برترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۰
برترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۰
فوریه 8, 2020
کاهش زمان انتظار وقت سفارت آلمان
کاهش زمان انتظار وقت سفارت آلمان
فوریه 8, 2020

 

برنامه ویژه دولت آلمان برای جذب نیروی کار ماهر خارج از اتحادیه اروپا

کشور آلمان شدیدا نیازمند پرستار، متخصص فناوری اطلاعات و سایر مشاغل فنی است ای رفع این نیاز چشم به خارج از اتحادیه اروپا دوخته است. دولت و رهبران کسب و کار آلمانی اکنون بر سر برنامه ای برای تسهیل فرایند استخدام اتباع خارجی به توافق رسیده اند.

دولت آلمان که با کمبود جدی نیروی کار ماهر مواجه است، در دسامبر ۲۰۱۹ و پس از نشستی با نمایندگان کسب و کارها و مسئولان اصناف، برنامه ای برای استخدام کارجویان خارج از اتحادیه اروپا برای پر کردن خلاهای بازار کار به تصویب رسانده است.

تفاهم نامه های که در انتهای این جلسه منعقد شد، رئوس کلی این برنامه را مشخص کرده و برخی از جنبه های بدنام فرایند بورکراسی آلمان را حذف کرده و آلمان را به مقصد جذابتری برای متقاضیان خارجی تبدیل خواهد کرد.

توافقات اصلی بین دولت و رهبران کسب و کار آلمان به شرح زیر می باشند:

  • کسب و کارها در یادگیری زبان آلمانی، یافتن محل زندگی و طی کردن مراحل اداری به کارکنان جدید کمک خواهند کرد
  • شرکتها فرصت های شغلی بیشتری را به کارجویان خارجی عرضه خواهند کرد
  • دولت فرایند ویزا را تسریع می بخشد تا متقاضیان سریعتر بتوانند شغل خود را آغاز کنند
  • معادلسازی مدارک تحصیلی و آموزشی خارجی آسانتر خواهد شد
  • پرتال اطلاعات دولت “Make it in Germany,” نقش کلیدی تری ایفا خواهد نمود

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان این نشست را یک موفقیت واقعی نامید و خاطر نشان کرد که برنامه ویژه دولت آلمان یک تغییر اساسی در رویکرد آلمان نسبت به کارجویان خارجی خواهد بود. او افزود: «این فقط ما نیستیم که به دنبال متخصصان جهان می گردیم، بلکه رقابت سختی در این حوزه وجود دارد.»

پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان نیز معتقد است که اقتصاد آلمان از جامعه متنوع نیروی کار ماهر در آلمان مزایای بسیاری به دست خواهد آورد. او افزود: «اگر نیروی کار ماهر کافی داشته باشیم، می توانیم رشد اقتصادی بیشتری را تجربه کنیم.»

اما برنامه ویژه دولت آلمان بر چه مشاغلی بیشترین تمرکز را دارد؟ مهندسان برق، فلزکاران، مهندسان مکاترونیک، آشپزها، پرستاران و مددکاران، دانشمندان کامپیوتر و برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار و بسیاری مشاغل دیگر مورد نیاز بازار کار آلمان هستند.

 

نگارنده: سمانه سیدی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *