تحصیل دندانپزشکی در چین
تحصیل دندانپزشکی در چین ۲۰۲۰ (هر آنچه که باید بدانید)
می 17, 2020
همه چیز در مورد ایالت بادن ووتمبر آلمان
می 21, 2020

صفر تا ۱۰۰ تحصیل داروسازی در چین (هرآنچه که باید بدانید)

تحصیل رشته داروسازی با هدف ارائه دانش و مهارت های مربوطه که برای ورود به حرفه داروسازی مورد نیاز است و هر جنبه ای از داروها را شامل می شود از تولید تا بیمارستان ها و داروخانه ها می باشد . تحصیل رشته داروسازی در چین شامل آموزش در ترکیب و توزیع داروها و همچنین مطالعه خدمات بالینی و ارائه اطلاعات مربوط به دارو به بیماران است .

در این مقاله ما سعی بر این داریم که مطالب مفیدی در رابطه با تحصیل داروسازی در چین در اختیار شما دانشجویان گرامی قرار دهیم چرا که فرایند تحصیل در چین بخصوص در رشته داروسازی در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در این مقاله درباره شرایط ادامه تحصیل در رشته داروسازی چین توضیح داده شده است.

تحصیل داروسازی در چین در یک نگاه

هرساله تعداد بسیار زیادی دانشجویان از سراسر دنیا به منظور تحصیل داروسازی در چین وارد این کشور می شوند. تعداد کالج‌‌‌‌‌‌هایی که رشتۀ داروسازی بالینی را ارائه می‌دهند، از ۱۵ کالج در سال ۲۰۰۶ به ۲۵ کالج در سال ۲۰۱۱ و در حال حاضر نیز بیش از ۵۰ کالج در ۱۹ استان از ۳۱ استان چین، برنامه داروسازی بالینی را ارائه می دهند. بیشتر دوره‌‌‌‌‌های داروسازی بالینی شامل ۴ تا ۵ سال آموزش تمام وقت برای مدرک کارشناسی است. در چین رشته‌‌‌‌‌های تحصیلی را به سطح اول یا دوم طبقه‌بندی می‌کنند. در حالی که سطح اول مشابه رشته‌‌‌‌‌های اصلی در آمریکاست، سطح دوم معادل رشته‌های فرعی (minors) یا حوزه‌‌‌‌‌های تمرکز در همان رشته‌‌‌‌‌های اصلی است.

هر دورۀ ۴ ساله، یک دورۀ ۶ ماهۀ کارورزی داروسازی و هر دورۀ ۵ ساله، یک دورۀ ۱ سالۀ کارورزی داروسازی دارد. بیشتر دانشگاه‌‌‌‌‌های چین که رشتۀ داروسازی دارند، در هر سال ۲مرتبه دانشجو می‌پذیرند. اولین پذیرش در ماه سپتامبر و دیگری در ماه مارس است. دانشجوهای خارجی می‌توانند کلاس‌‌‌‌‌های خود را در هر یک از این ماه‌‌‌‌ها آغاز کنند.

دوره‌‌‌‌‌های آموزشی داروسازی، اغلب با آموزش دروس علوم پایه مثل بیولوژی و شیمی همراه با کلاس‌‌‌‌‌های بالینی هسته‌ای، پزشکی داخلی و اصول تشخیص شروع می‌شود. این دوره‌ها، مشابه دوره‌هایی است که در آمریکا، استرالیا، انگلستان، فرانسه و دیگر کشورهای پیشرفته برگزار می‌شود.

زبان تحصیل داروسازی در چین

برخی دانشگاه های چین برای تحصیل داروسازی در چین، دارای زبان تحصیلی انگلیسی نیز هستند که از جمله آنها می توان به دانشگاه دانشگاه داروسازی ونژو در شهر ژنجیانگ اشاره نمود.

مزایای تحصیل رشته داروسازی در چین

شاید مهمترین دلیل تحصیل داروسازی در چین مقرون به صرفه بودن آن نسبت به سایر کشورها است. تحصیل و زندگی در چین نسبت به کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن، کره جنوبی و حتی بسیاری از کشورهای آفریقایی ارزان تر است. برنامه‌‌‌‌‌های درسی و کتاب‌‌‌‌‌های داروسازی که در دانشگاه‌‌‌‌‌های اروپا و آمریکا استفاده می‌شوند، تقریباً مشابهِ دانشکده‌‌‌‌‌های داروسازی چین هستند. هزینه‌‌‌‌‌های غذا و اسکان در چین، برای دانشجویان خارجی معقول‌تر از دیگر کشورهاست. شهریه‌‌‌‌‌های مناسب رشتۀ داروسازی در چین، به جوانان سرتاسر جهان این امید را می‌دهد که تحقق آرزوی آن‌ها برای تبدیل‌شدن به داروساز، امکان‌پذیر است. از طرفی امکان تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی در چین نیز برای دانشجویان خارجی وجود دارد.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد و این نیز یکی دیگر از دلایل تحصیل داروسازی در چین است. دولت چین هرساله حدود ۴۰۶۰۰ دانشجوی خارجی را بورسیه می‌کند. بیشتر دانشگاه‌‌‌‌‌های چین، برای دانشجویان خارجی ممتاز در هرسطح بورسیه در نظر گرفته‌اند، به این معنا که ممکن است تحصیل خود را با هزینه‌‌‌‌‌های شخصی شروع کنند و در اواسط تحصیل خود بورسیه شوند.

دانشگاه های چین برای رشته داروسازی

همان طور که گفته شد کشور چین دارای دانشگاه های داروسازی بسیاری است که انواع رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برای دانشجویان ارائه می نمایند. در این بخش از مقاله، فهرست کاملی از دانشگاه های داروسازی چین نام برده شده است که عبارتند از:

دانشگاه پزشکی چینی پکن، دالیان، نانکائی، لیائونینگ، جیانگسو، ژِنگژو، دانشگاه پزشکی چین، فودان، تیانجین، ووهان چین، گوانگخی، جینژو، هبئی، سوچو، شاندونگ، جینان، گوانگدونگ، گوانگژو، زیجیانگ چین، دانشگاه فناوری شیمیایی شنیانگ، جیلیانگ چین، دانشگاه اوشن چین، دانشگاه شاندونگ، خی آن جیائوتونگ، یانتائی، چونگکینگ، هونان، دانشگاه چنگدو، دانشگاه پزشکی ویفنگ، دانشگاه پزشکی چینی هلونگجیانگ، کالج پزشکی بنگبو، دانشگاه فوژو، دانشگاه پزشکی خینخیانگ، دانشگاه پزشکی گانان، دانشگاه پزشکی چینی شانخی

هزینه تحصیل داروسازی در چین

شهریۀ دانشگاه‌‌‌‌‌های چین در مقایسه با انگلستان و آمریکا بسیار ارزان‌تر و میانگین شهریۀ برآورد شده سالانه بین ۳۳۰۰ (حدود ۲۰.۰۰۰ یوان) تا ۹۹۰۰ دلار (حدود ۶۰.۰۰۰ یوان) است.

هزینه زندگی در چین

هزینه خوابگاه‌ و خوردوخوراک و رفت‌و‌آمد دانشجو در این کشور، در ماه حدود 600دلار هزینه دارد و بسته به امکانات، نوسان کوچکی در این رقم مشاهده خواهد شد. چنانچه شما قصد اجاره خانه مشترک با کسی را داشته باشید، کوچکترین خانه‌ها در غرب این کشور(غرب این کشور ارزان‌تر است)، 200.300 دلار در ماه به هزینه ای که گفته شد، اضافه می‌کند.

اجازه کار دانشجویی

اگر دانشجو هستید، تا 20 ساعت در هفته، در این کشور اجاز کار دارید؛ اما در کل برای کاریابی در دوران دانشجویی باید به زبان چینی مسلط باشید و کمتر می‌توانید با زبان انگلیسی در این کشور کار کنید و با مردم در ارتباط باشید و به همین علت، کاریابی برای دانشجویان در این کشور کمی سخت است و بهتر است که از سوی خانواده خود هم حمایت شوند؛ هرچندکه هزینه‌های زندگی در این کشور زیاد گران نیست و به نسبت بسیاری از کشورها، زندگی در آن مقرون به صرفه است.

شرایط پذیرش داروسازی در چین

دانشگاه های چین برای پذیرش دانشجو شرط سنی تا ۳۰ سال را در نظر دارند البته این در حالیست که افرادی با سنین پایین تر شانس بیشتری برای تحصیل داروسازی در چین خواهند داشت.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته دارو سازی در چین برای دوره کارشناسی

  • ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی
  • ترجمه اصل دیپلم یا گواهی دیپلم به زبان انگلیسی
  • پر کردن فرم معاینه پزشکی ( Medical Test )
  • یک قطعه عکس در ابعاد و مشخصات عکس پاسپورت
  • انگیزه نامه به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان انگلیسی – بسته به رشته و دانشگاههای مختلف متفاوت است برخی از دانشگاه ها هنگام پذیرش نیاز به ارائه ی مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون تافل یا آیلتس دارند .
  • اگر داوطلبی قصد ادامه تحصیل داروسازی در چین به زبان چینی داشته باشد نیازمند ارائه ی مدرک زبان چینی است که در ادامه به تفکیک هر دانشگاه و رشته بیشتر در این باره توضیح داده می شود.

تحصیل رایگان در چین

فرصت‌‌‌‌‌‌‌های کسب بورسیۀ تحصیلی

دولت چین هرساله حدود ۴۰۶۰۰ دانشجوی خارجی را بورسیه می‌کند. بیشتر دانشگاه‌‌‌‌‌های چین، برای دانشجویان خارجی ممتاز در هرسطح بورسیه در نظر گرفته‌اند، به این معنا که ممکن است تحصیل خود را با هزینه‌‌‌‌‌های شخصی شروع کنید و در اواسط تحصیل خود بورسیه شوید.

گزینۀ دیگر آن است که دورۀ کارشناسی را با هزینه‌‌‌‌‌های شخصی شروع کنید و درصورتی که با همۀ ویژگی‌‌‌‌‌های کشور چین آشنایی داشته باشید، دولت این کشور شما را برای تحصیلات تکمیلی بورسیه می‌کند. توجه داشته باشید دانشجویان خارجی بی‌شماری از این امتیاز استفاده کرده‌اند.

تقویم آموزشی دانشگاه‌‌‌‌‌‌های چین

دانشجویان خارجی اگر قصد تحصیل در مقطعی را داشته باشند، هرسال یک مرتبه فرصت ثبت نام دارند. با این وجود بعضی دانشگاه‌‌‌‌‌ها این فرصت را سالانه دو بار برای دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند.

ترم جدید معمولاً در پاییز آغاز می‌شود اما در بعضی از دانشگاه‌ها شروعِ سال تحصیلی در بهار است. از آن جمله‌اند: دوره‌های انگلیسی‌زبان MBBS دانشگاه شاندونگ، رشتۀ امورمالی ‌بین‌الملل‌ در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، دوره‌‌‌‌‌های MBBS  در دانشگاه شیان جیائو تونگ، دوره‌های انگلیسی‌زبان مهندسی نفت در دانشگاه صنعتی نفت چین، اقتصاد در تجارت ‌بین‌الملل‌ (به زبان انگلیسی) و مدیریت کسب‌وکار (به زبان انگلیسی) در دانشگاه دونگ هوا و MBBS (به زبان انگلیسی) در دانشگاه پزشکی دالیان. با این حال بعضی از دانشگاه‌‌‌‌ها، سال تحصیلی را هم در بهار و هم در پاییز آغاز می‌کنند.

ترم پاییزاواسط سپتامبر- ژانویه یا اوایل فوریۀ سال بعد

البته شروع سال تحصیلی برخی از دانشگاه‌ها، برای دانشجویان خارجی از اواخر سپتامبر یا اواسط اکتبر است. برای مثال دوره‌‌‌‌‌های MBBS  یا بعضی از کلاس‌‌‌‌‌های مهندسی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند در این تاریخ برگزار خواهند شد.

ترم بهارفوریه یا اوایل مارس – اواسط جولای

دانشجویان باید در نظر داشته باشند که همۀ کلاس‌ها را طی روزهای هفته به‌جز ایام تعطیلی انتخاب کنند. کلاس‌‌‌‌‌های درسی طی تعطیلات دانشکده برگزار نمی‌شوند. علاوه بر تعطیلات دانشگاه، در تعطیلات رسمی همۀ نقاط کشور تعطیل هستند.

تعطیلات تابستانی از اوایل جولای تا اواخر آگوست است.

تعطیلات زمستانی در طول سال جدید چینی، از اواسط ژانویه تا فوریه است.

بهترین دانشگاه داروسازی چین ۲۰۲۰

ردیفنام دانشگاهرتبه
۱دانشگاه پکینگ ( Peking University)۳۲
۲دانشگاه فودان ( Fudan University )۳۳
۳دانشگاه داروسازی چین (China Pharmaceutical University)۵۱-۱۰۰
۴  دانشگاه نانجینگ (Nanjing University )۵۱-۱۰۰
۵دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (Shanghai Jiao Tong University)۵۱-۱۰۰
۶ دانشگاه سیچوان (Sichuan University)۵۱-۱۰۰
۷دانشگاه سان‌ یات سن چین (Sun Yat-sen University)۵۱-۱۰۰
۸دانشگاه چینهوا (Tsinghua)۵۱-۱۰۰
۹دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University)۵۱-۱۰۰
۱۰ دانشگاه هاست (Huazhong University of Science and Technology)۱۵۱-۲۰۰

برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل داروسازی در خارج از کشور را دارند مهم است که دانشگاه مورد نظر آنها مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان باشد. لیست زیر دانشگاه های چین را که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ هستند را معرفی کرده است.

لیست دانشگاه های چین مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۱- ۲۰۲۰

۱. Beijing Normal University
۲. Beijing university of Chinese medicine در رشته داروسازی و طب سنتی در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دارندگان مدرك پزشکی
۳. Capital Medical University
۴. Central South University
۵. China agricultural university
۶. China Med University
۷. China Pharmaceutical University
۸. Chinese University Hong Kong
۹. East china university of science and technology
۱۰. Fudan University
۱۱. Huazhong University of Science and Technology
۱۲. Jilin University
۱۳. Jinan University
۱۴. Nanjing Agriculture University
۱۵. Nanjing Medical University
۱۶. Nanjing University
۱۷. Nankai University
۱۸. Ocean University of China
۱۹. Peking University
۲۰. Shandong University
۲۱. Shanghai jiao Tong University
۲۲. Shanghai University
۲۳. Sichuan University
۲۴. Soochow University
۲۵. Southeast University
۲۶. Sun Yat-Sen University
۲۷. Tianjin University
۲۸. Tongji University
۲۹. Tsinghua University
۳۰. University Hong Kong
۳۱. University of Chinese Academy of Science
۳۲. University of Science and Technology of China
۳۳. Wuhan University
۳۴. Xiamen University
۳۵. Xian jiaotong University
۳۶. Zhejiang University
۳۷. Zhengzhou University

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *