تحصیل در آمریکا
تحصیل در آمریکا
می 1, 2020
پزشکی در چین
تحصیل پزشکی در چین ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 14, 2020

شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی آلمان

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش ،

کشور آلمان از جمله کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی اروپا نیز محسوب می‌شود. هم اکنون کشور آلمان دومین مرکز مهاجرت ایرانیان به حساب می‌آید و پاسپورت آلمان در بین پنج پاسپورت اول دنیا قرار دارد.  آلمان  )به آلمانی Deutschland : و به انگلیسی( Germany :  با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان (Bundesrepublik Deutschland )  بوندس‌رپوبلیک دویچلند)  بزرگ‌ترین کشور اروپای مرکزی و پرجمعیت‌ترین کشور در اتحادیه اروپاست. آلمان از شمال با دانمارک، از سمت شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از سمت غرب با لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد.

در این مطلب قصد داریم شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان برای سنین و مقاطع مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی آلمان برای افراد بین ۷ تا ۱۸ سال

کسانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند و قصد تحصیل در یکی از مدارس آلمان را دارند به یک قیم در آلمان نیاز خواهند داشت، برای مثال اگر برای فرد در آلمان اتفاقی رخ دهد قیم ضامن و مسئول می‌باشد. قیم می‌بایست در آلمان سکونت داشته باشد. والدین فردی که کمتر از ۱۸ سال سن دارد نمی‌توانند به عنوان قیم وی در آلمان باشند و خیلی از نظر منطقی و حقوقی به شما پیشنهاد نمی‌شود که در این سن برای کشور آلمان اقدام کنید، مگر اینکه بستگانی مطمئن و معتبر در آلمان داشته باشید.

شرایط ورود به کالج‌های آلمان

کسانی که مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی را دارا می‌باشند، می‌توانند به کالج‌های آلمان وارد شده و پس از سپری کردن یک سال در این کالج‌ها وارد دانشگاه‌ های آلمان شوند. دوره آموزش در کالج‌های آلمان دو ترم می‌باشد و در این کالج‌ها تنها زبان آلمانی آموزش داده می‌شود. کسانی که رشته‌ی تحصیلی آن‌ها تجربی است باید دوره کالج M-KURS و کسانی که در رشته فنی مهندسی هستند باید T-KURS را در کالج‌های آلمان سپری کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در کالج‌های آلمان

  • ترجمه‌ی مدرک دیپلم و ریز نمرات آن
  • ترجمه‌ی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن
  • کپی پاسپورت
  • کپی شناسنامه
  • دوازده قطعه عکس ۴×۶
  • مدرک زبان آلمانی حداقل b1
  • کارنامه‌ی قبولی در کنکور سراسری (در صورت وجود)
  • دانشجویانی که یک سال تحصیلی که معادل ۲۴ تا ۳۰ واحد درسی در دانشگاه‌های ایران گذرانده باشند می‌توانند به طور مستقیم بدون نیاز به کالج وارد دانشگاه‌ های آلمان شوند.
    نکته‌ی قابل توجهی که باید آن را ذکر کنیم این است که مدارک زبان آلمان TESTD of 414 در این حالت ضروری می‌باشد.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی آلمان

دروس در دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان بیشتر به زبان آلمانی ارائه می‌گردند و به ندرت رشته تحصیلی و دانشگاهی در آلمان وجود دارد که دروس را در مقطع لیسانس در آلمان به زبان انگلیسی ارائه دهند. در صورتی که می‌خواهید به طور مستقیم وارد دانشگاه‌ های آلمان و مقطع کارشناسی آلمان شوید باید در هر رشته‌ای که می‌خواهید تحصیل کنید در همان رشته نیز در ایران نمره قبولی را دریافت کرده باشید.

مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات: شرط معدل برای تحصیل در آلمان برای مدرک دیپلم بالای ۱۶ می‌باشد.  تحصیل در آلمان با معدل پایین تنها برای دانشگاه‌های خصوصی امکان پذیر است.
با سپری کردن حداقل ۲۴ واحد درسی می‌توانید برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان اقدام کنید. یکی دیگر از مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان برای مقطع کارشناسی الزامی است مدرک زبان حداقل B2 یا مدرک زبان انگلیسی آیلس 6.5  به بالا  نیاز می‌باشد.
برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان متقاضیان تحصیل در آلمان نباید بیش از چهار تا پنج سال گپ تحصیلی داشته باشند. البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که امکان پذیرش در دانشگاه‌ های آلمان برای شما وجود دارد ولی هنگام مراجعه به سفارت آلمان و دریافت ویزای تحصیلی ممکن است که پرونده شما ریسک داشته باشد.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

تمام فارغ التحصیلان دوره کارشناسی که معدل بالای ۱۳ دارند، می‌توانند برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند. اما به دلیل اینکه میزان تقاضا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته‌های انگلیسی زبان از سراسر دنیا بسیار بالاست، لذا ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بسیار محدود شده است و اصولاً کسانی که معدل بالای ۱5 داشته باشند، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش دارند.

در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان این امکان وجود دارد که هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمان مشغول به تحصیل شوید. کسانی که دارای مدرک زبان آیلتس هستند شانسشان برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های رایگان آلمان بیشتر است. در صورتی که قصد ورود به مقطع کارشناسی ارشد در آلمان را دارید باید مدرک کارشناسی را از دانشگاه‌ های معتبر دریافت کرده باشید. در صورتی که در دانشگاه‌های سراسری مقطع لیسانس را گذرانده‌اید شانس شما برای پذیرش دانشگاه‌ های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی بیشتر خواهد بود.

کسانی که قصد ادامه تحصیل به زبان آلمان در مقطع کارشناسی ارشد آلمان را دارند باید حداقل دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B2 باشند و در صورتی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس در آلمان را داشته باشند باید دارای مدرک زبان آیلتس ۶.۵ باشند.
نکته‌ای که در خصوص تحصیل در مقطع فوق لیسانس آلمان وجود دارد این است کسانی که می‌خواهند در رشته‌های معماری، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک تحصیل کنند باید نامه‌ای دال بر اثبات سه ماه سابقه‌ی کاری و یا کارآموزی در محل کار متناسب با رشته تحصیلی خود را ارائه دهند.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترای آلمان

اگر قصد اخذ پذیرش در مقطع دکترای آلمان را دارید این را بدانید که دریافت پذیرش این مقطع بسیار دشوار است و در قدم اول فرد می‌بایست یک استاد راهنما پیدا کند. معدل شخص متقاضی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان و موافقت استاد راهنما با ارائه طرح رساله دکتری از جمله مهم‌ترین عوامل جهت اخذ پذیرش در این مقطع محسوب می‌شود. در ادامه به مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان اشاره خواهیم کرد .

  • داشتن مقالات بین‌المللی که چاپ و تائید شده است
  • مدرک زبان (به دلیل اینکه تحصیل در مقطع دکتری آلمان به زبان انگلیسی می‌باشد حداقل مدرک زبان مورد نیاز آیلتس ۶٫۵ است)
  • کنفرانس‌ها و سمینارهای برگزار شده
  • گردآوری یک proposal ایده آل و تخصصی که باید موضوع آن به روز و جدید باشد تا مورد قبول استاد راهنما در آلمان قرار گیرد
  • گذراندن دوره‌های تخصصی در رشته مورد نظر
  • سابقه کار مرتبط با رشته تحصیل
  • داشتن سن مناسب
  • توصیه نامه اساتید مقاطع تحصیلی قبلی.
  • موافقت استاد راهنما.
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • رزومه (CV)

ثبت اختراعات جهانی هم می‌تواند به فرد متقاضی تحصیل در آلمان در مقطع دکترا کمک بسیاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *