ویزای تحصیلی ایتالیا
ویزای تحصیلی ایتالیا
سپتامبر 23, 2021
تمکن مالی کانادا
تمکن مالی کانادا
سپتامبر 23, 2021

شغل دانشجویی در کانادا

 

مقدمه

همواره تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا دغدغه ای برای دانشجویان بوده و می باشد. در این مقاله سعی برآن شده است تا به مواردی همچون کار ضمن تحصیل،  انواع کار دانشجویی، حداقل حقوق کارهای دانشجویی و تمامی جوانب آنها پرداخته شود.            

کانادا کشوری گسترده و پذیرای سیل عظیم دانشجویان از سراسر جهان جهت تحصیل می باشد. اخذ مجوز کار ضمن تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که می توانند از این طریق بخش زیادی از هزینه های خود را پوشش دهند و یک امتیاز به رزومه خود اضافه کنند. برای تازه واردان به دست آوردن شغل ممکن است کمی دشوار باشد. همه گیری ویروس کرونا، جستجوی برای یافتن کار را چالش برانگیزتر از قبل کرده است، بنابراین بسیار مهم است که در مورد آنچه در بازار کار اتفاق میفتد اطلاعات خود را به روز نگه دارید. اما همواره به یاد داشته باشید که، کار کردن در کانادا در دوران تحصیل به تجربه ای تبدیل می شود که علاوه بر درآمدی مناسب به سازگاری سریع تر فرد در کشور جدید نیز کمک می کند. فرد به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید با قوانین آشنا شده و بداند در چه مکان هایی به دنبال کار دانشجویی باشد.

 

شرایط کار حین تحصیل در کانادا

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که هر دانشجویی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و پذیرش دانشگاه ملزم به اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود در طول سال تحصیلی به دولت و سفارت کانادا است.

به طور کلی دانشجویان بین‌المللی میبایست برای برخورداری از شرایط کار حین تحصیل در کانادا به صورت تمام‌ وقت در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور ثبت‌نام کرده باشند و دارای مجوز تحصیلی معتبر باشند.

کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره‌وقت بوده و فرد را مجاز به انجام حداکثر ۲۰ ساعت کار در هفته می‌کند؛ اما از آنجایی که شهریه اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های معتبر کانادا به استثنای رشته‌های علوم اجتماعی و هنر بیش از ۱۰۰۰۰ دلار در سال است، هر دانشجویی با در نظر گرفتن شهریه دانشگاه و دیگر هزینه‌های جانبی زندگی نظیر مسکن، سرگرمی و خورد و خوراک، به این فکر می‌افتد تا از مزیت کار حین تحصیل در کانادا استفاده کند و از این طریق بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهد. با این‌حال اخذ مجوز کار و انجام کار دانشجویی در کانادا تنها بخشی از هزینه‌های دانشجوی خارجی را پوشش می‌دهد، اما در عین حال تجارب ارزشمند کاری مفیدی را در خلال تحصیل در اختیار فرد قرار می‌‌دهد. با این وجود می‌توان اینطور گفت که هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا به مراتب منطقی‌تر و مناسب‌تر است و فرد می‌تواند با کسب اطلاعات لازم و انتخاب مناسب کار دانشجویی در کانادا در هر دو عرصه تحصیلی و کاری در خاک کشور کانادا موفق عمل کند.

انواع کار دانشجویی در کانادا

 

انواع کار دانشجویی در کانادا

اگر مایل به تحصیل در کانادا هستید و یا در کانادا مشغول به تحصیل می باشید، در صورتی که ویزای تحصیلی شما مشمول شرایط کاری باشد می توانید در زمان های مشخص به کارهای دانشجویی در کانادا بپردازید و بخشی از هزینه های خود را تامین کنید. البته لازم به ذکر است باید همه شرایط کار دانشجویی در کانادا را داشته باشید.

 

کار دانشجویی در محیط داخلی دانشگاه

یکی از روش هایی که می توانید همزمان با تحصیل به کار کردن مشغول شوید، کار دانشجویی در محیط دانشگاه میباشد. اگر در ویزای تحصیلی شما شرایطی ذکر شده باشد که منوط به اجازه کار در دانشگاه یا خارج از دانشگاه را دارید می توانید به عنوان دانشجوی بین المللی حین تحصیل خود در محیط دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید بدون داشتن جواز کارطبق شرایط زیر مشغول به کار شوید.

 

شرایط کار دانشجویی در محیط داخلی دانشگاه

دارا بودن سین نامبر معتبر (شماره ملی کانادا یک شماره 9 رقمی است که به هر شخص تازه وارد که در کانادا کار می کند داده می شود. این شماره برای شناسایی اشخاص و افرادی‌که نیاز به استفاده از مزایا و خدمات دولتی کانادا دارند مورد استفاده قرار می گیرد).

داشتن ویزای تحصیلی معتبر

دانشجوی تمام وقت بودن

 

مشاغل دانشگاهی

کار در محیط داخلی دانشگاه به این معنی است که شما می توانید در تمام ساختمان های دانشکده خود کار کنید. اگر دانشکده شما بیش از یک محوطه دارد ممکن است در بیشتر موارد فقط در محوطه دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید کار کنید. در زیر نمونه هایی از کار دانشجویی در محیط داخلی دانشگاه را به شما معرفی می کنیم:

  • کار برای دانشگاه یا کالج
  • کار کردن برای اعضای دانشکده
  • کار کردن به صورت خود اشتغالی
  • کار برای نهادهای دانشجویی

در زیر به به برخی از مشاغل معروف دانشجویی در محیط داخلی دانشگاه ها اشاره کردیم. لازم به ذکر است میانگین درآمد کار دانشجویی در استان های مختلف کانادا بین 12 الی 15 دلار در ساعت است.

 

برخی از مشاغل دانشجویی داخل دانشگاه

مشاغل متصدی امور پستی
Mailroom Attendant
متصدی امور کتابداری
library attendant
مربی و دستیار آموزشی
Teaching Assistant
مشاغل مربوط به توسعه دهندگی وب
Web Developer Jobs
دستیار پژوهشی
Research Assistant
کارمند اداری
Administrative Assistant
سفیر دانشگاه
Campus Ambassador
مربی کلاس فیتنس
Fitness Class Instructor

 

کار دانشجویی در کانادا

کار دانشجویی در محیط خارج از دانشگاه

یکی دیگر از انواع روش هایی که می توانید در حین تحصیل در کانادا کار کنید کار دانشجویی در محیط خارج از دانشگاه است. البته باید توجه داشته باشید قبل از اینکه به کار مشغول شوید شما و کارفرمای خود مطمئن شوید که آیا می توانید بدون داشتن ویزای کاری کار کنید.

لازم به ذکر است در صورتی که شرایط مرتبط با این نوع کار را نداشته باشید و بدون توجه به الزامات لازم مشغول کار شوید ممکن است مجبور به ترک کانادا شوید.

 

شرایط کار دانشجویی در محیط بیرونی دانشگاه

شما می توانید بدون داشتن ویزای کاری حین تحصیل خود در بیرون از دانشگاه های کانادا کار کنید تنها در صورتی که مشمول شرایط زیر باشید:

  • داشتن ویزای تحصیلی معتبر
  • دارا بودن سین نامبر SIN NUMBER معتبر
  • شما یک دانشجوی تمام وقت در یکی از مؤسسات معتبر آموزشی کانادا (Designated Learning Institution باشید.)
  • برنامه تحصیلی شما در کانادا حداقل 6 ماه طول بکشد و منجر به اخذ مدرکی شود.

اگر دانشجوی پاره وقت هستید تنها در صورتی می توانید به کار در بیرون از دانشگاه مشغول شوید که :

  • همه شرایط فوق را داشته باشید.
  • در ترم آخر برنامه تحصیلی خود باشید و برای به اتمام رساندن برنامه تحصیلی نیازی نداشته باشید کل دوره را بگذرانید.
  • 20 ساعت در هفته می توانید کار کنید.

 

اگر هر یک از شرایط زیر در مورد شما صدق کند، نمی توانید بدون ویزای کار در محیط خارجی دانشگاه کار کنید:

  • در صورتی که در ویزای تحصیلی شما ذکر شده باشد که شما ویزای کار ضمن تحصیل در کانادا را نداشته باشید.
  • اگر دانشجوی انتقالی یا میهمان باشید.
  • درصورتی که در دوره های زبان دوم انگلیسی یا فرانسه (ESL و EFL) شرکت کرده باشید.
  • اگر در دوره های عمومی / آمادگی / کارگاه های آموزشی شرکت کنید.
  • مشاغل کار دانشجویی در محیط خارج از دانشگاه

کار در محیط خارج از دانشگاه به این معنی است که شما می توانید در خارج از دانشگاه خود به شرطی که واجد شرایط فوق باشید هفته ای 20 ساعت کار کنید و بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی خود در کانادا را جبران نمایید.

در زیر به به برخی از مشاغل معروف دانشجویی در محیط بیرون از دانشگاه های کانادا اشاره کردیم. لازم به ذکر است میانگین درآمد کار دانشجویی در استان های مختلف کانادا بین 12 الی 15 دلار در ساعت است و شما تنها می توانید 20 ساعت در هفته کار کنید.

 

برخی از مشاغل دانشجویی خارج دانشگاه
مشاغل مرتبط به رانندگی
Driver Jobs
متصدی پذیرش
Receptionist
بازار پردازی
Merchandiser
مکانیک دستگاه ها و ماشین های سنگین
HEAVY-DUTY MECHANIC
کارگر ساده
General labor
طراح وب
Web designer
فروشنده
Sales associate
پیشخدمت بار
Bartender

 

رزومه قوی و تمیز از خود ارائه دهید

رزومه شما مهم‌ترین عامل برای گرفتن وقت مصاحبه و به دست آوردن فرصت‌های شغلی به عنوان یک تازه وارد است. با این حال، رزومه‌های کانادایی به روشی سنتی طراحی می‌شوند و کارفرمایان ترجیح می‌دهند نکات مهم مربوط به مهارت‌های کاری شما را بخوانند تا لیستی طولانی از کارهایی که انجام داده‌اید! رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی که می‌خواهید درخواست دهید، طراحی کنید. از ارسال رزومه عمومی برای هر لیست شغلی که می‌بینید، خودداری کنید.

 

دوره کو آپ کانادا

دوره کوآپ کانادا (CO-OP)

کوآپ کانادا یا دوره کارورزی از دیگر روش های کسب تجربه کاری در کانادا است که متقاضیان آن می توانند بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی خود در کانادا را جبران نمایند. در زیر همه چیز درباره کوآپ کانادا، شرایط کوآپ کانادا و … را با جزییات دقیق بررسی می کنیم.

کواپ کانادا، دوره های یکساله در کانادا یا دوره اینترنشیپ کانادا برنامه ای است که با آن می توانید در یک حرفه یا شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود طی دورهای کوتاه مدت کار کنید و ضمن کسب تجربه کاری و دریافت حقوق بلافاصله وارد بازار کار شوید.

طی کردن دوره های کو آپ کانادا یا دوره های کوتاه مدت کانادا نیازمند شرایطی است که در زیر آنها را معرفی می کنیم:

شرایط کوآپ کانادا

در کانادا تقریبا بیشتر دانشگاه ها و موسسات آموزشی در کنار برنامه های آموزشی خود یک دوره کوآپ یا دوره افزایش مهارت شغلی یا همان دوره کارآموزی با حقوق مکفی ارائه می دهند تا دانشجو بتواند در کنار برنامه تحصیلی خود علاوه بر کسب تجربه کاری و مهارت تخصصی بخشی از هزینه های تحصیلی خود در کانادا را جبران کند.

 

اما به عنوان دانشجو لازم است قبل از این که وارد دوره های کوآپ کانادا یا همان کواپ کانادا شوید باید شرایط آن را داشته باشید. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • باید ویزای تحصیلی معتبر داشته باشید.
  • دوره کارآموزی co op باید جزء برنامه تحصیلی شما باشد.
  • دوره کوآپ Co Op یا دوره اینترنشیپ کانادا نباید بیش از 50 درصد از زمان برنامه تحصیلی شما را بگیرد.
  • افراد زیر واجد شرایط شرکت در دوره های کوآپ کانادا نمی شوند:
  • درصورتی که در دوره های زبان دوم انگلیسی یا فرانسه (ESL و EFL) شرکت کرده باشید.
  • اگر در دوره های عمومی / آمادگی / کارگاه های آموزشی شرکت کنید.

 

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)

مجوز کار Post-Graduation به جای کار دانشجویی در کانادا به دانشجویان بین‌المللی فرصت تجربه کردن کسب‎‌ و کارهای مختلف کانادایی را به صورت تمام وقت می‌دهد. اکثر دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر کانادا بنابر دوره تحصیلی‌شان مجاز به دریافت مجوز کار post-graduation برای حداکثر ۳ سال هستند؛ به نسبت بازه زمانی دوره تحصیلی متقاضیان این نوع مجوز، شرایط مختلفی در نظر گرفته شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

چنانچه دوره تحصیلی شما کمتر از ۸ ماه باشد واجد شرایط برای دریافت این مجوز نخواهید بود.

چنانچه بیش از ۸ ماه و تا ۲ سال در کانادا تحصیل کرده باشید، مجاز به دریافت مجوز کار مطابق با مدت زمان دوره تحصیلی‌تان هستید ( برای مثال چنانچه دوره تحصیلی ۹ ماهه‌ای را گذرانده باشید، مجوز کار دقیقا با اعتبار ۹ ماه برای شما صادر خواهد شد).

اما برای دوره تحصیلی ۲ سال و یا بیشتر در کانادا، مجوز کار ۳ ساله صادر خواهد شد.

دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی مختلف در کانادا در صورتی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند از مرحله کار دانشجویی در کانادا گذشته و با دریافت این مجوز، کار تمام وقت را در خاک کانادا تجربه کنند:

تکمیل حداقل ۸ ماه دوره تحصیلی به عنوان پیش نیاز مقطع تحصیلی در کانادا

به طور مستمر و تمام وقت در کانادا تحصیل کرده باشد

در بازه ۹۰ روزه پیش از اعلان دانشگاه مبنی بر به اتمام رسیدن دوره تحصیلی، دانشجو تقاضای مجوز کار خود را داده باشد ( توجه داشته باشید که بازه ۹۰ روزه مورد نظر از تاریخ گردهمایی فارغ‌التحصیلی شروع نمی‌شود، بلکه از تاریخ دریافت نمرات نهایی محاسبه می‌گردد).

در زمان درخواست مجوز کار از مجوز تحصیلی دارای اعتبار برخوردار باشد.

توانایی ارائه مدرکی دال بر اتمام مقطع تحصیلی را داشته باشد ( نامه تکمیل مقطع از محل ثبت‌نام Registrar ).

از قبل مجوز Post-Graduation Work Permit را دریافت نکرده باشد.

چنانچه شامل هر یک از شرایط زیر باشید مجاز به کسب مجوز کار PGWP نبوده و میبایست به کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره وقت بسنده کنید:

در دوره تحصیلی کمتر از ۸ ماه تحصیل کرده باشید.

برای بیش از ۸ ماه با وقفه به تحصیل در دانشگاه کانادا پرداخته باشید ( یک ترم را مرخصی گرفته باشید).

در برنامه بورسیه تحصیلی مستقل کانادایی با پشتیبانی مالی GAC شرکت کرده باشید.

در برنامه جوایز دولت کانادا با پشتیبانی مالی GAC شرکت کرده باشید.

از سازمان GAC پشتیبانی مالی دریافت کرده باشید

یک دوره تحصیلی را به صورت از راه دور و خارج از کانادا و یا در خاک کانادا گذرانده باشید.

از قبل یک مجوز کار PGWP از یک دوره تحصیلی دیگر دریافت کرده باشد.

لازم به ذکر است که چنانچه هر یک از خانواده نزدیک دانشجوی واجد شرایط دریافت مجوز کار PGWP ( همسر ، فرزند وابسته) تمایل به ماندن در کنار وی در مدت زمان اعتبار مجوز کار داشته باشند، ملزم به دریافت مجوز از دولت کانادا خواهند بود. از این رو دانشجو میبایست همزمان با درخواست مجوز کار PGWP، نسبت به تقاضای تمدید مدت زمان اقامت افراد خانواده و همراه در کانادا اقدام کند.

 

از چه طریقی می‌توان در کانادا کار پیدا کرد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، برای انجام کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره وقت و یا تمام وقت نیاز به گذراندن حداقل ۶ ماه دوره تحصیلی و اخذ مجوز تحصیلی و کار است. البته چنانچه تمایل به انجام کار دانشجویی در کانادا دارید میبایست نسبت به دریافت شماره SIN نیز اقدام کنید، سپس می‌توانید با توجه به شرایط و توانایی‌های خود از منابع مورد اطمینان سازمان کار کشور کانادا نظیر immigrant-  serving organizations و Job Bankبرای اطلاع از انواع مشاغل، حقوق، قوانین و وظایف کشور کانادا استفاده کنید.

همچنین با استفاده از ورک‌شاپ‌های رایگان آماده‌سازی رزومه کاری و جستجوی عنوان شغلی مناسب ارائه شده توسط سازمان کار، در پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا مهارت لازم را کسب کنید. همچنین مواردی نظیر Cover letter  توضیح کوتاهی از دلایل انتخاب شما برای عنوان شغلی) و رزومه حرفه‌ای یا همان (C.V  لیستی از مهارت‌ها و تجربیات کاری) و استفاده از ابزارهای اینترنتی نظیر لینکدین در پیدا کردن کار دانشجویی مرتبط و مناسب در کانادا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

بررسی شرایط کار همسر دانشجو در کانادا

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، هر  دانشجوی بین‌المللی در کانادا می‌تواند بسته به شرایطش، در خلال تحصیل به کار دانشجویی در کانادا از نوع On-campus  و یا Off-campus مشغول شود؛ همچنین بنابر قوانین دولت کانادا، همسر دانشجوی بین‌المللی تحصیل در کانادا نیز مجاز به دریافت مجوز کار آزاد خواهد بود.

همسر دانشجو ملزم است مادامی که متقاضی اصلی (دانشجوی بین‎‌المللی) در یک مقطع تحصیلی در دانشگاه ثبت‌نام کرده و دارای مجوز تحصیل معتبر است، با در دست داشتن سند LMIA برای دریافت مجوز کار آزاد (open-work permit) اقدام کند. مجوز کار آزاد محدودیت‌های مجوز کار دانشجویی در کانادا را ندارد اما نیازمند آماده‌سازی شرایطی است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

LMIA  (سازمان ارزیابی تاثیرات بازار کار) مدرکی است که کارفرما میبایست پیش از استخدام کردن یک کارمند خارجی در دست داشته باشد؛ یک LMIA مثبت نشان‌دهنده این موضوع است که هیچ کارگر/کارمند کانادایی برای عنوان شغلی مورد نظر در دسترس نیست و به همین خاطر به یک کارمند خارجی نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که به مدرک مثبت LMIA  نامه موافقت/ تاییدیه نیز گفته می‌شود. در مجموع می‌توان اینطور گفت که تا زمانی که یک دانشجوی بین‌المللی مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا است، همسر وی نیز تا زمان اعتبار مجوز تحصیلی دانشجو، تحت شرایط زیر مجاز به انجام کار آزاد خواهد بود:

  • داشتن نامه پیشنهاد کار از طرف کارفرما ( همراه با توضیحات میزان حقوق و موارد کسر از حقوق، وظایف، شرایط و ساعات کاری)
  • داشتن قرارداد
  • یک کپی از مدرک LMIA
  • شماره LMIA

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *