کار دانشجویی در دانشگاه‌ های چین
کار دانشجویی در دانشگاه‌ های چین
سپتامبر 20, 2021
مهاجرت تحصیلی به اسپانیا
مهاجرت تحصیلی به اسپانیا
سپتامبر 21, 2021

آزمون MCAT

 

تست MCAT یک آزمون استاندارد مبتنی بر کامپیوتر برای دانشجویان آینده ی پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا می باشد. این آزمون برای ارزیابی مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی طراحی شده است. البته این تست در همه ی دانشکده های پزشکی الزامی نیست و در دانشکده هایی که الزامی است نیز میزان اهمیت به این آزمون متغیر است. معمولا دانشجویان در سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی (ام کت) شرکت کرده و موفقیت در این آزمون در مدارسی که MCAT‌ جزو پیش نیاز های پذیرش است، الزامی می باشد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) برگزار می شود. تقریبا تمام مدارس پزشکی کانادا و آمریکا برای پذیرش نیاز به ارائه نمرات آزمون MCAT دارند. بسیاری از دانشکده های پزشکی آزمون هایی که برای قبل از 3 سال گذشته است را قبول نمی کنند. 

 

اجزا آزمون MCAT

تست جدید MCAT از چهار بخش تشکیل می شود:

  • اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده
  • اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی
  • اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار
  • تحلیل انتقادی و مهارت های نگارشی

 

در آزمون MCAT چه نمره ای خوب محسوب می شود؟

برای آزمون MCAT (امتحان ورودی دانشکده پزشکی) نیاز به چه نمره ای دارید؟ وقتی هدف نمره ی ام کت خود ( در دوره ی پذیرش رقابتی سال 2017) را در نظر میگیرید، همیشه بهتر است که الزامات و حداقل نمرات مورد نیاز دانشکده ی پزشکی که قصد اپلای در آن را دارید، بررسی کنید. برای شروع در قسمت زیر آنچه لازم است درباره ی نمره ی ام کت خود بدانید، عنوان شده است.

نمره ی هر یک از 4 بخش آزمون امکت بین 118 و 132 ، بارم گذاری شده است که متوسط و میانه ی این نمره 125 می باشد. یعنی نمره کل بین 472 تا 528 می باشد و متوسط و میانه ی آن 500 است. چرا همچنین اعداد عجیبی انتخاب شده اند؟ AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) پافشاری دارد  که این مقیاس بر اهمیت بخش مرکزی توزیع نمره تاکید دارد که باعث می شود اکثر دانشجویان به جای تمرکز غیرضروری بر نمرات بالا (انتهای بالای این مقیاس)، بین 125 برای هر بخش یا 500 امتیاز کل نمره دریافت نمایند.

AAMC در آزمون جدید از کل مقیاس بارم بندی استفاده می کند. برخلاف آزمون های قبلی ام کت (MCAT)، آزمون جدید یک تناسب قابل اندازه گیری از بالاترین امتیاز دانشجویان- 528 امتیاز- ارائه می دهد. AAMC بین امتیاز مدرج و امتیاز درصدی یک رابطه ی اولیه را برقرار کرده است.

 

نمرات بالا:

با نمرات زیر شما در 10٪ بالای نمرات آزمون دهندگان قرار می گیرید.

نمره ی کل MCAT: 528-514

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 132-129

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 132-129

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 132-129

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 132-129

 

نمرات رقابتی:

این نمرات شما را در هنگام پذیرش در جایگاه های بسیار رقابتی قرار خواهد داد:

نمره ی کل MCAT: 513-508

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 128-127

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 128-127

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 128-127

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 128-127

 

نمرات کمتر رقابتی:

این نمرات شما را بعد از نمره ی حد نصاب نمره ی خوب (50٪+) قرار می دهد اما هنگام اپلای به دوره های بسیار رقابتی دیگر مفید نخواهند بود.

نمره ی کل MCAT: 507-500

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 126-125

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 126-125

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 126-125

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 126-125

 

نمرات زیر میانگین:

این نمرات ممکن است برای پذیرش در دوره های خاص دانشکده پزشکی کافی باشند اما در مقایسه با جمعتی که آزمون داده اند، زیر میانگین هستند.

نمره ی کل MCAT: 499 یا کمتر

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 124 یا کمتر

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 124 یا کمتر

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 124 یا کمتر

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 124 یا کمتر

عوامل بسیاری ممکن است بر درخواست شما به دانشکده های پزشکی تاثیر بگذارد و هر یک به تصمیم گیری اینکه شما کجا قبول و کجا رد می شوید، کمک خواهند کرد. نمره ی امکت فقط بخشی از مراحل داوطلبی شماست. معدل دوره ی کارشناسی، توصیه نامه ، تحقیقات، مصاحبه و مقالات پرسنلی همه بر پذیرش شما در دانشکده ی رویایی تان تاثیر می گذارند.

 

 

آشنایی کامل با آزمون MCAT

یکی از مهمترین آزمون ها برای تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی، آزمون MCAT است. ارائه نتیجه این آزمون در بیشتر دانشگاه های آمریکا و کانادا، یکی از مدارک لازم به حساب می آید. کسانی که متقاضی تحصیل در دانشکده های پزشکی در کشورهای مختلف هستند، می توانند در آزمون MCAT شرکت کنند. MCAT به منظور ارزیابی اینکه آیا دانشجویان پزشکی آینده نگری، درک مفهومی و مهارت های تحلیلی لازم برای موفقیت در دانشکده پزشکی را دارند، طراحی شده است. در این مقاله از مجموعه مقالات گروه آسپیان، به بررسی آزمون MCAT می پردازیم.

 

آزمون MCAT چیست؟

MCAT، مخفف عبارت Medical College Admission Test یا آزمون پذیرش کالج پزشکی است. MCAT یک آزمون استاندارد چند گزینه ای است که توسط انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا(AAMC) اداره می شود. این امتحان شرط لازم برای قبولی در تقریباً کلیه دانشکده های پزشکی در ایالات متحده و کاناداست. سالانه بیش از 80،000 متقاضی، نمرات MCAT خود را به دانشکده های پزشکی آمریکا و کانادا ارسال می کنند. این امتحان در طی سالها تغییرات زیادی کرده و از سال 2015 به یک امتحان مبتنی بر استدلال تبدیل شده است. MCAT دانش افراد را در مورد مفاهیم و اصول علوم طبیعی، رفتاری و اجتماعی و همچنین مهارتهای حل مسئله و مهارتهای تفکر انتقادی، تحلیل استدلالی و نگارش مورد نیاز در دانشکده پزشکی ارزیابی خواهد کرد.

 

موارد امتحانی در MCAT چیست؟

 MCAT آزمون نسبتا دشواری اسن. به این معنی که هرکس قصد دارد این امتحان ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارد، باید مدت زمان قابل توجهی را جهت آماده شدن برای آزمون، به درس خواندن بپردازد. این آزمون شامل 230 سوال در موارد زیر است:

  1. مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های زیستی
  2. تجزیه و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال (MCAT CARS)
  3. مبانی زیستی و بیوشیمیایی سیستم های زندگی
  4. مبانی روانشناختی، اجتماعی و رفتار شناسی

تعداد سوالها در هر زیر شاخه عبارتند از: 15 سوال فیزیک/ 30 سوال بیوشیمی/ 45 سوال زیست شناسی/ 53 سوال تجزیه تحلیل و مهارتهای استدلالی/ 20 سوال شیمی عمومی/ 11 سوال شیمی ارگانیک/ 38 سوال روانشناسی/ 18 سوال جامعه شناسی

 

آزمون MCAT چگونه برگزار می شود؟

آزمون MCAT معمولا 25 الی 35 بار در هر سال برگزار می شود. اگر قصد دارید بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد دانشکده پزشکی شوید، باید مدارک خود را تکمیل کنید و در اوایل ماه مِی(از 12 اردیبهشت تا 11 خرداد)، درMCAT شرکت کنید تا بتوانید قبل از ثبت درخواست برای ورود به دانشگاه در ژوئن، نمره آزمون خود را بدست آورید. هر فرد می تواند سه بار در یک سال، چهار بار در یک دوره دو ساله متوالی و حداکثر هفت بار در طول زندگی در این آزمون شرکت کند. مسلما به دلیل این محدودیت، لازم است متقاضیان، با آمادگی کامل در امتحان حاضر شوند و در صورتی که احساس می کنند برای امتحان آماده نیستند، شرکت درآن را به زمان دیگری موکول کنند.

 

هزینه شرکت در آزمون MCAT

هزینه شرکت در این آزمون، طبق محل برگزاری آزمون متفاوت است. طبق برنامه هزینه MCAT که در وب سایت AAMC بارگزاری شده است، هزینه ثبت نام اولیه برای ثبت نام در MCAT در سال 2019، 315 دلار بوده است. اما دانشجویان با سطح علمی مناسب و شرایط مالی دشوار، ممکن است واجد شرایط دریافت برنامه کمک هزینه AAMC جهت شرکت در آزمون باشند. یک کلاس یا دوره آموزشی برای این آزمون، چیزی در حدود 200 تا 2000 دلار هزینه دارد. برخی از این کلاسها به صورت حضوری و برخی به صورت آنلاین برگزار می شوند.

 

مکان و شرایط برگزاری آزمون MCAT

این آزمون مختص امریکا و کاناداست و در تمامی مراکز مورد تایید این دو کشور برگزار می شود. علاوه بر این آزمون MCAT در کشورهای چین، استرالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور، تایلند، قطر، آفریقای جنوبی، انگلستان و… نیز برگزار خواهد شد. متقاضیان شرکت در آزمون حتما باید پاسپورت با تاریخ انقضای مهلت دار به همراه داشته باشند. برای شرکت در آزمون محدودیت سنی وجود ندارد و در صورتی که قصد تحصیل یا اقامت در کشورهای کانادا یا امریکا را داشته باشید، واجد شرایط شرکت در آزمون محسوب می شوید.

 

امتیاز و نمره در آزمون MCAT چگونه است؟

آزمون MCAT به صورت کامپیوتری و چند گزینه ای برگزار شده و ارزش سوالات در این آزمون با یکدیگر برابر نیست. ضمنا این آزمون نمره منفی نیز ندارد. نمره کل متقاضیان در آزمون می تواند به حداقل 472 نمره و حداکثر 528 نمره(و گاهی بالاتر) برسد. مجموع نمرات سوالات در هرکدام از چهار بخش آزمون، حدود 118 تا 132 خواهد بود. کسب نمره کامل در آزمون MCAT بسیار نادر است. برای دریافت نتیجه رسمی و ارائه آن به موسسات و دانشگاه های امریکا یا کانادا، حدود 30 تا 35 روز بعد از آزمون، زمان می برد.

 

مدت زمان و اعتبار آزمون MCAT

آزمون MCAT یک آزمون طولانی است و طی زمان 7.5 ساعت برگزار می شود. بعد از پایان هر کدام از چهار بخش امتحان، متقاضیان 10 دقیقه فرصت استراحت دارند. با توجه به پیشرفتهای سریع علم پزشکی و به روز شدن آن طی مدت زمان اندک، اعتبار نتیجه آزمون MCAT برای بیشتر دانشگاه ها، 3 سال می باشد. اما برخی دانشگاه ها نیز تا 2 سال نتیجه آزمون را قبول می کنند. پس از این زمان، لازم است متقاضی برای اثبات میزان دانش خود، دوباره در آزمون شرکت کند.

 

مزایای شرکت در آزمون MCAT چیست؟

  • فراهم شدن فرصتهای شغلی بهتر در کشورهای آمریکا و کانادا
  • شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان با نمره قبولی بالا در MCAT
  • مدرک اثبات اعتبار و سطح دانش بالای دانشجو
  • بالا بردن سرعت و شانس دریافت ویزا از دانشگاه های امریکا و کانادا

 

سخن آخر

شرکت و قبولی با نمره بالا در آزمون اِمکَت، می تواند فرصت های زیادی را برای تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا برای متقاضیان فراهم کند. دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های کانادا و امریکا، لازم است شرکت در این آزمون را جدی بگیرند و بدانند که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

آزمون MCAT (Medical College Admission Test) در واقع آزمون پذیرش کالج پزشکی کانادا می باشد. این آزمون یک آزمون استاندارد و چند گزینه ای می باشد که بیش از 90 سال است که بخشی از مراحل پذیرش دانشکده پزشکی بوده است. جالب است بدانید که هر ساله بیش از 85,000 دانشجو برای شرکت در این آزمون ثبت نام می نمایند. بهتر است بدانید که تقریباً تمام دانشکده های پزشکی در آمریکا و کانادا به نمرات MCAT برای پذیرش دانشجویان در رشته های پزشکی نیاز دارند. بهتر است بدانید که در حال حاضر بسیاری از مدارس بهداشت و همچنین برنامه های تحصیلات تکمیلی در حال حاضر به جای سایر آزمون های استاندارد نمرات آزمون MCAT را قبول می نمایند. در واقع آزمون MCAT مهارت ها و همچنین دانش هایی که مربیان پزشکی، پزشکان، دانشجویان پزشکی، پرستاران و دستیاران به عنوان پیش نیازهای اصلی موفقیت در دانشکده پزشکی و طبابت تشخیص داده اند، بررسی می نمایند. 

 

آشنایی کامل با آزمون MCAT

 

محل و تاریخ برگزاری آزمون MCAT

آزمون MCAT هر سال و در چندین نوبت و همچنین در اواخر ماه ژانویه تا اوایل سپتامبر در ایالت متحده آمریکا و کانادا برگزار می شود. اگر بخواهیم در مورد شانس قبولی در آزمون MCAT بگوییم باید بدانید که شخص متقاضی در صورتی می تواند در این آزمون پذیرفته شود و شانس قبولی در آزمون MCAT را افزایش دهد که منابع آزمون را به خوبی مطالعه کرده باشد. در مورد آزمون MCAT در ایران باید گفت که این آزمون جز آزمون های پزشکی می باشد که در ایران برگزار نمی شود بنابراین اگر به دنبال آزمون MCAT در ایران هستید باید گفت که برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای دیگر سفر نمایید.

 

نمونه سوالات آزمون MCAT

افرادی که قصد گذراندن آزمون پزشکی MCAT را دارند معمولا به دنبال یافتن نمونه سوالات آزمون MCAT هستند تا با اطلاع از سوالات این آزمون و با آمادگی بیشتر بتوانند این آزمون را پشت سر بگذرانند. در این قسمت به بررسی نمونه سوالات پزشکی کانادا می پردازیم.

 

برخی از نمونه سوالات پزشکی کانادا (آزمون MCAT) به شرح ذیل است:

  • سلول های زنده برای دستیابی به مواد مورد نیاز برای بقا و همچنین برای خلاص شدن از زباله ها، نیاز به تعامل مداوم با محیط بیرون دارند. از فرآیندهای زیر، کدام فقط از شیب مواد برای کنترل جهت حرکت مواد در غشا cell سلول استفاده می کند؟
    • اسمز
    • حمل و نقل غیر فعال
    • حمل و نقل فعال
    • اندوسیتوز
  • اسید پرکلریک (HClO4) یکی از اسیدهای قوی موجود است. کدام یک از گفته های زیر با اسیدهای قوی مطابقت دقیق تری دارد؟
    • کا کمتر از 1 است
    • آنها یک حلقه الکترون باز روی حلقه های ظرفیت خارجی دارند
    • آنها پایه های مزدوج پایدار دارند
    • آنها در حضور آب بسته می مانند.
  • تایلر دانش آموز دبیرستانی است که قصد دارد مهندس شود. در سال دوم دبیرستان در حساب دوم، او در اولین آزمون خود F دریافت می کند. کدام یک از پاسخ های زیر به این رویداد نشان می دهد که احتمال پیشرفت تایلر در آزمون های بعدی بیشتر است؟
    • او تصمیم می گیرد که آزمون اول همیشه سخت تر از بقیه باشد.
    • او می گوید معلم امتحان خود را سخت تر نمره می دهد زیرا او را دوست ندارد.
    • او می گوید این به دلیل برخی شرایط خانه بوده است که در امتحان بعدی وجود نخواهد داشت.
    • او روش های مطالعه خود را نقد می کند و سعی می کند دریابد که چه عواملی منجر به بازده ضعیف شده است.
  • در آغاز جنگ افغانستان، آژانس های اطلاعاتی زندانیان را تحت بازجویی قرار می دادند، از جمله کمبود خواب و کمبود آب. طبق این ماده، کدام قسمت از قانون اساسی مانع از بروز چنین اتفاقی برای شهروندان آمریکایی می شود؟
    • متمم دوم
    • ماده سوم
    • مقاله اول
    • متمم هشتم

 

منابع آزمون MCAT

افرادی که قصد گذراندن آزمون پزشکی MCAT را دارند در اندیشه این هستند تا از منابع آزمون MCAT مطلع شوند تا بتوانند برای این آزمون آمادگی بیشتری داشته باشند به این منظور و با توجه به مورد تقاضا بودن این آزمون قصد داریم تا در این قسمت منابع آزمون MCAT را بررسی نماییم.

برخی از منابع آزمون MCAT از قرار ذیل است:

مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم های زندگی

مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیکی

مبانی روانشناختی، اجتماعی و زیست شناختی رفتار

مهارت های تحلیل انتقادی و استدلال

بخش مولکول های زیستی

ساختار و عملکرد آنزیم: مولکول های زیستی

سینتیک آنزیم: مولکول های زیستی

DNA مولکول های زیستی

کنترل ژن: مولکول های زیستی

جهش های ژنتیکی: مولکول های زیستی

ژنتیک مندلی: مولکول های زیستی

فناوری DNA: مولکول های زیستی

وراثت کروموزومی

مولکول های زیستی

اصول انرژی زیستی: مولکول های زیستی

مروری بر متابولیسم: مولکول های زیستی

کربوهیدرات ها: مولکول های زیستی

متابولیسم کربوهیدرات: مولکول های زیستی

چرخه کربس (اسید سیتریک) و فسفوریلاسیون اکسیداتیو: مولکول های زیستی

متابولیسم چربی و پروتئین: مولکول های زیستی

سیستم غدد درون ریز: مولکول های زیستی

تنظیم هورمونی

بخش سلول ها

سلول ها

فعل و انفعالات سلول-سلول: سلول ها

نظریه سلول: سلول ها

سلول های یوکاریوتی

اسکلت سلولی: سلول ها

پروکاریوت / باکتری: سلول ها

ویروس ها: سلول ها

تقسیم سلولی: سلول ها

توسعه سلول: سلول ها

جنین شناسی: سلول ها

بخش سیستم های اندام

مبنای بیولوژیکی رفتار: سیستم عصبی: سیستم های اندام

سلول های عصبی: سیستم های اندام

پتانسیل های غشای نورون: سیستم های اندام

سیناپس های عصبی: سیستم های اندام

علامت گذاری زیستی: سیستم های اندام

سیستم غدد درون ریز: سیستم های اندام

سیستم گردش خون: سیستم های اندام

سیستم خون شناسی: سیستم های اندام

دستگاه تنفسی

سیستم های اندام

سیستم لنفاوی: سیستم های اندام

سیستم ایمنی: سیستم های اندام

سیستم کلیوی: سیستم های اندام

تنظیم فشار خون در کلیه: سیستم های اندام

دستگاه گوارش: سیستم های اندام

سیستم عضلانی: سیستم های اندام

سیستم اسکلتی: سیستم های اندام

دستگاه پوششی: سیستم های اندام

سیستم تناسلی: سیستم های اندام

پاسخ به سوالات متداول در مورد آزمون MCAT

آیا با قبولی در آزمون پزشکی MCAT می توان در کانادا مشغول به کار شد؟

بله در صورتی که بتوانید در آزمون پزشکی MCAT پذیرفته شوید می توانید به عنوان پزشک در این کشور مشغول به کار شوید.

آیا از دسته بندی منابع آزمون MCAT اطلاع دارید؟

بله این منابع به 4 دسته: مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیکی _مهارت های تحلیل انتقادی و استدلال_ مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم های زندگی _مبانی روانشناختی، اجتماعی و زیست شناختی رفتار تقسیم می شود.

آیا در پذیرش آزمون MCAT سطح زبان مهم است؟

بله داشتن سطح زبان بالا حداقل در سطح آیلتس 6.5 برای گذراندن آزمون بسیار حائز اهمیت است.

آیا با پشت سر گذاشتن آزمون می توان به اقامت کانادا دست یافت؟

در صورتی که بتوانید در آزمون پذیرفته شوید می توانید با ورود به بازار کار و پرداخت مالیات اقامت و تابعیت کانادا را اخذ کنید.

آزمون پزشکی MCAT و سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به آزمون پزشکی MCAT بپردازیم تا در صورتی که قصد گذراندن این آزمون را دارید بتوانید با اطلاعات دقیق از منابع و شرایط آزمون در این امتحان ثبت نام نمایید. همانطور که می دانید هر ساله افراد بسیاری از سرتاسر جهان برای شرکت در این آزمون ثبت نام می نمایند. آزمون MCAT یکی از آزمون های بین المللی پزشکی می باشد که افراد متقاضی با قبولی در این آزمون می توانند به عنوان پزشک در کشور کانادا مشغول به کار شوند. از بین آزمون های بین المللی پزشکی، آزمون MCAT از طرفداران بسیاری برخوردار است. موسسه توسعه علمی رویای پارسیان در این مقاله منابع و همچنین شرایط ورود به آزمون پزشکی MCAT را بررسی نموده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *