مدارس آلمان
مدارس المان چگونه است؟
ژانویه 13, 2019
تحصیل مجازی در آلمان
ژانویه 15, 2019

تحصیل رایگان در آلمان داشته باشید.

 تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در مدارس کشور آلمان چگونه است؟

شرایط تحصیل در مدارس کشور آلمان

یکی از گزینه ها برای تحصیل رایگان در خارج از کشور، دانشگاه آلمان می باشد. یکی از مزایای تحصیل در این کشور، مخارج پایین برای دانشجویان است. دانشجو اگر بخواهد در آمریکا تحصیل کند، سالانه به طور میانگین باید 25 هزار یورو شهریه پرداخت کند. در کشور بریتانیا، گاها این مقدار به 50 هزار یورو در سال هم خواهد رسید! هرچند زندگی و تحصیل در آلمان ارزان تر از بسیاری از کشورها است و دانشجو نیاز به پرداخت شهریه ندارند اما باز هم قبل از سفر برای ادامه تحصیل رایگان در آلمان، باید به نکاتی توجه فرمایید. در این مقاله ما با ریزترین نکات این روند شما را آشنا می کنیم. همچنین راه های ورود به بزرگترین دانشگاه آلمان "دانشگاه هاگن آلمان" نیز توضیح داده می شود.

شهریه ی دانشگاه در آلمان

در سال های گذشته تحصیل در آلمان هزینه ای نداشت و رایگان بود اما از سال 2005 به هزینه های تحصیل در آلمان، پرداخت شهریه نیز اضافه شد و دولت آلمان برای دانشجویان مبلغ 500 یورو شهریه اعلام کرد. این کار باعث اعتراض جمع کثیری از دانشجویان شد تا بعضی از دانشجویان بخاطر این قانون وضع شده، به قانون اساسی آلمان شکایت کردند. پس از این شکایات، قانون بر این شد که گرفتن شهریه به عنوان یک "عامل ممنوعیت" برای ورود به دانشگاه برای اشخاص مختلف حساب نشود.

پس از این قانون، شهریه از اکثر دانشگاه های آلمان حذف شد و به جای آن در هنگام ثبت نام مبلغ ناچیزی از دانشجویان می گیرند. ذکر این نکته قابل توجه است که در حال حاضر مدارس خصوصی آلمان با دریافت شهریه ی بالا هنوز این کار را ادامه می دهند.

کمک هزینه یا بورسیه ی تحصیلی

در این زمینه دانشجویان خارجی میتوانند از امکانات گوناگون موجود در آلمان استفاده کنند. اینکه چه نوع دانشجویی در چه رشته ای به تحصیل رایگان در آلمان می پردازد، هیچ تفاوتی نمیکند. فقط دانشجویان باید در زمینه تحصیلیشان نمرات برتر به دست بیاورند. یکی از موسساتی که بورسیه به دانشجویان خارجی در آلمان می دهد، DAAD یا همان موسسه مبادلات آکادمیک در آلمان می باشد. امکانات دولتی در آلمان نظیر وسایل نقلیه، تئاتر و سینما، امکانات ورزشی و نمایشگاه های هنری تخفیف ویژه دارد. مخارج ماهیانه دانشجویان در آلمان بین 750 یورو است. البته بیش از 50 درصد این دانشجویان از سمت خانواده های خود نیز کمک های مالی نیز دریاف می کنند. فقط 23 درصد دانشجویان می توانند بورسیه دریافت کنند.
همچنین، دانشجویان می توانند از کمک هزینه دولتی در کنار تحصیل رایگان در آلمان نیز استفاده کنند. قابل توجه است که در آلمان اشخاصی که بتوانند یک سال بورسیه تحصیلی استفاده کنند، در دریافت کمک هزینه های بیشتر و تمدید این بورسیه شانس بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید : ۵ دانشگاه برتر آلمان طبق جدیدترین رتبه بندی

اجازه کار دانشجویی و گرفتن ویزا

دانشجویی که از کشورهای دیگر برای تحصیل رایگان در آلمان پذیرفته می شود، نیاز به ویزای دانشجویی دارد. این قانون شامل داشجویان کشورهای اروپای غربی مانند نروژ و سوئیس نمی شود.
دانشجویان برای گرفتن این مورد، باید پس از اینکه پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان گرفتند، به سفارت آلمان در کشور محل سکونت خود بروند و اقدام کنند. پروسه ی این کار ممکن است چند ماه طول بکشد.
یکی از نکاتی که ممکن است متقاضی با آن برخورد کند این است که باید بدانید در آلمان تبدیل ویزای توریستی به ویزای دانشجویی امکان ندارد.

تحصیل رایگان در آلمان

شرط مهم دریافت ویزای دانشجویی در آلمان: تامین هزینه زندگی دانشجو در سال اول زندگی در آلمان به چه صورت است؟

دانشجویان خارجی مقیم در آلمان میتوانند سالانه به دو صورت کار کنند:

  • 120 روز تمام وقت
  • 240 روز نیمه وقت

اما این مقدار نباید در طول ترم بیش از 20 ساعت در هفته شود. مخارج زندگی در شهر آلمان به ویژه در زمینه های منزل مسکونی، مواد تغذیه، حمل و نقل و خدمات درمانی بسیار پایین تر از کشورهای بزرگ تر نظیر آمریکا و بریتانیا است.

واحدهای درسی، نمرات و مدارک دانش آموزان در مدارس آلمان

سیستم رتبه بندی و نمره دادن در آلمان از ۱ تا ۶ است. ۱ بهترین درجه و ۶ بدترین است. دو بار در سال، دانش آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نمرات مشخص برای هر مضمون درسی دریافت می‌کنند. نمرات ارزیابی در میانه سال را معمولا در اواخر جنوری(Jan) صادر می شود و وسیله‌ای برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان توسط والدین است. ارزیابی آخر سال قبل از تعطیلات تابستانی صادر می‌شود و تعیین می‌کند که آیا فرزند شما موفق شده است به کلاس بالاتر ارتقا پیدا کند یا نیاز به تکرار سال قبل دارد. در اکثر مدارس ابتدایی، در دوسال اول مدرسه نمرات خاصی در گزارش ارزیابی و کارنامه درج نمی‌شود، اما فقط یک ارزیابی مختصر عملکرد فرزند شما توسط معلم انجام می‌شود و نظراتی درمورد آن نوشته می‌شود.

‌با زبان آلمانی چه کنیم؟!

زبان انگلیسی در شهرهای بزرگ آلمان بسیار رایج است. با اینکه در برخی از دانشگاه های آلمان می توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد اما یادگیری زبان آلمانی برای دانشجویان خارجی یکی از شرایط ضروری به حساب می آید. به ویژه اگر قصد کار کردن در آلمان را داشته باشید، با این کار شانس شما در پیدا کردن کار نیز بالا می رود. به دانشجویان خارجی توصیه می شود که قبل از عزیمت به آلمان، از گذراندن یک دوره زبان آلمان در کشور خود غافل نشوند.

اطلاعات و شیوه زندگی در آلمان

زندگی هر دانشجویی با زندگی در غربت بیش از حد مستقل می شود و می داند که در انجام کارهای روزانه و اداری و تحصیلی خود، فقط باید به خودش وابسته باشد و همچنین باید بتواند زبان آلمانی را فراگیرد و ارتباطات خوبی با اشخاص دیگر پیدا کند. برای این امور شما می توانید به خوبی از اینترنت و سرچ اینترنتی کمک بگیرید. حتی برای پیدا کردن مکان های مختلف همگانی مانند کافه، اماکن ورزشی و انواع دیسکو می توانید از پلتفرم ها و سایت های مختلفی در اینترنت بهره بگیرید.

تحصیل رایگان در آلمان

پیچیدگی بوروکراسی با تحصیل رایگان در آلمان

قانون ها و بوروکراسی هر کشوری مخصوص به خود است. این موضوع برای آلمان حساسیت بیشتری دارد. در این زمینه شما باید به پر کردن پرسش نامه ها و انواع فرم های مختلف در آلمان عادت کنید و زمان بیشتری به خرج دهید. در آلمان شما بهتر است قبل از رفتن و مراجعه به ادارات مختلف، نوبت اینترنتی یا تلفنی دریافت کنید. فقط موردی که شما باید همیشه رعایت کنید این است که هر گونه مدرک و فرم کتبی به ادارات یا دانشگاه های آلمان میدهید، قبل از آن یک نسخه بکاپ یا کپی از آن نزد خود داشته باشید.

شرایط زندگی در کشور آلمان چگونه است؟

املاک و مسکن در آلمان

هزینه مسکن در آلمان در هر قسمتی تفاوت می کند. به ترتیب هزینه های جنوب گران تر از شمال و هزینه ی اجاره مسکن در غرب گران تر از شرق می باشد. دانشجویان برای تحصیل رایگان در آلمان باید هر ماه حدودا یک سوم هزینه های خود را برای مسکن و اجاره منزل بگذارد. البته ذکر این نکته قابل توجه است که در دانشگاه های بزرگ آلمان خوابگاه نیز وجود دارد و دانشجویان خارجی نیز می توانند از آن استفاده کنند. خوابگاه ها به شهرک های کوچکی شبیه هستند و برخی نیز دارای ساختمان های چند طبقه با چندین اطاق است که به صورت مشترک دانشجویان می توانند از این اتاق ها سکونت یابند. اگر که در یادگیری و استفاده از زبان آلمانی نیز موفق پیش رفته اید می توانید مانند بعضی از دانشجویان آلمانی از آپارتمان های خصوصی اشتراکی که بعضی از دانشجویان با هم استفاده می کنند، بهره ببرید. اما فقط با پشتکار و همت عالی می توانید صاحب اتاقی خوب در این گونه اپارتمان ها شوید. اگر علاقمند به استفاده و سکونت در این گونه آپارتمان ها هستید، می توانید برای پیدا کردن و جستجوی اتاق سری به سایت های زیر بزنید.

  • studenten-wg.de
  • wg-gesucht.de
  • dreamflat.de

افزایش تمایل دولت آلمان به جذب دانشجویان خارجی

شرکت‌های آلمانی از آنجا که عموم شرکت های آلمانی به کمبود تکنسین فنی و پژوهشگر برتر در حوزه های علوم طبیعی به صورت مداوم اشاره می کنند و یک معضل جدی جامعه ی آلمان شده، این کار باعث جذب بیشتر دانشجویان خارجی و تحصیل رایگان در آلمان شده است و این امر جزو دستورهای کاری دولت آلمان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید : جذاب ترین دانشگاه های آلمان از نظر کارفرمایان کدامند؟

هم اکنون کشور آلمان با کمبود حدود پنجاه هزار متخصص در رشته های انفورماتیک، علوم طبیعی و ریاضی مواجه است. طبق نظر کارشناسان مختلف آلمان، این کمبود فقط از طریق دانشجویان خارجی جبران خواهد شد. چندی پیش در روزنامه "زوودویچه" خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عموم کارفرمایان و مدیران هنرستان های فنی آلمان تبلیغات عظیمی برای جذب دانشجویان خارجی با امکانات زیاد به راه انداخته اند. آنها با به کار گیری حمایت تمامی ایالت ها و کشورها توانسته اند در 140 مدرسه آلمانی زبان خارج از آلمان این حکم را اجرا کنند. در این بین، علاوه بر دادن بورسیه به دانشجویان خارجی، صندوقی برای کمک های مالی به دانشجویان خارجی تاسیس شده که حمایت دولت و اقشار مختلف جامعه آلمان را در بر دارد. همچنین دانشگاه های آلمان نیز موظف شده اند که امکانات آموزشی به دانشجویان خارجی را نیز افزایش دهند.
از آنجا که نهاد فدرال ضد تبعیض نژادی در سال ۲۰۱۳ در نتیجه های بررسی خود اعلام کرده که دانشجویان خارجی با جامعه و فرهنگ آلمان به سختی عادت می کنند، به همین دلیل در هر دانشگاه آلمان مراکز ویژه ای ایجاد شده که باعث ترویج فرهنگ خوش آمد گویی بین دانشجویان خارجی می شود. این مراکز باعث خو گرفتن سریع تر دانشجویان خارجی با شرایط زندگی آلمان و ورود سریع تر آنها به جامعه ی کاری این کشور می شود. طبق مطالعات صورت گرفته، نزدیک به ¼ دانشجویان خارجی بعد از اتمام تحصیل رایگان در آلمان ماندگار می شوند.

تحصیل رایگان در آلمان

بزرگترین دانشگاه آلمان : دانشگاه مجازی هاگن

دانشگاه هاگن به صورت غیر حضوری است و با تعداد هشتاد و هشت هزار دانشجو بیشترین تعداد دانشجو بین دانشگاه های آلمان را دارا می باشد. آمار نشان می دهد که متقاضیان این دانشگاه نسبت به 7 سال گذشته دو برابر شده است.

تصاویر هوایی دانشگاه هاگن

بزرگ ترین دانشگاه آلمان، این دانشگاه دولتی است که تحصیل در آن به صورت مجازی و غیر حضوری می باشد. این دانشگاه در شهر هاگن در ایالت نوردراین-وستفالن واقع شده است.

اشخاص مهمی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند عبارتند از:

  • گیدو وستروله، وزیر امور خارجه پیشین آلمان
  • الیور بیرهوف، فوتبالیست سابق و مدیر ورزشی تیم ملی آلمان
  • و بسیاری دیگر از شخصیت‌های شناخته شده در آلمان.

بیشتر بخوانید : دانشگاه LMU Munich

افزایش متقاضیان تحصیل غیرحضوری

با توجه به مزایای تحصیل غیر حضوری، و اطلاعات مسئولان این دانشگاه، تعداد دانشجویان دانشگاه هاگن آلمان نسبت به هفت سال گذشته 2 برابر شده و این رشد به همین صورت نیز در سال های آینده ادامه دارد.
یکی از مهمترین مزایای دانشگاه غیر حضوری این است که به راحتی می توانید شاغل باشید و در کنار آن تحصیل خود را ادامه دهید. به همین دلیل بخش کثیری از دانشجویان این دانشگاه ها، افراد شاغل هستند. سخنگوی دانشگاه مجازی هاگن اعلام کرده است که این شیوه تحصیل باعث شده که برخی از دانش آموزان مدارس آلمان نیز قبل از تمام کردن دوره مدرسه خود، به تحصیل در این دانشگاه بپردازند.
او "سوزانه بوزمایر" می گوید: دانش آموزانی در این دانشگاه وجود دارند که قبل از اینکه مدرک دیپلم خود از مدارس شان را بگیرند، توانسته اند تحثیلات خود را در این دانشگاه به اتمام برسانند! البته مدرک دانشگاهی به آنها داده نمی شود تا مدرک دیپلم و پایان دوران مدرسه خود را تکمیل نمایند. طبق آماری که مسئولان این دانشگاه داده اند، متوسط سن دانشجویان هاگن آلمان از 25 تا 35 سال است. البته استثنائات سنی مانند نوجوان 12 ساله یا پیرمرد 93 ساله همیشه وجود دارد. یکی از سخنگویان دانشگاه هاگن آلمان به نام بوزمایر اذعان کرده است که در دانشگاه افراد شاغلی هستند که در کنار کار خود تصمیم به ادامه تحصیل به صورت غیر حضوری در مقاطع تکمیلی را گرفته اند.

موارد تکمیلی دانشگاه هاگن آلمان

شروط دانشگاه هاگن آلمان برای ورود

طبق صحبت یکی از سخنگویان دانشگاه هاگن آلمان، دو شرط از شرایط ورود به این دانشگاه می باشد و داشتن یکی از این دو باعث پذیرش دانشجو می شود :

  • دارا بودن مدرک دیپلم
  • دارا بودن مدرک فنی و حرفه ای و سابقه بیش از سه سال کار

همچنین، اگر نوجوانان بخواهند قبل از گرفتن مدرک دیپلم وارد دانشگاه شوند، باید در امتحان "هوش و استعداد" قبول شوند تا از توانایی نوجوان اطمینان حاصل شود.

ثبت نام و نوع کلاس ها

ثبت نام به صورت غیر حضوری می باشد. اما حضور در برخی کلاس ها اجباری می باشد. ولی بیشتر کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود و دانشجویان می توانند از طریق اینترنت و فضای وب در کلاس ها شرکت کنند. تعدادی از این کلاس ها نیز به صورت ویدیو کنفرانس است و تمامی دانشجویان باید همزمان در کلاس آنلاین درس مربوطه ی خود شرکت کنند.

شهریه دانشگاه هاگن آلمان

شهریه دانشگاه هاگن آلمان بسیار مناسب می باشد. این یکی از خصوصیات بارزی می باشد که دانشجویان را در امر ادامه تحصیل ترغیب می کند. این هزینه به صورت پاره وقت برای هر ترم تحصیلی به طور میانگین 160 یورو و به صورت تمام وقت 286 یورو می باشد. به گفته مسئولین دانشگاه هاگن آلمان ، حدود 6700 دانشجو از بین 88 هزار دانشجو در خارج از آلمان مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند. برای شرکت در امتحانات پایانی، این افراد باید به سفارت آلمان موجود در کشور خود یا شعبه انیستیتو گوته مراجعه کنند.

در این زمینه اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و یا تصمیم نهایی برای این امر دارید، می توانید با موسسه رویای پارسیان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

دسترسی سریع

انواع مدرسه های مقطع دبستان، دبیرستان در آلمان چیست؟

مدارس آلمان

شرایط تحصیل در مدارس و نظام آموزشی کشور آلمان چگونه است؟

شرایط تحصیل در مدارس کشور آلمان

کشور آلمان دارای 16 ایالت است و در هر یک از این ۱۶ ایالت فدرال آلمان، یک سیستم متفاوت آموزش پرورش وجود دارد. رفتن به مدرسه در همه ایالت‌ها اجباری است و مدارک تحصیلی هر ایالت در سایر ایالات و در سرتاسر آلمان معتبر می‌باشد و دارای ارزش یکسانی است. تاریخ آغاز سال تحصیلی در ایالت‌های مختلف همزمان نیست.

در نظام آموزشی آلمان، همه کودکان باید معمولا از سن ۶ یا ۷ سالگی وارد مدرسه شوند و حداقل تا کلاس نهم را به صورت اجباری آموزش ببینند و تحصیل کنند. این قاعده کلی برای کودکان و نوجوانان پناهنده نیز به صورت یکسان اعمال می‌شود. هر کودکی که شش سال یا بیشتر از آن سن داشته باشد، معمولا پس از ورود به آلمان، باید در اولین فرصت ممکن وارد مدرسه شود.

دانش آموزان معمولاً به مدارس دولتی می روند که رایگان است و فقط مبلغ کمی باید برای هزینه تهیه کپی، مواد و یا گردش دسته‌جمعی، پرداخت شود. در مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت شود.

نکته مهم: والدینی که از ورود فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند، جریمه می‌شوند.

مدارس آلمان

انواع مدارس در آلمان

در آلمان انواع مختلف مدرسه وجود دارد و نظام آموزشی مدارس در ایالت‌های مختلف آلمان، متفاوت است. همه کودکان در سن 6 یا 7 سالگی به مدرسه ابتدایی (Grundschule/Primarschule) و پس از پایان کلاس چهارم (در بعضی از ایالت‌ها بعد از کلاس ششم) به مدارس متوسطه مختلفی می‌روند. غالباً در کلاس چهارم مدارس ابتداییGrundschule/Primarschule) ) به فرزندان توصیه می‌شود به کدام مدرسه برود که در برخی از ایالت‌های فدرال، نمرات دانش آموزان و ارزیابی‌های معلمان تعیین می‌کند که فرزندان باید به چه نوع مدرسه متوسطه یا دبیرستانی بروند. اما در بعضی از ایالت‌های فدرال آلمان، معلمان تنها می توانند پیشنهاد خود را ارائه دهند و درنهایت والدین در این باره تصمیم نهایی را می‌گیرند.

نمرات خوب، گزینه‌های بهتر و فرصت‌هایی بیشتری به فرزندان می‌دهد که بعدا به مقاطع تحصیلی بالاتر و حرفه‌های اصلی دسترسی پیدا کند. در برخی از ایالت‌های فدرال آلمان، نمرات دانش آموزان و ارزیابی‌ معلمان تعیین می‌کند که فرزند شما باید به چه نوع مدرسه متوسطه یا دبیرستانی در آلمان برود.

نوع بالاتر، مدرسه رئال شوله (Realschule) است (کلاس پنجم تا دهم). پس از پایان مدرسه رئال شوله، مدرک پایان مدرسه رئال شوله دریافت می‌شود. پس از پایان مدرسه هاپت‌شوله و رئال‌شوله می‌توان آموزش حرفه‌ای را آغاز کرد.

نوع سوم، دبیرستان(Gymnasium) است (تا کلاس دوازدهم) که پس از پایان این مدرسه مدرک دیپلم متوسطه (Abitur) دریافت می‌شود و با این مدرک، تحصیل در دانشگاه های آلمان امکان‌پذیر است. در دبیرستان دو تا سه زبان خارجی – مانند انگلیسی و فرانسوی – آموزش داده می‌شود.

در بعضی ایالت‌ها مدارس گزامت‌شوله (Gesamtschule) وجود دارد که در آن‌ها مدارس هاپت‌شوله، رئال‌شوله و دبیرستان در یک مجتمع مستقر است و تغییر مدرسه شاگردان – مثلاً از هاپت­شوله به رئال‌شوله آسان‌تر است. درمدارس دیگر نیز شاگردان می‌توانند نوع مدرسه خود را تغییر دهند اما سخت‌تر است. در همه ایالت‌ها مدارس دوزبانه، مدارس تقویتی Förderschulen) )، دبیرستان‌های تخصصی و دبیرستان‌های حرفه‌ای ( Fach- und Berufsoberschulen)نیز وجود دارد.

مدارس خصوصی نیز درکنار مدارس دولتی در آلمان وجود دارند. این مدارس معمولا توسط شرکت‌های خصوصی، کلیساها و یا انجمن‌های مختلف سازماندهی می‌شوند. این مدارس اغلب دارای یک مفهوم متمایز یا روش خاص تدریس هستند وبیشتر شان در بدل پرداخت پول که هزینه‌ای هنگفتی هم دارند، ارائه خدمات می‌کنند. اگر میخواهید فرزند شما به مدرسه خصوصی برود، ابتدا باید با آنها تماس بگیرید و شرایط و الزامات شامل شدن در آن مدرسه را بپرسید. شما می‌توانید لیست جامعی از تمام مدارس شهر خود را درقسمت معلومات عمومی درباره مدارس در ایالت خود بیابید.


زبان تحصیل در مدارس آلمان

زبان تحصیل در مدارس آلمان، زبان آلمانی می‌باشد. در مورد کودکانی که همراه والدین خود به آلمان مهاجرت کرده اند، کودکان زیر 10 سال در امر یادگیری یک زبان جدید ذهن خیلی فعالی دارند و حدودا در 6 ماه به زبان آلمانی مسلط می‌شوند. کودکان بالای 10 سال هر چند کندتر ولی باز توانایی بالقوه ای در یادگیری زبان آلمانی دارند. در مدارس دولتی آلمان، متاسفانه کلاس زبان آلمانی مخصوص کودکان مهاجر که به زبان آلمانی تسلط ندارند ارائه نمی‌شود. بهترین راه در این شرایط، گرفتن کلاس خصوصی برای کودک همزمان با مدرسه است. البته در مدارس خصوصی کلاس‌های فشرده آموزش آلمانی ارائه می‌گردد، کودکان ابتدا باید در کلاس‌های ویژه شرکت کنند که در آنها فقط زبان یاد می گیرند و با فرهنگ آلمانی آشنا می شوند. ازاین کلاس ها معمولا با نام Übergangsklassen))،Ü-Klassen) )، (Vorbereitungsklassen) و یا (Willkommensklassen) یاد می شوند. به طور کلی در این کلاس‌ها، کودکان برای ورود به مدارس عادی آماده می شوند. سپس، دانش آموزان به تدریج با توجه به سن، عملکرد و مهارت‌های زبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و مطابق به آن وارد مدرسه‌های عادی می‌شوند. بسیاری از مدارس آلمان، چنین کودکانی را به 2 الی 3 سال پایه قبل تر می‌فرستند، تا زبان آلمانی را بصورت بنیادی همراه با کودکان 6-7 ساله یاد بگیرد.

ساعات شروع و پایان مدارس و تعطیلات در آلمان

روزهای کار مدارس در آلمان از دوشنبه تا جمعه و معمولا از ساعت 8 صبح تا 13 یا 15 میباشد. البته برخی مدارس روزهای شنبه را به برنامه ها و کلاسهای فوق برنامه اختصاص میدهند. کودکان پس از پایان درس می‌توانند به “محل نگهداری بعد از مدرسه شاگردان(Hort) ” بروند و تا عصر بمانند. در آنجا می‌توانند ناهار بخورند و به آنها در انجام تکالیف درسی کمک می‌شود اما هزینه آن باید پرداخت شود. تعداد مدارس تمام روز ( که از 8 صبح آغاز میشود و تا پایان ساعت 16 یا 17 ادامه میابد ) مرتباً درحال افزایش است. کودکان می‌توانند در این مدارس، تمام روز و غالباً تا ساعت 16 یا 17 بمانند.
زمان شروع مدارس در آلمان اوایل سپتامبر تا اوخر ژوئن برابر با 10 شهریور تا اوایل تیر ماه میباشد.

مدارس آلمان

سیستم رتبه بندی و نمره دادن در آلمان از ۱ تا ۶ است. ۱ بهترین درجه و ۶ بدترین است. دو بار در سال، دانش آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نمرات مشخص برای هر مضمون درسی دریافت می‌کنند. نمرات ارزیابی در میانه سال را معمولا در اواخر جنوری(Jan) صادر می شود و وسیله‌ای برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان توسط والدین است. ارزیابی آخر سال قبل از تعطیلات تابستانی صادر می‌شود و تعیین می‌کند که آیا فرزند شما موفق شده است به کلاس بالاتر ارتقا پیدا کند یا نیاز به تکرار سال قبل دارد. در اکثر مدارس ابتدایی، در دوسال اول مدرسه نمرات خاصی در گزارش ارزیابی و کارنامه درج نمی‌شود، اما فقط یک ارزیابی مختصر عملکرد فرزند شما توسط معلم انجام می‌شود و نظراتی درمورد آن نوشته می‌شود.

واحدهای درسی، نمرات و مدارک دانش آموزان در مدارس آلمان

سیستم رتبه بندی و نمره دادن در آلمان از ۱ تا ۶ است. ۱ بهترین درجه و ۶ بدترین است. دو بار در سال، دانش آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نمرات مشخص برای هر مضمون درسی دریافت می‌کنند. نمرات ارزیابی در میانه سال را معمولا در اواخر جنوری(Jan) صادر می شود و وسیله‌ای برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان توسط والدین است. ارزیابی آخر سال قبل از تعطیلات تابستانی صادر می‌شود و تعیین می‌کند که آیا فرزند شما موفق شده است به کلاس بالاتر ارتقا پیدا کند یا نیاز به تکرار سال قبل دارد. در اکثر مدارس ابتدایی، در دوسال اول مدرسه نمرات خاصی در گزارش ارزیابی و کارنامه درج نمی‌شود، اما فقط یک ارزیابی مختصر عملکرد فرزند شما توسط معلم انجام می‌شود و نظراتی درمورد آن نوشته می‌شود.

نکته مهم: نمرات و درجه‌های بد به هیچ وجه جای نگرانی و ناامیدی ندارند. معلمان خوشحال خواهند شد که به دانش آموز با درجه ی بد مشاوره ارائه دهند و برای داشتن عملکرد بهتر در مدرسه کمک کنند. همچنین در همه شهرها تعداد زیادی از مراکز مشاوره در این مورد وجود دارد.

‌تحصیل کودکان استثنایی و دارای معلولیت در مدارس آلمان

در بسیاری از مدارس آلمان، کودکان استثنائی دارای نیازهای ویژه یا معلولیت، می توانند با کودکان عادی مشغول آموزش باشند. اما مدارس تخصصی زیادی هم نیز فقط برای کودکانی که دارای نیازهای آموزشی خاصی هستند وجود دارد. اگر کودک دوره اولیه مهد کودک را در آلمان سپری کرده باشد، همان مهد کودک (کودکستان) و یا اگر تازه به همراه والدین وارد آلمان شده است، کارگران اجتماعی در محل اقامت کودک می توانند به او و خانواده اش راهنمایی کنند که کودک را چگونه و در چه مرکز آموزشی ثبت نام کنند.


فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس آلمان

معمولاً شاگردان یک بار در سال با همکلاسی‌هایشان به سفر دسته‌جمعی می‌روند که سه تا پنج روز طول می‌کشد و تمامِ کلاس به شهر دیگر و یا محل دیگری سفر می‌کند. روزهای گردش دسته‌جمعی در طبیعت نیز وجود دارد. به این ترتیب کودکان با تاریخ، فرهنگ و طبیعت آشنا می‌شوند. جشن مدرسه نیز برگزار می‌شود که طی آن به عنوان مثال توسط کودکان، تئاتر یا کنسرت موسیقی برگزار می‌شود.

مدارس آلمان


نحوه ارتباط والدین با مربیان مدارس آلمان

درهر مدرسه انجمن والدین وجود دارد که شامل والدینی است که با مدرسه همکاری می‌کنند. چندین بار در سال جلسه اولیا و مدرسه برگزار می‌شود که طی آن والدین اطلاعات مهمی از معلمین دریافت می‌کنند و با یکدیگر آشنا می‌شوند. البته والدین می‌توانند وقت ملاقاتی با معلم مربوطه تعیین و با او جداگانه صحبت کنند که جلسه “اولیا و مربیان” نامیده می‌شود و در صورتی انجام می‌شود که در مدرسه مشکلی وجود داشته باشد یا والدین بخواهند بدانند وضع فرزندشان در مدرسه چگونه است.

شرایط زندگی در کشور آلمان چگونه است؟

املاک و مسکن در آلمان

هزینه مسکن در آلمان در هر قسمتی تفاوت می کند. به ترتیب هزینه های جنوب گران تر از شمال و هزینه ی اجاره مسکن در غرب گران تر از شرق می باشد. دانشجویان برای تحصیل رایگان در آلمان باید هر ماه حدودا یک سوم هزینه های خود را برای مسکن و اجاره منزل بگذارد. البته ذکر این نکته قابل توجه است که در دانشگاه های بزرگ آلمان خوابگاه نیز وجود دارد و دانشجویان خارجی نیز می توانند از آن استفاده کنند. خوابگاه ها به شهرک های کوچکی شبیه هستند و برخی نیز دارای ساختمان های چند طبقه با چندین اطاق است که به صورت مشترک دانشجویان می توانند از این اتاق ها سکونت یابند. اگر که در یادگیری و استفاده از زبان آلمانی نیز موفق پیش رفته اید می توانید مانند بعضی از دانشجویان آلمانی از آپارتمان های خصوصی اشتراکی که بعضی از دانشجویان با هم استفاده می کنند، بهره ببرید. اما فقط با پشتکار و همت عالی می توانید صاحب اتاقی خوب در این گونه اپارتمان ها شوید. اگر علاقمند به استفاده و سکونت در این گونه آپارتمان ها هستید، می توانید برای پیدا کردن و جستجوی اتاق سری به سایت های زیر بزنید.

  • studenten-wg.de
  • wg-gesucht.de
  • dreamflat.de

افزایش تمایل دولت آلمان به جذب دانشجویان خارجی

شرکت‌های آلمانی از آنجا که عموم شرکت های آلمانی به کمبود تکنسین فنی و پژوهشگر برتر در حوزه های علوم طبیعی به صورت مداوم اشاره می کنند و یک معضل جدی جامعه ی آلمان شده، این کار باعث جذب بیشتر دانشجویان خارجی و تحصیل رایگان در آلمان شده است و این امر جزو دستورهای کاری دولت آلمان قرار گرفته است.

هم اکنون کشور آلمان با کمبود حدود پنجاه هزار متخصص در رشته های انفورماتیک، علوم طبیعی و ریاضی مواجه است. طبق نظر کارشناسان مختلف آلمان، این کمبود فقط از طریق دانشجویان خارجی جبران خواهد شد. چندی پیش در روزنامه “زوودویچه” خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عموم کارفرمایان و مدیران هنرستان های فنی آلمان تبلیغات عظیمی برای جذب دانشجویان خارجی با امکانات زیاد به راه انداخته اند. آنها با به کار گیری حمایت تمامی ایالت ها و کشورها توانسته اند در 140 مدرسه آلمانی زبان خارج از آلمان این حکم را اجرا کنند. در این بین، علاوه بر دادن بورسیه به دانشجویان خارجی، صندوقی برای کمک های مالی به دانشجویان خارجی تاسیس شده که حمایت دولت و اقشار مختلف جامعه آلمان را در بر دارد. همچنین دانشگاه های آلمان نیز موظف شده اند که امکانات آموزشی به دانشجویان خارجی را نیز افزایش دهند.

از آنجا که نهاد فدرال ضد تبعیض نژادی در سال ۲۰۱۳ در نتیجه های بررسی خود اعلام کرده که دانشجویان خارجی با جامعه و فرهنگ آلمان به سختی عادت می کنند، به همین دلیل در هر دانشگاه آلمان مراکز ویژه ای ایجاد شده که باعث ترویج فرهنگ خوش آمد گویی بین دانشجویان خارجی می شود. این مراکز باعث خو گرفتن سریع تر دانشجویان خارجی با شرایط زندگی آلمان و ورود سریع تر آنها به جامعه ی کاری این کشور می شود. طبق مطالعات صورت گرفته، نزدیک به ¼ دانشجویان خارجی بعد از اتمام تحصیل رایگان در آلمان ماندگار می شوند.

تحصیل رایگان در آلمان

بزرگترین دانشگاه آلمان : دانشگاه مجازی هاگن

دانشگاه هاگن به صورت غیر حضوری است و با تعداد هشتاد و هشت هزار دانشجو بیشترین تعداد دانشجو بین دانشگاه های آلمان را دارا می باشد. آمار نشان می دهد که متقاضیان این دانشگاه نسبت به 7 سال گذشته دو برابر شده است.

تصاویر هوایی دانشگاه هاگن

بزرگ ترین دانشگاه آلمان، این دانشگاه دولتی است که تحصیل در آن به صورت مجازی و غیر حضوری می باشد. این دانشگاه در شهر هاگن در ایالت نوردراین-وستفالن واقع شده است.

اشخاص مهمی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند عبارتند از:

  • گیدو وستروله، وزیر امور خارجه پیشین آلمان
  • الیور بیرهوف، فوتبالیست سابق و مدیر ورزشی تیم ملی آلمان
  • و بسیاری دیگر از شخصیت‌های شناخته شده در آلمان.


افزایش متقاضیان تحصیل غیرحضوری

با توجه به مزایای تحصیل غیر حضوری، و اطلاعات مسئولان این دانشگاه، تعداد دانشجویان دانشگاه هاگن آلمان نسبت به هفت سال گذشته 2 برابر شده و این رشد به همین صورت نیز در سال های آینده ادامه دارد.

یکی از مهمترین مزایای دانشگاه غیر حضوری این است که به راحتی می توانید شاغل باشید و در کنار آن تحصیل خود را ادامه دهید. به همین دلیل بخش کثیری از دانشجویان این دانشگاه ها، افراد شاغل هستند. سخنگوی دانشگاه مجازی هاگن اعلام کرده است که این شیوه تحصیل باعث شده که برخی از دانش آموزان مدارس آلمان نیز قبل از تمام کردن دوره مدرسه خود، به تحصیل در این دانشگاه بپردازند.
او “سوزانه بوزمایر” می گوید: دانش آموزانی در این دانشگاه وجود دارند که قبل از اینکه مدرک دیپلم خود از مدارس شان را بگیرند، توانسته اند تحثیلات خود را در این دانشگاه به اتمام برسانند! البته مدرک دانشگاهی به آنها داده نمی شود تا مدرک دیپلم و پایان دوران مدرسه خود را تکمیل نمایند. طبق آماری که مسئولان این دانشگاه داده اند، متوسط سن دانشجویان هاگن آلمان از 25 تا 35 سال است. البته استثنائات سنی مانند نوجوان 12 ساله یا پیرمرد 93 ساله همیشه وجود دارد. یکی از سخنگویان دانشگاه هاگن آلمان به نام بوزمایر اذعان کرده است که در دانشگاه افراد شاغلی هستند که در کنار کار خود تصمیم به ادامه تحصیل به صورت غیر حضوری در مقاطع تکمیلی را گرفته اند.

موارد تکمیلی دانشگاه هاگن آلمان

شروط دانشگاه هاگن آلمان برای ورود

طبق صحبت یکی از سخنگویان دانشگاه هاگن آلمان، دو شرط از شرایط ورود به این دانشگاه می باشد و داشتن یکی از این دو باعث پذیرش دانشجو می شود :

  • دارا بودن مدرک دیپلم
  • دارا بودن مدرک فنی و حرفه ای و سابقه بیش از سه سال کار

همچنین، اگر نوجوانان بخواهند قبل از گرفتن مدرک دیپلم وارد دانشگاه شوند، باید در امتحان “هوش و استعداد” قبول شوند تا از توانایی نوجوان اطمینان حاصل شود.

ثبت نام و نوع کلاس ها

ثبت نام به صورت غیر حضوری می باشد. اما حضور در برخی کلاس ها اجباری می باشد. ولی بیشتر کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود و دانشجویان می توانند از طریق اینترنت و فضای وب در کلاس ها شرکت کنند. تعدادی از این کلاس ها نیز به صورت ویدیو کنفرانس است و تمامی دانشجویان باید همزمان در کلاس آنلاین درس مربوطه ی خود شرکت کنند.

شهریه دانشگاه هاگن آلمان

شهریه دانشگاه هاگن آلمان بسیار مناسب می باشد. این یکی از خصوصیات بارزی می باشد که دانشجویان را در امر ادامه تحصیل ترغیب می کند. این هزینه به صورت پاره وقت برای هر ترم تحصیلی به طور میانگین 160 یورو و به صورت تمام وقت 286 یورو می باشد. به گفته مسئولین دانشگاه هاگن آلمان ، حدود 6700 دانشجو از بین 88 هزار دانشجو در خارج از آلمان مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند. برای شرکت در امتحانات پایانی، این افراد باید به سفارت آلمان موجود در کشور خود یا شعبه انیستیتو گوته مراجعه کنند.

در این زمینه اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و یا تصمیم نهایی برای این امر دارید، می توانید با موسسه رویای پارسیان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *