتفاع ۴.۱۸  متر در این معبد تاریخی متعلق به سلسله مینگ قرار دارد. این معبد درسال ۱۰۳۴ ساخته شده و به سال ۱۸۶۹ نوسازی شده است.

پل رودخانه یانگ‌تسه

این پل که بر روی رودخانه بزرگ یانگ‌تسه بنا شده است، دو ناحیه پوکوئو و مرکز شهر را به همدیگر متصل کرده و با وجود ۲۰۰ مجسمه و ۱۵۰ پیکره و ۱۵۰ چراغ به شکل گُل جذابیت‌های خاص خود را داراست.

منطقه تاریخی یو هویا تای

این منطقه تاریخی و بسیار زیبا دارای ۶ قسمت تاریخی فرهنگی و تفریحی است و بسیار مورد علاقه گردشگران و مردم چین است. سنگ‌های رنگارنگ داخل آب این منطقه معروف بوده و «یو هویا شی» یا گل‌های بارانی نامیده می‌شوند.

دروازه ژونگ‌هُوا

این دروازه یکی از بزرگترین قلعه‌های چین است که در طول سلسله مینگ و به هنگام پایتختی این شهر بنا شده. بزرگی این قلعه و نمایش هنر انسانی در ساخت آن بازتابی از قدرت سلسله مینگ محسوب می‌گردد.

رودخانه Qinhuai

این رود از مرکز شهر عبور کرده و به رود یانگ‌تسه منتهی می‌شود، بدین سبب در فرهنگ و تاریخ شهر بسیار پراهمیت بوده است. اطراف این رودخانه از نظر مناظر طبیعی و همینطور خرید از فروشگاه‌های واقع در ساحل برای گردشگران جذاب خواهد بود.

دنیای زیرآب نانجینگ

آکواریوم نانجینگ با داشتن ۲۰۰ گونه و ۱۰ هزار موجود دریایی یکی از جذابیت‌های گردشگری مدرن نانجینگ محسوب می‌گردد. این آکواریوم دارای تالار اصلی، سایت کامپیوتر، کوریدور، قسمت جنگل‌های بارانی گرمسیری، تالار پنگوئن، تونل زیرآبی، سینمای زیرآبی و چند قسمت دیگر است.

شهر Yaxi

این شهر کوچک و آرام با مساحتی ۱۱۲ کیلومتر مربعی تنها دو ساعت از شهر نانجینگ فاصله داشته و به سبب جمعیت کم و محیط زیبا و طبیعی خود محل مناسبی برای گشت و گذار محسوب می‌شود. این شهر را شهر ایستاده در زمان نیز می‌نامند.

دریاچه Xuanwu

دریاچه ای به وسعت ۴۴۴ هکتار که در شمال شرقی نانجینگ و نزدیک ایستگاه قطار شهر قابل مشاهده است و یکی از تفرجگاه‌های پرطرفدار شهر محسوب می‌شود که چندین رستوران و چایخانه و مجتمع تفریحی در اطراف آن ساخته شده است.

 

طبیعت و جغرافیای نانجینگ

نانجینگ با مساحتی بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از بزرگترین نواحی اقتصادی چین در دلتای رود یانگ‌تسه است. این شهر از شمال به یانگ‌ژو، از شرق به ژی‌جیانگ و از غرب با استان آن‌هونی هم مرز بوده و به خاطر عبور رود یانگ‌تسه و راه‌آهن نانجینگ – پکن به شاهراه مواصلاتی شمال جنوب و دروازه شرق و غرب معروف شده است.

کوه‌ ژونگ در شرق شهر و صخره‌های ببری شکل در غرب آن از عوارض طبیعی مشهوری هستند که سبب شده تا به این شهر القاب مختلفی داده شود. موقعیت نانجینگ به خاطر وجود همین کوه‌ها و صخره‌ها و رودها و دریاچه‌ها بسیار منحصر بفرد و ممتاز بوده و شهری با این خصوصیات بندرت یافت می‌شود.

این شهر از نظر منابع زیرزمینی و معدنی نیز بسیار غنی است بطوریکه بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی همچون آهن و سولفور را می‌توان استخراج نمود.

آب و هوای این شهر نیمه گرمسیری و مرطوب بوده و دارای چهارفصل می‌باشد بطوریکه تابستانهایی گرم و شرجی و زمستان‌هایی سرد و مرطوب داشته و بهار و پائیز آن بسیار مطبوع و دلپذیر است. ماکزیمم دمای متوسط این شهر در تابستان‌ها ۲۶ درجه سانتیگراد و مینیمم دمای متوسط آن در زمستان‌ها صفر درجه است

 

سوغاتی‌های معروف نانجینگ

اردک بسته‌بندی شده یا سوپ اردک پاستوریزه

خرید بهترین غذای شهر و بردن آن به کشوری دیگر کمی عجیب است. با این حال چینی‌ها با بسته‌بندی مخصوصی این غذا را صادر می‌کنند. در موقع خرید حتما به تاریخ تولید محصولات دقت کنید. محصولات چینی‌ها بطور کلی فاقد تاریخ انقضا بوده و فقط تاریخ تولید را درج می‌کنند. سه برند مطرح در تولید این محصول عبارتند از Gui Hua, Lu Hua و Bai Lu.

سنگ‌های رنگارنگ معروف به باران گلها

محلی‌ها از این سنگ‌های زیبا مصنوعات زینتی مختلفی تهیه می‌کنند که برای هدیه دادن مناسب است.

چای یوهوآ

یکی از ده چای معروف چینی است که خواصی همچون رفع تشنگی، ضد مسمویت غذایی، پاک کننده سیستم گوارش بدن و شاداب بخشی را داراست و یکی از محصولات پرفروش این شهر محسوب می‌شود.

برگ طلایی جین‌لینگ

طلا در فرهنگ چینی نماد احترامی عالی از قدرت بوده و بسیاری از صنایع دستی و عتیقه‌جات این کشور که کارکردهای مذهبی و ایدئولوژیک و سیاسی داشته‌اند، با برگ نازکی از طلا پوشیده شده‌اند. قدمت استفاده از این برگ‌های نازک طلایی به ۴۲۰ میلادی می‌رسد و امروزه نیز یکی از سوغاتی شهر محسوب می‌شود.

پارچه ابریشمی

نوعی پارچه ابری معروف که نوع اعلای ان برای دوخت لباس پادشاهان و مقامات بلندپایه مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروز نیز برای تهیه انواع پوشاک و پرده و لباس خواب کاربرد دارد.

تعدادی از معروف ترین مراکز خرید این شهر به شرح زیرند:

  • خیابان چین‌ جیه کوو
    خیابانی در مرکز شهر که مرکزی تجاری و ترانزیتی محسوب می‌شود چرا که چندین ایستگاه مترو و اتوبوس و همینطور فروشگاه‌ها و مراکز خرید متعددی داشته و کالاهای اغلب برندهای بین‌المللی را می‌توانید از این خیابان تهیه کنید.
  • بازار فوزی‌میائو
    بازاری پر از عمده‌فروشان که تقریبا هرچیزی را که بخواهید می‌توانید پیدا کنید. این بازار اگرچه مختص عمده‌فروشی است، ولی محدودیتی برای خرده خریداران وجود ندارد.
  • خیابان هونان لو
    این خیابان درست در سمت راست قلعه چوآن وو قرار داشته و یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های شهر برای خرید عموم محسوب می‌شود. خیابانی زیبا با تعداد زیادی فروشگاه و خرده‌فروشی و رستوران‌هایی معروف که سه کار گشتن، خرید و غذا خوردن را یکجا می‌توانید انجام دهید.
  • خیابان تای‌پینگ نانلو
    در این خیابان بیشتر جواهرات و مصنوعات زینتی ساخته شده از نقره و سنگ یشم به فروش می‌رود اگرچه وسایل خانگی و سایر کالاها را نیز می‌توانید از این خیابان تهیه نمایید.
  • مرکز خرید جین‌لینگ
    برندهای بین‌المللی از سراسرجهان در این مرکز خرید حضور داشته و از لباس و جواهرات تا اسباب‌بازی و وسایل الکترونیکی را بفروش می‌رسانند.
  • بازار عتیقه‌جات – چائوتیان گانگ
    این بازار تاریخی که در ابتدا به عنوان مدرسه در عصر امپراطوری مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴) بکار میرفته، امروزه تبدیل به بازاری برای فروش اجناس قدیمی و عتیقه شده است. البته خرید از این بازار نیازمند دانش بالاست تا کلاه سرتان نرود!
  • خیابان Sci-Tech
     خیابانی برای عشاق وسایل الکترونیکی و گجت‌های مختلف، از گوشی موبایل و انواع پخش‌کننده‌ها گرفته تا لپ‌تاپ و تبلت و … را می‌توانید از این خیابان تهیه کنید.

غذا و رستوران در نانجینگ

آشپزی نانجینگ نیز سبکی شبیه استان‌های اطراف بخصوص شانگهای داشته و غذاهای لذیذی همچون سوپ اردک را ارائه می‌دهد. به چند نمونه از غذاهای معروف این شهر اشاره می کنیم:

گان سی: غذایی تهیه شده از سبزیجات و گوشت مرغ یا گاو به همراه لوبیا و ریشه بامبو

سوپ اردک نمکی: خوراک بسیار لذیذی از اردک و سُس مخصوص که دستور پخت این سس را اغلب یک راز میدانند. با این حال این غذا را هرگز از دست ندهید مخصوصا اگر پاییز به این شهر سفر کرده باشید چراکه اردک‌ها حسابی چاق هستند!

اردک فشرده: تنها فرق این غذا با سوپ اردک طعم آن است. طعم گوشت اردک در سوپ، تازه و ترد است در حالیکه در این یکی حالت کشی و سفت داشته و کمی خوردنش سخت‌تر است.

امنیت و سلامت در نانجینگ

نانجینگ امن‌ترین شهر چین محسوب می‌شود. اگرچه هنوز هم جرائمی چون جیب‌بری و کیف‌قاپی در آن رخ می‌دهد. با این حال امنیت آن از بسیاری شهرهای چین بیشتر است.

ترافیک شهری نیز در عین سبک‌تر بودن نسبت به دیگر شهرهای چین، به علت عدم توجه رانندگان به قوانین و مقررات راهنمایی و راندگی موجب خطرات زیادی شده و بهتر است هنگام عبور از عرض خیابان‌ها -مخصوصا بزرگراه‌ها – احتیاط کنید.

موسسه رویای پارسیان: عضو جامعه مشاوران رسمی ICEF با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موسسه رویای پارسیان همراه شما در کشور چین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *