تحصیل مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های آلمان
تحصیل مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های آلمان
سپتامبر 22, 2021
آزمون تافل
آزمون تافل
سپتامبر 22, 2021

شهر گوانگجو چین در یک نگاه

 

شهر گوانگجو چین که به نام‌های دیگری مثل کانتون «Canton» نیز مشهور است، مرکز استان گوانگدونگ بوده و پرجمعیت‌ترین شهر این استان می‌باشد این شهر در کنار شهر‌هایی مثل شانگ‌های، پکن، شنژن، یکی از گران‌ترین شهرها به جهت مستغلات می‌باشد. یکی از معروف‌ترین رویدادهای شهر گوانگجو، بازارچه‌ای است به نام «Canton Fair». این بازارچه، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارچه‌های چین می‌باشد. نشریه Forbes، شهر گوانگجو را برای سه سال پیاپی، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، به عنوان برترین شهر تجاری چین انتخاب کرده است و می توان دانشگاه های این شهر را به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در چین نام برد.

گوانگجو امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل و نیز، از مهم‌ترین بنادر کشور چین است. این شهر، یا بهتر بگوییم، کلان‌شهر، یکی از سه شهر بزرگ چین بوده و به دلیل کشیده شدن آن تا نزدیکی شهر‌های اطراف از جمله شهر فوشان، دونگوان، ژونگشان و شنژن، یکی از بزرگترین تراکم‌های شهری جهان را به وجود آورده است. گوانگجو یکی از پنج شهر ملی مرکزی چین (China’s Five National Central Cities) می‌باشد. گوانگجو در رده‌بندی شهری، به عنوان یک شهر Alpha-Global شناخته می‌شود.در سال‌های اخیر، رشد قابل توجه ای در تعداد خارجی‌های دارای اقامت و مهاجران به وجود آمده است. این مهاجران اغلب از کشور‌های جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه، اروپای شرقی و به خصوص، از آفریقا می‌باشند و همین، موجب شده تا به گوانگجو، لقب «پایتخت جهان سوم» داده شود.

شهر گوانگجو

 

شهر گوانگجو چین | Guangzhou

بندر گوانگجو که کانتون (CANTON) یا گوانگژو و یا شهر گوانگجو چین نیز نامیده می شود، مرکز استان گوانگ دانگ است. این بندر در جنوب چین، در مجاورت رودخانه مروارید و در شمال غربی هنگ کنگ و شمال شرقی ماکائو قراردارد و از محبوبترین مقاصد گردشگری در تورهای مسافرتی به چین است. رودخانه مروارید (Pearl)، سومین رود بزرگ چین، باعبور از میان گوانگجو به دریای جنوبی می ریزد و راه ارتباطی این شهر با دریا است.

قرار گرفتن شهر گوانگجو چین در این موقعیت جغرافیایی مناسب باعث شده تا در کنار سایر القاب، مانند شهر گل، به آن لقب دروازه جنوبی چین نیز داده شود. گوانگجو بعد از شانگهای و پکن، سومین شهر بزرگ چین و بزرگترین شهر در چین جنوبی است. این شهر و حومه آن با مساحت ۳۸۴۳ کیلومتر مربع در سال ۲۰۱۲ بعنوان یکی از ۱۳ کلان شهر چین شناخته شد. این شهر از نظر مساحت و جمعیت سومین شهر بزرگ چین است. پنجاه و دو نژاد مختلف در گوانگژو زندگی می کنند که اکثر آن ها از نژاد هان هستند.

فرهنگ مردم گوانجو

گوانگجو شهری بزرگ و پرجنب و جوش، واقع در دلتای رودخانه مروارید است و از جمله مناطقی است که حتی از لحاظ استانداردهای چین، پیشرفت بسیار سریعی داشته است. این شهر در زمینه تجارت بین الملل، آشپزی و فرهنگ کانتونی تاریخچه ای پربار دارد. شهر گوانگجو چین شهری است که خلاصه ای از این کشور پهناور را به تصویر می کشد.

در این شهر احساس زندگی مدرن و پیشرفته مرتب خود را به جلو می راند، در حالی که شواهدی از گذشته و قدمت شهر در همه جا وجود دارد، گوانگجو را می توان شهر تناقضات نامید. خیابان های تجاری با مراکز خرید بزرگ و معروف در کنار خیابان های قدیمی و ساختمان های تاریخی قرار گرفته اند، آسمان خراش ها و ساختمان های مدرن در قسمتی از شهر و ساختمان های کهنه و معمولی و در حال فرو ریختن، در بخش دیگر شهر وجود دارد.

آب و هوای شهر گوانگجو

گوانگجو با وجود اینکه مقصدی مناسب برای گردشگران است، اما از نقاط ضعفی نیز رنج می برد. هوای این شهر بسیار آلوده است و ترافیک آن حتی از شهرهای بزرگی مثل نیویورک، پاریس و هنگ کنگ نیز سنگین تر است.

شهر گوانگجو چین شهری شلوغ و پر رونق است. مردم در طول روز سخت کار می کنند و انتظار دارند که از اوقات بیکاری خود لذت ببرند. شاید به همین دلیل است که این شهر در شب شلوغ و پررفت و آمد هستند. اما این تنها سرگرمی شبانه مردم گوانگجو نیست. سفری دریایی بر رودخانه مروارید در هنگام شب، می تواند یکی از زیباترین خاطرات هر فرد چینی یا گردشگر را رقم زند.

 

اقتصاد شهر گوانگجو

یکی از دلایل رشد اقتصادی شهر گوانگجو چین نزدیکی آن به هنگ کنگ است. بر اثر افزایش دستمزد کارگران در هنگ کنگ، بسیاری از تولیدکنندگان، کارگاه ها و کارخانه های خود را از هنگ گنگ به این شهر منتقل کردند. همچنین کشاورزان زیادی از نقاط مختلف چین با ترک محل زندگی خود، برای کار در این کارخانه ها به گوانگجو مهاجرت کردند. اکنون گوانگجو به عنوان یکی از استان های ثروتمند چین و سومین شهر مهم این کشور مطرح شده است.

از سال ۱۹۵۷ دو بار در سال، در ماه های آوریل و اکتبر ، نمایشگاه صادرات و واردات چین (fair export & import china) که به نام نمایشگاه کانتون نیز معروف است، در این شهر برپا می گردد که در آوریل ۲۰۱۴ صد و پانزدهمین دوره آن برگزار گردید. این نمایشگاه، موقعیت اقتصادی ویژه ای برای چین است و شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در آن شرکت می کنند.

 

فرودگاه های گوانجو

فرودگاه بین المللی بایون در سال ۲۰۰۴ در شهر گوانگجو چین افتتاح شد و در سال ۲۰۱۱ با جابجایی ۴۵۰۴۰۳۴۰ نفر دومین فرودگاه پر رفت و آمد چین پس از فرودگاه بین المللی پکن و نوزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان بود. این فرودگاه از لحاظ حمل بار با جابجایی ۱۱۷۹۹۶۷ تن به عنوان سومین فرودگاه در چین و بیست و یکمین در جهان شناخته شد. فرودگاه بایون در منطقه هوادو در شمال شهر قراردارد و جایگزینی برای فرودگاه ۷۲ ساله قبلی شهر است که به علت وسیع شدن شهر، تقریباً در داخل شهر قرار گرفته بود و دیگر گنجایش تعداد مسافران را نداشت.

گوانگجو از فعال ترین بندرهای جهان است و امکانات حمل و نقل آن در خدمت تولید و اقتصاد قرار دارد. در سال ۲۰۱۰ بندر شهر گوانگجو چین با جابه جایی بیش از ۱۲ میلیون و پانصد هزار کانتینر در رتبه هفتم بندرهای جهان و پنجم بندرهای چین قرار گرفت. در همین سال این بندر با جابه جایی ۴۲۵ میلیون تن رتبه چهارم جهان را در اختیار داشت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *