استادی پلن
استادی پلن
سپتامبر 2, 2021
بورسیه دانشگاه لایپزیگ آلمان
بورسیه دانشگاه لایپزیگ آلمان
سپتامبر 6, 2021

لیست کالج های آلمان

 

متقاضیانی (خارج از اتحادیه اروپا) که قصد تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی را دارند، باید سوابق تحصیلی گذشته‌شان مورد تأیید دانشگاه‌های آلمان باشد. بنابراین اگر شما قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید بر اساس نوع رشته انتخابی در دانشگاه، در دوره‌های کالج (کلاس‌های آماده‌سازی پیش از ورود به دانشگاه) شرکت کنید. حضور در این دوره‌های آماده‌سازی موجب ارتقا سطح علمی فرد پیش از شروع تحصیل در دانشگاه می‌شود و بر اساس جدیدترین نظر سنجی صورت گرفته، دانشجویانی که پیش از ورود به دانشگاه در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به بقیه دانشجویان از خود نشان می‌دهند. در این مقاله به بررسی لیست کالج های آلمان می پردازیم.

انواع مختلف کالج های آلمان

با توجه به نوع رشته انتخابی مورد علاقه در دانشگاه، شما می توانید از لیست کالج های آلمان یکی را تعیین کنید. کالج های آلمان به پنج دسته زیر تقسیم می شوند.

 

کالج های آلمان

M-Kurs کالج های گروه پزشکی

این نوع کالج‌‌‌‌ها در لیست کالج های آلمان برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه تجربی و پزشکی را دارند. این افراد، باید قبل از ورود به دانشگاه در کالج‌های پزشکی (Medicine) شرکت کنند. با شرکت در این کلاس‌های آماده‌سازی که تمرکز اصلی آنها بر روی زبان انگلیسی و دروس پایه مثل زیست‌شناسی، شیمی، زمین‌شناسی، ریاضی، فیزیک و علوم کامپیوتر است، می‌توانید در گرایش‌های مختلف رشته پزشکی مثل زیست‌شناسی، تغذیه، دندان‌پزشکی، میکروبیولوژی، زراعت، دامپزشکی، بیوشیمی، روان‌شناسی و صنعت داروسازی اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان کنید. توجه داشته باشید که مفاد امتحان ورودی برای شرکت در کالج‌های M-Kurs ممکن است بر اساس نوع کالج متفاوت باشد. بنابراین بهتر است برای آشنایی با محتویات آزمون ورودی به سایت کالج مربوطه مراجعه کنید و از مفاد امتحان آگاهی یابید. اما معمولاً در بیشتر آزمون‌های ورودی مباحثی مانند زبان آلمانی و ریاضی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

 

کالج های مهندسی آلمان

T-Kurs کالج های گروه مهندسی

نوع دوم از کالج‌های آلمان مربوط به رشته‌های مهندسی است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه ریاضیات و مهندسی را دارند، باید پیش از ورود به دانشگاه در کالج‌های مهندسی (Technology) شرکت کنند. در این کلاس‌های آماده‌سازی فرد متقاضی قبل از ورود به دانشگاه مباحثی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم کامپوتر را فرامی‌گیرد و همچنین به تقویت زبان آلمانی می‌پردازد. منابع آزمون ورودی برای شرکت در این دوره‌های آماده‌سازی بسته به نوع کالج ممکن است متفاوت باشد. اما با توجه به نوع کالج (گروه مهندسی) مفاد آزمون ورودی ریاضی، فیزک و زبان آلمانی است. بعد از پایان این نوع کالج و موفقیت در آزمون پایانی می‌توانید در یکی از گرایش‌های مهندسی (فیزیک، معماری، علوم کامپیوتر در اقتصاد، علم شیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، فناوری تولید مواد غذایی، فناوری تولید، ریاضیات، متالورژی، مهندسی برق، آمار، زمین‌شناسی، مهندسی مکانیک ، فناوری کشتی، هیدروگرافی، جغرافیا، مدیریت زمین، فناوری صدا) اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان کنید.

کالج های گروه مدیریت

W-Kurs کالج های گروه مدیریت

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش‌های مختلف رشته مدیریت و اقتصاد را دارند، باید پیش از ورود به دانشگاه در دوره‌های آماده‌سازی این رشته تحصیلی شرکت کنند. در کالج‌های گروه مدیریت بیشتر بر روی یادگیری مباحثی مانند اقتصاد، ریاضی، تجارت و جامعه و همچنین زبان آلمانی تمرکز می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد، امتحان ورودی کالج‌های دوره مدیریت همانند کالج‌های M-Kurs و T-Kurs بسته به نوع کالج متفاوت است. اما معمولاً در این آزمون زبان آلمانی، ریاضی و اقتصاد مورد سنجش قرار می‌گیرند. بعد از پایان دوره W-Kurs و موفقیت در آزمون نهایی آن می‌توانید در گرایش متعدد مدیریت از دانشگاه‌های دولتی آلمان اقدام به اخذ پذیرش کنید. حرف اول این دوره‌های آموزشی (W) برگرفته از کلمه اقتصاد است که معادل آلمانی آن Wirtschaft است.

کالج های گروه انسانی

G-Kurs کالج های گروه انسانی

Geisteswissenschaft-Kurs یا به اصطلاح (G-Kurs) یکی دیگر از دوره‌‌های آماده‌سازی است که به طور خاص برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های گروه انسانی و هنر طراحی شده است. این افراد، باید قبل از ورود به دانشگاه با حضور در این دوره مباحثی مانند تاریخ، ادبیات، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و همچنین زبان آلمانی را فرا بگیریند. برای امتحان ورودی به این نوع کالج‌ها بهتر است بیشتر بر بروی زبان آلمانی تمرکز کنید. با پایان این دوره و شرکت در آزمون نهایی و کسب موفقیت در آن می‌توانید برای رشته‌های انسانی مثل مطالعات آلمانی، مطالعات حقوقی، الهیات، نقد ادبی، هنر، طراحی، باستان‌شناسی، تاریخ، مرمت، علوم سیاسی، تاریخ هنر، مردم‌شناسی، آموزش، روزنامه‌نگاری، فلسفه و … اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان کنید.

کالج گروه زبان

S-Kurs کالج گروه زبان

این دوره از کلاس‌های آماده‌سازی مناسب برای متقاضیانی است که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه زبان را دارند. با شرکت در دوره‌های S-Kurs (Sprachwissenschaft) متقاضیان، مباحثی مانند تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی و زبان آلمانی را فرا می‌گیرند.

در جدول زیر می‌توانید دروس ارائه شده در این دوره‌ها را مشاهده کنید:

تفاوت دوره‌های کالج در دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علمی کاربردی

در حالت کلی دو نوع کالج در آلمان وجود دارد. نوع اول کالج‌های مرتبط با دانشگاه است که با قبولی در آزمون نهایی آن می‌توانید در دانشگاه یا دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تحصیل شوید. نوع دوم کالج‌هایی است که تحت نظر دانشگاه‌های علمی کاربردی است. با قبولی در آزمون نهایی این کالج‌ها شما فقط می‌توانید در دانشگاه‌های علمی کاربردی تحصیل کنید. پس بهتر است برای انتخاب نوع کالج به این موضوع دقت کنید.

برخی از کالج‌های مرتبط با دانشگاه‌های علمی کاربردی به شرح زیر است:

  • TI-course : مخصوص رشته‌های فنی مهندسی
  • WW-course : مخصوص رشته‌های اقتصاد و تجارت
  • GD-course : مخصوص رشته‌های طراحی و هنر
  • SW-course : مخصوص رشته‌های علوم اجتماعی

مزیت‌‌های تحصیل در کالج پیش از ورود به دانشگاه

همان طور که در بالا اشاره شد، دانشجویانی که قبل از ورود به دانشگاه مجبور به شرکت در دوره‌های آماده‌سازی (کالج) هستند، عملکرد بهتری در دانشگاه دارند و درصد موفقیت آنها در دانشگاه نسبت به بقیه دانشجویان بیشتر است. از مزیت‌های حضور در این دوره‌های آماده‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری زبان آکادمیک آلمانی مرتبط با رشته مورد نظر در دانشگاه
  • یادگیری و استفاده اصطلاحات مرتبط با زمینه تحصیل (terminology) در دانشگاه
  • یادگیری مباحث و روش‌های اولیه که به طور خاص مربوط به رشته انتخابی شما در دانشگاه است.
  • توسعه استراتژی‌های فردی برای یادگیری بهتر در دانشگاه
  • آشنایی و یادگیری فرهنگ‌های مختلف پیش از ورود به دانشگاه
  • آشنایی با طرز فکر و راه و روش مردم آلمان

بنابراین یادگیری موارد بالا پیش از حضور در کلاس‌های دانشگاه می‌تواند دانشجو را از لحاظ تحصیلی و روانی آماده حضور در دانشگاه کند.

کالج‌های خصوصی و دولتی

نوع دیگری از کالج‌ها که باید در هنگام اخذ پذیرش به آن توجه کرد، خصوصی یا دولتی بودن آن است. تحصیل در کالج‌های دولتی معمولاً بدون شهریه است و مدارک ارائه شده توسط این کالج‌ها معتبر و مورد تأیید تمامی دانشگاه‌ها است. تحصیل در کالج‌های خصوصی با پرداخت شهریه همراه است. همچنین قبل از اقدام به اخذ پذیرش باید به این موضوع توجه کنید که ممکن است مدارک ارائه شده توسط کالج‌های خصوصی مورد تأیید دانشگاه‌های آلمان نباشد.

لیست کالج‌های آلمان

در مجموع ۲۹ کالج در ایالت‌های مختلف آلمان وجود دارد که جدول زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

کالجشهرنوع مؤسسهمحتوای دوره آموزشی
1دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگهایدلبرگدانشگاه
2مؤسسه فناوری کارلسروههکارلسروههدانشگاه
3دانشگاه علوم کاربردی کنستانسکنستانسدانشگاه و مدرسه (FH)
4دانشگاه آزاد بایرنمونیخدانشگاه
5مدرسه آزاد بایرنکوبرگمدرسه (FH)
6دانشگاه فنی برلینبرلیندانشگاه
7کالج آزاد برلینبرلیندانشگاه
8دانشگاه هامبورگهامبورگدانشگاه
9دانشگاه گوته فرانکفورتفرانکفورتدانشگاه و مدرسه (FH)
10کالج فنی دارمشتاتدارمشتاتدانشگاه و مدرسه (FH)
11دانشگاه کاسلکاسلدانشگاه و مدرسه (FH)
12دانشگاه ماربورگماربورگدانشگاه و مدرسه (FH)
13دانشگاه گرایفسوالدگرایفسوالددانشگاه
14دانشگاه ویسمارویسمارمدرسه (FH)
15کالج هانوفرهانوفردانشگاه
16کالج اقتصادی بوخومبوخومموسسه خصوصی
17کالج متینگنمتینگنموسسه خصوصی
18دانشگاه یوهانس گوتنبرگگوتنبرگدانشگاه
19مدرسه کایزرسلاوترنکایزرسلاوترنمدرسه (FH)
20دانشگاه سارلندزاربروکندانشگاه
21مدرسه فناوری و اقتصادزاربروکنمدرسه (FH)
22کالج فنی دانشگاه درسدندرسدنموسسه خصوصی
23کالج گلاوخاوگلاوخاوموسسه خصوصی
24کالج دانشگاه لایپزیگلایپزیگدانشگاه
25مدرسه تسیتا/ گرلیتزتسیتامدرسه (FH)
26کالج زاکسن-آنهالت هالههالهدانشگاه
27کالج زاکسن-آنهالت کوتنکوتنمدرسه (FH)
28مدرسه کیلکیلمدرسه (FH)
29دانشگاه علوم کاربردی نوردهاوزننوردهاوزندانشگاه و مدرسه (FH)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *