تحصیل علوم پزشکی در چین
تحصیل علوم پزشکی در چین
اکتبر 19, 2021
مدارس ایرانی در خارج
مدارس ایرانی در خارج
اکتبر 20, 2021

قبرس شمالی

کشور قبرس کشوری در شرق دریای مدیترانه است که سومین جزیره پرجمعیت این منطقه به شمار می‌آید. این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که بخش شمالی آن تحت حاکمیت ترکیه و بخش جنوبی تحت حاکمیت یونان است. جمهوری دموکراتیک ترکی برخلاف همسایه جنوبی خود، از واحد پولی لیر پیروی کرده و هزینه‌های زندگی نیز در آن بسیار پایین است. در واقع مقرون به صرفه بودن زندگی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به این کشور است.

در طی سال‌های اخیر مهاجرت به این کشور طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که قبرس جنوبی جزئی از اتحادیه اروپا به شمار می‌آید، اخذ ویزای آن سخت‌تر و زندگی در آن گران‌تر است، به همین دلیل اغلب افراد قبرس شمالی را ترجیح می‌دهند. همچنین ورود به این کشور همچون ترکیه برای شهروندان ایرانی نیازی به ویزا نداشته که این امر فرآیند مهاجرت را ساده‌تر می‌سازد.

 

اخذ اقامت دائم قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی یکی از آن کشورهایی است که فرآیندی سخت و طولانی برای اخذ اقامت دائم دارد. افرادی که به منظور تحصیل به این کشور می‌روند، پس از پایان تحصیلاتشان می‌توانند ویزای پس از فارغ‌التحصیلی قبرس را دریافت کنند که به مدت یک ماه اعتبار داشته و فارغ‌التحصیلان باید در این مدت موقعیت شغلی مناسبی برای استخدام پیدا کنند تا مجوز کاری قبرس را دریافت کنند. متقاضیان ویزای کاری نیز باید از ابتدا از کارفرمایی معتبر داخل این کشور جاب آفر دریافت کنند تا بتوانند مجوز کاری قبرس شمالی را اخذ کنند. این مجوز یک ساله قابل تمدید چندباره بوده و در نهایت پس از گذشت 10 سال می‌توان برای اخذ اقامت دائم قبرس شمالی اقدام کرد. البته توجه داشته باشید که یکی از ساده‌ترین روش‌های اخذ اقامت دائم قبرس از طریق خرید ملک بوده که زیرمجموعه مهاجرت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. خریداران ملک در قبرس نیز می‌توانند ویزای اقامت یک ساله دریافت کنند و پس از گذشت مدت زمان 10ساله برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند از طریق ازدواج با یکی از تبعه قبرس اقامت دائم این کشور را به دست آورند که نیازمند اثبات واقعی بودن ازدواج و زندگی به مدت پنج سال در این کشور است.

 

مهاجرت به قبرس شمالی بهتر است یا قبرس جنوبی؟

جزیره قبرس یکی از اقتصادهای در حال رشد جهان است که مهاجرت به آن می‌تواند مزایای زیادی را برای متقاضیان به همراه داشته باشد. پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که بخش شمالی قبرس را بهتر است برای مهاجرت انتخاب کنند یا بخش جنوبی آن را؟ قبرس جنوبی جزئی از اتحادیه اروپا به شمار رفته در حالیکه قبرس شمالی تنها توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود. از طرف دیگر درآمد افراد در قبرس جنوبی به یورو بوده ولی در قبرس شمالی به لیر ترکیه محاسبه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی به مراتب پایین‌تر از قبرس جنوبی باشد. همچنین قبرس جنوبی به دلیل نزدیکی به اروپا، کشوری پیشرفته‌تر و اقتصادی قدرتمندتر است و افراد از طریق مهاجرت به آن می‌توانند به سادگی به کشورهای اروپایی راه پیدا کنند. در حالیکه قبرس شمالی از مزیت بزرگ الزامی نبودن ویزا برای دانشجویان و شهروندان ایرانی برخوردار است که فرآیند مهاجرت به این کشور را ساده‌تر می‌گرداند.

به طور کلی می‌توان گفت که قبرس شمالی و جنوبی، هردو مزیت‌هایی دارند که با توجه به هدف افراد باید بررسی شوند. برای افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نبوده و به دنبال مقصدی ارزان برای مهاجرت بدون نیاز به ارائه مدرک زبان هستند، قبرس شمالی بهترین گزینه است.

تاریخچه تاسیس

در سال 1960 کشور قبرس از بریتانیا استقلال یافت و به عنوان یک کشور مجزا شناخته شد. طبق نخستین توافقنامه میان یونانی‌ها و ترک‌های قبرس، قرار شد تا حکومتی متشکل از هر دو گروه تشکیل یابد. پس از گذشت سه سال، اختلافات مختلفی در زمینه قوانین و حکمرانی پدید آمد و موجب شکاف در دولت شد. پس از آنکه ترک‌ها الحاقیه‌های پیشنهادی دولت به قانون اساسی را نپذیرفتند، آن را خلاف حقوق اساسی خود دانسته و شکایتی نزد دادگاه عالی قضایی قبرس بردند. دادگاه عالی این الحاقیه را غیرقانونی خوانده، اما رئیس جمهور وقت آن را لازم‌الاجرا ندانست. سپس قوانینی را به اجرا گذاشت که ترک‎‌ها را از هر جایگاهی در حکومت محروم می‌ساخت.

با بالا گرفتن اعتراضات و درگیری‌ها، نیمه شمالی از ارتش ترکیه طلب کمک کرده که با مداخله آن، وضعیت بغرنج‌تر شد. سرانجام در سال 1983، پس از به نتیجه نرسیدن توافقات، نیمه شمالی به عنوان جمهوری دموکراتیک ترکی قبرس شمالی اعلام استقلال کرد. از آن تاریخ تا کنون تلاش‌های متعددی جهت اتحاد دوباره قبرس توسط سازمان ملل صورت گرفته، اما هیچ‌کدام موفقیت‌آمیز نبوده است. در حال حاضر کشور قبرس شمالی توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

 

مهاجرت به قبرس شمالی و ساختار اقتصادی

بخش عمده‌ای از اقتصاد این کشور معادل 69% از تولید ناخص داخلی، بر محور بخش خدمات همچون بخش دولتی، حمل و نقل، گردشگری و آموزش می‌چرخد. پس از آن، تولید و صنایع 22% و کشاورزی 9% از سهم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. رویکرد اقتصادی این کشور بر اساس اقتصاد بازار آزاد بوده و در سال 2014 نیز به عنوان یکی از برترین کشورهای جهان برای کارآفرینی انتخاب شد.

این کشور تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته و از نظر اقتصادی به ترکیه وابسته است. با این حال تولید ناخالص داخلی برابر با 15 هزار دلار بوده و نرخ بیکاری نیز زیر 8% است. صنعت توریسم و گردشگری بخش قابل توجهی از درآمد ملی را تامین می‌کند و شهر کایرنیا پایتخت توریسم قبرس شمالی است. طبیعت بکر این کشور، موجب رونق اکوتوریسم شده و هزینه‌های پایین آن نیز، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

 

دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی

یکی دیگر از منابع درآمدی قبرس شمالی، بخش آموزش است. در واقع این بخش یکی از اصلی‌ترین نقاط اتصال این کشور با جامعه بین‌الملل و یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به قبرس شمالی است. آموزش در این کشور به چهار بخش پیش از دبستان، ابتدایی، متوسطه و دانشگاه تقسیم می‌شود. جذب دانشجویان بین‌المللی در این کشور اهمیت زیادی داشته و دانشگاه‌هایی چون دانشگاه مدیترانه شرقی، دانشگاه خاور نزدیک، دانشگاه آمریکایی گیرنه، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه اروپایی لفکا، دانشگاه بین‌المللی قبرس، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه مدیترانه کارپاسیا و دانشگاه کایرنیا همگی در این کشور قرار دارند.

 

خدمات درمانی و رفاهی

کشور قبرس شمالی نیز پوشش خدمات درمانی دولتی را برای درمان‌های پزشکی ضروی شهروندانش به صورت رایگان ارائه می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی نیز به عنوان بخشی از شهریه خود، حق بیمه را پرداخت کرده و تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند. به طور کلی سه بیمارستان دولتی و چندین بیمارستان خصوصی در این کشور قرار دارند. افراد می‌توانند با مراجعه به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی به صورت رایگان ویزیت شده و حتی تحت عمل جراحی مورد نیاز قرار گیرند. بیمارستان‌های خصوصی نیز هزینه خیلی بالایی نداشته و مراقبت‌های بهداشتی به صورت شخصی ارائه می‌شوند. از آنجایی که کارکنان بیمارستان‌ها به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند، برای مهاجرت به قبرس شمالی ضرورتی برای یادگیری زبان ترکی وجود ندارد.

 

وضعیت سیاسی و اجتماعی

کشور قبرس شمالی به 6 بخش اصلی لفکوشیا، ناحیه غازی ماغوسا، گیرنه، گوزل یورت، ناحیه اسکله و لیفکا تقسیم می‌شود. سیستم سیاسی این کشور به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ حکومت که در راس آن رئیس جمهور است و دولت که در راس آن نخست‌وزیر است. قدرت اجرایی کاملا در دست دولت بوده ولی قدرت قانونگذاری در میان ریاست دولت و مجلس تقسیم می‌شود. قوه قضائیه نیز به صورت مستقل از دیگر قوا عمل می‌کند. رئیس جمهور برای مدت 5 ساله انتخاب شده و نخست‌وزیر نیز از میان اکثریت مجلس برگزیده می‌شود. نقش ترکیه در اوضاع سیاسی کشور قبرس شمالی نیز بسیار پررنگ است. مهاجرت به قبرس شمالی از طریق پناهندگی پس از سال 2010 افزایش یافت.

 

آب و هوای قبرس شمالی

جزیره قبرس دارای آب و هوایی بسیار معتدل و مطبوع در تمامی فصول سال است. زمستان‌های این کشور هوایی خنک و بارانی داشته، به نحوی که حدود 60% باران سالانه در این فصل باریده و رودهای کشور را پرآب می‌سازند. فصل بهار مدت زمان کوتاهی داشته و به آب و هوای ناپایدارش شناخته می‌شود. تابستان‌های گرم و خشک نیز تحت‌تاثیر جریان‌های باد آفریقایی و مدیترانه‌ای قرار دارند. با پایان تابستان، برای مدت کوتاهی فصل پاییز از راه رسیده و به سرعت جای خود را به زمستان می‌دهد.

مزیت‌های مهاجرت به قبرس شمالی

  • عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان
  • ارتباط راحت با ترکیه
  • امکان شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجویی با دانشگاه‌های برتر جهان
  • هزینه‌های پایین زندگی
  • آب و هوای معتدل و مناسب
  • مناظر طبیعی زیبا

 

روش‌های مهاجرت به قبرس شمالی

 

مهاجرت تحصیلی به قبرس شمالی

مهاجرت تحصیلی به قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در میان ایرانیان به شمار می‌آید. هزینه‌‌های پایین زندگی به همراه شهریه‌های مقرون به صرفه دانشگاه از دلایل اصلی محبوبیت قبرس شمالی در میان دانشجویان است. همچنین این کشور مقصد متقاضیانی است که به دلایل مالی یا آموزشی، امکان تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی را نداشته و از طریق مهاجرت به قبرس شمالی از چنین امکانی بهره‌مند می‌گردند. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، برنامه‌های تبادل دانشجویی با دانشگاه‌های مطرح دنیا را برگزار کرده و به دانشجویان اجازه می‌دهند تا به مدت یکسال از دوران تحصیلشان را در کشوری دیگر سپری کنند. این امر به رزومه تحصیلی دانشجویان کمک شایانی کرده و شانس آن‌ها را برای اخذ پذیرش در مقاطع بالاتر افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر، مهاجرت به قبرس شمالی از طریق تحصیل می‌تواند مزایای بیشتری را نیز در بر داشته باشد؛ با تحصیل در برخی از رشته‌ها در کشور قبرس شمالی همچون هتلداری و گردشگری، دانشجویان می‌توانند به طور مستقیم با بازار کار ارتباط گرفته و از همان دوران دانشجویی، با انجام کارآموزی در هتل‌ها و آزانس‌های گردشگری، سابقه کار کسب کنند. همچنین بعد از فارغ‌التحصیلی امکان استخدام در شرکت‌ها و هتل‌های ترکیه نیز بهره‌مند شده و بدین ترتیب فرصتی برای کار در یکی از قطب‌های گردشگری جهان را خواهند داشت.

دانشگاه مدیترانه شرقی یکی از بهترین دانشگاه های ین کشور و یکی از موسسات آموزشی بین‌المللی به رسمیت شناخته شده این کشور است. بیش از هزار نفر از کارکنان این دانشگاه از کشورهای مختلف جهان بوده و بیش از 15 هزار دانشجوی بین‌المللی نیز در آن تحصیل می‌کنند. دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه خاور نزدیک تنها دانشگاه‌های قبرس شمالی هستند که به عنوان اعضای انجمن دانشگاه‌های اروپایی به شمار می‌آیند. دانشگاه مدیترانه شرقی به عنوان یکی از 500 دانشگاه برتر اروپا نیز محسوب می‌شود.

قبرس شمالی بارها در مسابقات بین‌المللی روبوکاپ شرکت کرده و حتی به کمک سوپر کامپیوترهای خود در آزمایشاتی که منجر به کشف هیگز بوزون شد، نیز حضور داشت.

 

مهاجرت کاری به قبرس شمالی

شهروندان ایرانی به منظور مهاجرت کاری به قبرس شمالی می‌توانند بدون ویزا به این کشور وارد شوند. اما به طور کلی ویزای کاری به مدت یک ماه اعتبار داشته و تنها به افرادی اعطا می‌گردد که موفق به کسب مجوز کاری شده باشند. با وجود اینکه قبرس شمالی از نیروی کار متخصص و ماهر برای جبران کمبود نیروی کار کشور استقبال می‌کند، اما مهم‌ترین دلیل افراد برای دریافت ویزای کاری قبرس شمالی، تاسیس یک بیزنس است. در واقع این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی که دارد، مکان مناسب و به صرفه‌ای برای به راه اندازی یک کسب و کار نوپا است.

 

مهاجرت به قبرس شمالی از طریق سرمایه‌گذاری

علاوه بر ایجاد یک کسب و کار جدید که یکی از مشهورترین روش‌های سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی است، متقاضیان می‌توانند به خرید ملک در این کشور بپردازند. هزینه‌های پایین بازار املاک در نیمه شمالی قبرس و نرخ پایین مالیات سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای را برای خرید ملک در این کشور ترغیب کرده است. دارندگان ملک که از درآمد کافی برای ساپورت خود و خانواده‌شان برخوردار هستند، می‌توانند پس از مدتی برای دریافت اقامت دائم قبرس شمالی اقدام کنند.

 

هزینه‌های زندگی

یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذار بر مهاجرت، هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار پایین است. به نحوی که متوسط کل هزینه افراد حدود 300-600 دلار در ماه خواهد بود. متوسط درآمد افراد در این کشور 1250 دلار در ماه است. در جدول زیر شرحی از برخی هزینه‌های مهم را مشاهده می‌کنید:

شرح هزینهمبلغ به لیر ترکیه
اجاره ماهیانه آپارتمان تک خوابه1.989
یک کیلو برنج12.40
سه وعده غذا در رستورانی متوسط327.42
قبوض ماهیانه برق و آب و…585.60
هر لیتر بنزین7.08
حمل و نقل عمومی ماهیانه332.12

 

ویزای توریستی

کشور قبرس یکی از زیباترین جزایر دریای مدیترانه و مهم‌ترین مراکز توریستی به شمار می‌رود. افراد بسیاری برای گذراندن تعطیلات و استراحت در ساحل‌های شنی به قبرس سفر می‌کنند. آب و هوای معتدل آن نیز به جذب گردشگران به ویژه در فصل تابستان کمک می‌کند. از آنجایی که نیمه شمالی قبرس هزینه‌های کمتری برای اقامت داشته و نیازی به دریافت ویزا نیز ندارد، بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند تا این کشور را برای سفر انتخاب کنند. ویزای توریستی قبرس شمالی در سه قالب 30 روزه (برای سفرهای تفریحی)، 60 روزه (اقامت با خویشاوندان) و 90 روزه (برای مالکین خانه و مستغلات) ارائه می‌شود.

 

 

رویای پارسیان:تحقق بخش رویاهای تحصیلی مردمان سرزمین پارس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *